Mielestäni tämä Guggiksen mainoskampanja ei oikein toimi :-) - suunniteltu rakennus kun on mielestäni rumempi kuin jopa nykyinen parkkipaikka
Referoiden siis Hesarin tämänpäiväiseen juttuun (http://www.hs.fi/kaupunki/a1480303454661?ref=a-uusim-#5):
"Helsingin katukuvaan on ilmestynyt Guggenheim-museon rakentamista kannattavia mainoksia. Ajankohta on osuva, sillä Helsingin kaupunginvaltuusto ratkaisee keskiviikkona, rakennetaanko kiistelty taidemuseo pääkaupunkiin vai ei.
”On se nätti. Mitä sitä taiteella pilaamaan”, mainosjulisteessa lukee. Guggenheim-sanan kirjaimissa näkyy museolle suunniteltu tontti nykytilassaan: parkkipaikkana."
Tottakai monet ovat eri mieltä, mutta omasta mielestäni jopa tuo parkkipaikka on nätimpi kuin suunniteltu rakennus, ainakin havainnekuvien mukaan, yksi löytyy täältä:
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1480130890902
Joku arkkitehti taisi kuvailla voittanutta ehdotusta hiilikasan näköiseksi. Ja siltä se kyllä omasta mielestäni näyttää.
Hankkeessa on ihan uskomattoman paljon vedätyksiä.
Mutta uskomatonta, miten hankkeen kannattajat ovat saaneet kaikki puhumaan taidemuseosta.
Eihän suunniteltu juttu ole taidemuseo, ainakaan perinteisessä mielessä. Sen on suunniteltu keskittyvän arkkitehtuurin esittelemiseen (ilmeisesti samaan tapaan kuin Nykin Guggiksessa, missä on osio, jossa on tunnettujen rakennusten arkkitehtien tekemiä piirroksia ja pienoismalleja), ja on kyseenalaista, onko arkkitehtuuri varsinaisesti taidetta.
Ja tuo "museo" -nimike sitten. Museo määritellään niin, että sillä on omat kokoelmat joita se omistaa, hallinnoi ja esittelee. Nyt kaavailuilla Guggiksellahan noin ei olisi, vaan se olisi vain halli, jossa kierrätettäisiin teoksia muualta.