Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako polkupyöräilijä ylittää suojatien ajaen?

Vierailija
04.07.2017 |

Vai pitääkö taluttaa pyörää?
Mietin tuota tapahtunutta onnettomuutta, jossa pyöräilijä menehtyi suojatiellä valitettavasti, kauhea onnettomuus, todella ikävää. Mutta toimiko pyöräilijä oikein, jos ajoi (uutisessa ei ollut, ajoiko va köveli pyörää taluttaen, mutta tarkoitan nyt ihan yleisestikin)? Autoilija sai syytteen kuolemantuottamuksesta. Miten Suomessa on laki tuon suhteen, miten pyöräilijän pitää ylittää tie?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen piti taluttaa, mutta sehän hidastaa liikennettä ja etenkin pyöräilijää itseään niin ajetaan mahdollisimman nopeasti ja vaarallisesti.

Vierailija
2/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu suojatiestä, lainsäädäntö tässä vähän sekava...

"Polkupyöräilijä ei saa koskaan pyöräillä suojatiellä ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena (Tieliikennelaki 2 §, suojatien määritelmä). Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä. "

Että näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatiellä pitää taluttaa, mutta pyörätienjatkeella saa ajaa.

Vierailija
4/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatiet jotka on ns. katkoviivoilla merkitty saa ylittää ajaen, normaali suojatie pitää ylittää taluttaen.

Vierailija
5/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilija saa syytteet vaikka väistäminen olisi fysiikanlakienkin mukaan mahdotonta. Jälkiviisaus oikein rehottaa kaikissa liikennetuomioissa.

Vierailija
6/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojatiellä pitää taluttaa, mutta pyörätienjatkeella saa ajaa.

Tämä. Kannattaa myös muistaa, että "saa ajaa" EI tarkoita välttämättä etuoikeutettua kulkuoikeutta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin tapauksissa taluttaminen on turvallisempi vaihtoehto.

Vierailija
8/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajaessa pyörätien jatkeen yli on väistämisvelvollinen autoihin nähden. Paitsi jos auto tulee kolmion takaa tai kääntyy. Taluttamalla rinnastuu kävelijään ja silloin väistämisvelvollisuus on autoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilija saa syytteet vaikka väistäminen olisi fysiikanlakienkin mukaan mahdotonta. Jälkiviisaus oikein rehottaa kaikissa liikennetuomioissa.

Harvemmimpa nuo autoilijat edes viitsii sen vertaa ympärilleen katsoa kuka on alle jäämässä, että ei paljon kannata huudella. Muiden päälle ei ole oikeutta ajaa.

Vierailija
10/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilija saa syytteet vaikka väistäminen olisi fysiikanlakienkin mukaan mahdotonta. Jälkiviisaus oikein rehottaa kaikissa liikennetuomioissa.

Fysiikanlakien mukaan on mahdollista autoilijan, sekä pyöräilijänkin pysähtyä ennen suojatien ylitystä.

Vika on lainlaatijassa. Johan minä siitä kirjoitin täällä, että lain pitäisi olla niin selkeä, että ei jää mitään tulkinnanvaraa kenellekään.

Lakimuutoksen paikka siis.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn siksi, koska pyöräilijä saattaa koukata suojatielle niin äkkiä, ettei autoilija oikein millään kerkeä reagoida. Pyöräilijä ajaa suoraan ja suojatien kohdalla koukkaakin siihen. Miten autoilija voi reagoida... sitä mietin. Ap

Vierailija
12/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos pyöräilijä ajaa suojatiellä niin sitten siihen saakin törmätä autolla ilman seuraamuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyöräilijä ajaa pyörätietä, joka jatkuu suojatien jälkeen, hän saa ajaa suojatien yli, mutta on väistämisvelvollinen eli jos sieltä tulee auto, pyöräilijä on se, joka väistää.

Mutta helsingissä näkee ihan koko ajan, että pyöräilijä ajaa jalkakäytävällä, sitten se ajaa suojatien yli ja jatkaa ihan pokkana jalkakäytävällä koko lopun matkaa eikä todellakaan väistä ketään eikä varsinkaan jalankulkijoita.

Tyypillistä on myös se, että pyöräilijä ajaa autotien säännöillä ja liikennevaloilla, kun se sopii - ja jalkakäytävällä jalankulkijoiden säännöillä ja liikennevaloilla kun sopii.

Vierailija
14/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät pitäisi kaikki laittaa liikenneopetukseen, ennen  ei saisi hankkia polkupyörää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että ainakin täällä Helsingissä autot väistävät pyörää aina. 

Parempi niin heidän mielestään kuin ihmetellä näitä monimutkaisia sääntöjä. Milloin mitenkin ne väistämisvelvollisuudet menevät... 

Itsekin auton ratissa toimin kuten näkisin jalankulkijan. En siinä vaiheessa lähde pohtimaan, että onko nyt virallinen pyörätien jatke vai ainoastaan jalankulkuväylä. 

Aika kinkkinen juttu kyllä. 

Vierailija
16/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki taluttaisi pyörän suojatien yli, niin pyörän ja auton törmäyksiä tapahtuisi paljon vähemmän.

Vierailija
17/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto tulee kolmion takaa, on auto väistämisvelvollinen. Muussa tapauksessa pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen, jos ei sitten taluta pyöräänsä, jolloin hän on jalankulkija.

Vierailija
18/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa laissa olisi tulossa muutoksia:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/takavalo-pakolliseksi-uusia-merkkeja-u…

Lain päivityksen jälkeenkin pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämisvelvollisuus säilyisi ennallaan. Perussäännön mukaan tietä ylittävä pyöräilijä siis väistää muuta ajoneuvoliikennettä.

Poikkeus olisi ylityspaikka, johon on merkitty pyörätien jatke. Pyörätien jatke merkittäisiin jatkossa ainoastaan niille ylityspaikoille, joissa liikennemerkki osoittaisi autoilijan väistämisvelvolliseksi tai ylityspaikalla olisi liikennevalot.

Muissa paikoissa käytössä olisi normaali suojatien merkintä. Suojatielläkin saisi ajaa pyörällä, mutta muuta liikennettä olisi väistettävä.

Vierailija
19/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä av:ta: esitetään asiallinen kysymys tärkeästä aiheesta, niin joku menee alapeukuttamaan.

Vierailija
20/47 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät pitäisi kaikki laittaa liikenneopetukseen, ennen  ei saisi hankkia polkupyörää.

Ongelma on (myös) se, että liikennesäännöt muuttuvat.

Kyllä niitä sääntöjä tankattiin esim. minun aikaani 70-luvulla koulussa. Mutta silloin ei ollut mitään suojatien jatkeita olemassakaan. Hyvä jos joku pyörätie siellä täällä. Väistämissäännöt on niistä ajoista pistetty uusiksi. Miten saadaan kaikki pyöräilijät aina koulutettua, kun tulee uusia sääntöjä tai, mikä pahinta, vanhoja muutetaan? Eipä taida autoilijatkaan monet olla perillä, miten asiat ovat heidän autokouluajoistaan muuttuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi