Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon pari-kolme päivää katsellut YouTubesta lähes kaiken mahollisen Estoniaan liittyvän

Vierailija
05.11.2017 |

ja lukenut turman onnettomusraportin miehistön ja todistajien lausuntojen osalta. Mitä mieltä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet nainen, olisin sinusta kiinnostunut

Vierailija
2/9 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos olet nainen, olisin sinusta kiinnostunut

Kiva juttu, naikkonen olen! No, mites tästä eteenpäin?

Ps. kaikki ne laivanrakennusasiantuntijat, meribiologit, tekniset tarkastajat, fysiikan proffat ym. selittämässä tapahtumien kulkua ja laivan toiminnan periaatteita aahhh <3<3<3<3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ratkaisuun mielipiteesi vie?

Kuka/mikä oli syyllinen?

Salaliittoteoriasi?

Vai oliko kaikki vaan tylsästi myrskyn syytä?

Vierailija
4/9 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ratkaisuun mielipiteesi vie?

Kuka/mikä oli syyllinen?

Salaliittoteoriasi?

Vai oliko kaikki vaan tylsästi myrskyn syytä?

Ei ole salaliittoteoriaa. Myrsky oli voimallinen, muttei mikään mahdoton Estonian kaltaiselle uudelle laivalle.  - tuulen nopeushan oli "vain" 25 m/s (itse olen risteillyt 30 m/s myrskyssä). Syy on ollut kuitenkin keulavisiirin, joka pettänyt kovassa merenkäynnissä. Isabellallehan oli ennen tätä onnettomuutta myös käynyt niin, että keulavisiiri oli auennut kesken matkanteon kovassa myrskyssä, mutta kuitenkin paiskautunut onnekkaasti takaisin kiinni rikkomatta mitään muuta auetessaan. Estonialla oli valitettavasti hiukan huono tuuri tämän suhteen. Jostain syystä komentosillalla ei huomattu keulavisiirin irtoamista, vaikka merkkivalojen piti olla kunnossa - ilmeisesti kuitenkaan eivät olleet. Keulavisiirin repeytyessä valtavien aaltojen voimasta, se vei mukanan ajorampista metrisen suikaleen, joka aiheutti vesimassojen vyöryn autokannelle. Vahtivuorossa olleet huoltomiehet huomasivat kyllä, että jostain vettä pulppuaa, mutta sen laajuus ei valjennut heille kuin vasta liian myöhään. Tosin vaikka olisivat sen aiemminkin huomanneet, eivät olisi ehtineet tehdä sen enempää. Kun vesimassat olivat kallistaneet laivaa 30 astetta, kapteeni teki Mayday-hälytyksen lähellä risteilleihin laivoihin. Tästä 15 minuutin kuluttua Estonia oli jo uponnut.

Keulavisiirin pettäminen oli siis onnettomuuden varsinainen syy. Turman jälkeen laivoja tehotarkastettiin ja useista niistä löytyi paljon huomautettavaa. Mm. keulavisiiri hitsattiin kiinni Silja Europalta ja Estonian sisaralukselta Mare Balticumilta, mutta Europan visiiri myöhemmin korjausten ja varmistusten myötä hitsattiin takaisin auki.

Myös virolaisten ammattitaitoa ja työmoraalia epäiltiin kovasti turman aiheuttajaksi, mutta myöskään tästä ei ollut kyse, vaan puhtaasti kiinnitysten pettämisestä.

Vierailija
5/9 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko niitä sukellusvideoita? Ihan hyvä että ne monet "ruumiit" olivat tulkinnanvaraisia niin ei liikaa jäänyt kummittelemaan. Karmea tunnelma siellä. Yliksellä oli aika jättimäinen Estonia-ketju muutama päivä sitten ja sinne linkattu kaikkia muitakin vastaavia onnettomuuksia, mm. MV Sewol ja Japan Airlines Flight 123 joka oli itselleni ihan uusi tuttavuus.

T: toinen naispuolinen Estonia-friikki

Vierailija
6/9 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoitko niitä sukellusvideoita? Ihan hyvä että ne monet "ruumiit" olivat tulkinnanvaraisia niin ei liikaa jäänyt kummittelemaan. Karmea tunnelma siellä. Yliksellä oli aika jättimäinen Estonia-ketju muutama päivä sitten ja sinne linkattu kaikkia muitakin vastaavia onnettomuuksia, mm. MV Sewol ja Japan Airlines Flight 123 joka oli itselleni ihan uusi tuttavuus.

T: toinen naispuolinen Estonia-friikki

Käytyäni huolellisesti läpi kaikki onnettomuutta koskevat dokkarit, olen vasta siirtymässä hylyn sukellusta käsitteleviin videoihin. Jotain ehdin jo vilkaista, mutta niissä leijui kameran linssin edessä aika paljon meren mutaa ym. höttöä ja näkyvyys muutenkin huono, joten se jäi toistaiseksi vielä aika avonaiseksi minulle.

En tiedä olenko varsinaisesti Estonia-friikki, mutta tuo onnettomuus oli aikanaan niin karmea ja järkyttävä, etten ole tähän päivään mennessä pystynyt mitenkään järkevästi ja loogisesti ajatellen asiaa käsittelemään. Vaikka siellä ei ollut ainuttakaan tuttua, muistan sen aamun ikuisesti, ne uutiset ja ne kauheat lööpit, joissa iltiksen koko etusivu oli pelkkää mustaa merta ja siellä lillui yksinäinen pelastuslautta hytisevine ihmisineen. Sama kuin nyt uppoais joku noista varustamoiden uusimmista risteilijöistä matkustajineen...

Plaraillessani muuten näitä av:n keskusteluja aiheesta, törmäsin avaukseen, jonka mukaan Trump olisi matkustanut Estonialla Suomessa vieraillessaan..kiintoisaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remeksen dekkarissa "Pyörre" on viittauksia Estoniaan ja tausta-aineistoa on myös kirjan lopussa. Kannattaa niitäkin vilkaista. 

Vierailija
8/9 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, tänä yönä vuorossa sukellusmateriaali hylkyyn liittyen!

Tämä on oikeasti todella terapeuttista. Jostain syystä otin turman todella raskaasti. Luin uutiset tarkoituksella hyvin etäältä, enkä oikein voinut käsittää, että mitään tällaista saattoi tapahtua. Nyt näitä dokumentteja katsellessani ahdistus koko asiasta tuntuu väistyvän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa sukellusjutuissa ollut oikein mitään erikoista. Komentosilta oli ainut, joka hiukan sykähdytti sukeltajan siellä lilluessa. Muutoin aika hankalaa edes erottaa, missä milloinkin olivat menossa. Enemmänkin laivahenkilökunnan ja matkustajien henkilökohtaiset valokuvat aiemmilta Estonia-risteilyiltä realisoi turman kokoluokan kaikessa karmeudessaan. Myös laivayhtiön kyseisen aluksen mainosviideot pistivät suhteuttamaan.

Ylilauta...noh..hohhoijaa. Siellä ei kirjoittelijat ole ihan realiteeteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä