Miksi et päästä kävelijää suojatien yli?
Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.
Kommentit (81)
Siksi, että joku törpelö kuski vetää viereistä kaistaa ohi pysähtymättä, enkä halua asettaa ketään jalankulkijaan vaaratilanteeseen.
Käytän isomman oikeutta ja ajan vaan. Ihan sama kun kävelen kadulla, niin en väistä kun isompiani, itsellä kokoa 194/107
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla. [/quote] samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.
[/quote]
Just noin. Mulla on auto, mutta nopeammin menen 2 km matkan kävellen, koska pääsee oikoteitä ja työpaikan lähellä on huonot parkkipaikat. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja. Samalla saa annoksen arkiliikuntaa.
AP, minä annan aina jos ei ole vaaratekijää, esim. toista kaistaa tulossa hienoja autoja tai vastaan kovaa vauhtia. Monet kiitokset olen saanut siitä.
Asun stadissa, ja olen huomannut, että on kävelijän turvallisuuden kannalta parasta, että EN pysähdy antamaan tietä, jos siinä on rinnalla toinen, samansuuntainen kaista. Useammankin kerran on käynyt niin, että siitä on joku mulkvisti ajanut täysillä pysähtymättä ohi, ja kävelijä on ollut hilkulla jäädä alle.
Jos taas ajan ainoaa kaistaa, pysähdyn ilman muuta, jos kävelijä näyttää aikovan yli. Se pitää osoittaa seisomalle suojatien reunassa ja katsomalla lähestyviä autoja. Jos seisot odotelemassa kaukana vaikkapa näyteikkunan edessä tai luumuilemassa taivaalle, en voi tietää, oletko pyrkimässä tien yli vai vaikka odottamassa kaveria.... Näitäkin on nähty.
Mutta joo, pääsääntö on tietenkin pysähtyä ja antaa tietä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla. [/quote] samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.
[/quote]
Just noin. Mulla on auto, mutta nopeammin menen 2 km matkan kävellen, koska pääsee oikoteitä ja työpaikan lähellä on huonot parkkipaikat. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja. Samalla saa annoksen arkiliikuntaa.
AP, minä annan aina jos ei ole vaaratekijää, esim. toista kaistaa tulossa hienoja autoja tai vastaan kovaa vauhtia. Monet kiitokset olen saanut siitä.
[/quote]
Harmi kun tällaisia autoilijoita on nykyään niin vähän. Taidan joku kerta vain röyhkeästi painella tielle jos ei viitsitä antaa tietä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla. [/quote] samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.
[/quote]
Just noin. Mulla on auto, mutta nopeammin menen 2 km matkan kävellen, koska pääsee oikoteitä ja työpaikan lähellä on huonot parkkipaikat. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja. Samalla saa annoksen arkiliikuntaa.
AP, minä annan aina jos ei ole vaaratekijää, esim. toista kaistaa tulossa hienoja autoja tai vastaan kovaa vauhtia. Monet kiitokset olen saanut siitä.
[/quote]
Mitä tekemistä sillä auton hienoudella on? Ai että jos se ajaa sitten sen jalankulkijan päälle niin auton vaurioiden korjaaminen tulee kalliimmaksi, kuin vähemmän hienon? Ajatteletko tosiaan noin ystävällisesti?
t. audikuski
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"]Asun stadissa, ja olen huomannut, että on kävelijän turvallisuuden kannalta parasta, että EN pysähdy antamaan tietä, jos siinä on rinnalla toinen, samansuuntainen kaista. Useammankin kerran on käynyt niin, että siitä on joku mulkvisti ajanut täysillä pysähtymättä ohi, ja kävelijä on ollut hilkulla jäädä alle.
Jos taas ajan ainoaa kaistaa, pysähdyn ilman muuta, jos kävelijä näyttää aikovan yli. Se pitää osoittaa seisomalle suojatien reunassa ja katsomalla lähestyviä autoja. Jos seisot odotelemassa kaukana vaikkapa näyteikkunan edessä tai luumuilemassa taivaalle, en voi tietää, oletko pyrkimässä tien yli vai vaikka odottamassa kaveria.... Näitäkin on nähty.
Mutta joo, pääsääntö on tietenkin pysähtyä ja antaa tietä.
[/quote]
ilmeisesti mun pitää seistä keskellä suojatietä, että paikalliset varmasti hoksaavat, että aion yli. :D
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla. [/quote] samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.
[/quote]
Just noin. Mulla on auto, mutta nopeammin menen 2 km matkan kävellen, koska pääsee oikoteitä ja työpaikan lähellä on huonot parkkipaikat. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja. Samalla saa annoksen arkiliikuntaa.
AP, minä annan aina jos ei ole vaaratekijää, esim. toista kaistaa tulossa hienoja autoja tai vastaan kovaa vauhtia. Monet kiitokset olen saanut siitä.
[/quote]
Mitä tekemistä sillä auton hienoudella on? Ai että jos se ajaa sitten sen jalankulkijan päälle niin auton vaurioiden korjaaminen tulee kalliimmaksi, kuin vähemmän hienon? Ajatteletko tosiaan noin ystävällisesti?
t. audikuski
[/quote]
Mä mietin samaa, minkä vaaratilanteen aiheuttaa hieno auto? :D
Päästän aina.
