Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laivojen pyörivät purjeet toimii? Siis sellaiset isot rullat.

Vierailija
06.04.2017 |

Uutisissa oli että laivoissa yleistyy pyörivät purjeet. Semmoinen valtava rulla pyörii laivan kannella, vähän kuin paksu masto. Mutta siinä ei ole siis kiinni mitään. Miten se voi toimia purjeena?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se tötterö pyörii, ilma virtaa sen ympäri jännästi niin, että syntyy paine-ero ja sen myötä noste, joka vetää laivaa eteenpäin.

Vierailija
2/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se tötterö pyörii, ilma virtaa sen ympäri jännästi niin, että syntyy paine-ero ja sen myötä noste, joka vetää laivaa eteenpäin.

:D

Voitko vielä hieman tarkentaa? Olet kyllä varmaan oikeilla jäljillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Roottoripurje

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

Vierailija
5/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

Vierailija
6/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Roottoripurje

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

The process by which a turbulent wake develops aft of a body in an air-flow is complex but well-studied in aerodynamics. It is found that the thin boundary layer detaches itself ("flow separation") from the body at some point and this is where the wake begins to develop. The boundary layer itself may be turbulent or not; this has a significant effect on the wake formation. Quite small variations in the surface conditions of the body can influence the onset of wake formation and thereby have a marked effect on the downstream flow pattern. The influence of the body's rotation is of this kind.

Ei ollut kovin intuitiivinen selitys. :/

Vierailija
8/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on sama voima, joka saa pallopeleissä palloon kierteen. Jos pallo (tai laivan tapauksessa purje) pyörii, se saa aikaan nopeamman virtauksen puolelle vetävän voiman. Ja nopeampi virtaus on sillä puolella, johon suuntaan pyörimisliike tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

The process by which a turbulent wake develops aft of a body in an air-flow is complex but well-studied in aerodynamics. It is found that the thin boundary layer detaches itself ("flow separation") from the body at some point and this is where the wake begins to develop. The boundary layer itself may be turbulent or not; this has a significant effect on the wake formation. Quite small variations in the surface conditions of the body can influence the onset of wake formation and thereby have a marked effect on the downstream flow pattern. The influence of the body's rotation is of this kind.

Ei ollut kovin intuitiivinen selitys. :/

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Vierailija
10/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on sama voima, joka saa pallopeleissä palloon kierteen. Jos pallo (tai laivan tapauksessa purje) pyörii, se saa aikaan nopeamman virtauksen puolelle vetävän voiman. Ja nopeampi virtaus on sillä puolella, johon suuntaan pyörimisliike tapahtuu.

Yksinkertaisinta on hakea kuvahaulla magnus effect, sieltä löytyy kaaviokuvia jotka selittävät asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ihan sama idea kuin lentokoneen siivessä. Ilma virtaa toisella puolelle eri tavalla, mistä syntyy paine-ero, mistä syntyy siipeä ylöspäin nostava voima. Tässä tapauksessa voima vaan on vaakasuuntainen ja painero ei synny siiven muodosta vaan siitä pyörivästä liikkeestä.

Vierailija
12/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta alat katselemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

The process by which a turbulent wake develops aft of a body in an air-flow is complex but well-studied in aerodynamics. It is found that the thin boundary layer detaches itself ("flow separation") from the body at some point and this is where the wake begins to develop. The boundary layer itself may be turbulent or not; this has a significant effect on the wake formation. Quite small variations in the surface conditions of the body can influence the onset of wake formation and thereby have a marked effect on the downstream flow pattern. The influence of the body's rotation is of this kind.

Ei ollut kovin intuitiivinen selitys. :/

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

Vierailija
14/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi putkilon eri puolille syntyy erilainen paine?

https://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect

The process by which a turbulent wake develops aft of a body in an air-flow is complex but well-studied in aerodynamics. It is found that the thin boundary layer detaches itself ("flow separation") from the body at some point and this is where the wake begins to develop. The boundary layer itself may be turbulent or not; this has a significant effect on the wake formation. Quite small variations in the surface conditions of the body can influence the onset of wake formation and thereby have a marked effect on the downstream flow pattern. The influence of the body's rotation is of this kind.

Ei ollut kovin intuitiivinen selitys. :/

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

Jos tuo wikipedian artikke ei aukea, niin sitten ei ehkä kannata käyttää enempää vaivaa tämän ilmiön pohtimiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

Jos tuo wikipedian artikke ei aukea, niin sitten ei ehkä kannata käyttää enempää vaivaa tämän ilmiön pohtimiseen.

Ah, klassikko. :) No, voisitko sinä suuressa viisaudessasi selittää tuon Wikipedian lainauksen suomeksi omin sanoin ja antaa vaikka lyhyenkin havainnollisen esimerkin ilmiön toiminnasta? Ai etkö? Niin arvelinkin.

On vain noloa alkaa tiuskimaan sen sijaan että joskus tunnustaisi, ettei ymmärrä jotain kunnolla ja alkaisi miettiä muiden kanssa mistä on kyse.

Vierailija
16/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

No selitäpäs intuitiivisesti tuo paine-ero moottoripurjeen tai siiven pintojen välillä.

Pelkkä "siksi että ilma liikkuu eri nopeutta" ei riitä. Ei se intuitiivisesti kerro MIKSI se paine-ero syntyy.

Vierailija
17/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

 Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

Jos tuo wikipedian artikke ei aukea, niin sitten ei ehkä kannata käyttää enempää vaivaa tämän ilmiön pohtimiseen.

Ah, klassikko. :) No, voisitko sinä suuressa viisaudessasi selittää tuon Wikipedian lainauksen suomeksi omin sanoin ja antaa vaikka lyhyenkin havainnollisen esimerkin ilmiön toiminnasta? Ai etkö? Niin arvelinkin.

On vain noloa alkaa tiuskimaan sen sijaan että joskus tunnustaisi, ettei ymmärrä jotain kunnolla ja alkaisi miettiä muiden kanssa mistä on kyse.

Katso tuo video.

Vierailija
18/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

No selitäpäs intuitiivisesti tuo paine-ero moottoripurjeen tai siiven pintojen välillä.

Pelkkä "siksi että ilma liikkuu eri nopeutta" ei riitä. Ei se intuitiivisesti kerro MIKSI se paine-ero syntyy.

En tarkoittanut että minä välttämättä osaan selittää tämän mutta aivan varmasti joku osaa. Sinänsä olen kyllä kanssasi samaa mieltä että tuo ei riitä selitykseksi.

Vierailija
19/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

No selitäpäs intuitiivisesti tuo paine-ero moottoripurjeen tai siiven pintojen välillä.

Pelkkä "siksi että ilma liikkuu eri nopeutta" ei riitä. Ei se intuitiivisesti kerro MIKSI se paine-ero syntyy.

En tarkoittanut että minä välttämättä osaan selittää tämän mutta aivan varmasti joku osaa. Sinänsä olen kyllä kanssasi samaa mieltä että tuo ei riitä selitykseksi.

Onnea intuitiivisen siiven selityksen metsästämiseen koska jopa aerodynamiikan ammattilaiset kiistelevät yhä edelleen siitä miten siiven toiminta selitettäisiin.

Vierailija
20/34 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei ole lyhyttä helppoa intuitiivista selitystä minkä kuka tahansa retardi tajuaisi hetkessä.

Kylläpäs on. Siis ainakin niin, että normaaliälyinen ihminen pystyy ymmärtämään. Joka muuta väittää, on joko huono opettamaan tai ei ymmärrä käsiteltävää asiaa kunnolla.

Poikkeuksen tästä tekee kvanttifysiikka, jota oikeastaan kukaan ei todella käsitä, vaikkakin voi havainnoida sitä.

No selitäpäs intuitiivisesti tuo paine-ero moottoripurjeen tai siiven pintojen välillä.

Pelkkä "siksi että ilma liikkuu eri nopeutta" ei riitä. Ei se intuitiivisesti kerro MIKSI se paine-ero syntyy.

En tarkoittanut että minä välttämättä osaan selittää tämän mutta aivan varmasti joku osaa. Sinänsä olen kyllä kanssasi samaa mieltä että tuo ei riitä selitykseksi.

Onnea intuitiivisen siiven selityksen metsästämiseen koska jopa aerodynamiikan ammattilaiset kiistelevät yhä edelleen siitä miten siiven toiminta selitettäisiin.

Se on totta ja aika noloa heidän tieteenalansa kannalta. Uskoisin kyllä, että toinen leiri on oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi