Finnair, pa5kin halpalentoyhtiö
Lentoyhtiön laatu mitataan siinä, että miten se selviää ongelmista.
Mun kokemukset Finnairsta on huonoimmat.
Lennän paljon ja silloin sattuu kanssa kaikennäköistä.
Eilen Lontoo-Helsinki lento venyi hieman toista tuntia. Ei pitäisi olla mikään yllätys. Olen Lontoosta lentänyt tänä vuonna yli 20 kertaa ja vain kerran on kone lähtenyt ajallaan.
En sitten kerkinyt Helsinki - Turku lennolle. Eivät odottaneet yhtään. Lentolähti 23:45. Aika jolloin pääsin ulos Lontoon lennolta. Portiella 20-22 olin 23:53, mutta kone oli jo mennyt ja poistunut näyttötaulultakin.
Sitten kenttähenkilökunnan puoleen ja selvittelyä miten päästä pois.
3 henkilöä töissä ja yli 50 ihmisen jono. Syynä etteivät jatkolennot ole odotelleet yhtään. Kun kello tuli 24:00 kaksi henkilöä vain kävelivät pois koska työaika loppui.
Samalla tuli ihmisiäkin lisää kun Milanin konekin tuli myöhässä.
Onneksi olen kaun sitten luopunut suomalaisesta mentaliteetista ja aloin valittamisen poistuville hekilöille. Sain esimiehen paikalle, joka hoiti helpot ihmiset nopeasti pois jonosta. Eli ihmiset, jotka lähtivät Turkuu tai Tampereelle. Taksilla Turkuun ja kotona 3:00 0:45 sijaan.
Joululahjalaukku jäi sitten matkalle, varmaan Helsinkiin. Kertoo Helsingin kentän toiminnasta paljon, että vaikka jouduimme odottaman 15 minuuttia koneessa kun lastaus siltaa ei ollut ketään operoimassa niin ei laukkujen purkua aloitettu. Yleensä se alkaa välittömästi kun kone pysähtyy, ennen kuin portaat tai lastaussilta saadaan paikalleen.
Tänään sitten soittelen laukusta ja siitä ei ole mitään tietoa. Jonossa kyllä sain viihtyä 35 minuuttia ja odotettavasti saapuu 28. Toivottavati kuitenkin paljon aikaisemmin.
Puhelun aikana sain sähköpostin, joka kertoi että paluu lentoni on peruttu koska en lentänyt kaikkia osia varatusta lennosta. Uusi soitto asiakas palveluun ja jono 31 minuuttia ja asia ei voi perua yrittävät selvittää.
Lupasi soittaa takaisin tunnin sisällä nyt aikaa on kulunut 56 minuuttia. Ei taida soittaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Laukkujen heittely ei ole lentoyhtiön homma ollenkaan. Mutta muuten ymmärrän ärsytyksen. Illan viimeiset Euroopan koneet tulevat usein myöhässä ja maakuntaan lähtevät odottavat usein pitkäänkin niitä viimeisiä matkustajia. Silloin siellä maakuntakentällä ihmisten työvuorot venyvät, kun lentoasema on menossa kiinni. Siellä kyllä venytään, mutta se maksaa tietysti lentoyhtiölle lisää, kun aukioloa jatketaan. Ei se ole yhdestä ihmisestä kiinni vaan jonosta asioita jotka ketjuttuvat.
Varsin totta, mutta se on myös pitkälti poliittinen ratkaisu tehdä näin. Finnavia on muun muassa Turun kentän osalta tehnyt kaikkensa jottei muuta liikennettä olisi.
Varmaan muuallakin maakunnassa Tuo Finnairin "tytäryhtiö" on toiminut samoin.
Juu eivät soittaneet tunnin sisällä, mutta melkein 1h 10min
Lisää kuraa. Sain matkalukun hakupalveluun linkin. Olivat laittaneet toimitusosoitteeksi Englantiin 28 päivän jälkeen. Laukussa ei ole kuin pari esinettä jotka haluan takaisin kotiin. Alleviivasin etten halua laukkua britteihin.
Onneksi Finnairin hinnat ovat vastaavasti edulliset.
Tuo on vielä kevyttä kauraa. Tappelepa joskus isoilla kentillä, kun koneellinen A380 matkustajia muiden matkustajien ohella yrittää saada uuden reitityksen.
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Finnair on mennyt alamäkeä kovaa vauhtia. Mutta niin on monet muutkin ns. laatuyhtiöt. Jos ostaa lentolippuja matkatoimistojen kautta niin nykyään ei ole hajuakaan kuuluuko matkalaukut ja tarjoilu vaiko eivät. Joskus maksavat melkein saman verran lisää kuin koko lentolippu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Suosittelen omia eväitä tuon 14 eur aterian sijaan. Joo siitä on vaivaa, mutta nuo ateriat eivät ole hintansa väärtejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Suosittelen omia eväitä tuon 14 eur aterian sijaan. Joo siitä on vaivaa, mutta nuo ateriat eivät ole hintansa väärtejä.
Lennosta on varaa maksaa monta sataa ja sitte itketään jotain 14€. Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Suosittelen omia eväitä tuon 14 eur aterian sijaan. Joo siitä on vaivaa, mutta nuo ateriat eivät ole hintansa väärtejä.
Lennosta on varaa maksaa monta sataa ja sitte itketään jotain 14€. Salli mun nauraa.
Ei kai se hinta mikään ongelma ole, vaan se laatu. Joku kämänen juustomunakas nakilla maksaa Finnairilla 14 €. En maksa, vaan ostan mieluummin vaikka tapas-lautasen sky bistron valikoimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Suosittelen omia eväitä tuon 14 eur aterian sijaan. Joo siitä on vaivaa, mutta nuo ateriat eivät ole hintansa väärtejä.
Söisin mielelläni pitkällä lennolla (lähtö 06 aamulla) kunnollisen lämpimän aterian mutta sitä ei ole mahdollista ottaa mukaan saati saada lämmitettyä koneessa. Joku leipä, joo mutta ei pidä nälkää kovin pitkään. Sitten pitäisi olla mukana hedelmiä, pähkinöitä ja jotain jugurttiakin. Lyhyillä lennoilla ostan aina leivän - tosin senkin hinta on kentällä 8€. Monilla lennoilla omien eväiden syöminen on lisäksi kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Suosittelen omia eväitä tuon 14 eur aterian sijaan. Joo siitä on vaivaa, mutta nuo ateriat eivät ole hintansa väärtejä.
Jos sun elämässä tuo on noin suuri ongelma että pitää oikeen vauva palstalle kirjoittaa niin suosittelen että pysy kotona.
Minua Finnair kyllä viimeksi odotti kun vaihto myöhästyi 20 min. Muutenkin toimii ja on yleensä ajoissa, mitä ei voi sanoa kaikista lentoyhtiöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös vähän finskiin kyllästynyt. Loistavat reitit mutta palvelu nykyään 0 ja silti kallein lentoyhtiö.
Ei ihan naurata jos kaukolennolla lounaaksi on juustomakaronia kun vastaavalla lennolla Singapore Airlinesillä tai Thai Airwaysilla saa turistissakin 3 ruokalajin menun ja kaikki muutkin snacksit sisältyy lentolipun hintaan. Finskillä kaikki maksullista.
Nyt olen lähdössä lomalle finnairilla ja joudun maksamaan kuppasesta ateriasta 14€/suunta. Valitettavasti pelkällä voileivällä ei tuota matkaa selviä.
Muutaman kerran käynyt myös niin että diabetesta sairastava lapseni on sijoitettu muutaman penkkirivin päähän minusta (mies sitten taas ihan jossain muualla) ja olemme itse joutuneet sitten selvittelemään paikkojen vaihtoa. Tämä oli vielä joku pakettimatka jossa olettaisi että perheet sijoitetaan automaattisesti toistensa läheisyyteen. Reittilennoilla hoidamme tietty paikat itse.
Suosittelen omia eväitä tuon 14 eur aterian sijaan. Joo siitä on vaivaa, mutta nuo ateriat eivät ole hintansa väärtejä.
Jos sun elämässä tuo on noin suuri ongelma että pitää oikeen vauva palstalle kirjoittaa niin suosittelen että pysy kotona.
Ottaako siellä "sky cateringissä" koville ;)
Kyllä ihan samat ongelmat on muillakin yhtiöillä. Sen huomaa kun matkustaa enemmän. Lentoturvallisuuskin huolettaa, erityisesti halpisyhtiöillä on usein liian vähän henkilökuntaa ja sen takia on jouduttu lentoja perumaankin.
Mutta suomalaiselle on tietysti tärkeintä päästää sättimään Finnairia.
TUIn käyttämät siniset koneet (Thomson Airlines) ovat sen sortin rakkineita että hirvitti istua kyydissä. Edellinen penkki oli rikki ja pelkäsin koko ajan että siinä istuva äijä rojahtaa syliin.
