Lapsi alisuoriutuu! (Lukio)
Hänen kurssiarvosanoissa on paljon 5-7 vaikka teidän että pystyy parempaankin kun on joistain aineista kymppejäkin :/
Hän ei usko että hänen haluamalleen alalle voi keskiarvo ihan hyvin merkitä, vaan menee asenteella "no en tarvi mitään filosofiaa mihinkään"
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:46"]
Masennus?
[/quote]
En usko, sillä on erittäin omistautunut niiden aineiden opiskelusta joista pitää, eli matikka ja yhteiskuntaoppi. On ilmoittanut menevänsä oikikseen eikä suostu ajattelemaankaan vaihtoehtoa, ettei ehkä pääsekään sinne.
Lukion keskiarvo ei vaikuta yhtään mihinkään, sitä ei edes huomioida korkeakouluun pyrittäessä. Ylioppilaskirjoitukset on se joka ratkaisee, tulevaisuudessa niitä aletaan painottaa entistä enemmän pääsykokeiden sijaan jos nykylinjaus jatkuu.
Jos nuori tosiaan on enemmän yliopisto- kuin AMK-tyyppiä, niin ei sillä keskiarvolla sitten ole väliä. Toki tuommoinen tahallinen alisuoriutuminen sulkee ovia. Mutta vähän samaan tyyliin minäkin ajattelin parin aineen kohdalla, kun tiesin haluavani yliopistoon, AMK:ssa ei ollut ollenkaan itseäni kiinnostavia aloja/opintokokonaisuuksia ja yliopistoon sitten päädyinkin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:55"]
Lukion keskiarvo ei vaikuta yhtään mihinkään, sitä ei edes huomioida korkeakouluun pyrittäessä. Ylioppilaskirjoitukset on se joka ratkaisee, tulevaisuudessa niitä aletaan painottaa entistä enemmän pääsykokeiden sijaan jos nykylinjaus jatkuu.
[/quote]
Ammattikorkeakouluun haetaan keskiarvolla, yliopistoon ylioppilastutkinnon tuloksilla (ts. kirjoitukset).
Mitä sitten? Hän päättää itse mitä tekee, mikään ulkopuolinen ei vaikuta kiinnostuksen kohteisiin enää tuossa iässä.
Oikiksessa opiskelussa / asianaajan työssä tarvitaan monia aineita. Yhteiskuntafilosofia on todella tärkeä oman ymmärryksen kannalta. Asianajajana hän tulee kiittämään itseään, jos tietoutta ja ymmärrystä löytyy perinnöllisyydestä, kemiasta, maantieteestä, psykologiasta, uskonnoista, kielistä... Asiakaskeissejä tulee olemaan mitä ihmeellisimmistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:55"]
Lukion keskiarvo ei vaikuta yhtään mihinkään, sitä ei edes huomioida korkeakouluun pyrittäessä. Ylioppilaskirjoitukset on se joka ratkaisee, tulevaisuudessa niitä aletaan painottaa entistä enemmän pääsykokeiden sijaan jos nykylinjaus jatkuu.
[/quote]
Ammattikorkeakouluun haetaan keskiarvolla, yliopistoon ylioppilastutkinnon tuloksilla (ts. kirjoitukset).
[/quote]
AMK:hon haetaan kyllä molemmilla.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:55"]
Lukion keskiarvo ei vaikuta yhtään mihinkään, sitä ei edes huomioida korkeakouluun pyrittäessä. Ylioppilaskirjoitukset on se joka ratkaisee, tulevaisuudessa niitä aletaan painottaa entistä enemmän pääsykokeiden sijaan jos nykylinjaus jatkuu.
[/quote]
Ammattikorkeakouluun haetaan keskiarvolla, yliopistoon ylioppilastutkinnon tuloksilla (ts. kirjoitukset).
[/quote]
Tosiaan, miksihän oletin AP:n viestistä että lapsi hakee korkeakouluun... AMK:ssa nuo keskiarvot merkitsee vielä nykyäänkin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:58"]
Mitä sitten? Hän päättää itse mitä tekee, mikään ulkopuolinen ei vaikuta kiinnostuksen kohteisiin enää tuossa iässä.
[/quote]
Tiedän, mutta uskon että ei ole silti hyvästä ottaa vain yhtä tavoitetta koska aina on mahdollista, valitettavasti ettei pääse. Varsinkin lapseni kohdalla, hän ei tunnu olevan kovin hyvä muistamaan yksityiskohtia, mitä oikiksessa juuri tarviikin.
Hän työskentelee oikeasti todella kovasti yhteiskuntaopin numeroidensa eteen, mikä on todella hienoa, mutta hän lukee sitä jo yli vaadittujen aiheiden, kun voisi lukea myös asioita joilla saisi parempaa todistusta. Sama matikan kanssa. Se hänellä tulee enemmän luonnostaan, mutta siinäkin opiskelee paljon, ja sellaista mitä ei ole lukion opetussuunnitelmassa.
Ongelma siis on että kaikki aika jonka hän käyttää kouluun on noihin kahteen aineeseen, ja, no minusta se ei nyt vain ole tarkoituksenmukaista. Hyväksyisitkö te lapsistanne tällaista?
Kerro sille että se saattaa oikeasti muuttaa mieltään ja haluta esim. sairaanhoitajaksi, tradenomiksi tai insinööriksi ja että se rajaa tosi paljon juttuja pois tuollaisella liian aikaisella "erikoistumisella". Etenkin... Matikka ja yhteiskuntaoppi ei kauheasti tue toisiaan :D
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:58"]
Mitä sitten? Hän päättää itse mitä tekee, mikään ulkopuolinen ei vaikuta kiinnostuksen kohteisiin enää tuossa iässä.
[/quote]
Tiedän, mutta uskon että ei ole silti hyvästä ottaa vain yhtä tavoitetta koska aina on mahdollista, valitettavasti ettei pääse. Varsinkin lapseni kohdalla, hän ei tunnu olevan kovin hyvä muistamaan yksityiskohtia, mitä oikiksessa juuri tarviikin.
Hän työskentelee oikeasti todella kovasti yhteiskuntaopin numeroidensa eteen, mikä on todella hienoa, mutta hän lukee sitä jo yli vaadittujen aiheiden, kun voisi lukea myös asioita joilla saisi parempaa todistusta. Sama matikan kanssa. Se hänellä tulee enemmän luonnostaan, mutta siinäkin opiskelee paljon, ja sellaista mitä ei ole lukion opetussuunnitelmassa.
Ongelma siis on että kaikki aika jonka hän käyttää kouluun on noihin kahteen aineeseen, ja, no minusta se ei nyt vain ole tarkoituksenmukaista. Hyväksyisitkö te lapsistanne tällaista?
[/quote]
Kyllähän oikikseen pääsee valmennuskurssilla sisään, että sen puoleen ei kannata olla huolissaan.
Itse olin niin hälläväliä-lukiolainen kuin vain mahdollista, ja lopputulos oli se, että olin lukioni paras yo-kirjoituksissa ja sain ties kuinka monta stipendiä. En kehdannut sanoa totuutta, kun lehtihaastattelussa kysyivät, miten opiskelen :D
Lyö faktat pöytään oikiksen sisäänpääsyprosenteista ja pyydä sitä keksimään plan B :)
Tietysti haluat lapsellesi parhaan mahdollisen tulevaisuuden. Mutta nyt suljet suusi, astut syrjään, ja keksit jotain muuta tekemistä kuin ison ihmisen kyttääminen. Voihan olla että se oikis on ihan sinun oma juttusi, ja lapsellasi on jotain omia suunnitelmia, mitä hän ei paljasta sinulle.
Korkeakoulussahan et voi ainakaan enää tehdä mitään lapsesi puolesta, joten voit jo vähän hellittää napanuorasta.
Oikeustiedettä pääsee opiskemaan vuosittain Suomessa satoja nuoria. On aivan hullua sanoa lukioikäiselle, että se olisi jotenkin aivan mahdotonta. Toki se vaatii paljon työtä.
Minäkin juttelisin siitä, että hyvä juristi tarvistsee myös hyvän yleissivistyksen ihan töidenkin takia. Ja kyllä lukiotodistusta kysellään usein esim. ensimmisissä kesätyöpaikoissa jne. Lisäksi kertoisin myös että varasuunnitelmakin on hyvä olla.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:21"]
Tietysti haluat lapsellesi parhaan mahdollisen tulevaisuuden. Mutta nyt suljet suusi, astut syrjään, ja keksit jotain muuta tekemistä kuin ison ihmisen kyttääminen. Voihan olla että se oikis on ihan sinun oma juttusi, ja lapsellasi on jotain omia suunnitelmia, mitä hän ei paljasta sinulle.
Korkeakoulussahan et voi ainakaan enää tehdä mitään lapsesi puolesta, joten voit jo vähän hellittää napanuorasta.
[/quote]
Kyllä oikis on ihan hänen oma keksintönsä :/ unelmoinut siitä jo kohta vuoden. Totta kai toivon että hän pääsee sinne minne haluaa, mutta pitää pysyä realistisena. Ja ei niistä hyvistä arvosanoista haittaakaan olisi.
Masennus?