Suomen AMK:n taso pesee jo yliopistot. Metropolian sähkösuperauto-osaaminen maailmanparasta!
Onneksi olen amk, enkä vain työtön yliopistolainen.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/suomalainen-korkeakoulu-rak…
Kommentit (12)
Kommenttisi kertoo paljon, kuinka ymmärrät AMK:n ja yliopistojen eron.
Itse kyllä ihmettelen, miksi AMK:n opetuksen taso ei olisi hyvää. Meillä hoitotieteen puolella kaikki lehtorit olivat ensisijaisesti tohtoreita, opettaneet myös yliopistossa hoitotiedettä ja sen lisäksi heillä oli oman alansa tiukkaa ammatillista osaamista. Tekivt paljon käytännön tutkimustyötä. Joissain kursseilla oli "vain" maistereita opettajana, koska heillä oli hyvin spesifiä osaamista liittyen kurssin osaamisalueeseen, mutta heilläkin opettajan pedagogiset totta kai ja kurssin vastuuopettaja oli lähes aina tohtori. Olen opiskellut yliopistossakin, ja siellä ihmetytti, että monilla opettajilla ei ole lähes lainkaan yliopiston ulkopuolista työkokemusta. Koko tutkinto nyt ei voi perustua tieteenteolle, koska 90% ei jatka tutkijoiksi.
Eiköhän teslalla ole paljon enemmän sekä aiheen perustutkimusta että osaamista jos verrataan suomalaiseen melkeinpä harrastelijaprojektiin joka tuottaa yhden prototyyppiauton sillon tällöin.
Hieno saavutus silti, ei siinä mitään.
Metropolian ERA 0-100km/h 6s
Tesla Model S 0-60mph 2,5s
wohoo kyllä amisviiksien volttikippo on huikea...
Lujaa menevän sähköauton tekeminen ei ole temppu eikä mikään.
Pitkälle menevän sähköauton tekeminen on paljon hankalampaa.
Pitkälle menevän edullisen sähköauton tekeminen on vielä hankalampaa.
Ap - etsipä nyt ne työttömyystilastot. Mitä korkeampi koulutus, sitä alhaisempi työttömyys - edelleen.
Metropolian autotekniikan taso on todella hyvä, siitä ei ole epäilystäkään. AMK:sta löytyy monella alalla paljon laadukasta osaamista, mutta yksi ainoa hanke tuskin määrittää koko amk:n tasoa Suomessa? Ja yksi hanke ei myöskään kerro edes ko. oppilaitoksesta valmistuvien osaajien tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän teslalla ole paljon enemmän sekä aiheen perustutkimusta että osaamista jos verrataan suomalaiseen melkeinpä harrastelijaprojektiin joka tuottaa yhden prototyyppiauton sillon tällöin.
Hieno saavutus silti, ei siinä mitään.
Juuri tämä on se asenne, jolla pidetään huoli Suomen taloudellisesta kurjuudesta jatkossakin.
Ketkä tekivät suurimman kehitystyön esin. Nokiassa? Tohtorinkutaleet?
Yleensä yliopistotutkinnosta ja tohtoreista ei ol mitään haittaa oikeissa hommissa, mutta usein ovat ikävästi sähläämässä projeltien edistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän teslalla ole paljon enemmän sekä aiheen perustutkimusta että osaamista jos verrataan suomalaiseen melkeinpä harrastelijaprojektiin joka tuottaa yhden prototyyppiauton sillon tällöin.
Hieno saavutus silti, ei siinä mitään.
Juuri tämä on se asenne, jolla pidetään huoli Suomen taloudellisesta kurjuudesta jatkossakin.
Nimenomaan. Harrasteluprotoilun mieltäminen maailmanluokan uutiseksi ja kyvyttömyys todelliseen sarjatuotantoauton aikaansaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän teslalla ole paljon enemmän sekä aiheen perustutkimusta että osaamista jos verrataan suomalaiseen melkeinpä harrastelijaprojektiin joka tuottaa yhden prototyyppiauton sillon tällöin.
Hieno saavutus silti, ei siinä mitään.
Juuri tämä on se asenne, jolla pidetään huoli Suomen taloudellisesta kurjuudesta jatkossakin.
Nimenomaan. Harrasteluprotoilun mieltäminen maailmanluokan uutiseksi ja kyvyttömyys todelliseen sarjatuotantoauton aikaansaamiseen.
Niin, eli mitään ei saisi edes yrittää ellei tule priimaa ja uutta Nokiaa heti ensimmäisellä yrittämällä? Taidan tosiaan lähteä maasta kunhan saan tutkinnon kasaan. Tämä ilmapiiri masentaa.
AMK on juuri tuon vuoksi ammattikoulu. Siellä tehdään käytännön sovelluksia yliopiston tutkimusten tuloksena. Hienoa, että Suomessa on myös tuon alan huippuosaamista. Meitä kaikkia tarvitaan.