Voisiko joku selittää, miksi Suomessa päästetän pyöräilijät suojatien yli, mutta jalankulkijoita ei?
Kuluttaa polttoainetta. Vie minunkin aikaani. Joo ehkä 10 sekuntia, mutta mitä jos pysähtyisin jokaiselle suojatielle? Matka pitkittyisi paljon. Käytän autoa, jotta pääsen nopeasti. Muut hurauttavat ohi ja vaaratilanne syntyy. Näin liukkailla jos alan pysähtymään niin voi joku olla perseessä kiinni. Tien antamiseen kuluu aikaa, koska joskus hiljennän jo hyvissä ajoin ja ajattelen, että jalankulkija tajuaa mennä yli ja minun ei tarvitse kokonaan pysäyttää vaan voin rullailla 2 vaihteella, kunnes jalankulkija on ylittänyt, mutta ei. Jäädään mollottamaan siihen keskelle tietä ja mietitään tuleeko auto päälle kun on 50m päässä kävelyvauhdissa. Pysäyttäminen ja liikkeelle lähtö kuluttaa aika paljon. Ja vie aikaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"]Asun stadissa, ja olen huomannut, että on kävelijän turvallisuuden kannalta parasta, että EN pysähdy antamaan tietä, jos siinä on rinnalla toinen, samansuuntainen kaista. Useammankin kerran on käynyt niin, että siitä on joku mulkvisti ajanut täysillä pysähtymättä ohi, ja kävelijä on ollut hilkulla jäädä alle. Jos taas ajan ainoaa kaistaa, pysähdyn ilman muuta, jos kävelijä näyttää aikovan yli. Se pitää osoittaa seisomalle suojatien reunassa ja katsomalla lähestyviä autoja. Jos seisot odotelemassa kaukana vaikkapa näyteikkunan edessä tai luumuilemassa taivaalle, en voi tietää, oletko pyrkimässä tien yli vai vaikka odottamassa kaveria.... Näitäkin on nähty. Mutta joo, pääsääntö on tietenkin pysähtyä ja antaa tietä. [/quote] ilmeisesti mun pitää seistä keskellä suojatietä, että paikalliset varmasti hoksaavat, että aion yli. :D
[/quote]
Kuten varmaan ymmärtänet, en kommentoinut sinua (ketä? oletko ap?), vaan sanoin, että joskus se pysähtymättömyys VOI johtua siitä, ettei jalankulkija osoita selvästi yrittävänsä tien yli. Nähty on noitakin, jotka seisoskelevat jalkakäytävällä keskustassa kännykkä korvalla ja tuijottelevat ties minne - ovatko siinä puhumassa puhelua vai odottamassa katkosta liikenteessä kävelläkseen kadun toiselle puolelle? Itsepä tiedät, miten käyttäydyt, joten jos olet kadun reunassa suojatien kohdalla ja katsot tiiviisti kohti tulevia autoja, niin syy on sitten jossain muualla. Itse en ole ikinä joutunut odottamaan tien yli pääsyä kymmentä minuuttia, vaikka siis asun stadissa, jossa liikenne on kovaa ja ronskia. Ja siksi panee vähän epäilemään, että sinä toimit myös nyt jotenkin väärin!
8
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"]Asun stadissa, ja olen huomannut, että on kävelijän turvallisuuden kannalta parasta, että EN pysähdy antamaan tietä, jos siinä on rinnalla toinen, samansuuntainen kaista. Useammankin kerran on käynyt niin, että siitä on joku mulkvisti ajanut täysillä pysähtymättä ohi, ja kävelijä on ollut hilkulla jäädä alle. Jos taas ajan ainoaa kaistaa, pysähdyn ilman muuta, jos kävelijä näyttää aikovan yli. Se pitää osoittaa seisomalle suojatien reunassa ja katsomalla lähestyviä autoja. Jos seisot odotelemassa kaukana vaikkapa näyteikkunan edessä tai luumuilemassa taivaalle, en voi tietää, oletko pyrkimässä tien yli vai vaikka odottamassa kaveria.... Näitäkin on nähty. Mutta joo, pääsääntö on tietenkin pysähtyä ja antaa tietä. [/quote] ilmeisesti mun pitää seistä keskellä suojatietä, että paikalliset varmasti hoksaavat, että aion yli. :D
[/quote]
Kuten varmaan ymmärtänet, en kommentoinut sinua (ketä? oletko ap?), vaan sanoin, että joskus se pysähtymättömyys VOI johtua siitä, ettei jalankulkija osoita selvästi yrittävänsä tien yli. Nähty on noitakin, jotka seisoskelevat jalkakäytävällä keskustassa kännykkä korvalla ja tuijottelevat ties minne - ovatko siinä puhumassa puhelua vai odottamassa katkosta liikenteessä kävelläkseen kadun toiselle puolelle? Itsepä tiedät, miten käyttäydyt, joten jos olet kadun reunassa suojatien kohdalla ja katsot tiiviisti kohti tulevia autoja, niin syy on sitten jossain muualla. Itse en ole ikinä joutunut odottamaan tien yli pääsyä kymmentä minuuttia, vaikka siis asun stadissa, jossa liikenne on kovaa ja ronskia. Ja siksi panee vähän epäilemään, että sinä toimit myös nyt jotenkin väärin!
8
[/quote]
no työmatkallani on yksi ainoa suojatie ja sekin liikenneympyrän yhteydessä ja se on aina puoli neljältä tukossa, eikä kukaan aio pysähtyä siihen.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:24"]
Päästän aina. Voisiko joku selittää, miksi Suomessa päästetän pyöräilijät suojatien yli, mutta jalankulkijoita ei?
[/quote]
Eikä pyöräilijöitä edes tarvitsi päästää monessakaan tilanteessa, sillä usein se pyörälijä on väistämisvelvollinen, jos autoilija ajaa suoraan eikä tule kolmion takaa. Mutta minä voin selittää, niitä pyöräilijöitä saa pelätä, koska ne voivat tulla eteen mistä tahansa ja kovaa. Itsekin ajan kuivan kelin aikaan paljon pyörällä ja silloin tulee kiinnitettyä huomioita, miten pyörälijät luulevat olevansa aina etuajo-oikeutettuja, vaikka eivät ole.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:24"]
Mä mietin samaa, minkä vaaratilanteen aiheuttaa hieno auto? :D
[/quote]
Suomessa muuten oikeasti hieno (harvinainen eli ei Audi) auto aiheuttaa vaaratilanteita, kun niitä niin harvoin näkee ja ihmiset jäävät tuijottamaan eikä muista seurata muuta liikennettä. Jonnet kaivaa vaan kännykkää esiin ja heiluu pitkin teitä..
Sama kun tuollaisella ajaa liikenteessä, niin rahvas tuijottaa ja oman ajon seuraaminen unohtuu siellä omassa autossa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla. [/quote] samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.
[/quote]
Just noin. Mulla on auto, mutta nopeammin menen 2 km matkan kävellen, koska pääsee oikoteitä ja työpaikan lähellä on huonot parkkipaikat. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja. Samalla saa annoksen arkiliikuntaa.
AP, minä annan aina jos ei ole vaaratekijää, esim. toista kaistaa tulossa hienoja autoja tai vastaan kovaa vauhtia. Monet kiitokset olen saanut siitä.
[/quote]
Harmi kun tällaisia autoilijoita on nykyään niin vähän. Taidan joku kerta vain röyhkeästi painella tielle jos ei viitsitä antaa tietä.
[/quote]
Se kannattaaki tehä!! Valkkaa vielä oikein mahdollisinman liukas keli, hämärä ajankohta ja muista unohtaa heijastin himaan!! Siinähän sitten pahimmillaan mietit teholla tekemääsi "fiksua" ratkaisua! Parhainta tuossa tilanteessa on kuolla nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla. [/quote] samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.
[/quote]
Just noin. Mulla on auto, mutta nopeammin menen 2 km matkan kävellen, koska pääsee oikoteitä ja työpaikan lähellä on huonot parkkipaikat. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja. Samalla saa annoksen arkiliikuntaa.
AP, minä annan aina jos ei ole vaaratekijää, esim. toista kaistaa tulossa hienoja autoja tai vastaan kovaa vauhtia. Monet kiitokset olen saanut siitä.
[/quote]
Harmi kun tällaisia autoilijoita on nykyään niin vähän. Taidan joku kerta vain röyhkeästi painella tielle jos ei viitsitä antaa tietä.
[/quote]
Se kannattaaki tehä!! Valkkaa vielä oikein mahdollisinman liukas keli, hämärä ajankohta ja muista unohtaa heijastin himaan!! Siinähän sitten pahimmillaan mietit teholla tekemääsi "fiksua" ratkaisua! Parhainta tuossa tilanteessa on kuolla nopeasti.
[/quote]
kuten jo sanoin, mut näkee erittäin kauas, kun työvaatteissani kävelen kotiin. Parhaimmillaan ihmiset painaa lisää kaasua nähdessään mun yrittävän tien yli.
Tässä langassa: naiset ratissa.
Ja juu, kevyelle liikenteelle annettava tietä suojatien kohdalla ihan autokoulun oppien mukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:13"]Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.
[/quote]
Mihin sinulla on sitten kiire? Jos autojen pitäisi pysähtyä sinua varten niin mikset itse vain odota ja anna autojen mennä. Mene sitten sopivassa välissä.
Niillä huonoilla autoilla ei pääse niin kovaa. Siksi hieno auto. Audikuskeja on muuten kahta ryhmää, toiset ajavat todella lainkuuliaisesti ja toiset sitten taas eivät. Mutta paljon ajavana väitän, että pahimmat kuskit löytyvät isojen maasturivolvojen ratista, kokemukseni mukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:14"]Vittuako kävelet? Aja autolla.
[/quote]
samassa ajassa mä kävelen töihin, kuin käynnistän auton ja putsaan lumet päältä.