Miksi et päästä kävelijää suojatien yli?
Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:29"]
Kuluttaa polttoainetta. Vie minunkin aikaani. Joo ehkä 10 sekuntia, mutta mitä jos pysähtyisin jokaiselle suojatielle? Matka pitkittyisi paljon. Käytän autoa, jotta pääsen nopeasti. Muut hurauttavat ohi ja vaaratilanne syntyy. Näin liukkailla jos alan pysähtymään niin voi joku olla perseessä kiinni. Tien antamiseen kuluu aikaa, koska joskus hiljennän jo hyvissä ajoin ja ajattelen, että jalankulkija tajuaa mennä yli ja minun ei tarvitse kokonaan pysäyttää vaan voin rullailla 2 vaihteella, kunnes jalankulkija on ylittänyt, mutta ei. Jäädään mollottamaan siihen keskelle tietä ja mietitään tuleeko auto päälle kun on 50m päässä kävelyvauhdissa. Pysäyttäminen ja liikkeelle lähtö kuluttaa aika paljon. Ja vie aikaa.
[/quote]
Aikasi ei kiinnosta tippaakaan.
Laki sanoo että sinä pysähdyt ja sinähän siis pysähdyt kun jalankulkija käyttää suojatietä.
Kyllä päästän sekä jalankulkijat että pyöräilijät, jos nämä ilmaisevat jollain tavoin tarpeeksi aikaisin haluavansa ylittää tien sillä suojatiellä. Joistakin jalankulkijoista ei aina tiedä, ovatko he ylittämässä katua vai pohtivatko liikkeeseen menoa vai ovatko jääneet suustaan kiinni tai haluavatko rauhassa tutkia kännykkäänsä tms. Jos ei selkeästi näytä siltä, että haluaa käyttää suojatietä, en välttämättä päästä.
Sitten on tietysti niitä teitä tuolla keskustassa, jossa on parinsadan metrin pätkällä kymmenen suojatietä. Viimeistään kahdeksannen kohdalla menee hermo, kun olisi kävellen ehtinyt kyseisen tien päästä päähän nopeammin kuin autolla. Yritän välttää noita teitä, mutta aina se ei ole mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:13"]Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.
[/quote]
Mihin sinulla on sitten kiire? Jos autojen pitäisi pysähtyä sinua varten niin mikset itse vain odota ja anna autojen mennä. Mene sitten sopivassa välissä.
[/quote]
ensinnäkin autoilija on väistämisvelvollinen ja toisekseen, pakkasessa ei ole kovin kiva värjötellä.
[/quote]
No ainahan voit taksilla suhata, jos noin paljon palelee, ettet voi muutamaa minuuttia odottaa.
Kai ymmärrät mitä jäinen tie aiheuttaa autoille? Ne eivät pyaähdy ihan sormia napsauttaen. (Ja nyt kuk joku vatipää tulee vinkumaan tilannenopeudesta jossa auto saatava pysähtymään heti just nyt, niin voi ihan rauhassa mun puolesta ajella sitä 10-15 km/h joka paikkaan!! Minä ajelen rajotusten mukaan.) Mikä tässä talvisessa kelissä nyt on niin ylitsepääsemättömän hankalaa tajuta?!
[/quote]
tuskin sä ajat liikenneympyrään 40km/h? Kyllä mä tiedän miten jäinen tie vaikuttaa auton pysähtymiseen, mutta tuohon on pakko hidastaa joka tapauksessa.
[/quote]
Se miten mä ajan EI OLE mallinnus muiden ajamiselle. Ite ajelen kohtuu rauhallisesti, mut liikenneympyrässä harvemmin itekää tietä annan kellekään.
[/quote]
pitäiskö antaa?
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Mitäpä lottoot?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:24"]Minä vaan kävelen siihen suojatiellä ja autothan pysähtyvät -ei se sen vaiekampaa ole. Joskus moista röyhkeyttä ei osata odottaa ja sitten abs hakkaa kun jarrua painetaan tosissaan. Pari kertaa olen leikkisästi lyönyt nyrkillä auton kattoon kun ei liikennesäännöt ole olleet ihan selviä.
[/quote]
Lyöppäs mun autoani. Takaan, että kuseen joudut siitä teostasi. Ilkivalta ja vahingonteko! Laittomuuksia, vaikka sinulle "vain leikkiä".
Eikö jalankulkijoilla ole aivoja? Tätä ketjua lukiessa saa huomata et ei todellakaan!! Hulluja ja itsetuhoisia HULLUJA!!!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:10"]
Siksi koska auton pysäyttäminen ja uudelleen liikkeelle saaminen ovat autoilun haasteellisimpia tehtäviä. Hankalaa, jos on automaatti, toivotonta jos ei. Tästä selviytyvät vain TODELLA HYVÄT KULJETTAJAT, ja heitä ei ole paljoakaan.
[/quote] Miten hankalaa voi olla jalan siirtaminen jarrupolkimelta kaasulle?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:18"]
Aina jos olen menossa suojatien yli ja näyttää siltä, että autoilija ei aio hidastaa, niin astun suojatielle. Sen verran, että ehdin tarvittaessa vielä pompata takaisin mutta kuitenkin niin, että autoilija tajuaa minun haluavan ylittää tien. Valitettavan usein näen näitä mummoja ja pappoja jotka seisovat metrin päässä tien reunasta odottamassa ylitsepääsyä ja olenpa todistanut, kun eräs pappa viittoi autoa menemään ensin. Tämän takia varmaan monet autoilijat ovat unohtaneet, että liikennesääntöjen mukaan heillä on velvollisuus antaa jalankulkijoille tietä.
[/quote]
Mitäpä, jos joskus autoilija ei jostain syystä hidasta etkä sinä ehdikään hypätä pois alta? Voit vammautua pahasti tai kuolla. Joo, syy on autoilijan, mutta ei se paljoa lämmitä kun makaa halvaantuneena sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:33"]
Aina jos olen menossa suojatien yli ja näyttää siltä, että autoilija ei aio hidastaa, niin astun suojatielle. Sen verran, että ehdin tarvittaessa vielä pompata takaisin mutta kuitenkin niin, että autoilija tajuaa minun haluavan ylittää tien. Valitettavan usein näen näitä mummoja ja pappoja jotka seisovat metrin päässä tien reunasta odottamassa ylitsepääsyä ja olenpa todistanut, kun eräs pappa viittoi autoa menemään ensin. Tämän takia varmaan monet autoilijat ovat unohtaneet, että liikennesääntöjen mukaan heillä on velvollisuus antaa jalankulkijoille tietä.
[/quote]
Mitäpä, jos joskus autoilija ei jostain syystä hidasta etkä sinä ehdikään hypätä pois alta? Voit vammautua pahasti tai kuolla. Joo, syy on autoilijan, mutta ei se paljoa lämmitä kun makaa halvaantuneena sairaalassa.
[/quote]
No ainakin se lakia rikkova kusipää saa loppuelämäkseen tunnontuskat. Näytän aina kesoa perään niille mulkuille jotka eivät hidasta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:24"]
Minä vaan kävelen siihen suojatiellä ja autothan pysähtyvät -ei se sen vaiekampaa ole. Joskus moista röyhkeyttä ei osata odottaa ja sitten abs hakkaa kun jarrua painetaan tosissaan. Pari kertaa olen leikkisästi lyönyt nyrkillä auton kattoon kun ei liikennesäännöt ole olleet ihan selviä.
[/quote]
En yhtään ihmettele, että autot joutuvat tekemään äkkijarrutuksia kohdallasi. Jos näen, että jalankulkija kävelee lähellä suojatietä, mutta ei edes vilkaise kumpaankaan suuntaan, suurella todennäköisyydellä oletan, että hän ei ole tulossa tien yli. Kävelijänkin on hyvä kommunikoida ollessaan liikenteessä.
Jalankulkijallakin on vastuu, ei se ihan oikeasti kannata rynniä katsomatta tien yli vaikka "mulla on oikeus".
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:13"]Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy. [/quote] Mihin sinulla on sitten kiire? Jos autojen pitäisi pysähtyä sinua varten niin mikset itse vain odota ja anna autojen mennä. Mene sitten sopivassa välissä. [/quote] ensinnäkin autoilija on väistämisvelvollinen ja toisekseen, pakkasessa ei ole kovin kiva värjötellä. [/quote] No ainahan voit taksilla suhata, jos noin paljon palelee, ettet voi muutamaa minuuttia odottaa. Kai ymmärrät mitä jäinen tie aiheuttaa autoille? Ne eivät pyaähdy ihan sormia napsauttaen. (Ja nyt kuk joku vatipää tulee vinkumaan tilannenopeudesta jossa auto saatava pysähtymään heti just nyt, niin voi ihan rauhassa mun puolesta ajella sitä 10-15 km/h joka paikkaan!! Minä ajelen rajotusten mukaan.) Mikä tässä talvisessa kelissä nyt on niin ylitsepääsemättömän hankalaa tajuta?!
Huvittavaa, että valitaan mitä sääntöjä noudatetaan. ajetaan kovinta sallittua, mutta ei anneta tietä kävelijöille.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:33"]
[/quote]
[/quote]
No ainakin se lakia rikkova kusipää saa loppuelämäkseen tunnontuskat. Näytän aina kesoa perään niille mulkuille jotka eivät hidasta.
