Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsesi matikkanero?

Vierailija
03.06.2017 |

Miten se näkyi heti koulun alussa? vai tuliko vasta myöhemmin ilmi? Oletteko itse vaikuttaneet jotenkin asiaan esim. opettamalla itse lastanne? Onko se koulussa huomioitu vai pitääkö nahjustaa matikan tunneilla muun luokan tahdissa?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki 4. luokan matikan kirjoja ennen koulun aloittamista ja piti saman etumatkan koko peruskoulun ajan, kun ostin sille aina uusia kirjoja. Oletettavasti tästä syystä oli käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan, kun koulu ei voinut tulla yhtään vastaan ja antaa haasteita. Lukiossa meni parempaan suuntaan ja nyt yliopistossa pärjää ilmeisesti oikein mukavasti

Vierailija
2/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teki 4. luokan matikan kirjoja ennen koulun aloittamista ja piti saman etumatkan koko peruskoulun ajan, kun ostin sille aina uusia kirjoja. Oletettavasti tästä syystä oli käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan, kun koulu ei voinut tulla yhtään vastaan ja antaa haasteita. Lukiossa meni parempaan suuntaan ja nyt yliopistossa pärjää ilmeisesti oikein mukavasti

Minä tätä just niin pelkään. Esikoinen oli nimittäin älykäs, mutta kouluun turhauduttuaan käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan. Tossa välissä on kolme tyhmempää lasta, joista kaikilla on sujunut koulu hienosti. Mutta nyt kävi ekaluokan taas yksi älykäs, eniten juuri matikassa. Turhautuu. Ehdotin suoraan kolmoselle menoa, mutta koulu ei puoltanut sitä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus. Ekatoka-luokan opettaja eriytti loistavasti ilman että teki asiasta numeroa luokassa. Kolmannen luokan opettajalta puuttui täysin tilannetaju ja teki asiasta numeron luokan edessä, sen jälkeen tyttö ei enää halunnut tehdä matikanlisätehtäviä kouluun. Shakki on ollut tytön ja isän yhteinen harrastus.

Aikoinaan mietittiin matikkalukiota, mutta koska tyttö on ikäistään nuoremman oloinen muutenkin, niin lopputulema oli lähilukio ja kotona asuminen. Sai sitten loistaa laajan matikan ja fysiikan tunneilla, sai stipendin ja nosti itsetuntoa.

Nyt menossa toinen vuosi insinööriopintoja. Olisi päässyt Otaniemeen, mutta valitsi pienemmän kaupungin.

Vierailija
4/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tuolla kymppi näköjään todistuksessa, mutta ei se siitä neroa tee. Opettaja yritti kaupata lapselle matikkaluokkaa, mutta lapsi ei innostunut. Itse sanoikin  mulle tällä viikolla, ettei se, että osaa matikkaa tarkoita, että tykkäisi siitä. Meillä vanhemmillakin oli aikanaan kympit matikassa, joten on vain perinyt tuon matemaattisen ajattelun.

Mutta tuohon luokassa häiriköintiin sanoisin, että nero ei mun mielestä häiriköi luokassa. Nero osaa tehdä itse itselleen haasteita, jos niitä ei hänelle anneta. Tai pyöritellä pään sisällään ajan kuluksi muita juttuja, jos tunnin matikat on jo tehty. Tietysti lapset ovat lapsia, joten ihan ehdotonta mielipidettä en tässä asiassa kuitenkaan pidä.

Vierailija
5/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuan muassa matematiikka on ollut hänen intohimonsa. Lähinnä hän on opiskellut kotona sen häntä kiinnostavan asian. Koulussa hän on tehnyt mitä pitää, ja on yrittänyt olla häiritsemättä muiden opetusta. Peruskoulun ei tarvitse tarjota lapselle ja nuorelle yliopistotasoista opetusta. Se ei ole sen tehtävä. Kotona on ollut mahdollista opiskella vaikka miten paljon, ja niin hän on tehnytkin. Joskus satunnaisesti peruskoulun opet ovat antaneet haastaviakin tehtäviä, mutta ei heiltä voi sitä edellyttää, sillä heillä on paljon muitakin oppilaita opetettavana.

Vierailija
6/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teki 4. luokan matikan kirjoja ennen koulun aloittamista ja piti saman etumatkan koko peruskoulun ajan, kun ostin sille aina uusia kirjoja. Oletettavasti tästä syystä oli käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan, kun koulu ei voinut tulla yhtään vastaan ja antaa haasteita. Lukiossa meni parempaan suuntaan ja nyt yliopistossa pärjää ilmeisesti oikein mukavasti

Minä tätä just niin pelkään. Esikoinen oli nimittäin älykäs, mutta kouluun turhauduttuaan käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan. Tossa välissä on kolme tyhmempää lasta, joista kaikilla on sujunut koulu hienosti. Mutta nyt kävi ekaluokan taas yksi älykäs, eniten juuri matikassa. Turhautuu. Ehdotin suoraan kolmoselle menoa, mutta koulu ei puoltanut sitä.

ap

On melko tyhmää nimittää jotakuta lastaan tyhmemmäksi. Et ole vielä tutustunut tarpeeksi tuon tyhmemmäksi tituleeraamasi lapsen älykkyyteen ja kiinnostuksen kohteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaiseni on tosi hyvä matikassa, saa kymppejä matemaattis-luonnontieteellisesti painotetulla luokalla. Myös fyssassa kymppejä.

Alakoulussa ei eriytetty opetusta. Hän on kiltti, joskin aktiivinen oppilas. Ei ole häirinnyt muita, vaan piirrellyt vihkot täyteen tylsistyessään. Matemaattinen lahjakkuus on hänellä periytyvää, ei erityisemmin tsempattu / harjaannutettu kotona. Aika laiska kotonaopiskelija.

Opettaja-lehdessä oli joku aika sitten artikkeli matemaattisesti huippulahjakkaasta pojasta, jonka matikka oli eriytetty ylöspäin alakoulusta alkaen. Hän oli häirinnyt sitä ennen muita oppilaita kunnes älyttiin syy siihen.

Lain mukaan myös lahjakkaille on tarjottava eriyttämistä. Yleensähän sitä tarjotaan vain, jos on oppimisvaikeuksia.

Matemaattinen lahjakkuus ei tarkoita, että lapsi olisi kypsä hyppimään luokka-asteita eteenpäin. Sehän on vain yksi monista oppiaineista.

Lue tämä:

http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut&juttuID=1408918707234

Vierailija
8/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kymppi vielä neroa teekään. Itselläni oli aina 9, ja olen ihan taatusti matikassa keskimääräistä tyhmempi. Minulla kyse oli työnteosta. Toisaalta en ole samaa mieltä siitä että nero ei häiriköisi. Monet nerot on häiriköineet, koska eivät halua alistua oman kokemuksensa mukaan mielivaltaisiin ja typeriin sääntöihin protestoimatta. Kaikki nerot eivät kumminkaan ole hissukoita nörttejä.

Esikoisen luonne oli jo syntyjään hankala. Siksi varmaan ajautui turhautuessaan häiriköksi. Tämän kuopuksen luonne on parempi, mutta silti harmittaa ajatus 9 vuoden turhautuneena istumisesta. Hukkaan heitettyä aikaa! Miksei peruskoulua voisi suorittaa joustavasti pois sitä mukaa kun osaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ei yhden aineen perusteella voi luokkatasojen yli hypätä, koska pitää olla myös sosiaalisesti kypsä. Meillä molemmat, on vain oma mielenkiinto ja myös perimä, meillä molempien suvussa on matemaattista lahjakkuutta. Myös kielellinen lahjakkuus tulee mieheni puolelta perintönä. Mutta ei noilla ole ollut koulussa tylsää, ehkä on sattunut lisätehtäviä riittävästi antaneet opettajat? Sitten on ollut pulpettikirjat, joita saa lukea millä tunnilla vain, jos tehtävät on tehty. Ei meidän pojilla kyllä koskaan läksyjä kotiin jäänyt, aina oli ehditty tehdä koulussa. Nyt yliopisto on nuoremmalle takkuista, kun on tottunut pärjäämään lukematta. Matikka menee hyvin, mutta osa aineista vaatisi enemmän töitä, eli pitää tehdä muutakin kuin vain osata asia tentissä ja ne tekemiset takkuaa. Puhuu kuitenkin avoimesti asiasta. 

Vierailija
10/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella 9 matematiikassa, ei käytöshäiriöitä. Itse myös pärjäsin hyvin matemaattisissa aineissa ilman häiriköintiä. 

t. DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä on kymppi matikassa mutta se on inhokkiaine. Harmi.

Vierailija
12/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on suomalaisella tasolla, mutta level asian -tasolla lienee matkaa huipulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Ei yhden aineen perusteella voi luokkatasojen yli hypätä, koska pitää olla myös sosiaalisesti kypsä. Meillä molemmat, on vain oma mielenkiinto ja myös perimä, meillä molempien suvussa on matemaattista lahjakkuutta. Myös kielellinen lahjakkuus tulee mieheni puolelta perintönä. Mutta ei noilla ole ollut koulussa tylsää, ehkä on sattunut lisätehtäviä riittävästi antaneet opettajat? Sitten on ollut pulpettikirjat, joita saa lukea millä tunnilla vain, jos tehtävät on tehty. Ei meidän pojilla kyllä koskaan läksyjä kotiin jäänyt, aina oli ehditty tehdä koulussa. Nyt yliopisto on nuoremmalle takkuista, kun on tottunut pärjäämään lukematta. Matikka menee hyvin, mutta osa aineista vaatisi enemmän töitä, eli pitää tehdä muutakin kuin vain osata asia tentissä ja ne tekemiset takkuaa. Puhuu kuitenkin avoimesti asiasta. 

