Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki tytöt "prinsessoja" nykyisin?

Vierailija
11.03.2009 |

siis hölmö kysymys, mutta tarkoitan, että onko pienet tytöt nykyisin puettu vain vaalenpunaiseen, leluina on vaikka mitä tyttöjen prinsessamekkoja ja -tavaroita. Mä näen tällaista ihan jatkuvasti.



Olen ainoa äiti kaveripiirissäni, jolla on poika, kaikilla muilla on tytöt. Nyt odotan toista ja mulle muut kovin toivovat tyttöä. Itse jopa vähän vierastan kaikkea prinsessa-tyylistä, itsekään en ollut sellainen lapsena. Ehkä pääsisin helpommalla jos saisin toisen pojan. Tarkoitan ystäviäni.



Tuleeko tällaiset prinsessa-jutut ihan luonnostaan nykyisin, mainonnan ja muun kautta? Tuntuu että minulla olisi aivan erilainen ajatusmaailma kuin kavereillani tässä asiassa.

Toki pitääkin olla kaikkea tyttömäistäkin, mutta asia on vaan kovin vieras minulle.



Tyttöä pukisin minäkin tottakai "tyttöjen väreihin", mutta joku raja sentään olisi, kaapista täytyy muutakin löytyä kuin pinkkiä.



Olen kyllä aika pihalla tyttölapsien maailmasta :) Sisaruksillanikin on vain poikia, joten suvussakaan tätä ilmiötä ei ole.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on ihan hyvä vaihe, ei tee tytöstä vielä mitään bimboa loppuelämäkseen. Meidän 9-v tytön kohdalla sitä haikeana muistelee, jo vuosia sitten on jäänyt taakse.



Mutta silloin ennen vaaleanpunainen ja kulta olivat kovia sanoja, ja meillä tyttö sai olla prinsessa, vaikka itse en ihan kaikkia niitä juttuja olisi valinnutkaan.

Vierailija
2/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin sitä tulee enemmän kuin toisille.



Minulla on kaksi tyttöä, 7- ja 5-vuotiaat. Pienempi on aina ollut enemmän prinsessa: hän rakastaa vaaleanpunaista, haluaa käyttää mekkoja jne. Isompi taas viihtyy housuissa ja leikkii myös poikien kanssa.



Antakaa lastenne olla sellaisia kuin ovat - ei ketään pidä pakottaa prinsessaksi, mutta ei myöskään kieltää hienostelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteissa suosin itse kirkkaita värejä, eikä 2- ja 4-vuotiaat tytöt ole mitään kimallepinkkihörhelöitä itsekään kaivanneet.

Isompi meni vasta hiljattain päivähoitoon, siellä kyllä on nyt oppinut, että vaaleanpunainen on "tyttöjen väri", onneksi kelpuuttaa kyllä edelleen muutkin värit. Mitään prinsessaleikkejä ei ole leikkinyt ja ei edes tykkää jos joku kutsuu prinsessaksi. Satujen prinsessat ovat toisinaan kaameita nirppanokkia, ei halua samaistua sellaisiin.

Vierailija
4/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat on merirosvoja, ritareita tai spidermaneja. Roolileikit kuuluu tiettyyn ikään ja on ihan normaali ja tarpaallinen kehitysvaihe lapselle.

Vierailija
5/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan tärkeä kehitysvaihe. Meilläkin on yksi prinsessa eikä hän suinkaan äitinsä tahdossa kule vaaleanpunaisissa kimalteissa ja rimpsuissa vaan ihan omasta tahdostaan...Meillä on kaksi jo isoakin tyttöä joten kokemuksesta tiedän että ohi kyllä menee tuo vaihe =) Ja nyt osaa jo "nauttiakin" siitä, onhan se pikkuprinsessa aika hauska ja hellyttävä.

Vierailija
6/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestani on tarkeaa arvostaa ja tukea naita tyttojen juttuja ihan samalla lailla kuin poikienkin. Prinsessajutut eivat ole turhuuksia, vaan yhta "jarkevia" kuin poikien pallopelit tai rakennusleikit! Tyttoys on ihanaa ja sita pitaa arvostaa. : )



Nyt poika (kohta 6 v) ja tytto leikkivat jo paljon yhdessakin ja silloin prinsessasta yleensa tulee "taisteluprinsessa", jolla on kaikki mahdolliset horhelot paalla ja miekka ja kilpi kadessa. Kick ass! : D Voi olla ihana, pinkki ja horheloinen ja samalla voimakas ja aloitteellinen. Poikakin usein leikkii olevansa sopo kissa tai pieni perhonen. Valilla taas rakentaa hullun lailla legoilla tuntikausiakin. Mielestani lapselle on annettava taysi vapaus olla just sellainen, kun oikealta tuntuu. Sukupuolesta riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valilla kylla oli pari vuotta Dalmatialainenkin joten kovin laaja skaala oli...



