Terveyskeskuspäivystyksessä surkea kohtelu, kertoo lääkäri. Linkki;
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001260493.html
Aivan kamalaa luettavaa!
Hoidossa säästetään liikaa ja asenne potilaita kohtaan on huono.
Kommentit (92)
Olipa karmeaa luettavaa.
Hoitajien asenteet pitäisi saada kuntoon. Heidän päähänsä pitäisi saada iskostettua, että potilaita on kohdeltava hyvin tai seurauksena on potkut.
Vanhuksien ja sairaiden kohtelu alkaa maassa mennä todella huonoksi.
Säästetään liikaa. Miettikääs, ettö Valvira on ilmaissut huolensa hallistuksen suunnittelemista vanhushoidon mitoitusten pienentämisistä. Järkkyä, että tästä vielä pienennetään.
Hammashoito: tutkimuksen mukaan yksityiskäynnit on vähentyneet ja julkiset ei ole lisääntyneet: ihmisillä ei ole varaa hoitaa hampaitaan.
Siinä taisi normaalisti yksityispuolella käyvä lääkäri kohdata elämänsä ensimmäistä kertaa terveyskeskustodellisuuden.
Miten sairaita kohdellaan noin huonosti Suomessa. Muutenkin on pelästynyt, kun tuollaiseen paikkaan joutuu ja sitten kohdellaan vielä huonosti.
Pelottaa koko ajan eriarvoistuva terveydenhoito. Kohta saa päivysthksenkin normaalitasoisena rahalla ja vanhus ja vähävarainen joutuu entistäkin surkeampaan julkiseen päivystyjseen.
Tuollaista se kohtelu on aina ollut.
Itselleni pisti silmään tuo että hoitajat eivät tienneet miksi ko. ihminen on potilaana. Joko hoitajat eivät olleet lukeneet raporttia tai sitten potilaan tutkinut LÄÄKÄRI on kirjannut tiedot väärin -> väärä tieto välittyy hoitajille. Eli aina ei kannata syyttää toista ammattikuntaa, vaan virhe on voinut tapahtua myös omien kollegoiden joukossa.
Itse sairaanhoitajana otan usein potilaan vastaan ja kirjaan mitä potilas/omainen kertoo. Olen usein huomannut, että lääkäri minun tekstini perusteella kirjoittaa oman tekstinsä, eli ei välttämättä tarkista faktoja. Olen myös usein lukenut lääkärin tulotekstiä, jossa puhutaan esimerkiksi potilaan kestokatetrista (joka jo poistettu) ym.
Tokikaan en sano, etteikö hoitajistakin löytyisi niitä mätiä hoitajia. Niitä nimittäin löytyy aivan liikaa! 😡
Vierailija kirjoitti:
Itselleni pisti silmään tuo että hoitajat eivät tienneet miksi ko. ihminen on potilaana. Joko hoitajat eivät olleet lukeneet raporttia tai sitten potilaan tutkinut LÄÄKÄRI on kirjannut tiedot väärin -> väärä tieto välittyy hoitajille. Eli aina ei kannata syyttää toista ammattikuntaa, vaan virhe on voinut tapahtua myös omien kollegoiden joukossa.
Itse sairaanhoitajana otan usein potilaan vastaan ja kirjaan mitä potilas/omainen kertoo. Olen usein huomannut, että lääkäri minun tekstini perusteella kirjoittaa oman tekstinsä, eli ei välttämättä tarkista faktoja. Olen myös usein lukenut lääkärin tulotekstiä, jossa puhutaan esimerkiksi potilaan kestokatetrista (joka jo poistettu) ym.
