mistä Leonard Cohenin Hallelujah kertoo?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
mutt eikö se kerro Jumalasta?
No ei todellakaan ole hengellinen laulu, nimestään huolimatta.
Mä ymmärsin, että kipeästä rakkaudesta, mutta kun en ole natiivi, minulle ei aukene nuo raamattujutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutt eikö se kerro Jumalasta?
No ei todellakaan ole hengellinen laulu, nimestään huolimatta.
Joidenkin itäisten katsomusten mukaan kaikki on yhtä. Niiden mukaan siis erillistä jumaluutta, hengellisyyttä, seksuaalisuutta tms ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutt eikö se kerro Jumalasta?
No ei todellakaan ole hengellinen laulu, nimestään huolimatta.
Joidenkin itäisten katsomusten mukaan kaikki on yhtä. Niiden mukaan siis erillistä jumaluutta, hengellisyyttä, seksuaalisuutta tms ei ole.
No ok, ei sitten ole kristillinen laulu, mihin alkuperäinen kommentti taisi viitata.
Epäonnistuneesta parisuhteesta, missä mies yritti tehdä kaikkensa saapumalla jopa toisesta maasta toiseen. Tuon hallelujahin voisi tulkita kaksoismerkityksessä myös kirosanana. Haista sinä ***. Ei sitten kelvannut, vaikka yritti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutt eikö se kerro Jumalasta?
No ei todellakaan ole hengellinen laulu, nimestään huolimatta.
Kyllä hengellisyys on yksi teema, joka on vahvasti esillä Leonard Cohenin tuotannossa ja myös ko. biisissä. Onhan siinä suoraan Raamatullisia viittauksia. Jostain luin tulkinnan, että sanoituksessa rinnastetaan hengellisen yhteyden kaipuu fyysiseen rakkauteen. Saman suuntaisesti olen itse biisin käsittänyt. Kappale on kyllä hyvin monitulkintainen, mikä osaltaan tekee siitä niin hienon.
Siinä lauletaan Raamatun kuningas Daavidista, joka näki naisen kylpemässä rakennuksen katolla eräänä yönä. Juuri näin Raamatussa kerrotaan siitä, kun Daavid näki Batseban ensimmäisen kerran ja ihastui.
Mutta oli ongelma: Batseba oli naimisissa Uria nimisen heettiläisen miehen kanssa, joka oli Daavidin armeijan uskollinen sotilas, oikeamielinen ja uhrautuvainen.
Daavid makasi Batseban kanssa, joka tuli raskaaksi. Peittääkseen tekemänsä aviorikoksen Daavid teki kauhean synnin: hän käski sotajoukkojensa päällikköä sijoittamaan Urian sellaiseen paikkaan taistelussa, jossa tämä varmasti kuolisi! Daavid siis murhautti Urian.
Jumalan profeetta Natan kertoi Daavidille, että Jumala oli nähnyt hänen syntinsä. Daavid katui syntiään. Jumala kertoi Natanin kautta, että Hän ottaa pois Daavidin synnin, mutta että Daavidille syntyvä lapsi kuolee.
Batseba synnytti lapsen, pojan, mutta Jumala oli lyönyt lasta sairaudella ja tämä kuoli seitsemäntenä päivänä.
Uudesta Testamentista selviää, että kun Jumala vapautti Daavidin aviorikoksesta ja murhauttamisesta, se oli mahdollista Jeesuksen ristinsovituksen ansiosta: Jumala siirsi Daavidin synnit Jeesuksen päälle.
Profeetta Natanin sanat: "Herra vapauttaa nyt sinut tästä synnistä, eikä sinun tarvitse kuolla. 14 Mutta koska olet tällä teolla rikkonut pahasti Herraa vastaan, niin sinulle syntynyt poika kuolee." voidaan tavallaan nähdä myös viittauksena Jeesukseen, jota UT:ssa kutsutaan "Daavidin pojaksi". Jeesus kuoli ristillä ihmisten syntien sovitukseksi.
Psalmissa 51 kuningas Daavid kiittää Jumalaa Hänen armostaan.
Tällaisista Raamatun tapahtumista Cohenin Hallelujah on ilmiselvästi saanut inspiraationsa. En tiedä, mitä ne Cohenille itselleen merkitsivät.
_________________________________________________________________________________________________
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa, Jeesuksessa Kristuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajanaan ja herranaan, perii ikuisen elämän. **
Seksistä. Niinhän ne kaikki.