Finnair, pa5kin halpalentoyhtiö
Lentoyhtiön laatu mitataan siinä, että miten se selviää ongelmista.
Mun kokemukset Finnairsta on huonoimmat.
Lennän paljon ja silloin sattuu kanssa kaikennäköistä.
Eilen Lontoo-Helsinki lento venyi hieman toista tuntia. Ei pitäisi olla mikään yllätys. Olen Lontoosta lentänyt tänä vuonna yli 20 kertaa ja vain kerran on kone lähtenyt ajallaan.
En sitten kerkinyt Helsinki - Turku lennolle. Eivät odottaneet yhtään. Lentolähti 23:45. Aika jolloin pääsin ulos Lontoon lennolta. Portiella 20-22 olin 23:53, mutta kone oli jo mennyt ja poistunut näyttötaulultakin.
Sitten kenttähenkilökunnan puoleen ja selvittelyä miten päästä pois.
3 henkilöä töissä ja yli 50 ihmisen jono. Syynä etteivät jatkolennot ole odotelleet yhtään. Kun kello tuli 24:00 kaksi henkilöä vain kävelivät pois koska työaika loppui.
Samalla tuli ihmisiäkin lisää kun Milanin konekin tuli myöhässä.
Onneksi olen kaun sitten luopunut suomalaisesta mentaliteetista ja aloin valittamisen poistuville hekilöille. Sain esimiehen paikalle, joka hoiti helpot ihmiset nopeasti pois jonosta. Eli ihmiset, jotka lähtivät Turkuu tai Tampereelle. Taksilla Turkuun ja kotona 3:00 0:45 sijaan.
Joululahjalaukku jäi sitten matkalle, varmaan Helsinkiin. Kertoo Helsingin kentän toiminnasta paljon, että vaikka jouduimme odottaman 15 minuuttia koneessa kun lastaus siltaa ei ollut ketään operoimassa niin ei laukkujen purkua aloitettu. Yleensä se alkaa välittömästi kun kone pysähtyy, ennen kuin portaat tai lastaussilta saadaan paikalleen.
Tänään sitten soittelen laukusta ja siitä ei ole mitään tietoa. Jonossa kyllä sain viihtyä 35 minuuttia ja odotettavasti saapuu 28. Toivottavati kuitenkin paljon aikaisemmin.
Puhelun aikana sain sähköpostin, joka kertoi että paluu lentoni on peruttu koska en lentänyt kaikkia osia varatusta lennosta. Uusi soitto asiakas palveluun ja jono 31 minuuttia ja asia ei voi perua yrittävät selvittää.
Lupasi soittaa takaisin tunnin sisällä nyt aikaa on kulunut 56 minuuttia. Ei taida soittaa.
Kommentit (46)
Mun kokemuksen mukaan Finnair on ihan paras. Lentoemot ystävällisimmät, koneet siistit ja homma toimii.
AA on ihan surkea, kaikkein huonoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tekstiäsi oli hankala lukea, liikaa kirjoitusvirheitä.
Anteeksi.
Samaan aikaan puhelimessa. Halusin jakaa inhan kokemukseni.Pahinta oli paluu lennon peruutus. Huomasin sen sattumalta. En päivystä sähköpostiani yleensä, varsinkaan lomalla jolla olen nyt.
Paluulento on yhdyssana. Kävitköhän oikeasti koskaan kouluja.. -.-
Toista se oli ennen kun koneessa sai vetää röökiä ja viinaa,finskin mekaanikot makasi pukuhuoneessa kännissä/krapulassa,lentäjät konttasi hotellin käytävillä lentoa edeltävänä yönä ym.
Faija oli finskillä töissä 2000 luvun alkuun saakka.
Tuo paluulennon peruutus on kyllä kaiken huippu. Soittaisin ja sanoisin, ettei yhtään kiinnosta miten asian hoitavat, mutta varaus on palautettava välittömästi. Eihän ole sinun vikasi että heidän koneensa oli myöhässä, ja matka katkesi Helsinkiin. Tiedän että tuollainen sääntö on olemassa, että paluu peruuntuu jos esim. menoa ei ole käytetty, mutta tuo on ihan eri juttu jos jatkoyhteys katkeaa lentoyhtiön oman myöhästymisen takia. Niillä on taas joku automaatti ollut asialla ja sitten eivät muka voi tehdä mitään. Nostaisin kyllä kunnon haloon. Ja taksikeikkahan oli lennon korvaava osuus kaiken lisäksi. Automaatit ne meidän asioita nykyään hoitavat, tapauskohtaista logiikkaa ei pian ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan samat ongelmat on muillakin yhtiöillä. Sen huomaa kun matkustaa enemmän. Lentoturvallisuuskin huolettaa, erityisesti halpisyhtiöillä on usein liian vähän henkilökuntaa ja sen takia on jouduttu lentoja perumaankin.