[/quote]
Eli olisit valmis halvaantumaan tai kuolemaan, jotta joku tuntematon saa tunnontuskat, jos ei jostain syystä ehdi pysähtyä? Aina kyse ei ole piittaamattomuudesta, ihmiset tekevät virheitä. No kukin tyylillään. Minä itse en ota sitä riskiä, jos voin sen välttää.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:37"]
Minä vaan kävelen siihen suojatiellä ja autothan pysähtyvät -ei se sen vaiekampaa ole. Joskus moista röyhkeyttä ei osata odottaa ja sitten abs hakkaa kun jarrua painetaan tosissaan. Pari kertaa olen leikkisästi lyönyt nyrkillä auton kattoon kun ei liikennesäännöt ole olleet ihan selviä.
[/quote]
En yhtään ihmettele, että autot joutuvat tekemään äkkijarrutuksia kohdallasi. Jos näen, että jalankulkija kävelee lähellä suojatietä, mutta ei edes vilkaise kumpaankaan suuntaan, suurella todennäköisyydellä oletan, että hän ei ole tulossa tien yli. Kävelijänkin on hyvä kommunikoida ollessaan liikenteessä.
Jalankulkijallakin on vastuu, ei se ihan oikeasti kannata rynniä katsomatta tien yli vaikka "mulla on oikeus".
[/quote]
Älä sinä ala puhumaan rynnimisestä! Se vertautuu juoksemiseen mikä taas ei ole sallittua kun puhutaan jalankulkijan velvollisuuksista katua ylitettäessä. Se on vaan veruke siirtää vastuu muualle siltä kelle se kuuluu -auton kunjettajalta.
Minä kävelen suojatielle. Sinä pysäytät ajoneuvosi nätisti IHAN RIIPPUMATTA pääni asennosta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:24"]Minä vaan kävelen siihen suojatiellä ja autothan pysähtyvät -ei se sen vaiekampaa ole. Joskus moista röyhkeyttä ei osata odottaa ja sitten abs hakkaa kun jarrua painetaan tosissaan. Pari kertaa olen leikkisästi lyönyt nyrkillä auton kattoon kun ei liikennesäännöt ole olleet ihan selviä. [/quote] Lyöppäs mun autoani. Takaan, että kuseen joudut siitä teostasi. Ilkivalta ja vahingonteko! Laittomuuksia, vaikka sinulle "vain leikkiä". Eikö jalankulkijoilla ole aivoja? Tätä ketjua lukiessa saa huomata et ei todellakaan!! Hulluja ja itsetuhoisia HULLUJA!!!
[/quote]
No mitenkäs sinä sen takaat?
Ei minulla sentään sellaisia taikavoimia ole joilla autoon mitään kunnon jälkeä saisi.
Pari kertaa kun olen kattoon mäjäyttänyt niin karkuun on lähdetty -kerran kuski oli nousemassa jo autosta mutta huomasi että aika monta isoa vihaista miestä auton ympärillä ja lähti kumi ulvoen pakoon...
Vihaisuus johtui siitä että ajoi ensin päin punaisia ja pysäytti sitten jalankulkijoiden keskelle suojatielle vaarantaen aika monta ihmistä.
Että kuka se hullu nyt tässä oli? :D
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:45"]
[/quote]
[/quote]
Älä sinä ala puhumaan rynnimisestä! Se vertautuu juoksemiseen mikä taas ei ole sallittua kun puhutaan jalankulkijan velvollisuuksista katua ylitettäessä. Se on vaan veruke siirtää vastuu muualle siltä kelle se kuuluu -auton kunjettajalta.
Minä kävelen suojatielle. Sinä pysäytät ajoneuvosi nätisti IHAN RIIPPUMATTA pääni asennosta.
[/quote]
Miksi koet olevasi oikeutettu olemaan kommunikoimatta muiden kulkijoiden kanssa (riippumatta kulkuneuvosta), ja lisäksi oletat, että Sinä voit mennä tien yli välittämättä mistään?
No, luonto korjaa tyhmät. Vai miten se meni.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:17"]
Käytän isomman oikeutta ja ajan vaan. Ihan sama kun kävelen kadulla, niin en väistä kun isompiani, itsellä kokoa 194/107
[/quote]
194 kg ja 107 cm? Painoindeksisi on 169. Suosittelen laihduttamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi koet olevasi oikeutettu olemaan kommunikoimatta muiden kulkijoiden kanssa (riippumatta kulkuneuvosta), ja lisäksi oletat, että Sinä voit mennä tien yli välittämättä mistään?
[/quote]
Laki ei puhu mistään katsekontaktista, se on sinun oma keksintösi. Kommunikoinniksi riittää se että minä kävelen kohti suojatietä, olen astimassa sille ja sitten olenkin jo siellä -sinä olet siinä vaiheessa pysätyttänyt autosi.
Näin tämä toimii muualla ja toimii Suomessakin.
