Onko lapsesi matikkanero?
Miten se näkyi heti koulun alussa? vai tuliko vasta myöhemmin ilmi? Oletteko itse vaikuttaneet jotenkin asiaan esim. opettamalla itse lastanne? Onko se koulussa huomioitu vai pitääkö nahjustaa matikan tunneilla muun luokan tahdissa?
Kommentit (52)
Pojistani 3 on matemaattisesti lahjakkaita, kaksi heistä jo alan maistereita. Minusta tämä on tympeä ketju, jonka Ap aloitti pönkittääkseen lähinnä omaa egoaan (kun on moisen neron saanut maailmaan puskettua). Tympäisee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli kymppi matikka läpi peruskoulun. Ei ole vanhemmat opettanut. Tein lisätehtäviä, jos muut tehtävät oli jo tehty.
Kymppihän ei sinällään vielä kerro neroudesta, koska kympin saa peruskoulussa aika helposti. Sitten on nero, jos oppii ilman jonkun ulkopuolisen panostusta/painostusta - omaehtoisesti, omasta kiinnostuksesta - huomattavasti enemmän kuin "olisi tarpeen".
ap
Miksi sinun pitäisi opettaa poikaasi, jos nero oppii ilman jonkun ulkopuolisen panostusta/painostusta - omaehtoisesti, omasta kiinnostuksesta - huomattavasti enemmän kuin "olisi tarpeen".
"Jos ei tarttisi olla töissä, opettaisin itse poikaa..."
Voisiko ap hankkia pojalleen matematiikantunneille jotain sellaista materiaalia, joka ei ole sitä peruskoulumatematiikkaa vaan jotain ihan muuta? Jos opettajalla ei ole jaksuja eriyttää ylöspäin eikä hän pidä myöskään siitä, että poika tekee kirjasta omin päin tehtäviä eteenpäin, niin joku ihan opsin ulkopuolinen aihealue voisi olla keino pitää poika järjissään. Lukiota (ja matematiikkaolympialaisia) silmälläpitäen esim. geometria voisi olla tällainen aihealue, mihin voisi uppoutua oikein antaumuksella. Koulussa sitä opetetaan vähänlaisesti ja suomalaiset ovat perinteisesti olleet geometriassa heikoilla. Nyt voisi olla hyvä sauma ottaa vähän etunojaa olympiavalmennukseen :-)
Vierailija kirjoitti:
Huomattiin ennen kouluun menoa. Laski 5-vuotiaana kertolaskuja ja pian sen jälkeen potenssilaskuja ja neliöjuuria. Kirjoitti pitkän matikan kahta pistettä vajaa täydet. Meillä ei onneksi ollut ongelmana häiriökäyttäytyminen tunneilla. Sai opettajalta silloin tällöin lisämonisteita.
meillä poika sai teknologiasäätiön 1000 euron stipendin mutta ei mene matikkaa lukemaan vaan pääsi pääsykokeitten kautta yliopistoon lääketieteelliseen aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Pojistani 3 on matemaattisesti lahjakkaita, kaksi heistä jo alan maistereita. Minusta tämä on tympeä ketju, jonka Ap aloitti pönkittääkseen lähinnä omaa egoaan (kun on moisen neron saanut maailmaan puskettua). Tympäisee!
No älä muru lue jos niin tympäsee. Mun ei tarvi pönkittää egoani millään :D
Sitä paitsi mun lapset on aika erilaisia kaikki:
- eka älykäs mutta nuorempana levoton ja hankala. Alisuoriutunut elämässään, mutta nyt kuitenkin insinööriksi valmistumassa.
- Toka lapsena sekä sosiaalisesti, älyllisesti että liikunnallisesti täysin toistaitoinen, onneton ja perässävedettävä (ja rakkain lapsistani). Nykyään erittäin pystyvä, liikunnallinen ja sosiaalinen nuori mies, joka tietää mitä tahtoo.
- Kolmas kärsii keskimmäisen syndroomasta: kiukkuinen kun ei ole koskaan huomattu. Ja epäsosiaalinen. Peruskoulu meni heittämällä läpi, lukiossa ei oikein näytä jaksavan.
- Neljäs: tyhmä, ei ymmärrä erityisesti matikkaa, ei osaa edes puhua, ei löydä sanoja, vaan yksinkertaisenkin asian selittäminen vie paljon aikaa. Mutta on niin tunnettu ihanuudestaan ja omaa niin mahtavan pärstäkertoimen, että keskiarvo on 9 seiskan koetuloksista huolimatta.
- Viides on tämä ketjussa puheena oleva poika. Enimmäkseen isompien sisarusten kasvattama. Selviytyy asioistaan ilman kenenkään apua. Ei oo mun ansiota se miten se pärjää. Geenitkin on iskältään ei multa, vaikka kieltämättä puskinkin sen ihan itse tähän maailmaan. Siihen se sitten jäikin. Lähdin toiselle puolelle Suomea töihin kun tuo oli puolivuotias. Nähtiin monta vuotta niiku viikonloppuisin - jos kerkisin kotiin :D
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli kymppi matikka läpi peruskoulun. Ei ole vanhemmat opettanut. Tein lisätehtäviä, jos muut tehtävät oli jo tehty.
Kymppihän ei sinällään vielä kerro neroudesta, koska kympin saa peruskoulussa aika helposti. Sitten on nero, jos oppii ilman jonkun ulkopuolisen panostusta/painostusta - omaehtoisesti, omasta kiinnostuksesta - huomattavasti enemmän kuin "olisi tarpeen".
ap
Miksi sinun pitäisi opettaa poikaasi, jos nero oppii ilman jonkun ulkopuolisen panostusta/painostusta - omaehtoisesti, omasta kiinnostuksesta - huomattavasti enemmän kuin "olisi tarpeen".
Koska minusta olisi hauska opettaa poikaa :D Ainakin siis tässä vaiheessa kun vielä pystyisin. Jo ysiluokan matikka menee minulta yli hilseen. Ja siis tarviihan se nerokin yleensä jonkun opastajakseen. Tarkoitin että opiskelun halu lähtee lapsesta eikä jostain vanhemmasta tai opettajasta joka päättää "tehdä" hänestä "neron". Ja että lapsi ylipäänsä kykenee omaksumaan asioita, jotka keskimäärin ovat vielä liian hankalia hänen ikäisilleen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Koska minusta olisi hauska opettaa poikaa :D Ainakin siis tässä vaiheessa kun vielä pystyisin. Jo ysiluokan matikka menee minulta yli hilseen. Ja siis tarviihan se nerokin yleensä jonkun opastajakseen. Tarkoitin että opiskelun halu lähtee lapsesta eikä jostain vanhemmasta tai opettajasta joka päättää "tehdä" hänestä "neron". Ja että lapsi ylipäänsä kykenee omaksumaan asioita, jotka keskimäärin ovat vielä liian hankalia hänen ikäisilleen.
-ap
Et ymmärrä ysiluokan matematiikkaa ja toteat lapsesi olevan nero?
Se että hän osaa enemmän matematiikkaa kuin sinä ei tee lapsesta neroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattiin ennen kouluun menoa. Laski 5-vuotiaana kertolaskuja ja pian sen jälkeen potenssilaskuja ja neliöjuuria. Kirjoitti pitkän matikan kahta pistettä vajaa täydet. Meillä ei onneksi ollut ongelmana häiriökäyttäytyminen tunneilla. Sai opettajalta silloin tällöin lisämonisteita.
meillä poika sai teknologiasäätiön 1000 euron stipendin mutta ei mene matikkaa lukemaan vaan pääsi pääsykokeitten kautta yliopistoon lääketieteelliseen aikanaan.
Taitaa poloinen turhautua tuolla. Olisi mennyt lukemaan matikkaa
Vierailija kirjoitti:
Miten se näkyi heti koulun alussa? vai tuliko vasta myöhemmin ilmi? Oletteko itse vaikuttaneet jotenkin asiaan esim. opettamalla itse lastanne? Onko se koulussa huomioitu vai pitääkö nahjustaa matikan tunneilla muun luokan tahdissa?
Molemmat ovat, tytär ja poika, matikka; peruskoulu 10, yläaste 10, lukio, pitkä 10. Samoin fysiikka ja kemia. Ja moni muu, mm. kielet, taideaineet, ja pojalla etenkin historia. Vetäisee minkä tahansa historiasta, noin vain. 😳 Huh! Tytär halusi opeksi, on nyt ison lukion rehtori, ei varmaan kauaa, hunterit perässä.
Poika DI, tekee kaikkea, siis ihan kaikkea. Mm. rahaa, mutta mieluummin jotain muuta. 😏😂 Mieheni, heidän isänsä, on kuollut, oli duunari, en kerro tarkemmin, koska tunnistus, ja minä olen, noh, merkonomi.
Sellaista sattuu, hyvä yhdistelmä. 😂
Olen aikanaan hoputtanut läksyn lukuun, mutta poikani ei kyllä koskaan lukenut kotona läksyjä ala-asteen jälkeen. Todistukset olivat hyviä, ajattelin, että olkoon. 🤔😇😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
-ap
Et ymmärrä ysiluokan matematiikkaa ja toteat lapsesi olevan nero?
Se että hän osaa enemmän matematiikkaa kuin sinä ei tee lapsesta neroa.
Mieheni on samaa mieltä. Ja hän taas ON matikkanero... tai yleisnero... miten sen nyt ottaa. Joissakin asioissa kyllä todella typerä hänkin. Mutta matemaattisella alalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat, tytär ja poika, matikka; peruskoulu 10, yläaste 10, lukio, pitkä 10. Samoin fysiikka ja kemia. Ja moni muu, mm. kielet, taideaineet, ja pojalla etenkin historia. Vetäisee minkä tahansa historiasta, noin vain. 😳 Huh! Tytär halusi opeksi, on nyt ison lukion rehtori, ei varmaan kauaa, hunterit perässä.
Poika DI, tekee kaikkea, siis ihan kaikkea. Mm. rahaa, mutta mieluummin jotain muuta. 😏😂 Mieheni, heidän isänsä, on kuollut, oli duunari, en kerro tarkemmin, koska tunnistus, ja minä olen, noh, merkonomi.
Sellaista sattuu, hyvä yhdistelmä. 😂
Olen aikanaan hoputtanut läksyn lukuun, mutta poikani ei kyllä koskaan lukenut kotona läksyjä ala-asteen jälkeen. Todistukset olivat hyviä, ajattelin, että olkoon. 🤔😇😂
:D <3
-AP
Kiitos hyvästä linkistä! En tiennytkään, että on laissa mainittu myös lahjakkaiden opintojen eriyttäminen, omilla lapsilla opettajat antaneet lisätehtäviä tarpeen mukaan asiasta numeroa tekemättä. Paitsi nuorimman alakoulun opettaja, joka vaikuttaa olevan itse näitä "tytöt eivät ymmärrä matematiikkaa" -tyyppejä; on näet pitänyt itse opettaa yksinkertaisetkin asiat kuten murtolukujen kerto- ja jakolasku, kun lapsi on itkenyt, ettei ymmärrä opettajan opetusta...