Biodiesel on ympäristön kannalta kaikkein paras
Toivottavasti järki voittaa.
.
Kittilän mukaan dieseleitä on syyllistetty hiukkas- ja typpipäästöistä. Siltä osin keskustelua käydään vanhoista autoista. Uusien euro6-standardin mukaisten dieselautojen päästöt ovat kurissa.
"Tässä kannattaa muistaa, että vähän kuluttavilla dieselautoilla on suuri merkitys myös siinä, että liikenteen hiilidioksidipäästöjä on saatu laskemaan."
Dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 15 prosenttia pienemmät kuin vastaavan bensiinimoottorilla käyvän auton. Se perustuu dieselautojen hyvään hyötysuhteeseen.
Jos vertailuun otetaan mukaan sähköautot, silloin päästöjä on järkevä tarkastella elinkaarianalyysillä. Tosin sähköautoilla ajaminenkaan ei ole päästötöntä. Se riippuu siitä, millä sähkö on tehty. Keski-Euroopassa sähköautoja rasittaa hiilellä tapahtuva sähköntuotanto.
Kivihiilisähköllä kulkevan sähköauton elinkaaripäästöt ovat suuremmat kuin dieselautolla. Euroopan keskimääräisellä sähköntuotantosekoituksella sähköauton ja dieselauton päästöt menevät lähes tasan. Pelkästään uusiutuvaa energiaa käyttävän sähköauton päästöt ovat luonnollisesti perinteisiä polttoaineita käyttäviä autoja pienemmät.
Elinkaaren aikaiset päästöt ovat kiinni myös auton koosta. Saksalaistutkimuksen mukaan dieselmoottori on verrattain ympäristöystävällinen vaihtoehto suurten perheautojen luokassa. Se pesee esimerkiksi hybridivaihtoehdot elinkaaripäästöissä.
Myös suurten sähköautojen elinkaaren aikaiset päästöt ovat selvästi suuremmat kuin dieselautolla, jos sähköautoa ladataan keskimääräisellä sähköllä. Sähköauto nousee ykkösvaihtoehdoksi, jos sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla.
"Diesel pärjää hyvin elinkaarivertailussa. Sen sijaan ladattavat hybridit painivat bensa-autojen kanssa samassa sarjassa. Päästöjen vähentämiseksi tehokasta olisi siten lisätä biopolttoaineita", toteaa erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen tietokeskuksesta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.230514
Kommentit (14)
Jo nykyisellään ylivoimainen tekniikka.
Köyhät menee kyykkyyn kun ajan dieselilläni ohi.
Siksi viherv&ssärit vastustaa, kun on rahamiesten suosima.
Härskiintyykö se biodiesel tankissa ja tukkii suuttimet?
Vierailija kirjoitti:
Härskiintyykö se biodiesel tankissa ja tukkii suuttimet?
Juu, aivan samoin nuin bensakin menee talvenaikana huonoksi.
Biokaasupas. Koko jutussa vertaillaan vain fossiilista dieseliä ja biodieseliä.
Ei mitään muista polttoaineista...
Entä sähköautot?
Sähköauton elinkaarisikaiset on huonommat.
Minkä takia polttoaineen poraus- ja valmistuspäästöjä ei oteta huomioon päästöjä vertailtaessa. Vaatiipa prosessit myös sähköä, joka ilmeisesti tuotetaan sillä kivihiilellä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia polttoaineen poraus- ja valmistuspäästöjä ei oteta huomioon päästöjä vertailtaessa. Vaatiipa prosessit myös sähköä, joka ilmeisesti tuotetaan sillä kivihiilellä.
Ei sitä hivihiilen louhintaan kuluneita polttoaineitakaan huomioida.
Poliitikot ja verottaja pilaavst kaiken.
Mikään järkevä toiminta ei mahdollista.
Norskit ajelevat grilleistä kerätyillä friteerausöljyillä.
Tankalaiset kehitti jonkun ammoniakkikapselin, jolla saadaan dieselin päästöistä 85% pois, eilen tuli dokkari yleltä, tulee korvaavaan ureatankit