Miten hyvin/huonosti 4-vuotiaanne (pojat) käyttävät kynää?
Juuri 4 v. täyttänyt poikani melko onneton kynän kanssa. Pitää sitä vielä kiinni melkein päästä, vaikka olen koittanut opettaa oikeaa otetta. Kynän jälki haparoivaa ja heikkoakin, jos käytössä liidut tai puuvärit.
Tuotoksetkin vielä melko vauvamaisia. Ihmiset epämääräisiä pääjalkaisia, ei osaa piirtää melkein mitään kirjaimia, rastia, neliötä...
Minkä ikäisenä poikanne ovat oppineet kunnon kynän käytön?
Kommentit (15)
tärkeämpää miten lapsen muu motoriikka sujuu. Juokseeko sujuvasti, menee portaat vuoroaskelin, pyörällä ajaa, kokeilee hiihtämistä/luistimia. Osaa pukea itse.
Kannattaa treenata kokonaismotoriikkaa ja sitten vaikka palikkoja ja legoja. Vähän myöhemmin sitten kokeilette taas piirtämistä.
tärkeämpää miten lapsen muu motoriikka sujuu. Juokseeko sujuvasti, menee portaat vuoroaskelin, pyörällä ajaa, kokeilee hiihtämistä/luistimia. Osaa pukea itse.
Kannattaa treenata kokonaismotoriikkaa ja sitten vaikka palikkoja ja legoja. Vähän myöhemmin sitten kokeilette taas piirtämistä.
Eikös steinerpedagogiikan eurytmia tähtää juuri tähän..? Siis että laajoilla liikkeillä saadaan pienetkin sujumaan...
Siis että laajoilla liikerataharjoituksilla saadaan hienomotoriikka kuntoon...?
Kertokaa, joku asiantuntija..?!
Piirtää esittäviä kuvia ja kirjoittaa.
mutta vastaan kuitenkin. Meillä pidetään edelleen kiinni kynän päästä, eikä piirtäminen kiinnosta ollenkaan. Maalaaminen sen sijaan on huippua, joten suosittelen sivellintä ja vesivärejä.
Meillä myös piirretään (harvoin) pääjalkaisia, ympyrä, viiva, pallo ja risti onnistuu, mutta piirtää vain kun pyydetään.
Kysyin päiväkodissa asiasta ja sanottiin, että pojat usein kiinnostuvat asiasta myöhemmin ja ennen eskaria opetetaan, jos ei vielä osaa.
Ei vaan, kynäote on vielä jokseenkin hakusessa ja piirtäminen on surkeaa rävellystä. Lasta saa patistella piirtämään, sillä hän ei tykkää siitä, ja kun harjoitus siten jää vähiin, niin eipä ne taidotkaan oikein kehity.
Eikä kiinnostanu piirtäminen muutenkaan. 6 vuotiaana alko piirtäminen innostaa ja pojasta tulikin taitava piirtelijä. Nyt 9 ja ihania kuvia tekee.
Piirtää esittäviä kuvia ja kirjoittaa.
Kirjoittaa tuttuja sanoja ja sitten aika usein pyytää äitiä sanelemaan kirjaimia T: 2
, miten siis tuo kynäote onnistuu? Tai toisaalta kuvien taso on tietysti riippuvainen, miten hyvin ja vakaasti kynä on kädessä...?
Eihän kynän jälki voi olla hyvää, jos kämmenen syrjällä ei tue pöytää vasten.
Minkä ikäisenä siis poikanne oppineet tukemaan kämmentä pöytää vasten ja oikean kynäotteen?
ap
Ihan on eri asia :D. Ja lapsi ei osaa lukea, jos tunnistaa tuttujen sanojen kirjoitusasuja. Muutoin lähes kaikki 2-3 v:t "osaisivat" lukea.
Meillä alkoi sujua kynäote kunnolla siinä 4v synttärien tienoilla. Oli mielestäni aika hidas asiassa. Tietokoneella ja muovikirjaimilla kirjoitteli sitä ennen jo yli vuoden
vaan että hän piirtää kuvia ja kirjoittaa. Mun mielestä se on kirjoittamista kun laitetaan kirjaimia pötköön, kutsu sinä sitä ihan miksi haluat.
Ihan on eri asia :D. Ja lapsi ei osaa lukea, jos tunnistaa tuttujen sanojen kirjoitusasuja. Muutoin lähes kaikki 2-3 v:t "osaisivat" lukea.
Meillä alkoi sujua kynäote kunnolla siinä 4v synttärien tienoilla. Oli mielestäni aika hidas asiassa. Tietokoneella ja muovikirjaimilla kirjoitteli sitä ennen jo yli vuoden
Poika on 4v2kk. Osaa kynäotteen. Kirjoittaa nimensä. Piirtää pääjalkaisia. Muuten piirtäminen on aika heikoilla kantimilla.
osaa kynäotteen,mutta muuten tosi hankalaa kaikki kynätehtävät..harjoitusta vaan, kyllä ne joskus oppii
tuonkin taidon oppiminen, meidän poika oppi 5,6v oikean kynäotteen tai siis kehittyi sitten itsestään. Antakaa aikaa vain niin kyllä se oikea ote sieltä tulee, jos kovin neuvoo oikeaa otetta mikä tekee lapselle kynän pitämisen vielä vaikeammaksi menee innostus koko hommasta. Itsekin olin kovin huolissani kun ote oli raskas kuin tukkimiehellä, mutta ajan kanssa se muuttui sirommaksi ja sormet ajautuivat kynän yläpäästä alaspäin.
että jos ei opi valitsemaan kättä (käyttää molempia) ja käyttämään oikeaa kynäotetta (vasemmalla 4-sormiote ja oikealla nyrkkiote), niin sitten 3 kk:n kuluttua yhteys neuvolaan ja aika toimintaterapeutille. Meidän poika osasi jäljentää muut kuviot paitsi kolmion, josta tuli sellainen kolmisärmäinen ympyrä... Piirtää ihmisille vartalon ja käsiin sormet ja jalkoihin varpaat ja suuhun hampaat. Kun nämä pikkuosat tehdään vielä aika suurella otteella, niin ne ihmiset on kyllä aika pelottavan näköisiä...
Nyt on alkanut piirtää kukkia, siis ihan tunnistettavia. :) Edelleen vasemmalla kädellä 4 sormella kynästä kiinni, välillä oikealla piirtää jotakin. Pojalle auttoi myös maalaaminen. Pensselistä on aina pitänyt oikealla otteella kiinni ja aina vasemmalla. :)
Värittäminen on suoraan sanottuna surkeaa. Ei pysy viivan sisällä ja värit ovat aina jotain mustaa tai ruskeaa, jolla väritetään sitten melkein kaikki isoksi sotkuksi. Välillä malttaa vaihtaa väriä ja värittää jokin kuvio niin, että vain vähän menee yli, mutta usein ei vaivaudu kuin vain viivoja vetelemään. Ei pidä värittämisestä.
Osaa kirjoittaa oman nimensä mutta aika suurella eli vie paljon tilaa. Ei ymmärrä vielä, että kirjainten pitää olla järjestyksessä vaan saattaa kirjoittaa oman nimensä kirjaimet eri järjestykseen ja aivan eri puolelle paperia/korttia.