Onko opettajalla oikeus antaa käytöksestä seitsemän, jos oppilaalla paljon selittämättömiä poissaoloja,
Kommentit (15)
Kasin saa, kun käyttäytyy tavallisesti, hyvin eli kyllä se helposti seiskaan laskee, jos on huomauttamista. Koenumerot eivät tietenkään vaikuta käyttäytymiseen.
Kymppi tietysti pitäis saada, vaikka sylkisi open naamalle aamuisin.
Vierailija:
että oppilas ei kunnioita opettajaa niin paljon, että vaivautuisi tavalla tai toisella hankkiutua paikalle ajoissa! Tällaisesta loukkaavasta käytöksestä saa mielestäni rokottaa!
Ei kunnioita opettajaa JA (ennenkaikkea) muita oppilaita ja koko opetustilannetta.
Ei voi kuitenkaan antaa mitään hyvitystä.
Ja toimittaa lapsi hoitoon.
Niin ja se että myöhästelee ei alenna käytöstä. se on sitä huolellisuutta mihin vaikuttaa.
Käytös numero tulee käyttäytymisestä muita ja opettajaa kohtaan.
Lapsikin muuten voi saada sairaslomaa koulusta masenuksen takia. joten hopi hopi lapsi hoitoon ja lomalle.
Vierailija:
Ja toimittaa lapsi hoitoon.
Niin ja se että myöhästelee ei alenna käytöstä. se on sitä huolellisuutta mihin vaikuttaa.Käytös numero tulee käyttäytymisestä muita ja opettajaa kohtaan.
Lapsikin muuten voi saada sairaslomaa koulusta masenuksen takia. joten hopi hopi lapsi hoitoon ja lomalle.
- Ei huolellisuudesta saa erikseen arviota. On vain yksi numero, käyttäytyminen ja koko paketti on yhdistetty siihen. Tsekkaapa vaikka lapsesi koulun opsista.
eli hyvää moitteetonta käytöstä, joten seiska on sikäli perusteltu - masennus on vakava tila ja siihen lapsi tarvitsee hoitoa, muttei se oikeuta huonoon käytökseen
Eri koulujen ops:eja löytyy myös netistä.
opettajalle ei ole kerrottu masennuksesta, jos kerran poissaolot ovat selittämättömiä ja masennuksesta johtuvia. Lapsi hoitoon tietysti, eikä jäädä ihmetteleen yhtä numeroa.
Lasten ja teinien masennus on tappavatauti.
Käytösnumerot annetaan vähän eri lailla ku ennen. Ysin saa jos on sellainen esim. hiljainen kiltti tyttö. 10 vaaditaan että on selvästi hyväkäytöksinen muita kohtaan, esim. muita kannustava. Kympit harvinaisia, eli jos lapsenne saa käytöksestä kympin, voitte olla todella tyytyväinen.
8 on semmonen perushyvä, mistä lähdetään liikkeelle ku mietitään numeroita. Eli että onko sitä parempi vai huonompi. Poissaolot ja myöhästelyt osoittavat huonoa käytöstä myös, samoin jos esim. poissaolovihkoa ei käytetä oikein jne.
Itse olen yläkoulussa opena. Meillähän käytösnumerot tulevat keskiarvona siitä mitä eri aineiden opettajat ovat käytöksestä ehdottaneet. Luokanvalvojalla on sitten vielä oikeus ehdottaa numeroon opekokouksessa nousua tai laskua, riippuen siitä miten oppilas hänen mielestään on asioitaan hoitanut.
http: //www. pyhajarvi. fi/keskuskoulu/ylaaste/opetussuunnitelma/luokat3-9/arviointi/kaytarviointi. pdf
Käytösnumeroiden kriteerit ovat muuttuneet omilta kouluajoiltasi. Käytöstä arvioidaan ihan kuin mitä tahansa muutakin asiaa. Ei siis niin, että kaikilla olisi automaattisesti 10 lukukauden alussa ja siitä sitten annetaan käytöksenalannuksia. Kasi on yleisin numero ja sen saa jos kaikki on kunnossa. Ennen ysi ja kymppi olivat niitä yleisiä. Tässä tapauksessa seiska kuulostaa aivan oikealta. Kutosia ja vitosiakin löytyy nykyään todistuksista...
Kysy arvioinnin perusteita koulusta. Joka koulusta pitäisi löytyä kirjalliset kriteerit, mitä opettajien pitää noudattaa numeroita antaessa.
Mielestäni jo se, että myöhästelee tarkoittaa, että oppilas ei kunnioita opettajaa niin paljon, että vaivautuisi tavalla tai toisella hankkiutua paikalle ajoissa! Tällaisesta loukkaavasta käytöksestä saa mielestäni rokottaa!