Tokikaan en sano, etteikö hoitajistakin löytyisi niitä mätiä hoitajia. Niitä nimittäin löytyy aivan liikaa! 😡
Ihanan tyypillinen hoitsupuolustus. Syyllisen löytäminen on tärkeintä, ei se miten virhe vältettäisiin vastaisuudessa. Ihan sama, johtuuko epäasialliseksi koettu käytös huonosta kirjaamisesta, välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta vai potilaan mielikuvituksesta, potilas kuitenkin tuntee joutuneensa kohdelluksi epäasiallisesti. Se on se totuus, mistä pitäisi lähteä, ei siitä, kenen vika se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni pisti silmään tuo että hoitajat eivät tienneet miksi ko. ihminen on potilaana. Joko hoitajat eivät olleet lukeneet raporttia tai sitten potilaan tutkinut LÄÄKÄRI on kirjannut tiedot väärin -> väärä tieto välittyy hoitajille. Eli aina ei kannata syyttää toista ammattikuntaa, vaan virhe on voinut tapahtua myös omien kollegoiden joukossa.
Itse sairaanhoitajana otan usein potilaan vastaan ja kirjaan mitä potilas/omainen kertoo. Olen usein huomannut, että lääkäri minun tekstini perusteella kirjoittaa oman tekstinsä, eli ei välttämättä tarkista faktoja. Olen myös usein lukenut lääkärin tulotekstiä, jossa puhutaan esimerkiksi potilaan kestokatetrista (joka jo poistettu) ym.
Tokikaan en sano, etteikö hoitajistakin löytyisi niitä mätiä hoitajia. Niitä nimittäin löytyy aivan liikaa! 😡
Ihanan tyypillinen hoitsupuolustus. Syyllisen löytäminen on tärkeintä, ei se miten virhe vältettäisiin vastaisuudessa. Ihan sama, johtuuko epäasialliseksi koettu käytös huonosta kirjaamisesta, välinpitämättömyydestä, ammattitaidottomuudesta vai potilaan mielikuvituksesta, potilas kuitenkin tuntee joutuneensa kohdelluksi epäasiallisesti. Se on se totuus, mistä pitäisi lähteä, ei siitä, kenen vika se on.
Se nimenomaan pitää sevittää että missä se vika on ja samalla ilmenee sekin että kenen vika se on.
Vika on paikalla olevan hoidon esimiehen joka ei ole luonut käytäntöjä siihen miten hoito toimisi ja tieto potilaasta olisi oikeaa. Esimies on ilmeisen välinpitämätön. Suomalaisten luonne on aika holtiton.
Lisää rahaa ei saa antaa. Huonontaa vaan tilannetta kun tyhjästä maksetaan lisää.
Rahaa pitää antaa vähemmän kun ei osasto edes tiedä miksi potilas on hoidossa.
Järkyttävää. Tuosta henkilöstön asenneongelmasta ja huonosta käytöksestä on minusta kuitenkin turha syyttää resurssipulaa. Tylyys ja välinpitämättömyys ei hoidu rahalla, vaikka päivystysjono ja sairaalapaikkojen määrä hoituisikin. Kirjoitus oli hyvä, kunpa kirjoittaja olisi vielä maininnut tarkemmin mikä sairaala oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa koko ajan eriarvoistuva terveydenhoito. Kohta saa päivysthksenkin normaalitasoisena rahalla ja vanhus ja vähävarainen joutuu entistäkin surkeampaan julkiseen päivystyjseen.
Sote-uudistuksen jälkeen voi hakeutua kasvavassa määrin myös yksityiselle, valita esimerkiksi itse lääkärinsä. Minusta oikein tervetullut muutos, julkinen perusterveydenhuolto on palvelutasoltaan surkea ja asenne asiakasta kohtaan karmea. Julkinen erikoissairaanhoito on onneksi huomattavasti laadukkaampaa.
Julkisessa systeemissä on se huono puoli että kaikki hoitavat henkilöt ovat anonyymiyden suojissa, ja kenelläkään ei oikeastaan ole henkilökohtaista vastuuta, paitsi korkeintaan vakavista hoitovirheistä. Kaikki vastuu on juvitetty erilaisille "tiimeille" tai potilaita pallotellaan edes takaisin lääkäriltä ja osastolta toiselle.
Kaverini on ollut lääkärinä noin 18 vuotta. Alkuaikoina hän oli "heittopussi-TK-lääkäri" ja tekikin ihan mielellään noita hommia reppufirman kautta. Tuolloin hänen metodinsa tutustua työpaikkaan (=terveyskeskukseen) oli ilmestyä sinne ensin potilaana ja katsoa kuinka homma hoituu. Jos homma oli hoitunut huonosti, parin päivän päästä väki oli nolona kun "hölmöjä kysellyt" olikin samalla puolella tiskiä...
Joo, resurssien tuhlausta etc eikä välttämättä toimisi nykyään ehkä, mutta hänen hommassaan on ideaa - miksi puuttuu "mittaripotilaat" jotka olisivat alan asiantuntijoita ja incognitona kävisivät tsekkaamassa tekemisen laadun?
Tällaisia mittaripotilaita tosiaan tarvittaisiin.
Miksi kaikki avi:n tarkastuksetkin ilmoitetaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Tuosta henkilöstön asenneongelmasta ja huonosta käytöksestä on minusta kuitenkin turha syyttää resurssipulaa. Tylyys ja välinpitämättömyys ei hoidu rahalla, vaikka päivystysjono ja sairaalapaikkojen määrä hoituisikin. Kirjoitus oli hyvä, kunpa kirjoittaja olisi vielä maininnut tarkemmin mikä sairaala oli kyseessä.
Rahalla voisi palkata lisää hoitajia, jotta voisi keskittyä paremmin muutamaan "omaan potilaaseen". Nyt mitoitukset on vedetty niin äärimmilleen, että täydessä miehityksessäkin on kiire. Puhumattakaan tilanteesta, kun melkein joka vuorosta joku on sairaana. Hoitajat eivät ole immuuneja bakteereille ja viruksille, joiden keskellä he työskentelevät.
En varmasti liioittele, kun sanon, että jokainen vastavalmistunut hoitaja haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. He haluavat auttaa ihmisiä ja parantaa heidän oloaan. Valitettavasti todellisuus on jotain ihan muuta mitä koulussa on opetettu. Vuoro on pelkkää kilpajuoksua kellon kanssa. Teet montaa asiaa, mutta juuri mitään et ehdi tekemään kunnolla. Moni väsyy ja kyynistyy. Itse olen ollut alalla alle 10v ja olen puhunut monen kollegani kanssa alanvaihdosta. Joudun toimimaan ammattietiikkani vastaisesti lähes päivittäin. Välillä tuntuu ettei mikään toimi. Omaiset haukkuvat milloin mistäkin. En jaksa enempää avautua, mutta en ylläty enää mistään sote-alan "kohu-uutisesta".
Onneksi sote takaa että kohtelu tulee olemaan entistä hirveämpää,.
Pienen paikkakunnan pienessä päivystyksessä olen aina saanut hyvää kohtelua.
Kauhistuttaa kun päivystys siirtyy yhteispäivystykseen keskussairaalaan, ovista ja ikkunoista lappaa potilasta, yhdellä tikku sormessa, toisella aivoverenvuoto, kolmas riehuu huumepäissään.
Hoitajat väsyvät ja vaihtuvat ja kierre on jo nyt valmis, kiva sitten kun päivystysmatkat ruuhka Suomessa ovat samat kuin Lapissa.
Ei siinä paljon ehdi silmiin katsella.
Täällä on päivystyksessä ilmeisesti ohjeistus, ettei päästetä vastaanotolle paljon ketään. Lapselle kaksi kertaa soittanut aikaa 10 vuoden sisään ja kumpanakaan kertana ei päässyt. No eihän se kunnossa ole vieläkään, kun ei haluta hoitaa.
Se huono kohtelu oli sekä terveyskeskuspäivystyksessa, että erikoislääkäriipäivystyksessä. Pääsi erikoispuolelle vain ,kun kertoi, että kollega sanoi, että aivoverenvuoto täytyy sulkea pois .
Terveydenhoidon tilanne Suomessa on surkea!
Lääkäri tuossa miettii, mitenköhän kokee vanhus, kun keski-ikäinen lääkärikin tuolla kärsi.