Kieltämättä jännä, kun sosiaalisen kypsyyden perusteella ei voi hypätä luokkien yli, mutta kuitenkaan sosiaalisen epäkypsyyden takia ei voi jäädä luokalle

Vierailija
14/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kymppi vielä neroa teekään. Itselläni oli aina 9, ja olen ihan taatusti matikassa keskimääräistä tyhmempi. Minulla kyse oli työnteosta. Toisaalta en ole samaa mieltä siitä että nero ei häiriköisi. Monet nerot on häiriköineet, koska eivät halua alistua oman kokemuksensa mukaan mielivaltaisiin ja typeriin sääntöihin protestoimatta. Kaikki nerot eivät kumminkaan ole hissukoita nörttejä.

Esikoisen luonne oli jo syntyjään hankala. Siksi varmaan ajautui turhautuessaan häiriköksi. Tämän kuopuksen luonne on parempi, mutta silti harmittaa ajatus 9 vuoden turhautuneena istumisesta. Hukkaan heitettyä aikaa! Miksei peruskoulua voisi suorittaa joustavasti pois sitä mukaa kun osaa?

Pitäisiköhän teidän harjoitella tylsyyden sietoa. Lapsen leimaaminen neroksi ja koulun idiootiksi ei tee lapselle hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teki 4. luokan matikan kirjoja ennen koulun aloittamista ja piti saman etumatkan koko peruskoulun ajan, kun ostin sille aina uusia kirjoja. Oletettavasti tästä syystä oli käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan, kun koulu ei voinut tulla yhtään vastaan ja antaa haasteita. Lukiossa meni parempaan suuntaan ja nyt yliopistossa pärjää ilmeisesti oikein mukavasti

Minä tätä just niin pelkään. Esikoinen oli nimittäin älykäs, mutta kouluun turhauduttuaan käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan. Tossa välissä on kolme tyhmempää lasta, joista kaikilla on sujunut koulu hienosti. Mutta nyt kävi ekaluokan taas yksi älykäs, eniten juuri matikassa. Turhautuu. Ehdotin suoraan kolmoselle menoa, mutta koulu ei puoltanut sitä.

ap

On melko tyhmää nimittää jotakuta lastaan tyhmemmäksi. Et ole vielä tutustunut tarpeeksi tuon tyhmemmäksi tituleeraamasi lapsen älykkyyteen ja kiinnostuksen kohteisiin.

Kolme tyhmempää :) Tunnen lapseni ja tiedän että toiset ovat älykkäämpiä ja toiset tyhmempiä. Nämä tyhmätkin pärjäävät/ovat pärjänneet oikein hyvin koulussa. Lisäksi he ovat hyväkäytöksisiä, mukavia, sinnikkäitä, tasapainoisia ja kaikin puolin hyviä ihmisiä. Silti he ovat tyhmempiä. Ei ole ollenkaan häpeäksi olla tyhmempi. Se on vain yksi ominaisuus. Tyhmistä ei tarvi edes olla huolissaan. Älykkäistä tarvii.

Vierailija
16/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on ollut utelias ja aikainen oppija kaikissa aineissa. Matemaattinen ajattelu on hänelle erityisen helppoa. Sai yläkoulussa opettajansa ekan puhtaan kympin valtakunnallisista ja nyt eliittilukiossa lukee kahta pitkän matikan kurssia kerrallaan ja saa molemmista kymppejä.

Neuvolassa joskus miettivät koulun aiemmin aloittamista, mutta juuri sosiaalisen kypsyyden takia emme halunneet lähteä siihen. Onneksi hän hurahti liikunnalliseen harrastukseen ja on saanut siihen käyttää reilusti koulusta ylijääneitä paukkuja. Kunnianhimoinen lapsi, koulu ja mieluisa, aikaavievä harrastus on ollut meillä hyvä yhdistelmä.

