Uusi ops alkaa yläkoulussa: ei oppikirjoja ja kotitehtävät tehdään netissä. Mitä mieltä?
Koulussamme suunnitellaan kovaa vauhtia uuden opsin käyttöönottoa yläkoululaisilla. Osa opettajista aikoo viedä uudistukset varsin pitkälle. Oppikirjoja ei enää ole ja kotitehtävät tehdään netissä moodle -pohjalle. Vanhoja kirjasarjoja voidaan toki käyttää tarvittaessa lukemistoina. Oppilailla ei koulussamme ole tabletteja.
Mietin vaan, suostuvatko vanhemmat muutokseen? Pääsevätkö kaikki yläkoululaiset nettiin sellaisella koneella, jolla voi myös kunnolla kirjoittaa. Pelkkä puhelin on vähän huono väline tekstejä tuotettaessa.
Oppitunneilla käytettäisiin nykyistä enemmän aikaa erilaisiin käytännön kokeisiin ja tutkimiseen. Kokeisiin luettavat tekstit kirjoitetaan itse vihkoihin. Oppikirjan sijaan luettaisiin ja analysoitaisiin useista eri lähtiestä saatavia tekstejä.
Kommentit (73)
Yläasteella ikäisillä on läppärit pelit ja härvelit.
No jaa.. syksyllä 6-luokkalaisella oli enkussa joku oman oppimisen jakso 3 kappaletta. Itseopiskelua, läksyt omaan tahtiin, salkkutehtäviä netissä. Tiesin jo heti, että ei tuu mitään tytön luonteella. Tyttö menee aina siitä, missä aita matalin. Annoin itse puuhailla kuitenki ja lopputulema se, että harjoituskirja näytti puolet tyhjää ja salkut tekemättä. Sitten itkun kans niitä teki viime tipassa.
Höpö höpö hommaa osin tämä uusi ops. Lapset ovat erilaisia. Itse pidän vanhasta opetustavasta, jossa opettaja tekee työnsä ja opettaa eikä sano, että hakekaa netistä.
Tähän tämä menee, keskitytään niin paljon oppimisen metodeihin ja lasten yksilöllisyyden tukemiseen, ettei mitenkään voida enää varmistaa että peruskoulun käyneillä on yhtenäiset perustiedot ja -taidot. Jonkinlainen perussivistyksen taso olisi turvattava, tapaan työssäni parikymppisiä joilla on tradenomin tutkinto, mutta joille yksinkertaiset, jo yläasteella opetetut prosenttilaskut aiheuttavat ongelmia.
Meillä ei ole koneella minkäänlaista tekstinkäsittelyohjelmaa. Nettikin toimii silloin kun ei ole säärintamaa. Joskus menee sähköt päiväkausiksi. Ihme ettei tällä viikolla tullut sähkökatkoja vaikka oli talvimyrsky.
Yhtenäisiä perustaitoja ei olla pystytty varmistamaan enää vuosiin. Koulu ei voi mitenkään kiriä kiinni vapaa-ajan käytön eron tuomaa vaikutusta. Lapsi joka ei koulun ulkopuolella lue mitään, ei kehity hyväksi lukijaksi koulun tarjoamalla harjoituksella. Aika ei vaan riitä.
Onko kaikilla oppilailla todella pääsy tietokoneelle?
Meillä tyttö, siis tämä 6-lk on aina ollut kova lukemaan. Nuorena oppi, hyvä laskemaan ja olisi myös muissa aineissa erinomainen, jos näkisi vaivaa enemmän. Menee vain laiskemmaksi kun ikää tulee. Lukematta saa numeroiksi 8, joskus 9 ja kun lukee niin 10 tulee. Sääli ettei lapsi suostu kuuntelemaan, että se oppiminen on omaksi hyödyksi nyt ja tulevaisuudessa.
Lapsi sanoo, että opeki sanoi ettei koenumerot ole kaikkein tärkeintä. Ei niin, mutta niitä sitä katsotaan kun opiskelemaan hakee. Lapsi haluaa yliopistoon joskus, mutta ei tuolla lukuhalulla sinne pääse kun lukioon ei kannata lähteä ilman lukemista.
Tuota se on ollut jo pitkään korkeakouluissa. 90% kursseista suoritettiin sähköisillä materiaaleilla. Valmistuin 2015. Että ihan luonnollista, että sama kehitys siirtyy alemmillekin asteille.
Vierailija kirjoitti:
Tähän tämä menee, keskitytään niin paljon oppimisen metodeihin ja lasten yksilöllisyyden tukemiseen, ettei mitenkään voida enää varmistaa että peruskoulun käyneillä on yhtenäiset perustiedot ja -taidot. Jonkinlainen perussivistyksen taso olisi turvattava, tapaan työssäni parikymppisiä joilla on tradenomin tutkinto, mutta joille yksinkertaiset, jo yläasteella opetetut prosenttilaskut aiheuttavat ongelmia.
Tämä johtuu pelkästään luokanopettajien onnettomista matematiikan taidoista - yksikään alakoulussa matematiikan perusteita opettava ei osaa kunnolla asiaansa ja jälki näkyy sitten vasta myöhemmin. Tätä on tutkittu Suomessakin paljon, mutta minkäs teet kun niitä matemaattisen ajattelun taitavia ihmisiä ei hae luokanopettajiksi. 6 ensimmäisen tuhlatun vuoden jälkeen loput opetuksesta menee hukkaan, kun pohjaa ei ole.
Mitä luulette, nostavatko huoltajat äläkän peruskoulun maksuttomuudesta. Onko netti ja kone kaikissa talouksissa arkipäivää? Voiko koulu olettaa kaikkien teinien pääsevän tekemään nettitehtävät?
ap
MEillä 6lk pojalle uusi ops sopii paljon paremmin kuin vanha. Enemmän aktiivista, itsenästä tekemstä. Kokonaisuuksia. Kirjoittamista. Tiedonhankintaa.
Ja olin ennakkoluuloinen. Olen tyytyväinen.
Tavallaan hyvä jos materiaali on kunnollista eli sen tekemisessä on nähty vaivaa. Monet oppivat paremmin tekemällä kuin istumalla passiivisesti tunnilla kuuntelemassa opettajan höpötystä. Ei, siinä ei auta edes se että opettaja "aktivoi" 15 minuutin välein jollain kyselyllä tai muulla pikkuaktiviteetilla.
Moni opettaja tulee vaan menemään siitä missä aita on matalin ja materiaali tai tehtävät näyttävät siltä että opettaja on ne kirjoittanut edellisiltana leffankatsomisen sivussa. Laadukkaan materiaalin kirjoittaminen ei ole ihan yksinkertaista.
Minun lapseni ovat jo yläkoulussa. Täysin selvää on, että tuollaisella itseohjautumista vaativalla oppimistyylillä ei olisi tullut yhtään mitään.
Lapseni tekevät kouluhommansa viime hetkellä ja vain opettajalle. Eli tasan tarkkaan sen, mitä opettaja on käskenyt. Ei tulisi yhtään mitn tuollaisesta omaan tahtiin itselleen itsekuria pitärn oppimisesta.
Mutta kun ope ohjaa koko ajan, oli alakoulussa niillä ka noin 9 ja yläkoulussa noin 8.
Kesäksi tuosta koulusta tuli muuan numeroon vaikuttava vapaaehtoinen kesätehtävä. Itseohjautuen siitä ei tullut mitään, vaikka haluja oli.
Minä sitten sitä aloin heille pakottaa ja palastella ja aikatauluttaa viime tipassa. Muuten ei olis tullu mitään. Yläkoulussa kun on jo tärkeää ne numerotkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän tämä menee, keskitytään niin paljon oppimisen metodeihin ja lasten yksilöllisyyden tukemiseen, ettei mitenkään voida enää varmistaa että peruskoulun käyneillä on yhtenäiset perustiedot ja -taidot. Jonkinlainen perussivistyksen taso olisi turvattava, tapaan työssäni parikymppisiä joilla on tradenomin tutkinto, mutta joille yksinkertaiset, jo yläasteella opetetut prosenttilaskut aiheuttavat ongelmia.
Tämä johtuu pelkästään luokanopettajien onnettomista matematiikan taidoista - yksikään alakoulussa matematiikan perusteita opettava ei osaa kunnolla asiaansa ja jälki näkyy sitten vasta myöhemmin. Tätä on tutkittu Suomessakin paljon, mutta minkäs teet kun niitä matemaattisen ajattelun taitavia ihmisiä ei hae luokanopettajiksi. 6 ensimmäisen tuhlatun vuoden jälkeen loput opetuksesta menee hukkaan, kun pohjaa ei ole.
No hupsista:) kyllä huomaa ettei sulla ole hajuakaan tuosta mitä kirjoitat.
Lukiossa läppäri on kuitenkin itse ostettava. Tosin sen pitäisi olla parhaassa kunnossa vielä ylppäreissä. Eli akku ei vielä loppuun käytetty. Typerää, kunbenää akkuja ei voi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö, siis tämä 6-lk on aina ollut kova lukemaan. Nuorena oppi, hyvä laskemaan ja olisi myös muissa aineissa erinomainen, jos näkisi vaivaa enemmän. Menee vain laiskemmaksi kun ikää tulee. Lukematta saa numeroiksi 8, joskus 9 ja kun lukee niin 10 tulee. Sääli ettei lapsi suostu kuuntelemaan, että se oppiminen on omaksi hyödyksi nyt ja tulevaisuudessa.
Lapsi sanoo, että opeki sanoi ettei koenumerot ole kaikkein tärkeintä. Ei niin, mutta niitä sitä katsotaan kun opiskelemaan hakee. Lapsi haluaa yliopistoon joskus, mutta ei tuolla lukuhalulla sinne pääse kun lukioon ei kannata lähteä ilman lukemista.
Koulu on lapsen työpaikka, jossa tehdään töitä. Myös läksyjen tekeminen ja kokeisiin luku kuuluu niihin työtehtäviin.
Lukumäärät kasvavat pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa tulee tilanne ettei ilman lukemista pärjää, sitten onkin kova homma opetella miten niihin kokeisiin luetaan.
Useilla suomalaisilla jo alakoulu ikäisillä lapsilla on todettu koulun ja koulutehtävien aiheuttavan stressiä ja suorituspaineita! Siis alakouluikäisillä! Kouluviihtyvyys on myös ollut jo pitkään huonoa! Minusta mennään siis hyvään suuntaan!
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, nostavatko huoltajat äläkän peruskoulun maksuttomuudesta. Onko netti ja kone kaikissa talouksissa arkipäivää? Voiko koulu olettaa kaikkien teinien pääsevän tekemään nettitehtävät?
ap
Jos ei ole omaa konetta, koulu yleensä olettaa että tehtävät tehdään koulun tietokoneilla välitunneilla ja oppituntien jälkeen. Vähän hankalaa olisi meidän lapsen koulussa, kun välitunneilla lukiolaiset täyttävät tietokoneluokan ja se menee kiinni kolmelta tuntien loppuessa yleensä 15.30.
Vierailija kirjoitti:
Useilla suomalaisilla jo alakoulu ikäisillä lapsilla on todettu koulun ja koulutehtävien aiheuttavan stressiä ja suorituspaineita! Siis alakouluikäisillä! Kouluviihtyvyys on myös ollut jo pitkään huonoa! Minusta mennään siis hyvään suuntaan!
Eli kivaa pitää olla ihan koko ajan? Myös töissä pitää olla kivaa?
Ruotsissa tähän suuntaan on jo menty eikä hyvin tuloksin.
Suomessa töissä vielä tehdään töitä.
Tuo, että kokeisiin luettavat tekstit kirjoitetaan itse, on varmasti hyvä. Eipähän tarvita enää kokeisiin lukea, teksti on jo tuttu.
Kenen peruskouluikäisen kotona ei ole jonkinlaista konetta ja nettiä? Oikeasti. Tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ja selain ei kovin kummoista masiinaa vaadi.
Omalla kohdalla tuo varmaan tarkoittaisi "työkoneen" ja harrastuskoneen hankkimista lapselle erikseen. Niin mulla itsellänikin on.
Uusi ops todella sucks..