Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinua koskaan irtisanottu koeaikana?

Vierailija
02.05.2014 |

Jos, niin tiedätkö miksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ja en tiedä. Olin oikein hyvä työntekijä, sopeuduin porukkaan, en myöhästynyt kertaakaan tai muutenkaan mokaillut, jäin aina ylitöihin pyydettäessä ja tarjouduin myös oma-aloitteisesti kun kuulin, että olisi ruuhkaa.

Epäilen, että ko. firmassa toimittiin niin, että heille otettiin aina uusi työntekijä koeajalle ja irtisanottiin tämä päivää ennen kuin koeaika loppui. Samoin minut irtisanottiin päivää ennen.

Muille työntekijöille oli kerrottu tästä jo edellisviikolla, ihmettelin miksi he lopettivat kanssani seurustelun, mutta eivät varmaan tienneet miten suhtautua sitten enää.

Kun kysyin pomolta miksi, hän sanoi että persoonassani oli vikaa (!) ja koko keskustelun ajan käyttäytyi hyökkäävästi, mm. tuli seisomaan ihan kiiinni ja tunki kasvoja kasvoilleni.

Hyvin ikävä fiilis jäi vaikka tästä on jo useampi vuosi.

Vierailija
2/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On... Ei kerrottu syytä kun kysyin, ei vaan ollut kuulemma mennyt hyvin. Eräs toinenkin koeaikalainen irtisanottiin pari päivää mua ennen. Vakityöntekijöistä osa aika vittumaisia ja puhui mullekin paskaa siitä aikaisemmin irtisanotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mtn ei tarvitse selitellä.

Syy on irtisanottu koeajanperusteella ja tämä voi olla että seuraava bumerangi odottaa.... Tai vaikka naama ei miellytä tai tai ihan mitä vaan....

Sitä voisi olettaa että työt jatkuu kun olet tehnyt kaiken niin hyvin kuin kuulukin mutta mutta... Koeaika voisi olla kaksi viikkoa eikä 6 kk tta.

Vierailija
4/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että jos irtisanotaan koeajalla, niin on silti oikeutettu normaaliin irtisanomisaikaan ja -palkkaan. Ja syykin täytyy olla.

Vierailija
5/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvin harvinaista tulla irtisanotuksi koeaikana. Työsopimuksia on kyllä purettu, mutta irtisanomiseen tarvitaan irtisanomisperusteet, se on eri asia kuin purkaminen.

Vierailija
6/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana siis aina puretaan suhde. Ei irtisanota. Koeaikana tapahtuneelle purkamiselle ei tarvi edes syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 19:48"]

Muistakaa, että jos irtisanotaan koeajalla, niin on silti oikeutettu normaaliin irtisanomisaikaan ja -palkkaan. Ja syykin täytyy olla.

[/quote]

 

Väärin. Koeajaperusteinen irtisanominen on voimassa välittömästi ja palkanmaksukin päättyy siihen päivään.

 

Perusteeen osalta ainoa vaatimus on, ettei peruste ole lainvastainen, eli syrjivä.

 

Vierailija
8/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 20:03"]

Koeaikana siis aina puretaan suhde. Ei irtisanota. Koeaikana tapahtuneelle purkamiselle ei tarvi edes syytä.

[/quote]

