Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkiikö muiden parivuotiaat yksin?

Vierailija
12.04.2007 |


Meidän tyttö ei leiki. Ei yhtään. Koko ajan pitäisi olla vieressä ja mukana tekemässä. Jos en ole, se ei leiki. Jos yritän tehdä jotain muuta, kulkee tenava perässä kunnes lopulta kyllästyy ja alkaa riehumaan ja huutamaan. Lapsi ei ole ikinä suostunut tekemään tai olemaan missään puuhassa itsekseen edes hetken vertaa, koko ajan pitää jonkun olla mukana. Joillain kavereilla on tuon ikäisillä jo omat huoneet, jossa niiden lapset leikkivät ainakin jonkun aikaa. Joku väitti lukevansa päivän lehdet samalla kun lapsi leikkii, toinen kertoi haravoineensa pihamaan kun lapsi leikki pihalla. Voiko tuollaista ollakaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia ovat muutenkin.

Vierailija
2/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus viihtyy pidemmän aikaa yksin leikkiensä kanssa ja joskus lyhyemmän aikaa. Tänään kuulin, kun lapsi oli herännyt omassa huoneessaan ja alkanut leikkiä. Itse sain sitten vielä vähän aikaa köllötellä sängyssä :)



Lapset on erilaisia. Katsotaan mitä meidän toisesta lapsesta tulee, jos sellainen joskus saadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin leikkii, muuten ei.



Äsken esim oli yläkerrassa yksin pitämässä kahvikestejä nalleilleen, kun minä imuroin alakerrassa.

Vierailija
4/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 2 vuotias leikkii jokus yksin, toisinaan ei

Vierailija
5/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei ole vielä ihan 2v. Ainokainen on. Useimmiten ei leiki itsekseen huoneessaan jos jää sinne yksin, mutta saattaa sinne mennä itse leikkimään. Pisimmillään on ollut siellä itsekseen 45min.



Oletko kokeillut esim musiikkia taustalle soimaan? Uusia mielenkiintoisempia leluja?

Vierailija
6/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi kantoliina niin että otin lapsen kantoliinaan tekemään mun juttuja: ruokaa, siivoamaan jne. Jossain vaiheessa se halusi pois sylistä ja omiin leikkeihinsä. Yleensä ei siis leikkis yksikseen huoneessaan (meillä ei välttämättä tarvii leikkiä omassa huoneessa, saa tuoda lelut olohuoneeseen ja muualle) mutta läheisyyden jälkeen kaipaa jo omaa rauhaa. Ulkona kantoliina kans tosi hyvä, suosittelen ostamista jos ei jo ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän luonteesta kiinni. Meilläkin on ainokainen, pari kuukautta vajaa 2-vuotias ja viihtyy kyllä myös yksinään. Erityisesti aamuisin, kun me ei olla mitään aamuherääjiä. Saattaa parikin tuntia viihdyttää itse itseään. Käy välillä kihnäämässä meidän sängyssä, mutta sitten taas menee huoneeseensa ja leikkii leluillaan tai kokeilee vaatteita tai selailee kirjoja tms. Mutta on toisaalta pienestä pitäen yritetty totuttaa lasta siihen, että mitään viihdytyspalveluja meillä ei ole koko ajan.

Vierailija
8/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä missä hampaiden pesua ja syömistä ja lukemista ja polkupyörällä ajamista!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkimistä voi opettaa? Nettisivuvinkkejä? Kirjoja?

Vierailija
10/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vaihtelee mm. uhmakausien mukaan. Joskus on jatkuva tarve äidin huomiolle. Mutta usein leikkii itsekseen.



Kun on ainoa lapsi, en tiedä, miten paljon kasvatuksella on merkitystä tässä asiassa, mutta myös meillä on tehty alusta asti selväksi, että äiti saa esim. tehdä kotityöt rauhassa. Myös aamulehden luen ja juon siinä samalla teen rauhassa, koska olen todella kärttyisä ihminen aamusta. Teen jälkeen jaksan olla pullantuoksuinen äiti, ja lapsi on sen jo jossain määrin oppinut. :) Nykyään kohta 3-v lapsi ei yleensä enää edes yritä vaatia huomiota noina hetkinä, mutta on kyllä kärppänä leikkiin pyytämässä, kun tee on juotu ja kotihommat tehty. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt sitä ihan sillei, että lapsen kanssa leikkiessä kyselen lapselta, että mitäs tämä auto tekee ja mitä tämä nalle siihen sanoo. Tai ehdotan, että meniskö nämä nyt tuonne ja onko tämä noiden kaveri. Autan lasta siis keksimään itse, miten leikki jatkuu. Lapsi on tosi iloinen, kun voi määrätä leikin kulusta ja äitikin ihailee, että ohhoh, semmoistako keksit. ;) Meillä lapsi leikkiikin paljon kaiken maailman roolileikkejä.



12

Vierailija
12/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kyllä huutaa huoneestaan, missä äiti on tai äiti tuu kattoon. Ja sitten menen katsomaan mitä siellä onkaan nähtävissä ja sitten jatkaa leikkejä.



Ei kyllä aina tietenkään mutta useimmiten. On jo ihan vauvasta viihtynyt itsekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostui legoista ja leikki-imurista, ne on ainoat joiden kanssa leikki sujuu yksin. Muihin leikkeihin tarvitaan vielä äiti mukaan.

Vierailija
14/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalisti 1,5-vuotiaat tälläisiä, esikoinen ei ainakaan ollut.. Kuopus matkii kaiken, siis aivan kaiken.. Esikoinen pyyhkii naamansa, kuopus tekee perässä. Esikoinen hyppii yhdellä jalalla, kuopus yrittää perässä. Esikoinen irvistää, niin tekee kuopuskin. Isä venyttelee, taapero perässä. Isä raapii päätään ja tietysti taapero matkii perässä. Äiti pyyhkii pöytää rätillä, taapero ottaa sukan jalastaan ja pyyhkii sillä perässä. Koira nuolee naamaa, muksu matkii, jne jne....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Onko normaalisti 1,5-vuotiaat tälläisiä, esikoinen ei ainakaan ollut.. Kuopus matkii kaiken, siis aivan kaiken.. Esikoinen pyyhkii naamansa, kuopus tekee perässä. Esikoinen hyppii yhdellä jalalla, kuopus yrittää perässä. Esikoinen irvistää, niin tekee kuopuskin. Isä venyttelee, taapero perässä. Isä raapii päätään ja tietysti taapero matkii perässä. Äiti pyyhkii pöytää rätillä, taapero ottaa sukan jalastaan ja pyyhkii sillä perässä. Koira nuolee naamaa, muksu matkii, jne jne....

Vierailija
16/16 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Leluja on, mutta kuten sanottu, ne ei kiinnosta yhtään jos en ole vieressä. Kun olen viieressä, lapsi leikkii periaatteessa itse. Mitään ei tarvitse tehdä, mutra mitään muutakaan ei saa tehdä. Lapsi ei vielä puhu paljoakaan, joten leikit eivät ole vielä roolileikkejä. En kyllä oikein ymmärrä tuota yksinään leikkimisen opettamista: jos lapsen kanssa ei ole, se kieppuu sylissä (kuten nyt) ja yrittää kaikin tavoin kiinnittää minun huomioini (hyvällä tai pahalla), tekee kaikkea kiellettyjä ja lopulta alkaa huutaa. Ei siis todellakaan leiki legoilla lattialla ja usko, kun sanotAAN että odorta, äiti juio nyt kanhvua.



ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan