Päästäisittekö lapselle lukiolaisbileisiin?
Tästä ollaan nyt tytön kanssa väännetty. Niillä on lukiossa aina jakson lopussa jotkut oppilaskunnan järjestämät bileet. Nyt on onneksi sattunut aina niin, että tytöllä on ollut menoa sinä bileiltana, mutta nyt tämän jakson lopussa ei olisi. Tyttö on 16v, peruskiltti urheilijatyttö. En usko, että on koskaan kunnolla juonut alkoholia. Tuolla bileissä nyt alkoholia juodaan ihan satavarmasti, tosin en tiedä onko se meidän likalla suunnitelmissa. Hän on itse tietty sanonut, ettei aikoisi juoda, mutta en tiedä uskoisinko. Päästäisittekö itse omanne tuollaisin? Millaisilla ehdoilla? Mitä niissä edes tehdään? Ei mun aikana lukiossa vaan mitään bileitä ollut.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Missä takapajulan lukiossa ap on aikoinaan käynyt? Kyllä vaan lukiossa oli välillä jotain bileitä ainakin 20 vuotta sitten. Ja myös minulla on se kokemus, että ne tytöt, jotka eivät koskaan päässeet mihinkään ja joilla oli tosi tiukkapipoiset vanhemmat, niin ne ottivat sitten vahingon takaisin myöhemmin ja elivät ihan holtitonta elämää ryypäten ja bailaten ja miehiä pokaillen 18-25-vuotiaana.
Ei meillä oppilaskunnan puolesta ollut kai kuin wanhojen jatkot ja penkkareitten jatkot. Tuollaista tulevaisuutta en kyllä tytölle toivoisi tietysti... :D
AP
Päästäisin, enkä edes hakisi jos lapsi ei erikseen pyytäisi. Tuossa on nuorelle loistava tilanne näyttää, onko hän luottamuksen arvoinen vai ei. Jos on, niin hyvä. Jos ei, niin seuraavia bileitä mietittäisiin uudestaan. Ajattele, että moni tuon ikäinen asuu omillaan ja päättää itse bilettämisistään.
Ota pahvilaatikko, jonne laitat tytön, jotta hänestä tulee mahdollisimman yksinäinen ja epäsuosittu ja päästät ulos vasta 25-vuotiaana! No ei. Noi on oppilaskuntien bileitä, ei lukion:D ja se pää vedetään täyteen ennen kuin mennään sinne, et ehtii yhdeks himaan;) ai hyvänen aika sitä touhua! Ne urheiljapojat oli ihan pahimpia ja toinen hauska ryhmä oli nörtit, jotka veti pään täyteen. Noissa bileissä sitä pariudutaan, lähestytään ihastuksia, otetaan ekaa kertaa poskeen vessassa jne:D kolmoset kuvas aina humalaisia ykkösiä ja laitto parhaat palat abi-videoon. Niitä kamalimpia pissiksiä nöyryytettiin jollain missikisoilla ja tanssikisoilla. Ai hyvänen aika, ne vasta oli aikoja<3 luota tyttöösi, hyvä siitä tulee. Kahden vuoden päästä voi häipyä loppuiäkseen sun elämästä, jos kontrolloit liikaa. (Niitä kilttejä tyttöjä miuten tunnen, ovat laittaneet välit ylisuojeleviin kontrollihirviöäiteihinsä kokonaan poikka).
Vierailija kirjoitti:
Oon oikeesti hyvin hämmentyny miten moni tuntuu hyväksyvän sen että oma 16-v lähtee bileisiin ja mahd. ryyppäämään. Kuka oikeesti haluaa että oma teini juo räkäkännit kylillä?
En nyt tarkoita juuri ap:n tapausta mutta yleisesti muista kommenteista saa sellaisen vaikutuksen että on ihan ok että se teini ryyppää, ryyppäähän muutkin ja aina sitä on tehty. Noh, tapansa kullakin.
Sain ihan eri käsityksen kirjoituksista. Vaikka siellä juotaisiinkin, kaikkien ei tatvitse juoda. Lukiossa saa olla erilainen. Nykynuoret pitävät tupakointia ja kännäämistä nolona.
Minua ei päästetty edes vanhojen jatkoille, abiristeilylle tai ylioppilasjuhlien jatkoille.
Päästäisin, mutta pitäisi tulla johonkin sovittuun kohtuuaikaan kotiin, tai hakisin sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei päästetty edes vanhojen jatkoille, abiristeilylle tai ylioppilasjuhlien jatkoille.
Oikeasti? Ylioppilaana olit jo täysi-ikäinen.
Moni 16 v. muuttaa jo pois kotoa opiskelemaan. Ei niitä voi enää vahtia.
Mitä aiot sitten tehdä, kun tyttö on ihan hetken päästä täysi-ikäinen?
En tiedä oliko poika, ei ainkaan kertonut ja ikinä en oo nähnyt kännissä
Vierailija kirjoitti:
Minua ei päästetty edes vanhojen jatkoille, abiristeilylle tai ylioppilasjuhlien jatkoille.
poika ei halunnut abiristeilylle mutta noi kahdet muut , tottakai.
Päästäisin, juttelisin asiallisesti myös siitä alkoholista, en teksi elettäkään avustaakseni hankkimisessa enkä esitä hyväksyväni alaikäisten juomista. Hakisin kotiin sovittuna aikana ja voin kuskata kaveritkin kotiinsa.
Olin itsekin tuon ikäisenä mehdiskossa, varastettiin kotoa kotiviiniä tai isoveli kävi alkossa, vuotta myöhemmin mulla oli täysi-ikäinen poikakaveri. Äiti ei odottanut mua yöllä kotiin, sillä oli kiirempi omien bileidensä kanssa.
No voi jee.. Moni tuon ikäinen aloittaa kokeilut ennemmin tai myöhemmin.
Sanot vaan, että liian tujuja juomia ei kannata heti aluksi alkaa kiskoa, ja juo mietojakin juomia rauhassa ja katselee vähän miten se häneen vaikuttaa.
Sovitte kellonajan milloin menet häntä hakemaan tai että bileiden järjestäjä antaa ylimääräisen patjan jolla nukkua päänsä selväksi, kun sellainen fiilis tulee. Liikaa ei kannata juoda ekoilla kerroilla, ja siitä puhuisin eniten.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alaikäiset saa alkoholia ??
1. Vanhemmat hankkii tai pitää kaapissa juomia ja mahdollisesti antaa luvan juoda.
2. Täysi-ikäiset kaverit
3. Suurimmissa kaupungeissa on omia ns. Hakijoita, joille maksat juomien hinnan sekä annat vähän extraa lisää rahaa siihen päälle, että näki vaivaa hakea juomat sulle kaupan nurkan taakse.
Tässä eräitä vaihtoehtoja, muita ei oikeastaan sitten ole.
Siis sallisit lapsesi syyllistyä rikoksiin. Tekisin tuollaisesta lastensuojeluilmoituksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin lukion rehtorille ja sosiaaliviranomaisille että koulun bileissä tarjotaan alaikäisille alkoholia.
Alle 18-vuotiaan juominen on laitonta, ihan vaan mammoille tiedoksi.
Sinun juttusi ovat niin taantumuksellisia, että kannattaisi olla esittämättä niitä näin julkisesti. Tuollaiset ihmiset pitäisi sulkea johonkin aivovammaislaitokseen tai autiolle saarelle pilaamasta muiden ihmisten elämää.
Mistä lähtien lain noudattaminen on ollut taantumuksellista? Minun mielestäni sinun kaltaisesi rikoksiin myötämielisesti suhtautuvat pitäisi sulkea sinne aivovammalaitoksene
Helposti tippuu juttujen ulkopuolelle jos et päästä. Lukiomme bileissä kyllä alkoholi virtas, mutta suuri osa osasi ottaa kohtuudella.