Liittyykö lasten ärtyneisyys ruokavalioon?
Eli noin 10-v lapset ovat päivittäin kiukkuisia ja ärtyneitä. Aamuisin jompikumpi huutaa ja saa pinnansa poikki hyvin pienistä asioista. Sitten kun tulevat koulusta kotiin ja tervehdit, kysyt kuulumisia niin ovat vain todella ärtyneitä melkein joka päivä. Nuoremmalla tulee illalla jo suurta raivoa jos ei ole oikein syönyt välipalaa, mutta se on selitettävissä sillä syömättömyydellä.
Mutta nyt tätä on jatkunut jo niin kauan, että uskotteko yhden syyn kaikelle tälle olevan huonossa ruokavaliossa? Toinen lapsi kun ei nirsoutensa ja jääräpäisyytensä vuoksi syö oikein mitään kasviksia eikä oikein juuri mitään hedelmiäkään paitsi banaania. Ruokavalio koostuu vaaleista leivistä, karjalanpiirakoista, perunasta, riisistä ja liha- tai kanakermakastikkeista (niistä pitää paljon), sitten menee paljon kaakaota ja on vain todella perso makealle ja herkuille. En osaa sanoa paljonko syö salaa herkkuja karkkipäivien ulkopuolella, mutta uskoisin jonkun verran niitä syövän koska niistä niin paljon tuntuu pitävän. Toki jotain kurkkua laittaa leivän päälle, mutta hyvin yksipuolista on syöminen. Siikaa ja lohta onneksi kuitenkin syö kuten me muutkin.
Kommentit (6)
No ruokavalio on osasyy. Yksi on alkava murrosikä. Lisäksi oletko miettinyt miten lapsi nukkuu, ulkoilee, urheilee ja katsooko paljon ruutuja? Oon huomannut, että noi ainakin meidän lapsiin vaikuttaa. Jos ei ulkoile ja katsoo vaan tv:tä tms tulee itsellekin kyllä nahjus olo
Hyvin mahdollista. Tuolla ruokavaliolla verensokeri heittelee ylös-alas ja lapset ovat vielä herkempiä verensokerin vaihtelulle kuin aikuiset. Matala verensokeri aiheuttaa suurella osalla ihmisistä (ei kaikilla) ärtyneisyyttä. Itse kuulun siihen sakkiin, joka reagoi juuri noin matalaan verensokeriin ja kamalinta siinä tilanteessa on se, että vaikka itse tiedostaa, mistä kiukutus johtuu, asialle ei voi mitään ennen kuin saa ruokaa. Juuri tästä syystä pyrin syömään aina terveellisesti ja säännöllisesti, mutta joskus harvoin reissussa tai muuten poikkeustilanteissa, kun asiaan ei pysty vaikuttamaan, noita tilanteita tulee.
Kyllä tuolla ap:n kuvailemalla ruokavaliolla on merkitys lapsen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
No ruokavalio on osasyy. Yksi on alkava murrosikä. Lisäksi oletko miettinyt miten lapsi nukkuu, ulkoilee, urheilee ja katsooko paljon ruutuja? Oon huomannut, että noi ainakin meidän lapsiin vaikuttaa. Jos ei ulkoile ja katsoo vaan tv:tä tms tulee itsellekin kyllä nahjus olo
Joo olen kyllä sisäistänyt, että kohta on hyvin vaikeaa saada asiallista vastausta mihinkään asialliseen kysymykseen. Mutta se on onneksi luonnollista eikä kuitenkaan liity siihen, että miten voi kaksi pientä ihmistä olla niin ärtyneitä niin monena eri vuorokaudenaikana. Olen kyllä viime aikoina tullut todella vakuuttuneeksi, että noinkohan heillä olisi niin ärtynyt olo koulun jälkeen jos olisivat saaneet kunnon tankkauksen vitamiineja ja hivenaineita. Hehän siis syövät lautasen aina kotona tyhjäksi ja muutenkin ruokailu on jokseenkin säännöllistä, mutta toisaalta siinä on huonojakin rutiineja: ei koskaan kunnollista aamupalaa (kun eivät yhtä leipäpalaa tai omenaa kummosempaa halua syödä) ja sitten jos koulussa on pahaa ruokaa, niin ollaankin jo pitkällä iltapäivässä kun vajaukset on merkittävät. Välipalaksi sitten jotain vaaleaa leipää ja kaakaota, mikä ei kyllä mielestäni korjaa tuota huonoa rutiinia.
En tiedä kumpi on syy tai seuraus, mutta ovat pitkiä aikoja sängyssä tai sohvalla ruudun ääressä vetelinä valmiina tekemään ei-yhtään-mitään. Nyt olemme joutuneet jo hölläämään minkään kotitöiden vaatimisessa kun niin kova vääntö siitä vain tulee, ettei jaksa tapella jonkun viiden minuutin homman tekemisestä. Ihan kunnollinen ja ahkera ihminen tuli minustakin vaikken lapsena tehnyt kotitöitä.
Kyllä ravintoköyhä ruoka tietysti vaikuttaa.
Esim. raudan puute: ”väsymystä, kalpeutta, korvien huminaa, sydämen sykkeen nousua sekä aiempaa herkempää hengästymistä. ”
Magnesiumin puute: ”supistaa lihaksiasi, mikä aiheuttaa ummetusta, lisää kuukautiskipuja, supistuksia virtsatessasi, nielemisvaikeuksia, palan tunnetta kurkussa, valoyliherkkyyttä tai valonarkuutta, ääniyliherkkyyttä, hermostollisia muutoksia ja häiriöitä, unettomuutta, ahdistuneisuutta ja hermostuneisuutta, yliaktiivisuutta, avoimen tilan pelkoa, kuukautisia edeltäviä oireita, pistelevää tunnetta, puutuneisuutta ja epätasapainon tunnetta.”
B 12 vitamiinin puute: ”Muistihäiriöitä, mielialan vaihteluita, apatiaa, uupumusta ja unihäiriöitä. Fyysisiä oireita voivat olla kipeä suu ja turvonnut kieli, krampit, raajojen pistely ja puutuminen. Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.”
Esimerkiksi.
Vai olisikohan kyse kuitenkin pian alkavasta murrosiästä?