Vierailija
17/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teki 4. luokan matikan kirjoja ennen koulun aloittamista ja piti saman etumatkan koko peruskoulun ajan, kun ostin sille aina uusia kirjoja. Oletettavasti tästä syystä oli käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan, kun koulu ei voinut tulla yhtään vastaan ja antaa haasteita. Lukiossa meni parempaan suuntaan ja nyt yliopistossa pärjää ilmeisesti oikein mukavasti

Minä tätä just niin pelkään. Esikoinen oli nimittäin älykäs, mutta kouluun turhauduttuaan käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan. Tossa välissä on kolme tyhmempää lasta, joista kaikilla on sujunut koulu hienosti. Mutta nyt kävi ekaluokan taas yksi älykäs, eniten juuri matikassa. Turhautuu. Ehdotin suoraan kolmoselle menoa, mutta koulu ei puoltanut sitä.

ap

On melko tyhmää nimittää jotakuta lastaan tyhmemmäksi. Et ole vielä tutustunut tarpeeksi tuon tyhmemmäksi tituleeraamasi lapsen älykkyyteen ja kiinnostuksen kohteisiin.

Kolme tyhmempää :) Tunnen lapseni ja tiedän että toiset ovat älykkäämpiä ja toiset tyhmempiä. Nämä tyhmätkin pärjäävät/ovat pärjänneet oikein hyvin koulussa. Lisäksi he ovat hyväkäytöksisiä, mukavia, sinnikkäitä, tasapainoisia ja kaikin puolin hyviä ihmisiä. Silti he ovat tyhmempiä. Ei ole ollenkaan häpeäksi olla tyhmempi. Se on vain yksi ominaisuus. Tyhmistä ei tarvi edes olla huolissaan. Älykkäistä tarvii.

Suosittelen kaunokirjallisuuden lukemista. Kenties auttaisi näkemään tyhmempinä pitämäsi lapset myönteisemmässä valossa. Matemaattisesti lahjakkaan lapsen äitinä ajatusmaailmasi kuvottaa.

Vierailija
18/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aö 99.6%, Lukion stipendit parhaasta luonnontieteestä, DI tutkinto ja....

Helveetisti käytöshäiriötä jotka huipentuivat penkkarikuorma-autojen odotteluun, kun olin taas rehtorin puhuttelussa vaikka mitään en ollut tehnyt. Olin saavuttanut ns "usual suspects" tason, jossa ensin epäiltiin minua.

Itseäni olisi helpottanut tekemisen lisääminen. Eli tunnille "kirja nro 2" jossa samat asiat, mutta lisää tehtäviä. Vaikka eri sarjaa. Jos muksusi on oikeasti nero niin ne kirjat tehdään minuuteissa ja sitten ei ole mitään tekemistä.

Opettajallekin luulisi kelpaavaan. "Teen tästä toisesta kirjasta saman kappaleen hommat"

Vierailija
19/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teki 4. luokan matikan kirjoja ennen koulun aloittamista ja piti saman etumatkan koko peruskoulun ajan, kun ostin sille aina uusia kirjoja. Oletettavasti tästä syystä oli käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan, kun koulu ei voinut tulla yhtään vastaan ja antaa haasteita. Lukiossa meni parempaan suuntaan ja nyt yliopistossa pärjää ilmeisesti oikein mukavasti

Minä tätä just niin pelkään. Esikoinen oli nimittäin älykäs, mutta kouluun turhauduttuaan käytöshäiriöinen koko peruskoulun ajan. Tossa välissä on kolme tyhmempää lasta, joista kaikilla on sujunut koulu hienosti. Mutta nyt kävi ekaluokan taas yksi älykäs, eniten juuri matikassa. Turhautuu. Ehdotin suoraan kolmoselle menoa, mutta koulu ei puoltanut sitä.

ap

On melko tyhmää nimittää jotakuta lastaan tyhmemmäksi. Et ole vielä tutustunut tarpeeksi tuon tyhmemmäksi tituleeraamasi lapsen älykkyyteen ja kiinnostuksen kohteisiin.

Kolme tyhmempää :) Tunnen lapseni ja tiedän että toiset ovat älykkäämpiä ja toiset tyhmempiä. Nämä tyhmätkin pärjäävät/ovat pärjänneet oikein hyvin koulussa. Lisäksi he ovat hyväkäytöksisiä, mukavia, sinnikkäitä, tasapainoisia ja kaikin puolin hyviä ihmisiä. Silti he ovat tyhmempiä. Ei ole ollenkaan häpeäksi olla tyhmempi. Se on vain yksi ominaisuus. Tyhmistä ei tarvi edes olla huolissaan. Älykkäistä tarvii.

Oletko miettinyt mitä teet tuolla asenteella lapsellesi, ja millainen asenne hänellä on muita kohtaan?

Älykkyys menee hukkaann,  jos on noin idiootti.

Vierailija
20/52 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä on kymppi matikassa mutta se on inhokkiaine. Harmi.

Ehkä juuri siksi, että tehtävät on hänelle liian helppoja. Jos hän saisi haastetta, voisi hän innostua!