Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä perustein opettaja voi antaa palautetulle työlle muun kun ansaitun arvosanan?

Vierailija
09.10.2015 |

Jos oppilas on kopioinut työn netistä tai kaveriltaan, tapaus on selvä eikä siitä kuulu antaa hyvää arvosanaa.

Mutta entä jos opettaja epäilee vilunkia muttei löydä mitään konkreettista? Esimerkiksi heikkotasoinen oppilas palauttaa kerrankin huolellisesti tehdyn työn tms. Voiko epäillys vaikuttaa arvosanaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan heikkotasoinen oppilas voinut saada vain apua jostain. Tai on ollut kiinnostunut aiheesta.

Vierailija
2/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhutko jostain peruskoulusta vai vaikka korkeakoulusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu ja lukio.

Vierailija
4/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä epäilys pitää jotenkin voida todentaa. Esimerkiksi kyselemällä oppilaalta suullisesti työn aiheesta.

Vierailija
5/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa pitäisi todentaa. Käytännössä opettajat voivat laskea kokeesta/vastaavasta saatua arvosanaa enimillään kahdella arvosanalla ilman mitään oikeita perusteluita.

 

Tiedetään koska mulla oli käynyt silleen että ekaa kertaa sattui kiinnostava aihe ja sain hyvän arvosanan... jota opettaja laski kahdella. Rehtorilta ja muilta vanhempien kanssa selvitettynä selvisi tämäkin.

Vierailija
6/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläkoulussa kaikki arvosteltavat työt tehdään oppitunnilla. Ei tule tämmöisiä ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin se arviointi on yhden työn varassa. Oppilaantuntemus on opettajilla aika hyvä. Jos teksti poikkeaa selvästi aikaisemmista epäilen saaneen apua ja keskustelisin tästä ensin oppilaan kanssa, sitten ehkä kodin. Tarkoitus on arvioida oppilasta, ei äitiä tai isää. Avun pyytämisessä ei sinänsä ole mitään väärää. Tai kiva jos on sitten vihdoin herännyt ja tehnyt työn kunnolla. Pitäisi näkyä muuallakin sitten.

Vierailija
8/8 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilys on suuri, niin ope voi testata, onko työ tehty itse pyytämällä oppilasta llyhyesti kirjoittamaan samasta tehtävästä tiivistelmän. Tulee todella nopeasti esille onko työ tehty itse, jos oppilaalla ei enää olekaan saman tason tietämystä tai sanavarastoa kuin alkuperäisessä tehtävässä.

Mutta vaikeita tilanteita. Aina pitäisi olla jotain näyttöä, jos vilunkia epäilee.