Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se nasaalinen ja nariseva teinien puhetyyli ihan yleinen Helsingissä

Vierailija
23.04.2012 |

vai onko se jonkun tietyn teiniryhmän (esim. tiettyjen asuinalueiden) piirre?

Tapasin henkilö, jolla oli tuollainen helsinkiläinen puhetyyli erityisen voimakkaana ja jäin tätä miettimään.

Karsiutuukohan tuo vanhemmiten pois? Tuollainen on hyvin kuluttuva puhetyyli, voi tuottaa ongelmia jos päätyy ammattiin jossa joutuu puhumaan paljon.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espoossa ja opiskelen Helsingissä.

Vierailija
2/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla tavalla puhuttaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin yleistä, jopa pojat sössöttää ja kuulostavat lähinnä hinteiltä. Tuo on kielen raiskausta pahimmillaan ja niin pirun juntin kuuloista. Asun ulkmailla ja aina kun tuota kuulen niin en voi olla nauramatta, on se vaan niin järkyttävää. Mieti sitä kun vanehmmat puhuu noin :D Ei tuota voi suomeksi edes nimittää, jotain ihan kuvottavaa.

Vierailija
4/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla asuvat kyllä tunnistavat heti tuon puhetyylin. S-äänne on myös sellainen vähän suhahtavampi.

Vierailija
5/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nuottikin on yleensä sellainen laiskahko, hrrr.

On hyvin yleistä, jopa pojat sössöttää ja kuulostavat lähinnä hinteiltä. Tuo on kielen raiskausta pahimmillaan ja niin pirun juntin kuuloista. Asun ulkmailla ja aina kun tuota kuulen niin en voi olla nauramatta, on se vaan niin järkyttävää. Mieti sitä kun vanehmmat puhuu noin :D Ei tuota voi suomeksi edes nimittää, jotain ihan kuvottavaa.

Vierailija
6/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla ei nasaalinarisijoita juuri ole, tai ainakaan omassa tiedekunnassani ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitetaanko tässä nyt sellaista chat-juontaja Iidan tapaista puhetyyliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se katoaa ajan mittaan eikä ole mikään uusi ilmiö. Muistan kuinka huvitti eräs tuttu, joka muutti 90-luvun puolivälissä Etelä-Savosta Espooseen ja opetteli puhumaan nasaalilla. :D Hieman koomista.

Vierailija
12/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kolmekymppisetkin vielä puhuvat töissä noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos oli se, että ässää suhutellaan muuallakin. Ihmiset vain tulkitsevat ässän "stadin ässäksi" jos puheessa on muitakin helsinkiläisiä piirteitä. Savolaisetkin suhisevat, mutta se ei ärsytä ihmisiä. Tiedä häntä, mutta tähän tutkijan päätyivät.

Useissa aiemmissa tutkimuksissa on jo ilmennyt, että kun ihmisiltä esimerkiksi Savossa ja Pohjois-Karjalassa pyydetään luonnehdintoja Helsingin puhekielestä, moni mainitsee cityässän. Ja kun Vaattovaara ja Halonen soittivat ääninäytteitä, joissa on muita helsinkiläisen puheen piirteitä, kuulijat alkoivat kuulla myös ässän "helsinkiläisenä".



Tässä sitaatti:



"Tutkijat keräsivät aineistoa soittamalla kielinäytteitä tiedekeskus Heurekassa ja helsinkiläisissä alakouluissa.



"Ässä oli tavallisin asia, joka otettiin esiin. Oikeasti kaikkialla Suomessa on ihan samanlaiset ässät", he kertovat. "

Vierailija
14/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa aiemmissa tutkimuksissa on jo ilmennyt, että kun ihmisiltä esimerkiksi Savossa ja Pohjois-Karjalassa pyydetään luonnehdintoja Helsingin puhekielestä, moni mainitsee cityässän. Ja kun Vaattovaara ja Halonen soittivat ääninäytteitä, joissa on muita helsinkiläisen puheen piirteitä, kuulijat alkoivat kuulla myös ässän "helsinkiläisenä".



Tutkijat keräsivät aineistoa soittamalla kielinäytteitä tiedekeskus Heurekassa ja helsinkiläisissä alakouluissa.



"Ässä oli tavallisin asia, joka otettiin esiin. Oikeasti kaikkialla Suomessa on ihan samanlaiset ässät", he kertovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen 37. Inhoan sitä kun se kuulostaa niin veltolta jotenkin "vastahakoiselta" mutta tulee niin luonnostaan se nasaali narina että ei sitä pysty kuin hetkittäin saamaan pois jos asiaan oikein keskittyy.



Se S mistä paljon puhutaan ei minusta ole niinkään yleinen kuin nasaalityyppinen vokaalien ääntäminen. Minusta silloin kuin sitä kuulee se on myös enemmän soinnillista s:ää kuin suhu-s:ää muistuttava äänne.

Vierailija
16/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v sitten ja puhuin ja puhun yhä aika tavallista eteläistä yleismurretta. Minut tunnistetaan myös "nuotista" ja lievästä nasaalista. Ensimmäisenä tosin se nasaali alkoi kadota, jonka täkäläiset tulkitsevat ylimielisyydeksi.



Poikani muutti 3v sitten Helsinkiin ja häneen puheessaan on vahvistunut nenään puhuminen. MInusta hänen ässänsä on myös terävämpi, ohuempi, sihahtavampi.



Etelässä asuvat läheiseni huomasivat pian, että puhetapani alkoi muuttui "lappialiseksi", uusia sanoja on tullut mukaan ja puheen rytmi ja painotukset ovat muuttuneet. Minusta täkäläisten puhetapa on monotoninen ja mutiseva.



Vierailija
17/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienen ikäni Helsingissä asunut ja kun sitten muutin muualle opiskelemaan ihmiset kokivat just ton nasaalin ja s:n suhahtelun ylimielisyydeksi.

Ja voin kertoa, että ihan hirveästi olen töitä tehnyt päästäkseni noista eroon. Nyt 30 vuotiaana tuntuu, että mua ei enää luokitella sen puhetavan mukaan vaan mut "otetaan jopa tosissaan".

Vierailija
18/22 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ikäni Helsingissä ja kyllä mullakin pistää tuo laiskahko nasaalipuhuminen korvaan. Kuulostaa ikävältä ja antaa myös vähän ylimielisen vaikutelman. Erityistä stadilaisässää en ole havainnut, mutta kuten tässä ketjussa jo tulikin ilmi, se on myytti eikä oikea murteen piirre.

Vierailija
19/22 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko statin ässä juuri se semmonen sohhaus, niinku teutoräntti-purkin painallus? Niin sanottu Olli Seuri-ässä. kULLÄ SE NARINA ON KAUHEAA, SEMMOSTA KYNTÄMISTÄ ja naakkumista, kvaaaak. Etenkin jäpäleissöni-rilleihin pukeutuvat naiset narisevat helposti

Vierailija
20/22 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niinku vakuuttavampaa niinkusillee naristakukimi ja honottaa samaaaikaa niinku... Niiku naristajahonottaa, emmätiiä...:)



Sivistyksen puutetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan