Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et päästä kävelijää suojatien yli?

Vierailija
11.01.2015 |

Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä idiootteja riittää, niin autolla kuin kävellenkin.
.
Itse annan tietä ajaessa JOS jalankulkija tosiaan näyttää että on pyrkimässä tien yli. Seisoo tien laidassa/liikkeestä näkee suunnan olevan suojatie, katselee ympärilleen, katsekontakti you name it. Mutta aina löytyy näitä aivottomia jotka kävelevät huppu päässä vilkuilematta ympärilleen ja suojatien kohdalla sitten päättävätkin yllättäen tulla yli. Pakkohan niillekin on tietä antaa mutta kyllä se autoilijana ärsyttää etteivät jalankulkijat viitsi ottaa minkäänlaista vastuuta omasta hengestään.

Vierailija
62/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta seisottaa autoa ja katsoa pannumyssypäistä elämäntapaluuseria Kalliosta valumassa tien yli. Kyllä ne sitä kesoa heiluttelevat, kun ajan lätäkön kautta ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun ajan autoa ja joku väistämisvelvollinen tekee virheen ja tulee eteeni, painan vielä hiukan lisää kaasua, että varmasti osuu. Ei se haittaa vaikka menee oma tai vastapuolen henki, mulla kuitenkin on oikeus mennä ensin, ja mähän sitä oikeutta käytän tilanteesta riippumatta!

Kuulostaako fiksulta?

Vierailija
64/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:13"]

Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.

[/quote]

Päästän aina, kun näen jonkun kulkijan odottavan ylipääsyä, tai on tulossa yli.

Vierailija
65/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi alkaa arvuuttelemaan, haluaako joku singahtaa eteeni katsomatta ensin molempiin suuntiin. Jos se naama on luurissa ja vetelehditään siihen ajoradalle, en näe tarpeellisena hidastella. Jos sattuu, niin sattuu. Pelti on halpaa.

Vierailija
66/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi alkaa arvuuttelemaan, haluaako joku singahtaa eteeni katsomatta ensin molempiin suuntiin. Jos se naama on luurissa ja vetelehditään siihen ajoradalle, en näe tarpeellisena hidastella. Jos sattuu, niin sattuu. Pelti on halpaa.

Vierailija
67/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vihaan kaikkia joilla ei ole varaa autoon
ps. kokoomus on paras
pps. ja köyhät kyykkyyn

Vierailija
68/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on TODELLA hankala erottaa hidastaako lähestyvä auto, jotta voisit ylittää tien ilman että autoilijan pitää pysähtyä vai ajaako hän muutenvaan sillä tavalla. Täällä tullaan aika herkästi päälle tai näytetään rumaa naamaa ja siksi minä ainakin odotan että auto on todella pysähtynyt ennenkun ylitän...Varsinkin liikenneympyröissä on hankala tietää hidastaako auto vain ympyrään menoa, aika lottopeliä olisi liikkuvan auton eteen mennä.

Vierailija
69/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen ja pyöräilen paljon ja mua yleensä vituttaa jos mulle annetaa tietä!olen vielä jonkun askeleen päässä suojatiestä ja saan kiirehtiä ettei auto joutuis odottelee tai kerenny jo pysähtymään pyörällä kauppakassin kanssa ja punnertaa itteni taas liikkeelle ku auto olis ajannu jo monee kertaa ohi ym.ym.että painakaa nappi lautaa vaan ni liikenne sujuu paljon jouhevammin.

Vierailija
70/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen kanssa usein on eripuraa, milloin kuuluisi päästää. Miehen puolesta voin vastata.

Hän väittää kiven kovaa että vain kun jalankulkija on astunut suojatielle tarvii hidastaa/pysähtyä. Että näin sinne alle vaan testaan pysähtyykö autot.

Vierailija
71/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän jalankulkijat aina yli ilman vitutuksen tunteita. Ainoa mikä vituttaa liikenteessä, on ne saatanan kilpapyöräilijät. Ajetaan keskellä tietä, eikä väistetä. Olen ottanut heidän kiusaamisensa tavaksi. Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja ohitan kilpapyöräilijät (jos siis niitä pystyy ohittamaan) töötti pohjassa ja jarrutan nopeasti heidän edessään. Mikään ei ärsytä niitä enenmpää, kuin heidän aikansa pidentäminen, kun joutuvat jarruttamaan. Ajakoot siellä pyörätiellä, eikä autojen kanssa keskellä tietä. Minusta ärsyttävin yksittäinen ihmisryhmä.

Vierailija
72/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän aina mikäli SELKEÄSTI ilmaistaan halu ylittää tie, kaikista ei aina tiedä että meneekö yli vai haahuileeko vain. Itseäni ärsyttää myös ihmiset jotka eivät edes katso vaan menevät vain yli koska olettavat että kaikki pysähtyvät.
Ja rakkaat jalankulkijat, käyttäkää niitä heijastimia. Jos on pimeää ja märkää > valot heijastuvat tien pinnasta > näkyvyys on todella huono. Vaikka sinä näet auton niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että kuski näkee sinut.