Mutta suomalaiselle on tietysti tärkeintä päästää sättimään Finnairia.
On toki, laatu on laskenut monissa muissakin yhtiöissä. Tänävuonna 12 reissua eri yhtiöiden koneilla. Erotuksena finskiin se että halpislennolla tai halvalla lennolla et edes odota saavasi lämmintä ruokaa tms (itseasiassa Lufthansalla oli välipala ) ilman kustannusta mutta jos hinta on selkeästi aina kallein toivoisi laadunkin olevan sitten parasta.
Turvallisuus on tietty ykkösasia finnairilla mutta muutakin tarvitaan.
5
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan Finnair on ihan paras. Lentoemot ystävällisimmät, koneet siistit ja homma toimii.
Joo. Jenkkien sisäiset lennot ainakin on usein ihan from hell. Aina myöhässä tai peruutettu. Ja koneet on tosi rähjäisiä. Pidemmillä lennoilla on tietty uudempia mutta commuter traffic hoidetaan vanhoilla rohjoilla.
Vanha virsi. Mikään ei saa maksaa mitään, mutta priimaa pitää saada.
Olin nuoruudessa Finnairilla töissä. Palvelu oli hyvää portilta portille. Kaikki toiveet ainakin yritettiin huomioida. Mutta oli lentolippujen hinnatkin ihan jotain toista kun tänään.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuoruudessa Finnairilla töissä. Palvelu oli hyvää portilta portille. Kaikki toiveet ainakin yritettiin huomioida. Mutta oli lentolippujen hinnatkin ihan jotain toista kun tänään.
Suurin huoli on matkalaukku josta eivät tiedä mitään. Kuten myös tolkuttomat jonot asiakaspalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tekstiäsi oli hankala lukea, liikaa kirjoitusvirheitä.
Anteeksi.
Samaan aikaan puhelimessa. Halusin jakaa inhan kokemukseni.Pahinta oli paluu lennon peruutus. Huomasin sen sattumalta. En päivystä sähköpostiani yleensä, varsinkaan lomalla jolla olen nyt.
Paluulento on yhdyssana. Kävitköhän oikeasti koskaan kouluja.. -.-
Ei en. Mistä arvasit?
Osaatko muitakin asioita kuin yhdyssanat? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Jenkkien sisäiset lennot ainakin on usein ihan from hell. Aina myöhässä tai peruutettu. Ja koneet on tosi rähjäisiä. Pidemmillä lennoilla on tietty uudempia mutta commuter traffic hoidetaan vanhoilla rohjoilla.
Jenkkien sisäiset on kyllä lentäviä törkypesiä. United on minusta pahin.
Puhtain kone jolla olen lentänyt on kuulunut Mexicon airlinelle :)
Lento oli myös yksiä mielyttävimmistä. Koneessa 2/3 tyhjää. Lähti tunnin etuajassa. Saapui 2h etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
ihan varmasti oli,kerrankin lappeenrannan kentällä tiskille tuli eräs epämääräinen pitkät paskaiset hiukset,parta ja taisi haista hieman viinallekin tyyppi kysymään jos soittaisivat taksin.
finskin paskantärkeät muijat mulkoilivat ja käskivät mennä soittamaan yleisöpuhelimesta,ei ole niiden tehtävä soittaa kenellekään taksia,no tuo tyyppi oli topi sorsakoski.
ei lennä enää koneet lappeenrantaan ja näyttää yksi näistä akoista olevan matkahuollon tiskillä.
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan varmasti oli,kerrankin lappeenrannan kentällä tiskille tuli eräs epämääräinen pitkät paskaiset hiukset,parta ja taisi haista hieman viinallekin tyyppi kysymään jos soittaisivat taksin.
finskin paskantärkeät muijat mulkoilivat ja käskivät mennä soittamaan yleisöpuhelimesta,ei ole niiden tehtävä soittaa kenellekään taksia,no tuo tyyppi oli topi sorsakoski.
ei lennä enää koneet lappeenrantaan ja näyttää yksi näistä akoista olevan matkahuollon tiskillä.
Ansaitsevatko julkkikset mielestäsi erityistä kohtelua vai?
Numero 20, tuskin se Air Baltic niiiiin hyvä on. En usko. En ehkä enää sillä lennä. Tosi vaikea saada apua johonkin asiaan jos tarvitsee. En enää menisi välttämättä jos muitakin vaihtoehtoja on. Ei Finnairia ja Air Balticia voi edes verrata.
Mutta tuli sekin koettua... ei ehkä enää.
Se että kone lähti Lontoosta myöhässä voi johtua vaikka kiitotiellä olleesta roskasta joka on saatava pois ennen kuin sen voi taas avata. Tämä tietysti aiheuttaa ruuhkaa lähteviin koneisiin ja on kaikkea muuta kuin Finnairin vika.
Kuten joku jo totesi, lentoliikenne on monimutkainen ketju tapahtumia ja kun yksi sakkaa niin se voi vaikuttaa moneen asiaan. Paljon lentävänä luulisi sinun ymmärtävän noin yksinkertaisen asian,kun minä joka en lennä edes kerran vuodessa ymmärrän sen.
Sitä mä vaan että kun olet noin vallan kokenut lentäjä ja joka kerta on lentojen aikataulut olleet myöhässä niin et sitten oppinut mitään?
Ihan vaan vastaisuuden varalle että parempi ehkä varautua etukäteen eikä tulla itkemään VAUVAPALSTALLE 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Se että kone lähti Lontoosta myöhässä voi johtua vaikka kiitotiellä olleesta roskasta joka on saatava pois ennen kuin sen voi taas avata. Tämä tietysti aiheuttaa ruuhkaa lähteviin koneisiin ja on kaikkea muuta kuin Finnairin vika.
Kuten joku jo totesi, lentoliikenne on monimutkainen ketju tapahtumia ja kun yksi sakkaa niin se voi vaikuttaa moneen asiaan. Paljon lentävänä luulisi sinun ymmärtävän noin yksinkertaisen asian,kun minä joka en lennä edes kerran vuodessa ymmärrän sen.
Gatwickissä on paljon roskia 98% lennoista lähtee vähintään 2 minuuttia myöhässä. Keskimääräinen myöhästyminen on 26 minuuttia.
No Norski ja Baltic lentää sieltä.
Finnair Heatrowilta. En tiedä tarkalleen kuinka myöhässä lähdettiin kun aloin nukkua ennen nousua.
Myöhässä lennetään tosi paljon.
Siksi onkin omituista kun ei viimeinen jatkolento jousta. Ei paljoa muuta palapelissä.
Suuret ongelmat ovat riittämätön tuki kentällä ja jälkitoiminnan hoito.
Se että automaatti peruu paluu lennon on helkutin SUURI miinus.
Se etteivät systeemistään tiedä ovatko edes ottaneet matkalaukkuani Lontoosta kyytiin on myös ISO miinus.
Nämä asiat tekevät Finnairin toiminnan todella huonoksi.
Yleensä kannatta ostaa liput ulkomaanmatkoillo 2 - 5 kk ennen matkan alkua ja tiistai on yleensä keskimääräisesti halvin päivä matkustaa. Ite ainakin tuolla https://search.jetradar.com sivustolla valinnu eka kuukauden ja siitä jonku päivän. Sit vertaillu mikä on halvin päivä lentää. Jos varaat useammalle henkilölle kerralla niin kannattaa aluksi koittaa hakea lentoja vain yhdelle henkilölle ja kattoo eroaako hinta.
Täällä haukutaan sekä Finnairia että Thompson airlinea. Minulla on molemmista vain hyvää sanottavaa ja olen lentänyt molemmilla useamman kerran. Thomsonilla varsinkin aina ollut erittäin ystävällinen henkilökunta. Sille yhdelle joka valitti Camparista sanoisin että Thomsonilla on jokaisella paikalla esite lennolla myytävistä juomista. Jos siinä ei ole Camparia silloin sitä ei ole saatavilla.
Anteeksi.
Samaan aikaan puhelimessa. Halusin jakaa inhan kokemukseni.
Pahinta oli paluu lennon peruutus. Huomasin sen sattumalta. En päivystä sähköpostiani yleensä, varsinkaan lomalla jolla olen nyt.