Äitini kielsi minua tekemästä lapsia
Kävimme viimeviikolla äitini kanssa mielenkiintoisen keskustelun. Olimme illallisella perheemme kesken, jonka minä olin kotonani valmistellut. Siinä ruokaillessa tuli puheeksi tulevaisuudensuunnitelmat yms. Jolloin äitini tokaisi että "lapsia et ainakaan tee vielä viiteen vuoteen ainakaan". Perusteli tämän vielä "en ehdi olemaan kenenkään mummo". Olen 21-vuotias, valmistunut ja työelämässä sittemmin ollut nuori nainen. Miehen kanssa olemme seurustelleet 6 vuotta. Olemme haaveilleet tulevana vuotena vauvasta. Tuntui todella ikävältä kuulla äitini mielipide asiasta. Tuntuu, että hän on viimeinen ihminen, jolle mahdollisesta tulevasta raskaudesta haluaisin kertoa. Sanoin äidilleni, että ihmiset tahtovat elämältään erilaisia asioita, ja minä saatan, vastoin hänen odotuksiaan, tahtoa lapsia nuorella iällä. Hän tyrmäsi haaveeni täysin, vaikka sanoin hänelle, että kyseessä on oma henkilökohtainen valintani. Normaalisti soittelemme usein, nyt välillämme on vallinnut viikon hiljaisuus. Miten suhtautuisin asiaan? Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Jätä omaan arvoonsa. Tuohon asiaan et tarvitse äidiltäsi lupaa tai edes mielipidettä. Elätte omaa elämäänne omalla tavallanne.