Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko tehnyt nokkosista ruokaa?

Vierailija
13.06.2007 |

Kauanko niitä pitäisi keittää kun lisää nokkossilppua lettutaikinaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt odottelen vesi kielellä.....

Vierailija
2/6 |
13.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja halpaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


n. 1 litra nokkosenlehtiä (100-150 g)

3 rkl vehnäjauhoja

1 litra maitoa

½-1 tl suolaa

ripaus valkopippuria

(ripaus muskottia)



OHJE: Leikkaa saksilla kumihanskat kädessä nokkosia puhtaalta paikalta (ei vanhan navetan takaa tai keinolannotteiden valumapaikoilta). Pese nokkoset, riivi lehdet ja latvat (kovaa vartta ei syödä) ja silppua saksilla kulhossa. Vatkaa jauhot maitoon ja kuumenna kiehuvaksi koko ajan hämmentäen. Lisää hienonnettu pinaatti ja anna keiton kiehahtaa matalalla lämmöllä n. 10 minuuttia. Mausta valkopippurilla (ja muskotilla). Nokkoskeiton voi tarjoilla pinaattikeiton tapaan keitetyn munan kera.



Nokkoskeiton perinteisessä ohjeessa nokkoset ryöpätään ennen varsinaista keiton valmistusta, mutta nitraattipitoisuuden vähentämisen lisäksi tässä menetetään myös iso osa nitraatin haitoilta suojaavasta C-vitamiinista, joten ryöppäämisen järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä. Nokkosen polttavat ominaisuudet häviävät keitossa joka tapauksessa. Älä kuitenkaan anna nokkosruokia alle 1-vuotiaalle.

Vierailija
4/6 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen keittoa vkonloppuna

Vierailija
5/6 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokkoskeitto on TAIVAALLISEN HYVÄÄ!

Vierailija
6/6 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistakaa ottaa nuoria versoja, jo isot eivät ole niin maukkaita