Vierailija
73/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin on vaikea erottaa aikooko auto ajaa ohi vai hidastaako että pääsen yli. Tiedän että on taloudellisempaa hidastaa eikä pysähtyä kokonaan mutta pelottaa rynnätä vielä liikkuvan auton edestä:( yleensä otan pari juoksuaskelta tien yli niin ei mee kenenkään aikaa siihen:)

Vierailija
74/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:24"]

Päästän aina. Voisiko joku selittää, miksi Suomessa päästetän pyöräilijät suojatien yli, mutta jalankulkijoita ei?

[/quote]

Eikä pyöräilijöitä edes tarvitsi päästää monessakaan tilanteessa, sillä usein se pyörälijä on väistämisvelvollinen, jos autoilija ajaa suoraan eikä tule kolmion takaa. Mutta minä voin selittää, niitä pyöräilijöitä saa pelätä, koska ne voivat tulla eteen mistä tahansa ja kovaa. Itsekin ajan kuivan kelin aikaan paljon pyörällä ja silloin tulee kiinnitettyä huomioita, miten pyörälijät luulevat olevansa aina etuajo-oikeutettuja, vaikka eivät ole. 

[/quote]

Ainakin Helsingissä on harva risteys, joosa pyöräilijä väistää. Useimmissa autoilijoilla on kolmio tms. 

Vierailija
75/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:56"]

miehen kanssa usein on eripuraa, milloin kuuluisi päästää. Miehen puolesta voin vastata.

Hän väittää kiven kovaa että vain kun jalankulkija on astunut suojatielle tarvii hidastaa/pysähtyä. Että näin sinne alle vaan testaan pysähtyykö autot.

[/quote]

Ahaa siitäkö se johtuu, että saa seistä ja odottaa vaikka kuinka pitkään. Minä ajattelin ,että autoilijat ovat ottaneet vain isomman oikeuden käyttöön.

Vierailija
76/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma mikä ajatusmalli tuntuu monella jalankulkijalla olevan! Kannattas varmaan hieman miettiä uudelleen

Vierailija
77/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on henkisesti vielä autoilun kehitysmaa. Täällä ajatellaan vielä kuin jossain entisissä kommunistimaissa että autoilija on joku tärkeämpi ja että jalankulkijan sopiikin odottaa.

Menkääpä muualle Eurooppaan tuolla asenteella niin olette todella kusessa jos poliisi näkee.

Jalankulkija menee ensin -siinä kaikki. Ei OLE mitään tekosyitä tai lievennyksiä.

Vierailija
78/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim liukkauden takia. Tänään kun ajoin en voinut pysähtyä koska oli helkkarin liukasta, tiet ihan jäisiä. Näin n 20 m edesäni nuoren naisen joka oli lähdössä polkupyörää taluttaen suojatien yli ja paniikkijarrutin mutta mitään ei tapahtunut, auto vain liukui eikä pysähtynyt. Oli pakko töötttäilä  että ymmärtäisi odottaa, koska alle olisi muuten jäänyt.

Vierailija
79/81 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan paria edellistä, että näin jalankulkijana minun on usein vaikea tietää onko autoilija hidastamassa. Ei auton vauhtia ole niin helppo arvioida silmämääräisesti. Sen takia en hyppää suojatielle ennen kuin auto on lähestulkoon pysähtynyt PAITSI JOS autoilija antaa jo kauempaa jonkin merkin, esim väläyttää ajovaloja. En halua riskillä mennä tien yli ajatellen että "juu selvästi näyttää hiljentävän" jollen ole ihan varma. Usein olen liikkeellä lasten kanssa, joten kadun yli ei ihan niin vain nopeasti juosta jos sitten huomaisinkin että auto on tulossa päälle.

Joten tämä vastaukseksi niille autoilijoille jotka ihmettelevät miksi jalankulkija jahkailee tien ylityksessä. Väläyttäkää niitä valoja vähän useammin, jooko? Ja muuten, iso KIITOS kaikille niille autoilijoille jotka väistävät jalankulkijaa :)

Vierailija
80/81 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:40"]

Esim liukkauden takia. Tänään kun ajoin en voinut pysähtyä koska oli helkkarin liukasta, tiet ihan jäisiä. Näin n 20 m edesäni nuoren naisen joka oli lähdössä polkupyörää taluttaen suojatien yli ja paniikkijarrutin mutta mitään ei tapahtunut, auto vain liukui eikä pysähtynyt. Oli pakko töötttäilä  että ymmärtäisi odottaa, koska alle olisi muuten jäänyt.

[/quote]

Olit jo munannut moneen kertaan, jos tuollaiseen tilanteeseen jouduit. Huonoa havainnointia, huonoa ennakointia ja liian suuri tilannenopeus nyt ainakin. Ei se liukas keli ole mikään syy, sillon vain ajetaan isommilla marginaaleilla sen sijaan, että ajetaan kuin kesäkuivalla ja jälkikäteen päivitellään että voi voi kun oli liukasta. 

Laki kuitenkin sanoo yksiselitteisesti, että on ajettava sellaisella nopeudella, että voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Nopeus on tietysti liukkaalla hitaampi ja jos joudut tööttäilemään, että suojatien ylittäjä ehtii alta pois, niin kannattaisi opetella ajamaan, myös liukkaalla.