Päästäisittekö lapselle lukiolaisbileisiin?
Tästä ollaan nyt tytön kanssa väännetty. Niillä on lukiossa aina jakson lopussa jotkut oppilaskunnan järjestämät bileet. Nyt on onneksi sattunut aina niin, että tytöllä on ollut menoa sinä bileiltana, mutta nyt tämän jakson lopussa ei olisi. Tyttö on 16v, peruskiltti urheilijatyttö. En usko, että on koskaan kunnolla juonut alkoholia. Tuolla bileissä nyt alkoholia juodaan ihan satavarmasti, tosin en tiedä onko se meidän likalla suunnitelmissa. Hän on itse tietty sanonut, ettei aikoisi juoda, mutta en tiedä uskoisinko. Päästäisittekö itse omanne tuollaisin? Millaisilla ehdoilla? Mitä niissä edes tehdään? Ei mun aikana lukiossa vaan mitään bileitä ollut.
Kommentit (45)
En päästäisi. Jos haluaa kännätä, niin vaatii vähän enemmän oveluutta kuin pelkkä ilmoitus, että lähtee bileisiin.
Päästäisin mutta hakisin itse pois sovittuna aikana esim joskus 00-02 aikaan, ja jos on humalassa niin toista kertaa ei sinne mene. Kyllähän siellä ihan varmasti juodaan mutta antaisin mahdollisuuden näyttää että on fiksu eikä ala ryyppäämään muiden mukana
Päästäisin. Kai tyttäresi haluaa viettää aikaa kavereidensa kanssa bileissäkin, vaikka ei siellä joisikaan.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi. Jos haluaa kännätä, niin vaatii vähän enemmän oveluutta kuin pelkkä ilmoitus, että lähtee bileisiin.
Mun mielestäni tyttö osoittaa käytöksellään sen että uskoo äidin luottavan häneen ja hänen harkintakykyynsä ja siksi ei näe edes tarpeellisena valehdella. Päästä vain, lukiolaiset ainakaan muutama vuosi sitten eivät olleet mitään räkäsakkia ja vaikka bileissä alkoholi virtasikin, mikä on pahinta mitä voisi käydä?
Olihan niitä minunkin aikanani sellaisia nuoria, jotka eivät päässeet mihinkään bileisiin ikinä. Vaikka toisin voisi ehkä joku ylisuojelevainen mamma luulla, ei niillä nuorilla mene nyt kuutisen vuotta myöhemmin kovin hyvin.
En tiedä, mitä tehdään, mutta 16- vuotias lukiolaispoikani on alkanut käydä näissä bileissä. Ei ole koskaan haissut alkoholille bileitten jälkeen. Menee seuraavana päivänä treeneihin. Lukiolaiset sallivat jo toisilleen erilaisuutta. 16- vuotias on jo aika iso ja ansaitsee luottamuksen. Sovi vaikka, että haet tytön pirskeistä kotiin.
Voisi olla hieman kaksinaismoralistista olla päästämättä, kun itsekin sellaisissa kävin. Äiti kävi alkossa puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä bileissä juodaan ja totta helvetissä päästät tyttäresi sinne. Muistutat vaan, että liikaa ei kannata juoda ja toivotat hauskaa iltaa. Olisi todella inhottava temppu tytärtäsi kohtaan, mikäli et päästäisi häntä pitämään hauskaa kavereidensa kanssa, jos hän itse haluaa mennä.
Vanhempien kuuluu välillä tehdä niitä inhottavia temppuja.
Kyllä minä kävin nuorena urheilija tyttönä lukiobileissä juurikin 16 vuotiaana. Kyllähän siellä juotiin, mutta harvat siellä hirveässä kaatokännissä olivat. Tottakai päästät tyttösi sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä bileissä juodaan ja totta helvetissä päästät tyttäresi sinne. Muistutat vaan, että liikaa ei kannata juoda ja toivotat hauskaa iltaa. Olisi todella inhottava temppu tytärtäsi kohtaan, mikäli et päästäisi häntä pitämään hauskaa kavereidensa kanssa, jos hän itse haluaa mennä.
Vanhempien kuuluu välillä tehdä niitä inhottavia temppuja.
Mikähän oman elämäsi Nina Mikkonen sinäkin mahdat olla? Käy sääliksi sinun lapsiasi.
Hei haloo ap!
Mitä itse teit 16v:na? Istuit kotona ja selasit isin polvella Raamattua?
Ei se kapeinkaan järvi soutamalla kulu 😍
Ilmoittaisin lukion rehtorille ja sosiaaliviranomaisille että koulun bileissä tarjotaan alaikäisille alkoholia.
Alle 18-vuotiaan juominen on laitonta, ihan vaan mammoille tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin lukion rehtorille ja sosiaaliviranomaisille että koulun bileissä tarjotaan alaikäisille alkoholia.
Alle 18-vuotiaan juominen on laitonta, ihan vaan mammoille tiedoksi.
Sinun juttusi ovat niin taantumuksellisia, että kannattaisi olla esittämättä niitä näin julkisesti. Tuollaiset ihmiset pitäisi sulkea johonkin aivovammaislaitokseen tai autiolle saarelle pilaamasta muiden ihmisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin lukion rehtorille ja sosiaaliviranomaisille että koulun bileissä tarjotaan alaikäisille alkoholia.
Alle 18-vuotiaan juominen on laitonta, ihan vaan mammoille tiedoksi.
Ei ne ole koulun. On oppilaskunnan.
Ehkä mä sitten päästän tytön sinne ja haen sen sitten itse sieltä pois. Huvittavaa, kun on taas noin paljon alapeukkuja, vaikka vain pohdiskelin onko nuorta järkevää päästä tuollaisiin :D
AP
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin lukion rehtorille ja sosiaaliviranomaisille että koulun bileissä tarjotaan alaikäisille alkoholia.
Alle 18-vuotiaan juominen on laitonta, ihan vaan mammoille tiedoksi.
Kuule, ei ne ole koulun eikä rehtorin järjestämät bileet. Rehtoria ei vois vähempää kiinnostaa, mitä lukiolaiset tekevät vapaa-ajallaan viikonloppuna.
Oon oikeesti hyvin hämmentyny miten moni tuntuu hyväksyvän sen että oma 16-v lähtee bileisiin ja mahd. ryyppäämään. Kuka oikeesti haluaa että oma teini juo räkäkännit kylillä?
En nyt tarkoita juuri ap:n tapausta mutta yleisesti muista kommenteista saa sellaisen vaikutuksen että on ihan ok että se teini ryyppää, ryyppäähän muutkin ja aina sitä on tehty. Noh, tapansa kullakin.
Missä takapajulan lukiossa ap on aikoinaan käynyt? Kyllä vaan lukiossa oli välillä jotain bileitä ainakin 20 vuotta sitten. Ja myös minulla on se kokemus, että ne tytöt, jotka eivät koskaan päässeet mihinkään ja joilla oli tosi tiukkapipoiset vanhemmat, niin ne ottivat sitten vahingon takaisin myöhemmin ja elivät ihan holtitonta elämää ryypäten ja bailaten ja miehiä pokaillen 18-25-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin lukion rehtorille ja sosiaaliviranomaisille että koulun bileissä tarjotaan alaikäisille alkoholia.
Alle 18-vuotiaan juominen on laitonta, ihan vaan mammoille tiedoksi.
Kyllä kyllä on laitonta, eikä kukaan alle 18v. ole koskaan juonut alkoholia. Näinhän se menee, eiks?
Tosin itse kävin 17-vuotiaana baareissa/rafloissa/klubeilla väärennetyillä papereilla ja hauskaa oli. Samoin olin jo 16-vuotiaana ekan kerran Espanjassa kavereiden kanssa ns. biletyslomalla, vielä hauskempaa oli.
Oma lapsenikin on saanut juoda ekat kännit kotona alaikäisenä, mikäs siinä. Nyt täysi-ikäisenä se alkoholi ei ole mitenkään isossa roolissa elämässään, toki toisinaan ottaa kuppia. Tabu on rikottu aikaa sitten.
Ei kannata ottaa elämää noin vakavasti, koska yleensä meistä kaikista kasvaa kuitenkin ihan järkeviä ihmisiä/aikuisia, vaikka alaikäisenä vähän maisteltaisiinkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo ap!
Mitä itse teit 16v:na? Istuit kotona ja selasit isin polvella Raamattua?
Ei se kapeinkaan järvi soutamalla kulu 😍
Me ainakin käytiin kavereiden kanssa pelaamassa pesäpalloa tai pyöräiltiin jonnekin vähän kauemmaksi. Ei kuulunut nuoruuteeni alkoholi.
Kyllä niissä bileissä juodaan ja totta helvetissä päästät tyttäresi sinne. Muistutat vaan, että liikaa ei kannata juoda ja toivotat hauskaa iltaa. Olisi todella inhottava temppu tytärtäsi kohtaan, mikäli et päästäisi häntä pitämään hauskaa kavereidensa kanssa, jos hän itse haluaa mennä.