Outoa, että lainsäätäjä on kanssasi eri mieltä eli toteaa, ettei purkamisperuste saa olla laiton. Suomennos: syy pitää ilmoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran. Tekosyitä keksittiin, koska todellista syytä ei voinut sanoa: Yksikön esimies, joka ei ollut kuitenkaan valintaa tekemässä, olisi halunnut ko. hommaan miehen. Aiemmin oli mies ja sen jälkeen oli mies. Tietääkseni silloin, kun minut haastateltiin, haluttiin nainen, koska ko. esimies oli hankalan maineessa ja minua pidettiin sellaisena, joka ehkä tulisi hankalankien ihmisten kanssa toimeen ja aiempi esimies oli mainostanut minua sellaisena. Mutta ko. henkilö oli kiusaaja ja kiusasi syrjäyttämällä, eli kutsumalla aina hätiin toisen osaston  miehen. Lopulta oli keksitty ihan paikkansapitämättömiä juttuja. Kaiken huipuksi minulle tarjottiin mahdollisuutta olla koeaika loppuun. En ollut. Työkkärissä en saanut karenssia, koska kiusaaminen meni läpi. Ko. paikalla oli nimittäin "maine" ennestään, nimenomaan ko. esimiehen osastolla. Äänestys oli kuulemma ollut ja aika tiukoille mennyt, mutta asia päättyi edukseni. Sain aika pian muita töitä. Paikkakunnalla yhtäkään toista työnantajaa ei ole asia häirinnyt. Nykyään olen muuttanut ja minulla on vakituinen työ. 

Vierailija
10/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana työ suhde loppuu koeajan perusteella siinä mtn tarvitse selitellä työntekijälle.

Syy ja peruste on koeaika.työnantajan edustaja on koulutettu siihen ettei sieltä suusta lipsahda mtn muuta josta voisi aloittaa "syrjintä" keissin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vielä lisää, että asiakkaani olivat sisäisiä ja minusta useimmat tykkäsivät. Tuon todellisen syyn kuulin saman tason työkavereilta. Mutta vaikea kyseenalaistaa, koska syyksi sanottiin, että kyvyt ei riitä. En edes kunnolla ehtinyt näyttää niitä, mutta jonkin verran kyllä. Mulla vielä se, että koulutustaso oli hiuksenhienosti alle vaaditun, koska sopivia hakijoita (paikan huonon maineen takia) ei ollut. 

Vierailija
12/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Syy oli siinä, että puutuin näkemääni työpaikkakiusaamiseen ilmoittamalla asiasta hr-päällikölle. Firmassa ei pidetty epäkohtiin puuttumisesta ja sain lähteä. Tiesin silloin, että firma tulee kaatumaan, niinkuin kävikin. Olivat siellä muutenkin olleet harvinaisen innokkaita palkkaamaan mahdollisimman halpoja ja käytännössä epätoivoisia työntekijöitä, mikä näkyi työn laadussa ja ilmapiirissä. Paska paikka, kaikin puolin. On näemmä konkurssin jälkeen pilkottu osiin ja pykätty taas uudestaan pystyyn...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, tekosyyn varjolla. Todellinen syy taisi olla ettei niitä töitä ollutkaan, ne olisi itse pitänyt tuoda mukana. Eli kontaktoida entiset asiakkaat uudelle työnantajalle...

Vierailija
14/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Yritykseltä loppuivat rahat! Olin ensimmäinen, joka irtisanottiin ja siitä muutama kuukausi niin koko yritys hakeutui konkurssiin. Silloin harmitti, kun minua oli kovasti ko. paikkaan rekrytty, enkä osannut aavistaa, niin pahoista talousvaikeuksista. Ensimmäiset kuukaudet kyllä osoittivat talousvaikeudet ja olinkin onneksi jo hakenut toista työpaikkaa, mihin sitten pääsinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin, että mut oli käytännössä irtisanottu ja avoinna olevasta paikasta oli laitettu ilmoituskin nettiin (tämä selvisi minulle jälkeenpäin), mutta minulle ei ollut kerrottu. Kun tulin sovitulta viikon lomalta töihin, ihmiset suhtautuivat minuun jotenkin oudosti ja esimies ei ollut töissä. Vasta ruokatunnin jälkeen minulle soitettiin vuokrafirmasta, että minut on irtisanottu. Se oli tosi ikävä tilanne, kun en tiennyt mistä on kyse ja kesti pitkään siitä toipua. Esimiehellekin oli ilmeisesti kova paikka, kun ei töihin kehdannut tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän