Uskovaisen on helppo tuomita homo
Rakkaat ystävät, veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa. Kuinka helppo onkaan uskovaisen tuomita homoseksuaalisuus ja samalla myös homoseksuaali. Helppous johtuu siitä, että lähes jokainen uskovainen on myötäsyntyinen hetero. Me emme tunne minkäänlaista vetoa omaan sukupuoleemme. Ilman kiusausta on helppo tuomita sellainen synti, joka ei itseä houkuta. Vaan millaisen tuomion sinä annat omille synneillesi?
Miten mässäilysi jaksaa? Raamattu sanoo mässäilyn synniksi. Mitä ajattelet asiasta, paksu poika - niin, juuri sinä, paksu poika siellä! Sinähän tykkäät mässäillä Mäkkärissä niin että napa ritisee. Olet ehkä oppinut mässäilyn synnin pullealta uskovaiselta isältäsi, joka työnsä ja edustustehtäviensä puolesta istuu usein erilaisissa neuvotteluissa lihapatojen äärellä maiskuttaen lampaanviulua tai härjän sisäfilepihviä ihran tirskuessa suupielistä. Mitäpä sanot mässäilyn synnistä?
Rahanahneus sitten. Rakkaus rahaan on kaikkinaisen pahan juuri, sanoo Sana. Miksi sinä, hurskas seurakuntalainen, pyörität omaa yritystäsi? Etköhän vain juuri sen takia, että saisit paljon rahaa ja voisit ostaa kalliin kivitalon ja hienoja autoja ja tehdä ylellisiä ulkomaanmatkoja? Rahanahneus on hirvittävä synti, jonka vallassa moni uskovainen elää. Mikset sinä vain tyytyisi johonkin pienipalkkaiseen, ruumiilliseen työhön, niin et joutuisi rahanahneuden pauloihin?
Naisilla on yleisenä syntinä pahan puhuminen ja juoruilu, jotka nekin Raamatussa selkeästi tuomitaan. Uskovainen nainen supattelee niin usein pahoja asioita sisarensa korvaan kolmannesta seurakunnan naisesta ja levittää asiattomia juoruja, yrittääpä joku niillä jopa pilata kohteensa elämänkin. Miten on, levitätkö epäpyhiä ämmäin taruja ja harrastat pahan puhumista selän takana? Tuomitse itsesi, ja anna Jumalan tuomita sinut, tule veren armon alle ja tee parannus!
Sinä uskovainen nuori mies! Miksi sinä esität kotonasi hurskasta, mutta kaveriporukassa kiroilet mitä karkeimmin, saastutat itseäsi tupakalla, juot alkoholia ja harrastat esiaviollista seksiä? Helppohan se on tehdä, kun liikkuu kylillä kavereineen ilman vanhempien valvontaa, mutta syntiä se on. Kun soitat illalla äidillesi ja valehtelet, että olet yötä Jontun luona pelaamaamassa Pleikkari-peliä, sinä todellisuudessa suuntaatkin Sofian luokse kun hänen vanhempansa eivät ole kotona, juomaan sidukkaa ja nylkyttämään häntä armottomasti koiran lailla. Seuraavana päivänä nyökyttelet seurakunnan penkissä hyväksyvästi, kun saarnaaja sanoo, että homous on synti.
Niin, meidän on niin helppo tuomita sellainen synti, jota me itse emme tee, vaan miten on - koska me itse tuomitsemme omat helmasyntimme, sanoudumme niistä irti, puhdistaudumme Jeesuksen veressä ja teemme parannuksen Jumalan voimassa?
Kommentit (40)
kuules ap, "uskovainen nuorimies" jolle kirjoitat, ei todellakaan juo, polta, tai harrasta avioliiton ulkopuolista seksiä.tai kiroile karkeasti kaveriporukoissaan. Mietippä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Rakkaat ystävät, veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa. Kuinka helppo onkaan uskovaisen tuomita homoseksuaalisuus ja samalla myös homoseksuaali. Helppous johtuu siitä, että lähes jokainen uskovainen on myötäsyntyinen hetero. Me emme tunne minkäänlaista vetoa omaan sukupuoleemme. Ilman kiusausta on helppo tuomita sellainen synti, joka ei itseä houkuta. Vaan millaisen tuomion sinä annat omille synneillesi?
Miten mässäilysi jaksaa? Raamattu sanoo mässäilyn synniksi. Mitä ajattelet asiasta, paksu poika - niin, juuri sinä, paksu poika siellä! Sinähän tykkäät mässäillä Mäkkärissä niin että napa ritisee. Olet ehkä oppinut mässäilyn synnin pullealta uskovaiselta isältäsi, joka työnsä ja edustustehtäviensä puolesta istuu usein erilaisissa neuvotteluissa lihapatojen äärellä maiskuttaen lampaanviulua tai härjän sisäfilepihviä ihran tirskuessa suupielistä. Mitäpä sanot mässäilyn synnistä?
Rahanahneus sitten. Rakkaus rahaan on kaikkinaisen pahan juuri, sanoo Sana. Miksi sinä, hurskas seurakuntalainen, pyörität omaa yritystäsi? Etköhän vain juuri sen takia, että saisit paljon rahaa ja voisit ostaa kalliin kivitalon ja hienoja autoja ja tehdä ylellisiä ulkomaanmatkoja? Rahanahneus on hirvittävä synti, jonka vallassa moni uskovainen elää. Mikset sinä vain tyytyisi johonkin pienipalkkaiseen, ruumiilliseen työhön, niin et joutuisi rahanahneuden pauloihin?
Naisilla on yleisenä syntinä pahan puhuminen ja juoruilu, jotka nekin Raamatussa selkeästi tuomitaan. Uskovainen nainen supattelee niin usein pahoja asioita sisarensa korvaan kolmannesta seurakunnan naisesta ja levittää asiattomia juoruja, yrittääpä joku niillä jopa pilata kohteensa elämänkin. Miten on, levitätkö epäpyhiä ämmäin taruja ja harrastat pahan puhumista selän takana? Tuomitse itsesi, ja anna Jumalan tuomita sinut, tule veren armon alle ja tee parannus!
Sinä uskovainen nuori mies! Miksi sinä esität kotonasi hurskasta, mutta kaveriporukassa kiroilet mitä karkeimmin, saastutat itseäsi tupakalla, juot alkoholia ja harrastat esiaviollista seksiä? Helppohan se on tehdä, kun liikkuu kylillä kavereineen ilman vanhempien valvontaa, mutta syntiä se on. Kun soitat illalla äidillesi ja valehtelet, että olet yötä Jontun luona pelaamaamassa Pleikkari-peliä, sinä todellisuudessa suuntaatkin Sofian luokse kun hänen vanhempansa eivät ole kotona, juomaan sidukkaa ja nylkyttämään häntä armottomasti koiran lailla. Seuraavana päivänä nyökyttelet seurakunnan penkissä hyväksyvästi, kun saarnaaja sanoo, että homous on synti.
Niin, meidän on niin helppo tuomita sellainen synti, jota me itse emme tee, vaan miten on - koska me itse tuomitsemme omat helmasyntimme, sanoudumme niistä irti, puhdistaudumme Jeesuksen veressä ja teemme parannuksen Jumalan voimassa?
kyllä jollain on nyt hieman erikoinen käsitys uskovaisesta....hhahah.Et sinän ole uskovaista tavannutkaan jos noin kuvittelet.
Oman yrityksen pyörittäminen on usein kaikkea muuta kuin rikastumista. Monelle se on elinkeino, (mahdollisesti muuta työtä ei ole), mutta joka kuitenkin vaatii huomattavasti enemmän paneutumista ja vaivannäköä kuin palkkatyö, eikä käteen kuitenkaan jää sen enempää. Sinäkö nyt tuomitset uskovaiset yrittäjät..
Niin, eihän uskovainen voi tehdä syntiä!
[/quote]
kyllä jollain on nyt hieman erikoinen käsitys uskovaisesta....hhahah.Et sinän ole uskovaista tavannutkaan jos noin kuvittelet.[/quote]
Niin, eihän uskovainen voi tehdä syntiä!
Ei ketään kuulu tuomita. Uskovankaan.
Se taas ei tarkoita että kirkko sallii homojen vihkimiset koska homous ei ole naisen ja miehen välinen suhde.
Homojen elämä on heidän oma valinta ja se on oltava ok mutta kirkko ei kuulu heidän elämäänsä. He valitsevat toisin ja se on ok.
Varmasti aina on ollut seksiä ilman avioliittoa, nykyään se on vaan näkyvämpää ja ihminen pääsee naimisiin vaikka olisi sinkku ja takana villi menneisyys. Ennen oli tiukempaa, piti nuorena mennä naimisiin että saa seksiä ja ero oli huono. Ei se tosin tarkoittanut ettei ihmiset pettäneet toisiaan..
Eikä kukaan osaa sanoa mitä elämä oli 1000 vuotta sitten, käsittääkseni mukaan Jeesuksen aikaan homosuhteet oli melko tavallisia muttei niitä verrattu avioliittoon miehen ja naisen välillä.
Ihmiset voivat olla naimisissa keskenään vaikka ei harrasta seksiä tai harrastaa seksiä olematta naimisissa.
USKO kuitenkin jakaa avioliiton miehen ja naisen välille. Se on kirkon ihan ydin miten perhe muodostuu.
Mutta naimisiin voi mennä ilman kirkkoa.
Silti se pitää olla ok että on homo. Eikä tuomita.
Vierailija kirjoitti:
Me emme tunne minkäänlaista vetoa omaan sukupuoleemme.
Miten sitten on mahdollista, ett käyn säännöllisesti imemässä kahden vanhoillis lestadiolaisen aviossa olevan miehen penistä? M19
Vierailija kirjoitti:
kyllä jollain on nyt hieman erikoinen käsitys uskovaisesta....hhahah.Et sinän ole uskovaista tavannutkaan jos noin kuvittelet.
Niin, eihän uskovainen voi tehdä syntiä!
no ei tietoisesti valita elää synnissä jatkuvasti, kuten vaikka avioliitossa samaa sukupuolta olevan kanssa, ja sen synnin puolustelemista ja tietoista hyväksymistä, esim. kun tuo yksi lesbopappi tv:ssä puolustelee lesboavioliittoja. Jos uskova lankeaa, siitä nousee heti ja tekee parannuksen. Uskossa eläminen tarkoittaa jatkuvassa parannuksen teossa elämistä. Jos lankeaa, hylkää sen synnin eikä enää lankea uudestaan.
Tämä on se ero uskovaisen ja synntisen välillä jota et tunnu käsittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä jollain on nyt hieman erikoinen käsitys uskovaisesta....hhahah.Et sinän ole uskovaista tavannutkaan jos noin kuvittelet.
Niin, eihän uskovainen voi tehdä syntiä!
no ei tietoisesti valita elää synnissä jatkuvasti, kuten vaikka avioliitossa samaa sukupuolta olevan kanssa, ja sen synnin puolustelemista ja tietoista hyväksymistä, esim. kun tuo yksi lesbopappi tv:ssä puolustelee lesboavioliittoja. Jos uskova lankeaa, siitä nousee heti ja tekee parannuksen. Uskossa eläminen tarkoittaa jatkuvassa parannuksen teossa elämistä. Jos lankeaa, hylkää sen synnin eikä enää lankea uudestaan.
Tämä on se ero uskovaisen ja synntisen välillä jota et tunnu käsittävän.
Eli kun uskovainen lankeaa juoruilun ja pahan puhumisen syntiin, tekee parannuksen ja lankeaa uudestaan (ja tämä tapahtumaketju tapahtuu monta kertaa), hän ei enää olekaan uskossa? Saman lankeemuksen voi siis saada anteeksi vain yhden kerran. Armo on kertakäyttötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä jollain on nyt hieman erikoinen käsitys uskovaisesta....hhahah.Et sinän ole uskovaista tavannutkaan jos noin kuvittelet.
Niin, eihän uskovainen voi tehdä syntiä!
no ei tietoisesti valita elää synnissä jatkuvasti, kuten vaikka avioliitossa samaa sukupuolta olevan kanssa, ja sen synnin puolustelemista ja tietoista hyväksymistä, esim. kun tuo yksi lesbopappi tv:ssä puolustelee lesboavioliittoja. Jos uskova lankeaa, siitä nousee heti ja tekee parannuksen. Uskossa eläminen tarkoittaa jatkuvassa parannuksen teossa elämistä. Jos lankeaa, hylkää sen synnin eikä enää lankea uudestaan.
Tämä on se ero uskovaisen ja synntisen välillä jota et tunnu käsittävän.
Eli kun uskovainen lankeaa juoruilun ja pahan puhumisen syntiin, tekee parannuksen ja lankeaa uudestaan (ja tämä tapahtumaketju tapahtuu monta kertaa), hän ei enää olekaan uskossa? Saman lankeemuksen voi siis saada anteeksi vain yhden kerran. Armo on kertakäyttötavaraa.
"Nuhtele syntiä tekevää kaikkien kuullen että muutkin pelkää". On ihan Raamatun käsky. Kuten myös jos veljesi teekee syntiä sinua vastaan, nuhtele häntä,...mutta jos hän ei kuuntle sinua ota mukaasi 2 seurakunnan jäsenstä jos hän ei kuuntele sinua ja seurakuntaa, suhtaudu häneen kuin pakanaan...(hieman lyhennetty )
Joten se mitä sinä tulkitset "pahan puhumiseksi ja juoruiluksi" ei ole tässä tilanteessa sitä vaan ojennusta ja kehoitusta ja nuhtelua synnistä.
Kyllä ukson että tässä kyseisessä tilanteessa tämä henkilö ON uskossa. Mutta kamppailee ja on tehnyt parannusta.
on myös syntiä joka johtaa kuolemaan. Kaiki vääryys on syntiä, mutta on myös syntiä joka johtaa kuolemaan. "sellaisen synnin vuoksi en kehoita rukoilemaan" sanoi Paavali.SIis on eri asteisia syntejä. Kai sinä nyt tajuat että ärräpään päästäminen kun lyö varpaan kiveen on vähän eri asia kun jatkuva salasuhteessa eläminen avioliitto valat vannottuaan? Jos et niin....
[/quote]
Eli kun uskovainen lankeaa juoruilun ja pahan puhumisen syntiin, tekee parannuksen ja lankeaa uudestaan (ja tämä tapahtumaketju tapahtuu monta kertaa), hän ei enää olekaan uskossa? Saman lankeemuksen voi siis saada anteeksi vain yhden kerran. Armo on kertakäyttötavaraa.[/quote]
"Nuhtele syntiä tekevää kaikkien kuullen että muutkin pelkää". On ihan Raamatun käsky. Kuten myös jos veljesi teekee syntiä sinua vastaan, nuhtele häntä,...mutta jos hän ei kuuntle sinua ota mukaasi 2 seurakunnan jäsenstä jos hän ei kuuntele sinua ja seurakuntaa, suhtaudu häneen kuin pakanaan...(hieman lyhennetty )
Joten se mitä sinä tulkitset "pahan puhumiseksi ja juoruiluksi" ei ole tässä tilanteessa sitä vaan ojennusta ja kehoitusta ja nuhtelua synnistä.
Kyllä ukson että tässä kyseisessä tilanteessa tämä henkilö ON uskossa. Mutta kamppailee ja on tehnyt parannusta.
on myös syntiä joka johtaa kuolemaan. Kaiki vääryys on syntiä, mutta on myös syntiä joka johtaa kuolemaan. "sellaisen synnin vuoksi en kehoita rukoilemaan" sanoi Paavali.SIis on eri asteisia syntejä. Kai sinä nyt tajuat että ärräpään päästäminen kun lyö varpaan kiveen on vähän eri asia kun jatkuva salasuhteessa eläminen avioliitto valat vannottuaan? Jos et niin....[/quote]
Et tunnu ymmärtävän ollenkaan. Minä en tulkitse ojentamista pahan puhumiseksi ja juoruiluksi. Minä tulkitsen pahan puhumisen ja juoruilun pahan puhumiseksi ja juoruiluksi. Esimerkki: sisar Liisa sanoo sisar Maijalle: "Näin, kun tuo sisar Tiina käveli Alkoon ja tuli sieltä ulos mukanaan kaksi pulloa valkoviiniä. Hän on varmaan salajuoppo". Mikä siinä on ojentamista?
Vierailija kirjoitti:
Oman yrityksen pyörittäminen on usein kaikkea muuta kuin rikastumista. Monelle se on elinkeino, (mahdollisesti muuta työtä ei ole), mutta joka kuitenkin vaatii huomattavasti enemmän paneutumista ja vaivannäköä kuin palkkatyö, eikä käteen kuitenkaan jää sen enempää. Sinäkö nyt tuomitset uskovaiset yrittäjät..
Eikä rikastuminenkaan ole itsessään syntiä. On ok menestyä! Pointti on et muistaa pitää prioriteetit kohdillaan ja se mitä niillä rahoillaan tekee
Eli pitäis hyväksyä kaikki synti niin kauan ku ei itse kykene olemaan täydellinen? Ei se niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman yrityksen pyörittäminen on usein kaikkea muuta kuin rikastumista. Monelle se on elinkeino, (mahdollisesti muuta työtä ei ole), mutta joka kuitenkin vaatii huomattavasti enemmän paneutumista ja vaivannäköä kuin palkkatyö, eikä käteen kuitenkaan jää sen enempää. Sinäkö nyt tuomitset uskovaiset yrittäjät..
Eikä rikastuminenkaan ole itsessään syntiä. On ok menestyä! Pointti on et muistaa pitää prioriteetit kohdillaan ja se mitä niillä rahoillaan tekee
Aivan. Myös Raamatussa puhutaan rikkaista uskovista. Paavalikin eli kurjuudessa ja yltäkylläisyydessä, säilyttäen uskonsa molemmissa. Ei se raha ja rikkaus itsessään ole paha, vaan olennaista on se mitä on ihmisen sydämessä. Joku voi olla rikas, ja antaa omastaan iloiten kun taas toinen köyhä joka kadehtii rikkaita syyllistyen siten syntiin. Ihminen voi myös mielistyä omaan vaatimattomaan elämäänsä ja nöyryyteensä ja siihen kuinka askeettisesti pystyy elämään, pitäen itseään muita parempana. Mutta ei se ole todellista nöyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäis hyväksyä kaikki synti niin kauan ku ei itse kykene olemaan täydellinen? Ei se niin mene.
Sanoiko joku niin? Näytätkö, mistä kohdasta löysit tuollaisen väitteen? Jos et voi näyttää... paina pääsi alas häpeästä ja myönnä, että sinä lausuit väärän todistuksen lähimmäisestäsi.
Ap sinä ainakin osaat tuomitsemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman yrityksen pyörittäminen on usein kaikkea muuta kuin rikastumista. Monelle se on elinkeino, (mahdollisesti muuta työtä ei ole), mutta joka kuitenkin vaatii huomattavasti enemmän paneutumista ja vaivannäköä kuin palkkatyö, eikä käteen kuitenkaan jää sen enempää. Sinäkö nyt tuomitset uskovaiset yrittäjät..
Eikä rikastuminenkaan ole itsessään syntiä. On ok menestyä! Pointti on et muistaa pitää prioriteetit kohdillaan ja se mitä niillä rahoillaan tekee
Aivan. Myös Raamatussa puhutaan rikkaista uskovista. Paavalikin eli kurjuudessa ja yltäkylläisyydessä, säilyttäen uskonsa molemmissa. Ei se raha ja rikkaus itsessään ole paha, vaan olennaista on se mitä on ihmisen sydämessä. Joku voi olla rikas, ja antaa omastaan iloiten kun taas toinen köyhä joka kadehtii rikkaita syyllistyen siten syntiin. Ihminen voi myös mielistyä omaan vaatimattomaan elämäänsä ja nöyryyteensä ja siihen kuinka askeettisesti pystyy elämään, pitäen itseään muita parempana. Mutta ei se ole todellista nöyryyttä.
Rikastumistahan ei kukaan väittänytkään synniksi, vaan rahanahneutta! Juuri rahanahneus on se, minkä takia kameli menee neulansilmästä ennen kuin rikas taivasten valtakuntaan. Valitettavasti paljo raha tuo myös yleensä mukanaan rakkauden rahaan eli rahanahneuden, ja joskus myös toisin päin; ensin ahneus, sitten rikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäis hyväksyä kaikki synti niin kauan ku ei itse kykene olemaan täydellinen? Ei se niin mene.
