Miten toimia, kun kampaaja yrittää selvittää asiakkaan statusta?
- Onkos sinulla vapaapäivä?
Jos tähän vastaa myöntävästi, seuraava kysymys kuuluu:
- Missä olet töissä?
Jos tähän vastaa vaikkapa että terveysasemalla, seuraava kysymys kuuluu:
- Oletko pitkään ollut siellä?
Jos tähän vastaa, että olen, seuraava kysymys kuuluu:
- Oletko lääkärinä siellä?
Jne.
Mitä pitää vastata, kun ei halua kertoa mitään mutta ei myöskään loukata kyselijää?
Kommentit (9)
Niin... jos vastaa "ei nyt kuulu sinulle", niin lopputuloksena voi olla kivan punainen tukka, vaikka pyysit vaaleita raitoja.
Vaihtaisin ainakin kampaajaa välittömästi ulos päästyäni.
Joo, sama juttu kosmetologilla:
"Oletkos lomalla?" (kesällä) - "Joo" - "onko vielä paljon jäljellä?" - "Joo" - "Missä olet töissä?" jne. Jos asiakas vastaa yhdellä sanalla, niin eikö siitä voisi ymmärtää, että tästä asiasta ei nyt irtoa keskustelua. Päätin viimeksi, että sanon että en halua keskustella työasioista, kun tulin tänne rentoutumaan.
Tee vastakysymyksiä, kysy jatkuvasti kunnes tajuaa itse kyselleensä liikaa. Laita kampaaja kertomaan hyvinkin henkilökohtaisia asioitaan, kiitä palvelun lopuksi ja vaihda kampaajaa.
Sanon aina, että olen työtön ja olen säästänyt tähän kampaamokäyntiin. Hyvin on palveltu ja kotihoitotuotteiden kauppaamiselta vältytty :)
Mä nappaan aina heti jonkun lehden käteen ja esitän niin siihen uppoutunutta, että kun kampaaja jotain kyselee niin mumisen vain jotain "joo ota vaan reilusti latvoista" vaikka kampaaja olisi kysynyt "ootko lomilla?".
Jättää vastaamatta suoraan ja vaihtaa aihetta. Ei tuossa välttämättä mitään arvoasteikkoja muodosteta, kunhan kysellään. Yleinen uskomus on, että ihmiset puhuvat itsestään mielellään. Siitä syystä asiakaspalvelussa usein toimitaan kuvailemallasi tavalla kun yritetään saada asiakas tuntemaan olonsa mukavaksi, kaikilla vaan se kevyt jutustelu / tutustuminen uuteen asiakkaaseen ei suju luonnostaan eivätkä osaa lukea asiakkaan sanatonta viestintää siitä ettei hän tahdo puhua tuosta aiheesta. Kuka mistäkin syystä.
Jos ei tahdo puhua aiheesta, vaan jostain muusta voi ottaa ohjat käsiinsä ja kysellä itse jotain itseään kiinnostavaa (esim. kysellä kampaajalta vinkkejä "millainen leikkaus mielestäsi sopisi kasvojeni muotoon", syksyn muotitrendeistä tai mitä nyt keksiikään) tai sanoa ystävällisesti ettei nyt jaksaisi keskustella.
Inhoan utelevia kampaajia. Henkilökohtaisista asioista utelemalla kampaaja varmistaa sen etten asioi kyseisessä liikkeessä enää ikinä. Ehkä se on tarkoituskin..
No parempi tuokin kuin mun kampaajan keskustelunavaus "onpa sulla oudot silmälasit".
Itse vältin tuollaiset kysymykset vastaamalla vaan ympäripyöreästi. Kampaaja kyllästyi juttelemaan kun ei saanut tarkkoja tietoja, nykyään juoruaa vain muista asiakkaista ja saan olla rauhassa.