Saako polkupyöräilijä ylittää suojatien ajaen?
Vai pitääkö taluttaa pyörää?
Mietin tuota tapahtunutta onnettomuutta, jossa pyöräilijä menehtyi suojatiellä valitettavasti, kauhea onnettomuus, todella ikävää. Mutta toimiko pyöräilijä oikein, jos ajoi (uutisessa ei ollut, ajoiko va köveli pyörää taluttaen, mutta tarkoitan nyt ihan yleisestikin)? Autoilija sai syytteen kuolemantuottamuksesta. Miten Suomessa on laki tuon suhteen, miten pyöräilijän pitää ylittää tie?
Kommentit (47)
Riippuu suojatiestä, lainsäädäntö tässä vähän sekava...
"Polkupyöräilijä ei saa koskaan pyöräillä suojatiellä ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena (Tieliikennelaki 2 §, suojatien määritelmä). Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä. "
Että näin.
Suojatiellä pitää taluttaa, mutta pyörätienjatkeella saa ajaa.
Suojatiet jotka on ns. katkoviivoilla merkitty saa ylittää ajaen, normaali suojatie pitää ylittää taluttaen.
Autoilija saa syytteet vaikka väistäminen olisi fysiikanlakienkin mukaan mahdotonta. Jälkiviisaus oikein rehottaa kaikissa liikennetuomioissa.
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä pitää taluttaa, mutta pyörätienjatkeella saa ajaa.
Tämä. Kannattaa myös muistaa, että "saa ajaa" EI tarkoita välttämättä etuoikeutettua kulkuoikeutta!
Joissakin tapauksissa taluttaminen on turvallisempi vaihtoehto.
Ja ajaessa pyörätien jatkeen yli on väistämisvelvollinen autoihin nähden. Paitsi jos auto tulee kolmion takaa tai kääntyy. Taluttamalla rinnastuu kävelijään ja silloin väistämisvelvollisuus on autoilla.
Vierailija kirjoitti:
Autoilija saa syytteet vaikka väistäminen olisi fysiikanlakienkin mukaan mahdotonta. Jälkiviisaus oikein rehottaa kaikissa liikennetuomioissa.
Harvemmimpa nuo autoilijat edes viitsii sen vertaa ympärilleen katsoa kuka on alle jäämässä, että ei paljon kannata huudella. Muiden päälle ei ole oikeutta ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Autoilija saa syytteet vaikka väistäminen olisi fysiikanlakienkin mukaan mahdotonta. Jälkiviisaus oikein rehottaa kaikissa liikennetuomioissa.
Fysiikanlakien mukaan on mahdollista autoilijan, sekä pyöräilijänkin pysähtyä ennen suojatien ylitystä.
Vika on lainlaatijassa. Johan minä siitä kirjoitin täällä, että lain pitäisi olla niin selkeä, että ei jää mitään tulkinnanvaraa kenellekään.
Lakimuutoksen paikka siis.
Sinkkumies
Kysyn siksi, koska pyöräilijä saattaa koukata suojatielle niin äkkiä, ettei autoilija oikein millään kerkeä reagoida. Pyöräilijä ajaa suoraan ja suojatien kohdalla koukkaakin siihen. Miten autoilija voi reagoida... sitä mietin. Ap
no jos pyöräilijä ajaa suojatiellä niin sitten siihen saakin törmätä autolla ilman seuraamuksia
Jos pyöräilijä ajaa pyörätietä, joka jatkuu suojatien jälkeen, hän saa ajaa suojatien yli, mutta on väistämisvelvollinen eli jos sieltä tulee auto, pyöräilijä on se, joka väistää.
Mutta helsingissä näkee ihan koko ajan, että pyöräilijä ajaa jalkakäytävällä, sitten se ajaa suojatien yli ja jatkaa ihan pokkana jalkakäytävällä koko lopun matkaa eikä todellakaan väistä ketään eikä varsinkaan jalankulkijoita.
Tyypillistä on myös se, että pyöräilijä ajaa autotien säännöillä ja liikennevaloilla, kun se sopii - ja jalkakäytävällä jalankulkijoiden säännöillä ja liikennevaloilla kun sopii.
Pyöräilijät pitäisi kaikki laittaa liikenneopetukseen, ennen ei saisi hankkia polkupyörää.
Olen huomannut, että ainakin täällä Helsingissä autot väistävät pyörää aina.
Parempi niin heidän mielestään kuin ihmetellä näitä monimutkaisia sääntöjä. Milloin mitenkin ne väistämisvelvollisuudet menevät...
Itsekin auton ratissa toimin kuten näkisin jalankulkijan. En siinä vaiheessa lähde pohtimaan, että onko nyt virallinen pyörätien jatke vai ainoastaan jalankulkuväylä.
Aika kinkkinen juttu kyllä.
Jos kaikki taluttaisi pyörän suojatien yli, niin pyörän ja auton törmäyksiä tapahtuisi paljon vähemmän.
Jos auto tulee kolmion takaa, on auto väistämisvelvollinen. Muussa tapauksessa pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen, jos ei sitten taluta pyöräänsä, jolloin hän on jalankulkija.
Uudessa laissa olisi tulossa muutoksia:
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/takavalo-pakolliseksi-uusia-merkkeja-u…
Lain päivityksen jälkeenkin pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämisvelvollisuus säilyisi ennallaan. Perussäännön mukaan tietä ylittävä pyöräilijä siis väistää muuta ajoneuvoliikennettä.
Poikkeus olisi ylityspaikka, johon on merkitty pyörätien jatke. Pyörätien jatke merkittäisiin jatkossa ainoastaan niille ylityspaikoille, joissa liikennemerkki osoittaisi autoilijan väistämisvelvolliseksi tai ylityspaikalla olisi liikennevalot.
Muissa paikoissa käytössä olisi normaali suojatien merkintä. Suojatielläkin saisi ajaa pyörällä, mutta muuta liikennettä olisi väistettävä.
Tyypillistä av:ta: esitetään asiallinen kysymys tärkeästä aiheesta, niin joku menee alapeukuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät pitäisi kaikki laittaa liikenneopetukseen, ennen ei saisi hankkia polkupyörää.
Ongelma on (myös) se, että liikennesäännöt muuttuvat.
Kyllä niitä sääntöjä tankattiin esim. minun aikaani 70-luvulla koulussa. Mutta silloin ei ollut mitään suojatien jatkeita olemassakaan. Hyvä jos joku pyörätie siellä täällä. Väistämissäännöt on niistä ajoista pistetty uusiksi. Miten saadaan kaikki pyöräilijät aina koulutettua, kun tulee uusia sääntöjä tai, mikä pahinta, vanhoja muutetaan? Eipä taida autoilijatkaan monet olla perillä, miten asiat ovat heidän autokouluajoistaan muuttuneet.
Ennen piti taluttaa, mutta sehän hidastaa liikennettä ja etenkin pyöräilijää itseään niin ajetaan mahdollisimman nopeasti ja vaarallisesti.