Sanoiko joku niin? Näytätkö, mistä kohdasta löysit tuollaisen väitteen? Jos et voi näyttää... paina pääsi alas häpeästä ja myönnä, että sinä lausuit väärän todistuksen lähimmäisestäsi.
Ei sanonut suoraan. En paina silti päätäni yhtään mihinkään. Tuossa on niin paljon törkyä. Puhutaan miten uskovaisten (yhtenä porukkana?) on muka HELPPO tuomita homoseksuaalisuutta ja niitä harjoittavia?! (eikö tuo jos mikä ole aivan käsittämättömän väärin sanottu)
Monelle se on tosi rankka ja raskas paikka. Monella uskovaisella on homoja lähipiirissä. Ei tiedä miten suhtautua. Ja Oikeastiko joku ne ihmiset tuomitsee eikä sitä syntiä? Miten ja millä valtuuksilla puhut laajan uskovaisten piirin puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman yrityksen pyörittäminen on usein kaikkea muuta kuin rikastumista. Monelle se on elinkeino, (mahdollisesti muuta työtä ei ole), mutta joka kuitenkin vaatii huomattavasti enemmän paneutumista ja vaivannäköä kuin palkkatyö, eikä käteen kuitenkaan jää sen enempää. Sinäkö nyt tuomitset uskovaiset yrittäjät..
Eikä rikastuminenkaan ole itsessään syntiä. On ok menestyä! Pointti on et muistaa pitää prioriteetit kohdillaan ja se mitä niillä rahoillaan tekee
Aivan. Myös Raamatussa puhutaan rikkaista uskovista. Paavalikin eli kurjuudessa ja yltäkylläisyydessä, säilyttäen uskonsa molemmissa. Ei se raha ja rikkaus itsessään ole paha, vaan olennaista on se mitä on ihmisen sydämessä. Joku voi olla rikas, ja antaa omastaan iloiten kun taas toinen köyhä joka kadehtii rikkaita syyllistyen siten syntiin. Ihminen voi myös mielistyä omaan vaatimattomaan elämäänsä ja nöyryyteensä ja siihen kuinka askeettisesti pystyy elämään, pitäen itseään muita parempana. Mutta ei se ole todellista nöyryyttä.
Rikastumistahan ei kukaan väittänytkään synniksi, vaan rahanahneutta! Juuri rahanahneus on se, minkä takia kameli menee neulansilmästä ennen kuin rikas taivasten valtakuntaan. Valitettavasti paljo raha tuo myös yleensä mukanaan rakkauden rahaan eli rahanahneuden, ja joskus myös toisin päin; ensin ahneus, sitten rikkaus.
"Miksi sinä, hurskas seurakuntalainen, pyörität omaa yritystäsi? Etköhän vain juuri sen takia, että saisit paljon rahaa ja voisit ostaa kalliin kivitalon ja hienoja autoja ja tehdä ylellisiä ulkomaanmatkoja? Rahanahneus on hirvittävä synti, jonka vallassa moni uskovainen elää. Mikset sinä vain tyytyisi johonkin pienipalkkaiseen, ruumiilliseen työhön, niin et joutuisi rahanahneuden pauloihin?"
Tuossa yrittäjyys on selkeästi yhdistetty haluun rikastua, ihan kuin se olisi sitä aina.
no, miksi sitten salata homous vaimolta? Miksi ei avoimesti sano että nyt oon homo ja koen himoa toiseen mieheen? Vaimo voi vetää omat johtoäätökset ja lähteä siitä avioliitosta, eikä haaveilla jostain perheestä, lapsista jne.. Sama kuin heteroilla, jos mies pettää. Vaimolle jää vapaus valita. Samoin haluaako sellaista penistä sisäänsä mikää on ollut miehen peräsuolessa tai toisen naisen -jopa protituoidun vaginassa. Ja ne taudit mitä voi tulla sieltä. Sama kuin heteroilla, taudit leviää, onhan nnäitä tarinoita kuultu.
ärräpään sanomisen surauksetkin on pahat, mutta onko tuota luokkaa?