Siis eikö alakouluissa ole enää ollenkaan oppikirjoja? Vaikutukset pidemmällä tähtäimellä?
Olen -93 syntynyt ja muistan meidän ala-asteen opettajan sanoneen, että hänen silmiään ja päätään alkaa ainakin särkeä jos lukee yli tunnin ajan tekstiä tietokoneen ruudulta. Eikö runsaan tietokoneella olemisen ole todettu korreloivan jopa keskittymishäiriöiden kanssa? Miten taas oppilaiden netinkäyttöä pystytään kontrolloimaan? Eikö heidän ole todella helppoa olla samalla facebookissa tai ties missä.
Kommentit (6)
Syntynyt vuonna 1993 ja jo noin mummoutunut.
Vierailija kirjoitti:
No muisteleppa uudestaan alakoulua ja oliko vaihtoehdot vain olla koneella tai tuijottaa kirjaa? Oppimispelejä (ei siis tietokone), vihkoja, papereita, esityksiä, itse tehtyjä elokuvia, valokuvausta, karttoja, kirjoja (ei oppi) oli jo silloin. Nykyään vaihtoehtoja varmasti vielä enemmän. Lisäksi nykyajan laitteet on erilaisia kuin 2000-luvun alun tietokoneruudut: Eivät ala särkemään silmiin niin herkästi.
93-syntynyt lähes valmis ope.
Sinä nyt et vielä ymmärrä mistään mitään. Esimerkki siitä kun intoa on vielä enemmän kuin älyä. Neljä vuotta olen seurannut vierestä tätä koulujen digisekoilua, tulokset tulevat varmasti näkymään, ja kauan.
En ollut suomenkielisessä koulussa joten vaikea sanoa mitä muut -93 syntyneet ovat tehneet, mutta me emme ainakaan opiskelleet mitään oppiainetta siten että tietokone olisi millään tavalla merkittävässä roolissa. Joskus harvoin haettiin esitelmiin tietoa tai kuvia tietokoneelta. Näin ollen sanoisin että käytössä olleet välineet olivat se mitä opettaja kertoi luokan edessä, kirja ja mahdolliset monisteet.
LCD-näytöt ovat varmasti silmäystävällisempiä, mutta tuskin poistavat kaikkia silmien rasittumisen oireita. Herkimmät kärsivät varmasti jatkuvasti lisääntyneestä valonherkkyydestä ja päänsärystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen -93 syntynyt ja muistan meidän ala-asteen opettajan sanoneen, että hänen silmiään ja päätään alkaa ainakin särkeä jos lukee yli tunnin ajan tekstiä tietokoneen ruudulta. Eikö runsaan tietokoneella olemisen ole todettu korreloivan jopa keskittymishäiriöiden kanssa? Miten taas oppilaiden netinkäyttöä pystytään kontrolloimaan? Eikö heidän ole todella helppoa olla samalla facebookissa tai ties missä.
Jaa. Itse istun tässä koneella työpäivän ja lisää vapaa-ajalla. Ei särje päätä, eikä ole mikään paikka jumissa, vaikka konetunteja tulee helposti yli 10h päivässä.
Mitä eikö koulussa enää hakata sormille karttakepillä ja anneta tukkapöllyä, luunappeja ja korvatillikoita? Mitkähän vaikutukset ovat pitkällä aikavälillä?
No muisteleppa uudestaan alakoulua ja oliko vaihtoehdot vain olla koneella tai tuijottaa kirjaa? Oppimispelejä (ei siis tietokone), vihkoja, papereita, esityksiä, itse tehtyjä elokuvia, valokuvausta, karttoja, kirjoja (ei oppi) oli jo silloin. Nykyään vaihtoehtoja varmasti vielä enemmän. Lisäksi nykyajan laitteet on erilaisia kuin 2000-luvun alun tietokoneruudut: Eivät ala särkemään silmiin niin herkästi.
93-syntynyt lähes valmis ope.