Nuorempi tytto on nyt melkein 5v ja han on ollut 3-vuotiaasta asti "poika". Inhoaa kaikkiea tyttomaista ja hempeaa. Haluaa kayttaa VAIN poikien tai poikamaisia vaatteita, tykkaa "poikaleluista" ja suosii vain poikia kavereiksi. Esim. eskarissa leikkii vain tietyn 3 pojan kaveriporukassa!



En tieda miksi noin on valinnut. Tietaa kylla tasan tarkkaan etta on tytto mutta haluaa "leikkia poikana olemista". Ja ihan tyytyvaiselta vaikuttaa hankin. Minua vain vahan harmittaa kun meni kaikki isosiskon ihanat vaatteet ja myoskin lelut ihan hukkaan, kun ei pikkusisko niita kayta.

Vierailija
8/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu karsastavan prinsessa-tyyliä siksi että se yhdistetään jotenkin vanhanaikaisiin sukupuolirooleihin. Ei prinsessa-tyyliä minusta tarvitse ajatuksellisesti yhdistää passiivisuuteen, vaan prinsessakin voi olla reipas touhuaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestani on tarkeaa arvostaa ja tukea naita tyttojen juttuja ihan samalla lailla kuin poikienkin. Prinsessajutut eivat ole turhuuksia, vaan yhta "jarkevia" kuin poikien pallopelit tai rakennusleikit! Tyttoys on ihanaa ja sita pitaa arvostaa. : )

Minusta tuntuu ihan pahalta lukea näitä "mä en ainakaan tyttöäni mihinkään pitseihin pue, rimpsut on yök". Noinko te todella ajattelette oman rakkaan tyttönne kehitysvaiheesta ja tarpeista? Tulee melkein mieleen, että onko oma naiseus jotenkin hukassa, jos pitää lytätä se, mitä pieni lapsi luonnostaan on. :(

Vierailija
10/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin paljon muitakin rooleja joihin samaistua.

Oma 5-vuotias tyttöni laittaa mieluiten päälleen tiikeripuvun naamiaisiin tai muuten roolileikkiä kaivatessaan. Mitään prinsessamekkoja tai kruunuja ei ole koskaan kaivannut, vaikka olen tarjonnut. Perhosen siivet kylläkin haluaisi ja keppihevosen, jotta voisi leikkiä Peppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhän minä toki oma-aloitteisesti esikoistani rimpsuihin pukenut mutta kun se itse niihin jossain vaiheessa ihastui niin en toki kieltänytkään...ja juu, kolmas rinsessa on nyt tässä perheessä ja omatkin ajatukset aika radikaalisti muuttuneet...

Minusta tuntuu ihan pahalta lukea näitä "mä en ainakaan tyttöäni mihinkään pitseihin pue, rimpsut on yök". Noinko te todella ajattelette oman rakkaan tyttönne kehitysvaiheesta ja tarpeista? Tulee melkein mieleen, että onko oma naiseus jotenkin hukassa, jos pitää lytätä se, mitä pieni lapsi luonnostaan on. :(

Vierailija
12/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö väkisin tuputtaa prinsessamekkoja, jos tyttö ei niistä välitä?

Ei tytöt mitenkään luonnostaan tarvitse vaaleanpunaista, ei todellakaan.

Hölmöä on väkisin tuputtaa jotain vain sen vuoksi että lapsi on tyttö.

Mielestani on tarkeaa arvostaa ja tukea naita tyttojen juttuja ihan samalla lailla kuin poikienkin. Prinsessajutut eivat ole turhuuksia, vaan yhta "jarkevia" kuin poikien pallopelit tai rakennusleikit! Tyttoys on ihanaa ja sita pitaa arvostaa. : )

Minusta tuntuu ihan pahalta lukea näitä "mä en ainakaan tyttöäni mihinkään pitseihin pue, rimpsut on yök". Noinko te todella ajattelette oman rakkaan tyttönne kehitysvaiheesta ja tarpeista? Tulee melkein mieleen, että onko oma naiseus jotenkin hukassa, jos pitää lytätä se, mitä pieni lapsi luonnostaan on. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivoja vastauksia! Minua vain kovin painotetaan että pitää olla tyttöjäkin ja tyttöjen juttuja, siis jo odotusvaiheessa :)



Niin eiköhän tuo meidän poikakin vaikka 5-vuotiaana omaa jo aikamoiset roolileikit, nyt siis vasta 1,5v.





Ap

Vierailija
14/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin!

Nyt poika (kohta 6 v) ja tytto leikkivat jo paljon yhdessakin ja silloin prinsessasta yleensa tulee "taisteluprinsessa", jolla on kaikki mahdolliset horhelot paalla ja miekka ja kilpi kadessa. Kick ass!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin mielestäni suloista aitaa, missä luki "todellinen prinsessa". Hän kieltäytyi ehdottomasti, ja sanoi haluavansa paidan missä lukee "olen oikeasti marsu" :-) Että eivät ole oikein ikinä iskeneet meillä nuo prinsessajutut

Vierailija
16/16 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä vain syntymän jälkeen viedään väärään taloon



ja kukaan ei välitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi