Ahdistaa päiväkodin ja koulun ideologiat ja kummalliset vaatimukset
Olen itse kasvatusalan ammattilainen (maisteria korkeampi tutkinto takataskussa), en kuitenkaan tee enkä ole koskaan tehnyt kasvatustyötä koulussa tai päiväkodissa itse, vaan olen muun tyyppisissä asiantuntijahommissa. Seuraan tietenkin koko ajan kehityspsykologian ja kasvatusalan kansainvälistä tutkimustietoa jne.
Ahdistaa kaikki kummallisen tuntuiset käytännöt ja ideologiat toisen lapsen päiväkodissa ja vanhemman lapsen alakoulussa. Moni niistä on ihan oikeasti vastoin alan uusinta tutkimustietoa ja sellaista tiedepiireissä yleisesti hyväksyttyä kehityspsykologian "normistoa". Olen yrittänyt olla tappelematta työntekijöiden kanssa aiheesta, ettei lapsiini kohdistettaisi minun "hankaluuden" takia negatiivista huomiota. Mutta en vain sulata tiettyjä kasvatuskäytäntöjä, jotka on jopa haitallisia!
Olen kovin miettinyt mitä tehdä. En voi hyväksyä, että lapsiini kohdistetaan sellasta tapaa kasvattaa päiväkodissa ja koulussa, jotka on modernin käsityksen mukaan haitallisia tapoja tai ainakin sellaisia, jotka lisäävät lapsen epäoikeudenmukaisuuden kokemusta ja heikentävät itsetuntoa. Olen yrittänyt asiallisesti sanoa, että meidän perheessä kasvatetaan tavalla x, ja edellytän sitä päiväkodilta ja koulultakin, mutta asia ei mene perille. Vinkkejä kellään?
Kommentit (61)
Kotikoulu, hoitaja kotiin ( joka noudattaa aun metodeja)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko antaa jonkin esimerkin, mitä päiväkodissa ja koulussa tehdään väärin. Nyt vain korostat omaa ylemmyyttäsi ilman että sinulla olisi päivän vertaa käytännön kokemusta työskentelystä lapsiryhmissä.
En mielestäni korosta ylemmyyttäni, ja ihan suoraan kerroin että en ole työskennellyt päiväkodissa enkä koulussa niin en kuvitettele ymmärtäväni heidän arkea. Kysyit esimerkkiä. Esimerkiksi päiväkodissa lapselta vaaditaan asioita, joihin sen ikäinen lapsi aivojensa kehityksen näkökulmasta ei ole vielä kykeneväinen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu, hoitaja kotiin ( joka noudattaa aun metodeja)
Ei ne ole minun metodeja eikä kyse ole edes metodeista. Vaan ihan nykyisestä kehityspsykologian alan konsensuksesta siitä, että mikä on lapselle hyväksi ja mikä haitaksi. Ap.
Voisitko vähän tarkentaa, mitä oikein tarkoitat tuolla päiväkodin ideologialla ja heidän tavastaan kasvattaa lastasi, josta et pidä?
Mitä siellä päiväkodissa sitten vaaditaan? Nyt sitä konkretiaa eikä epämääräisiä puheita. Esimerkkejä, kiitos.
Sinulla on kummallinen ideologia ja vaatimuksia muille paitsi lapsillesi.
Siis teillä kasvatetaan tavalla x ja sinä VAADIT että näin kasvatetaan päiväkodissa. Siis hä??? Ai kaikki lapset? Vai sinun lapset kasvatetaan siellä eritavalla kuin muut? En ymmärrä sun vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siis teillä kasvatetaan tavalla x ja sinä VAADIT että näin kasvatetaan päiväkodissa. Siis hä??? Ai kaikki lapset? Vai sinun lapset kasvatetaan siellä eritavalla kuin muut? En ymmärrä sun vaatimuksia.
Kyllä toivon, että kaikki lapset kasvatetaan päiväkodissa modernin tutkimustiedon mukaisesti, ei ole kyse vain omista lapsistani. Ap.
Uskotko siis siihen, että on vain yksi tapa kasvattaa oikein? Kasvatathan sinäkin omia lapsiasi, jolloin tapoja onkin jo kaksi. Lapset oppivat ymmärtämään erilaisuutta.
Voisitko ap vääntää rautalankaa, ei ole tullut luettua kasvatustieteellisiä julkaisuja.
Voisitko tarkentaa, mitä ovat ne asiat joita lapselta vaaditaan, vaikkei hän niihin kehityksensä puolesta vielä kykene?
Ratkaisu ongelmaasi on helppo: pienempi kotihoitoon ja isompi kotikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu, hoitaja kotiin ( joka noudattaa aun metodeja)
Ei ne ole minun metodeja eikä kyse ole edes metodeista. Vaan ihan nykyisestä kehityspsykologian alan konsensuksesta siitä, että mikä on lapselle hyväksi ja mikä haitaksi. Ap.
No tekisi siis niin mikä lapselle on hyväksi mielestäsi. Varmaan lukeneena ihmisenä ehkä ymmärsit mitä tarkoitin.
Eli siis yliopistossa koulutetaan ltot väärin?
Kiinnostava aihe. Samaa miettinyt.
Kerro vaikka kolme esimerkkiä?
Päiväkoti on todella vaativa paikka pienelle lapselle. Lapseni päiväkodissa vaaditaan melko eteviä taitoja selvitellä riitoja esimerkiksi. Lapseni on 3-vuotias. 2,5 vuotiaiden tulee jo huolehtia omista vaatteistaan ym.
Sinua taitaa vaan ahdistaa se, että lapsesi joutuvat kohtaamaan pettymyksiä, joilta ole heitä pyrkinyt kotona suojelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis yliopistossa koulutetaan ltot väärin?
En ole niin väittänyt. Tietenkin yliopistossa koulutetaan uusinta tutkimustietoa. Mutta lapseni ryhmässä ei ole yhtään pätevää lastentarhanopettajaa. Vanhemman lapseni päiväkodissa hänen ryhmässä oli lto, ja kasvatustavat oli huomattavasti moderninpia kuin tämän nuoremman lapseni ryhmässä.
En yritä ollenkaan väittää, että kaikki päiväkodit olisi jotenkin huonoja, vaan nyt vain kohdalle osui nuoremman lapseni kohdalla huono tuuri. Ap.
Siis kerro esimerkkejä. Voidaan ehkä kommentoida paremmin. Yleisellä tasolla kasvatus porukassa on aina porukkakasvastusta, vaikka yksilöllisyys huomioidaan. On tiettyjä perusjuttuja, joista on pakko pitää kiinni, jotta homma toimii. Lisäksi niitä "kasvattajia" on rajallinen määrä kovin erikoisten kommervenkkien toteuttamiseen. Tutkimustieto ei myöskään aina kohtaa arkea. Tutkimustieto on tärkeää, koska sillä voidaan muokata asenteita ja kehittää ympäristöä paremmaksi, mutta se on harvoin suoraan sovitettavissa siihen arjen puurtamiseen sellaisenaan.
Tämä ei tarkoita, ettei sinun ajatuksesi voi olla hyviä. Ehkä hyvinkin sovellettavia. Kertoisitko kuitenkin, mitä ne on.
Voisitko antaa jonkin esimerkin, mitä päiväkodissa ja koulussa tehdään väärin. Nyt vain korostat omaa ylemmyyttäsi ilman että sinulla olisi päivän vertaa käytännön kokemusta työskentelystä lapsiryhmissä.