kertokaa oppiaineista suomen kieli tai kotimainen kirjallisuus yliopistossa, olen lukenut opintosuunnitelmat mutta ihan kokemuksia olisi kiva kuulla
Kommentit (2)
Ja sitten täytyy tietysti hakea erikseen opettajan pedagogisiin opintoihin, jotka ovat aineenopettajaksi valmistuvalle toinen sivuaine. Pedagogiset opinnot (yhden lukuvuoden mittainen koulutus) voi tietty myös tehdä FM-tutkinnon päälle...
Suomen kielen opiskelu on ihan jees. En ole niinkään innostunut itse kieliopista, mutta kognitiivinen kielitiede, keskusteluntutkimus ja sosiolingvistiikka ovat tosi mielenkiintoisia! Perusopinnoissa on vähän kaikkea; fonetiikkaa, syntaksia, pragmatiikkaa jne, mutta sitten aineopinnoista eteenpäin voi enemmän suuntautua itseään kiinnostaviin asioihin.
En ole lukenut kotimaista kirjallisuustiedettä, mutta eipä se kai paljoa yleisisetä kirjallisuustieteestä eroa. Luettavaa on niin maar perk****sti! Teoreettisesti kirjallisuustiede ei ole mielestäni kovin vaativaa, ja teosten analysointi on hauskaa, sillä siinä ei ole olemassa mitään " oikeita" tai " vääriä" vastauksia. Toki tulkinnat pitää osata perustella teoreettisesti, mutta muuten analyysi on oikeastaan aika luovaa toimintaa. Ikävintä on opintojen kuormittavuus ts. se, että yhteen tenttiin voi luettavaa tullaa 3500 sivua (teoriaa + lukuisia kaunokirjallisia teoksia), ja vaikka luettava olisi miten kiinnostavaa tahansa, ei tuollaisen sivumäärän plärääminen mene ihan hetkessä. Työssäkin käyvälle, perheelliselle ihmiselle se on tarkoittanut moooonia valvottuja öitä!
jne. kirjallisuudessa parasta kirjallisuuden lukeminen, joskus puhkianalysoiminen saattaa kyllästyttää. molemmat aineet kokonaisuudessaan tosi mielenkiintoisia