Minä voin mennä tien yli koska tieliikennelaki niin sanoo, siinä kaikki. (Pimeys, vesisade jne otetaan toki huomioon).
Luonto korjaa toki tyhmät ja niin kuuluu ollakin. Itsehän katson syrjäsilmällä että auto pyshtyy kuten jo kirjoitinkin.
Olisin muuten jonkun saatanan kusipää-ämmän alle viime keväällä jäänyt jos en olisi ollut tarkkana.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Laki ei puhu mistään katsekontaktista, se on sinun oma keksintösi. Kommunikoinniksi riittää se että minä kävelen kohti suojatietä, olen astimassa sille ja sitten olenkin jo siellä -sinä olet siinä vaiheessa pysätyttänyt autosi.
Näin tämä toimii muualla ja toimii Suomessakin.
Minä voin mennä tien yli koska tieliikennelaki niin sanoo, siinä kaikki. (Pimeys, vesisade jne otetaan toki huomioon).
Luonto korjaa toki tyhmät ja niin kuuluu ollakin. Itsehän katson syrjäsilmällä että auto pyshtyy kuten jo kirjoitinkin.
Olisin muuten jonkun saatanan kusipää-ämmän alle viime keväällä jäänyt jos en olisi ollut tarkkana.
[/quote]
En puhunut mistään katsekontakteista, vaan siitä, että jo lapsena opetetaan katsomaan molempiin suuntiin ennen kuin astuu suojatielle. Se myös auttaa autoilijaa ymmärtämään, että ihan tosissasi olet halukas menemään tien yli.
Miksi et omalta osaltasi tahdo helpottaa autoilijaa, vaan vain syrjäsilmällä vilkuilet? Miksi se molempiin suuntiin katsominen on niin vaikeaa?
Vaikka sulla on lain suoma oikeus, on silkkaa typeryyttä käyttää tätä oikeutta sokeasti, välittämättä muista.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:13"]Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.
[/quote]
Mihin sinulla on sitten kiire? Jos autojen pitäisi pysähtyä sinua varten niin mikset itse vain odota ja anna autojen mennä. Mene sitten sopivassa välissä.
[/quote]
ensinnäkin autoilija on väistämisvelvollinen ja toisekseen, pakkasessa ei ole kovin kiva värjötellä.
[/quote]
No ainahan voit taksilla suhata, jos noin paljon palelee, ettet voi muutamaa minuuttia odottaa.
Kai ymmärrät mitä jäinen tie aiheuttaa autoille? Ne eivät pyaähdy ihan sormia napsauttaen. (Ja nyt kuk joku vatipää tulee vinkumaan tilannenopeudesta jossa auto saatava pysähtymään heti just nyt, niin voi ihan rauhassa mun puolesta ajella sitä 10-15 km/h joka paikkaan!! Minä ajelen rajotusten mukaan.) Mikä tässä talvisessa kelissä nyt on niin ylitsepääsemättömän hankalaa tajuta?!
[/quote]
Kai ymmärrät, että se on autoilijan velvollisuus väistää. Turhaan mussutat.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä pysäytän autoni niille jotka osoittaa haluavansa ylittää. Jos tuijotat luuriasi tai teet äkkikäännöksen suojatien suuntaan juuri kun olen kohdallasi niin kyllä, minä menen ensin, koska en ala vaarantaa liikennettä, ja ottamaan muita autoja puskuriini, kun yksi urpo haahuilee. Minä en ole ajatustenlukija. Mikäli taas osaat näyttää siltä, että haluat yli niin päästän joka kerta, kun ei tarvitse tehdä äkkijarrutusta
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:17"]
Käytän isomman oikeutta ja ajan vaan. Ihan sama kun kävelen kadulla, niin en väistä kun isompiani, itsellä kokoa 194/107
[/quote]
194 kg ja 107 cm? Painoindeksisi on 169. Suosittelen laihduttamaan.
[/quote]
Nauroin ääneen tälle kommentille.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:13"]Ei voi olla niin kiire, ettet kävelijää voi päästää tien yli. Parhaimmillaan olen töiden jälkeen seissyt suojatien vieressä kymmenenkin minuuttia, ennen kuin joku ihana ihminen on päästänyt yli. Siitäkään ei voi olla kyse, ettei mua näkisi, kun kävelen työvaatteissa kotiin, jotka ovat neonkeltaiset ja heijastimet löytyy.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
tuskin sä ajat liikenneympyrään 40km/h? Kyllä mä tiedän miten jäinen tie vaikuttaa auton pysähtymiseen, mutta tuohon on pakko hidastaa joka tapauksessa.
[/quote]
Se miten mä ajan EI OLE mallinnus muiden ajamiselle. Ite ajelen kohtuu rauhallisesti, mut liikenneympyrässä harvemmin itekää tietä annan kellekään.
[/quote]
pitäiskö antaa?
[/quote]
Miksi?