Vierailija kirjoitti:
TUIn käyttämät siniset koneet (Thomson Airlines) ovat sen sortin rakkineita että hirvitti istua kyydissä. Edellinen penkki oli rikki ja pelkäsin koko ajan että siinä istuva äijä rojahtaa syliin.
Lensimme kerran Arlandasta jollain tällaisella sillipurkilla. Kiinnitin huomiota lentoemoihin, että mistäkähän brittiläisestä apukoulusta ne oli rekrytoitu? Ei ihan parasta a-luokkaa ainakaan. Neito emäntä ei tiennyt viineistä mitään. Siis ei tiennyt puna- eikä valkoviinin eroa, ja puhui "kuivasta punaviinistä". Yritin tilata campari, mutta tuote oli hänelle tuntematon eikä hän selvästi tiennyt että onko se limonadia vai jotain muuta. Ulkonäölleen ei tietysti voi mitään, mutta ne oli kaikki jotain pitkänaamaisia, hailukan värisiä brittityttöjä, ja kielitaito ja muiden kansallisuuksien tai kulttuurien ymmärtäminen nolla.
Koneen myöhästymiseenhän nyt voi olla lukuisia syitä, ehkä ei ole saanut ruuhkan takia lähtölupaa alunperin Helsingistä lähtiessä, tai vastaavaa. Se taas ettei kone jäänyt odottelemaan voi johtua vaikka henkilökunnan työaika- ja lepoaikamääräyksistä.
Lentoliikenne on niin iso palapeli, että ei kaikki sattuneet tapahtumat ole yhden ainoan lentoyhtiön vika.
Pääsit kuitenkin taksilla Turkuun. Oliko taksi oikeaa automerkkiä ja oikean värinen, vai pillitätkö siitäkin seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUIn käyttämät siniset koneet (Thomson Airlines) ovat sen sortin rakkineita että hirvitti istua kyydissä. Edellinen penkki oli rikki ja pelkäsin koko ajan että siinä istuva äijä rojahtaa syliin.
Lensimme kerran Arlandasta jollain tällaisella sillipurkilla. Kiinnitin huomiota lentoemoihin, että mistäkähän brittiläisestä apukoulusta ne oli rekrytoitu? Ei ihan parasta a-luokkaa ainakaan. Neito emäntä ei tiennyt viineistä mitään. Siis ei tiennyt puna- eikä valkoviinin eroa, ja puhui "kuivasta punaviinistä". Yritin tilata campari, mutta tuote oli hänelle tuntematon eikä hän selvästi tiennyt että onko se limonadia vai jotain muuta. Ulkonäölleen ei tietysti voi mitään, mutta ne oli kaikki jotain pitkänaamaisia, hailukan värisiä brittityttöjä, ja kielitaito ja muiden kansallisuuksien tai kulttuurien ymmärtäminen nolla.
Hirvittävä kokemus. Et ole näköjään vieläkään päässyt yli.
Sinun tekstiäsi oli hankala lukea, liikaa kirjoitusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan samat ongelmat on muillakin yhtiöillä. Sen huomaa kun matkustaa enemmän. Lentoturvallisuuskin huolettaa, erityisesti halpisyhtiöillä on usein liian vähän henkilökuntaa ja sen takia on jouduttu lentoja perumaankin.
Mutta suomalaiselle on tietysti tärkeintä päästää sättimään Finnairia.
Höpöjä selität.
Mulla tällevuodelle noin 150 lentoa ja tämä oli pahin ongelma.
Airbaltic esim hoisi puuttuvan koneen ongelman lentämällä ensin tampereelle ja palaamalla riikaan josta sama kone jatkoi Turkuun.
Norwegian odotteli JFKllä 15 minuuttia matkustajia yhteyslennolta. Airbaltic on odotellut useasti niin minun lontoon lentoa kuin joitakin itäeuroopan yhteyksiä.
Tämä oli pohja noteeraus ja melko varmaan johtui kun kenttähenkilökunta ei ajanut laskusiltaa koneeseen
Laukkujen heittely ei ole lentoyhtiön homma ollenkaan. Mutta muuten ymmärrän ärsytyksen. Illan viimeiset Euroopan koneet tulevat usein myöhässä ja maakuntaan lähtevät odottavat usein pitkäänkin niitä viimeisiä matkustajia. Silloin siellä maakuntakentällä ihmisten työvuorot venyvät, kun lentoasema on menossa kiinni. Siellä kyllä venytään, mutta se maksaa tietysti lentoyhtiölle lisää, kun aukioloa jatketaan. Ei se ole yhdestä ihmisestä kiinni vaan jonosta asioita jotka ketjuttuvat.