Suuri muutos kouluissa syksyllä 2016, OPS uudistuu
Joko palstalla on informoitu uudesta OPS:sta, joka otetaan käytäntöön ensi syksynä. Vaikuttaa paljon opetukseen ja arviointiin. Mielipiteitä?
Kommentit (52)
No mitä mieltä pitää olla, en minä ole mitään mieltä, maailma muuttuu ja tietysti ops sen mukana. Monta hyvää juttua on, mutta ruotsinkielen aikaistamisesta en pidä.
Ne tavat mitkä oli itsestäänselvyyksiä koulussa 20-30 vuotta sitten, opetellaan uudestaan 2010-luvulla: miten otan huomioon toiset oppilaat käyttäytymiselläni, olenko ajoissa koulussa jne.
Ehkä uutta vanhaan verrattuna, että lapset opetetaan ottamaan kantaa eikä vain kuunnella (varmaankin tarkoittaa esim. vrt. USA-Suomi), uskaltaa aukaista suunsa.
Telkan keskusteluohjelmassa toivat näitä esille viisaat ihmiset.
Olen ihmetellyt, miksi asiasta ei ole juurikaan näkynyt juttuja. Tämä koskettaa kuitenkin paljon myös koteja. Olisihan vanhemmankin hyvä tietää, kun uudistuksia tulee. Ei sitten tarvitsisi rähistä palstalla kuinka v-mainen ope antoi pikku-Petelle kasin, vaikka sai kokeesta kympin. Tai open idioottimaisuutta siitä, että ei pidä kokeita. T. Ope
Ei kokeet häviä, jostain numerot pitää tulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kokeet häviä, jostain numerot pitää tulla.
Pelkkä koe ei ole se mistä arvostelu annetaan. Milloin ihmiset tajuavat tämän.
Eikö numeroarvostelusta luovuta? Näin sanottiin vanhempainillassa.
Jääkö kokeettomassa koulussa ujot jalkoihin? En tiedä tuosta uudistuksesta muutakuin, että 7 luokalle tulee lisää liikuntaa.
Mamman pitää lähteä sinne tunnille katsomaan kullanmurun työskentelyä, että tietää, onko numero oikeudenmukainen.
Ryhmäkokeet ovat todella huono ratkaisu! Tulos riippuu liikaa muiden osaamisesta.
Tuntiosaaminen on myös huono osaamisen mittari. Osa on temperamentiltaan ujo tai kiusattu, joten ei uskallla viitata, vaikka osaa.
Yksityinen koe on paras osaamismittari edelleen. Miksi näitä muutetaan. Kohta muutetaan takaisin, kutenbpoikkiviiva seiskaan.
Ujoille täysin väätin tämä uudistus. Ja lisäksi tässä pärstäkerroin vaikuttaa liikaa.
Oliko uudessa ops:ssa, että nokkahuilu, luistelu ja hiihto poistuisivat? Ihan kuin olisin antanut itselleni kertoa tämän?
uudistuksia tulee se on hyvä mutta kyllä joskus näissä ei ole ajateltu ihan loppuun asti.
itse olen töissä toisella asteella ja tänne haetaan ja päästään nyttemmin pelkällä pääsykokeella. ihan kaikki kutsutaan kokeisiin, sama se mitä numeroita siellä on.
ihanaa kukkahattutädit, kaikki saa osallistua ja pääsee yrittämään ja kaikilla on samat mahdollisuudet.
koita tässä sitten tsempata omaa yläasteelaista joka (toistaiseksi) haluaa hyvät numerot ja keskiarvon että voi hakea mieleiseensä kouluun. pah. pääsykokeisiin tässä pitäisi alkaa valmentaa, aivan sama saatko äikästä vitosen vai kympin tai pärjäätkö matikassa tai kielissä.
eli suomeksi: aivan sama mitä siellä peruskoulussa opetatte ja arvioitte, ei niitä arvosanoja kukaan katso.
Ihmetyttää kyllä, mistä esim. pätevät koodaajat saadaan opettamaan alakouluun? Luokanopettajien muutaman tunnin koodauskoulutuksella vissiin? Sama juttu ruotsin opetuksen kanssa.
Kuulostaa, että uudistuksen takana on joukko liberaaleja naisia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ruotsi alkaa kutosella, hissa nelosella, se sisältää myös yhteiskuntaoppia. Ympäristöoppi tulee takaisin. Maantieto, biologia, fysiikka ja kemia jäävät historiaan. Tietotekniikkaa tulee käyttää kaikissa aineissa, kaikilla luokka-asteilla.
Ja aineita opetetaan raja-aidat kaataen, joten opet opettaa yhdessä, ja lapset tekee enemmän töitä itsenäisesti ryhmissä. Osa tehdään nettiopastuksella, eli opet tekee nettiin sisältöä, ja lapset voi sitten tietsikalta oppia omaan tahtiin. Näin säästetään, sillä sitten ei tartte siihen luokkaa tai ryhmää.
Meidän koulussa on yksi tietokone joka luokassa. Ei tietokoneluokkaa ollenkaan. Kuinkahan tuo tietotekniikkavaatimus toteutuu?
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa on yksi tietokone joka luokassa. Ei tietokoneluokkaa ollenkaan. Kuinkahan tuo tietotekniikkavaatimus toteutuu?
Kutosille pitää ainakin olla koneita koodausta varten.
Oppimisen tulee olla "toiminnallista". Mietityttää vain, kuinka tämä toteutetaan ylisuurissa luokissa, joissa voi olla useampi keskittymishäiriöinen lapsi integroituna. T. Toinen ope
Linkkiä?