Särkänniemen delfiinien uusi asuinpaikka Kreikassa
Siis se iso allas onkin näytösallas ja siis sitä ei ole katettu. Jonkun uutisen mukaan se olisi ollut keväästä lähtien tyhjillään. Eli onko nyt niin, että Särkänniemen delfiinit joutuvatkin elelemään pääasiallisesti niissä pikkuruisissa altaissa ja se iso (jota oli verrattu Särkänniemen altaaseen), onkin vain showkäyttöä varten?
Lisäksi tuntuu typerältä, että delfiinit annettiin ilmaiseksi ilman mitään sitoumuksia tai sopimusta. Nyt hieman näyttää siltä, että kreikkalainen delfinaario voi laittaa rahoiksi myymälöä vanhimmat delfiinit kuitenkin jonnekin huonompaan paikkaan. Surullista.
Kommentit (14)
Mistä me tiedetään mitä sopimuksia siellä taustalla on.
Tosiaan se delfiiniterapia ja -uinti ovat myöskin varmasti vielä näytöksiäkin stressaavampia delfiineille, kun ihmiset vaihtuvat ja jotkut ihmiset voivat räpiköidä ja käyttäytyä yllättävästikin niissä tilanteissa. Ja siis niihin pääsee varmastikin vain maksamalla tarpeeksi rahaa. Samoin siinä myös tulee suurempi infektioriski eläimille, kun ihmisiä menee samoihin altaisiin lämpimässä ilmastossa. Mielestäni oli todella lyhytnäköinen ja naiivi päätös antaa ilmaiseksi delfiinit moiseen hyötykäyttöön. Tässä tapauksessa tuttu Särkänniemikin olisi ollut parempi paikka. Olisihan ne näytökset voitu lopettaa ja pitää Särkänniemeä delfiinien vanhainkotina sekä mahdollisesti laajentaa altaita entisestään vaikka kansalaiskeräyksen turvin. Mutta nyt on myöhäistä. :(
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan se delfiiniterapia ja -uinti ovat myöskin varmasti vielä näytöksiäkin stressaavampia delfiineille, kun ihmiset vaihtuvat ja jotkut ihmiset voivat räpiköidä ja käyttäytyä yllättävästikin niissä tilanteissa. Ja siis niihin pääsee varmastikin vain maksamalla tarpeeksi rahaa. Samoin siinä myös tulee suurempi infektioriski eläimille, kun ihmisiä menee samoihin altaisiin lämpimässä ilmastossa. Mielestäni oli todella lyhytnäköinen ja naiivi päätös antaa ilmaiseksi delfiinit moiseen hyötykäyttöön. Tässä tapauksessa tuttu Särkänniemikin olisi ollut parempi paikka. Olisihan ne näytökset voitu lopettaa ja pitää Särkänniemeä delfiinien vanhainkotina sekä mahdollisesti laajentaa altaita entisestään vaikka kansalaiskeräyksen turvin. Mutta nyt on myöhäistä. :(
Sadan aktivistin kansalaiskeräyksellä ei saa delfiineille edes ruokia viikoksi saati isompaa allasta. Herää jo!
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan se delfiiniterapia ja -uinti ovat myöskin varmasti vielä näytöksiäkin stressaavampia delfiineille, kun ihmiset vaihtuvat ja jotkut ihmiset voivat räpiköidä ja käyttäytyä yllättävästikin niissä tilanteissa. Ja siis niihin pääsee varmastikin vain maksamalla tarpeeksi rahaa. Samoin siinä myös tulee suurempi infektioriski eläimille, kun ihmisiä menee samoihin altaisiin lämpimässä ilmastossa. Mielestäni oli todella lyhytnäköinen ja naiivi päätös antaa ilmaiseksi delfiinit moiseen hyötykäyttöön. Tässä tapauksessa tuttu Särkänniemikin olisi ollut parempi paikka. Olisihan ne näytökset voitu lopettaa ja pitää Särkänniemeä delfiinien vanhainkotina sekä mahdollisesti laajentaa altaita entisestään vaikka kansalaiskeräyksen turvin. Mutta nyt on myöhäistä. :(
No se vasta kamalalta kuulostaisikin, jos kaikki Särkänniemen aktiviteetit lopetettaisiin ja sosiaaliset eläimet kuolisivat yksitellen pois betonimurjussaan.
Näkee että ihmiset ei ymmärrä delffiineistä mitään. Terapia uinnit yms ovat delffiineille parasta ajanvietettä, he todella kokevat syvän yhteyden ihmiseen. Kyllä heidän katse kertoo että eivät kärsi, vaan nauttivat suuresti. Yhtälailla delffiinit rakastavat esiintymistä, sitä iloa ja älykästä tuiketta katseessa ei voi teeskennellä. Aivan varmasti mennä tuonne terapiauinnille heti kun vaan mahdollista.
Voihan ne delfiinit mennä vaikka nälkälakkoon jos joku asia ei miellytä uudessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan se delfiiniterapia ja -uinti ovat myöskin varmasti vielä näytöksiäkin stressaavampia delfiineille, kun ihmiset vaihtuvat ja jotkut ihmiset voivat räpiköidä ja käyttäytyä yllättävästikin niissä tilanteissa. Ja siis niihin pääsee varmastikin vain maksamalla tarpeeksi rahaa. Samoin siinä myös tulee suurempi infektioriski eläimille, kun ihmisiä menee samoihin altaisiin lämpimässä ilmastossa. Mielestäni oli todella lyhytnäköinen ja naiivi päätös antaa ilmaiseksi delfiinit moiseen hyötykäyttöön. Tässä tapauksessa tuttu Särkänniemikin olisi ollut parempi paikka. Olisihan ne näytökset voitu lopettaa ja pitää Särkänniemeä delfiinien vanhainkotina sekä mahdollisesti laajentaa altaita entisestään vaikka kansalaiskeräyksen turvin. Mutta nyt on myöhäistä. :(
No se vasta kamalalta kuulostaisikin, jos kaikki Särkänniemen aktiviteetit lopetettaisiin ja sosiaaliset eläimet kuolisivat yksitellen pois betonimurjussaan.
Ei aktiviteetteja lopetettaisi, vaan ne tehtäisiin eläinten ehdoilla. Varmasti delfiinit tykkäisivät leikkiä, mutta säännölliset näytökset olisi lopetettu ja olisi voinut olla infotilaisuuksia ym. ryhmille jne. sekä ihmiset olisivat entiseen tapaan voineet mennä katsomaan delfiinejä. Lisäksi kansalaiskeräys olisi voinut toimia, mutta sen olisi pitänyt toki olla massiivisempi kaikin tavoin.
Niissä uusissa kuvissa delfiinit näyttivät hieman väsyneiltä kyllä. Silmäluomet olivat melko alhaalla, kun niissä iloisimmissa kuvissa niillä oli silmät ihan kokonaan auki.
Särkänniemen sivuilla sanottiin, että delfiinien jättäminen Särkänniemeen ei olisi ollut vaihtoehto, sillä laumaeläiminä ne tarvitsevat toistensa seuraa, mistä johtuen Särkänniemen olisi tullut hankkia lisää delfiineitä ajan saatossa.
ja sitten ihmetellään miksi nykymiehet ovat aika vaativia naisten suhteen. Monille ei kelpaa pipopäinen delfiininsuojelija :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan se delfiiniterapia ja -uinti ovat myöskin varmasti vielä näytöksiäkin stressaavampia delfiineille, kun ihmiset vaihtuvat ja jotkut ihmiset voivat räpiköidä ja käyttäytyä yllättävästikin niissä tilanteissa. Ja siis niihin pääsee varmastikin vain maksamalla tarpeeksi rahaa. Samoin siinä myös tulee suurempi infektioriski eläimille, kun ihmisiä menee samoihin altaisiin lämpimässä ilmastossa. Mielestäni oli todella lyhytnäköinen ja naiivi päätös antaa ilmaiseksi delfiinit moiseen hyötykäyttöön. Tässä tapauksessa tuttu Särkänniemikin olisi ollut parempi paikka. Olisihan ne näytökset voitu lopettaa ja pitää Särkänniemeä delfiinien vanhainkotina sekä mahdollisesti laajentaa altaita entisestään vaikka kansalaiskeräyksen turvin. Mutta nyt on myöhäistä. :(
No se vasta kamalalta kuulostaisikin, jos kaikki Särkänniemen aktiviteetit lopetettaisiin ja sosiaaliset eläimet kuolisivat yksitellen pois betonimurjussaan.
Ei aktiviteetteja lopetettaisi, vaan ne tehtäisiin eläinten ehdoilla. Varmasti delfiinit tykkäisivät leikkiä, mutta säännölliset näytökset olisi lopetettu ja olisi voinut olla infotilaisuuksia ym. ryhmille jne. sekä ihmiset olisivat entiseen tapaan voineet mennä katsomaan delfiinejä. Lisäksi kansalaiskeräys olisi voinut toimia, mutta sen olisi pitänyt toki olla massiivisempi kaikin tavoin.
Joka tapauksessa delfiinit olisivat kuolleet yksitellen pois, eikä uusia olisi syntynyt. Ja aivan taatusti hoitajien työtunteja olisi näytösten päätyttyä radikaalisti vähennetty, jos ei aivan heti, niin kohun laannuttua kumminkin. Puistattava tuo "vanhainkoti"-visio.
Tästä saan varmaan sata alapeukkua, mutta minun mielestäni pitkään kärsineiden delfiinien lopettaminen olisi ollut armelias ratkaisu. Ennemmin käyttäisin resurssit luonnonvaraisten delfiinien suojelemiseen.
delfiinit ovat olleet ja ovat jo aggressiivisia hoitajiaan kohtaan, ne eivät nauti olla vankeudessa, niiden fysiikka on tehty uimaan todella lujaa meressä pyydystäessään eläviä kaloja. Lisäksi ne saavat vammoja törmäillessään altaan seiniin. lisäksi aggressiota toisiaan kohtaankin esiintyy, ne eivät voi poistua toistensa alueelta altaassa. delffiint ovat uteliaita jaälykkäitä luonnostaan. Mutta sirkustemput päivittäin x3 ja suuri meteli näytöksissä ovat todella kaukana luontaisista oloista. Kreikassa on menossa kampanja, että hekin lopettaisivat tämän raakamaisen eläintarhauksen. mihin sitten delffiinit siirretään?
juu ja Kreikka on Kreikka, sanaan ei voi todellakaan luottaa. siellä on päivittäin jopa 3 näytöstä sekä delfiiniterapiaa ja delffiiniuintia. Eli rahalla saa. Surullista ja epäeettistä. Pelkäänpä että joutuivat hunompaan paikkaan kuin alkuperäinen. En voi uskoa että vielä 1985 oli mitenkään mahdollista pyydystää eläviä delfiinejä merestä pikkuisiin altaisiin. Sairasta. Luulin ennen kohuja että tietenkin nämä Tampereen delffiinit olisivat vankeudessa lisääntyneiden jälkeläisiä. Niin surullista. Delfiini on jopa älykkäämpi kuin ihminen ja nämä ovat kaikki jatkuvassa lääkehoidossa. Eli vapautus luontoon ei tulisi ikinä kyseeseen ja nyt ne menettivät perheensä eli hoitajansakin.