Kokemuksia. Onko kukaan tehnyt kattavaa lelujen takavarikointia?
Tuntuu, että mopo on karkaamassa käsistä ja siksi otin käyttöön radikaalit keinot.
Meidän lapset 4 v ja 6 v ja eivät ole oppineet huolehtimaan tavaroistaan. Heillä on kyllä mielikuvitusrikkaita leikkejä, mutta jokapäiväinen leikki on myös järjestellä leluja pussukoihin, kankaiden sisään käärien, rasioihin ym sitoen naruilla ja vöillä, joita löytävät jostain. Tähän revitään petivaatteet sängystä ja lelukorit voidaan kaataa kolinalla parkettilattialle, jotta koriin voidaan koota mitä tekee mieli.
Raivostuttavan raskasta purkaa näitä paketteja (pakettileikki). Kaikki sikinsokin mättäen talteen ja piiloon kuljettelevat lelujaan. Vanhempi lapsista pyrkii piilottelemaan leluja enempi kuin nuorempi.
Ei siis mitään järjestystä! Kirjat kulkevat läpi itsekehitellyn painokoneen tai toimivat jalanjatkeina ja repeilevät liitoksistaan, kun niiden päälle astutaan lattialla.
Olen nyt joka päivä kerännyt kassillisen leluja pois. En jaksa enää järjestellä niitä, vaan työnnän kaiken sikinsokin kassiin ja omaan hyvään talteeni. Vanhempi lapsista on nyt valitellut lelujen vähenemistä. Mutta kun niillä ei mielestäni leikitä mitään sen kummallisempaa kuin voisivat tehdä ilman lelujakin!!!
Kaikista rakkaimmat lelut olen heille jättänyt, vaikka olisivatkin löytyneet lattialta.
Olisiko parempi, jos lapset oppisivat tekemään nyt kotitöitä, askartelemaan ym ja alkaisin esim myymään noita leluja pois? Minulle jäisi enemmän energiaa välttämättömiin kotitöihin ja lasten opastamiseen, jos ei aina olisi tätä samaa P#"¤AA!
Lapset ovat auttaneet kyllä leikkien siivoamisessa, patistelun jälkeen, mutta tällaiset leikit eivät ole hetkessä siivottavia!
Meillä on puolivuotias (helppo) vauva ja isommat lapset ehtivät tekemään kaikenlaista silloin kun keskityn tähän pienimpään.
Kommentit (6)
eivät käytä leluja siten, miten aikuiset ovat suunnitelleet niitä käytettävän.
ap
jossa 5v tekee juuri tuollaista lelujen kasaus ja viritys juttuja yleensä leikissä narua/teippiä ja metrinkin korkea kasa tavaraa ja viritystä. Tätä perhettä ei häiritse ollenkaan vaan viritykset voivat olla 2vk ja paisua entisestään. Ite en kyllä jaksaisi. Meillä 4v alkanut kanssa välillä viritellä autoihin narua ja siihen toista autoa kiinni ym. mutta ne saa pysyä huoneessa. aina leikin päätteeksi kerää ellei ole jokin hyvä legorakennelma jolla voi vielä seuraavanakin päivänä leikkiä.
ite olen takavarikoinut kaikki lelut saunaan :) kun niitä ei kerätty vaan uninallen jätin. olivat saunassa pari päivää ja taas lelut olivat järjestyksessä. Nykyään sanon että imuroin siivouspäivänä lattiat ja kaikki lattialla oleva menee imuriin ellei kerää
Mielestäni olet sekä oikeilla että väärillä jäljillä:
Oikeilla siinä, että tavarapaljous ei varmasti ole lapsille hyväksi, monessakin mielessä. lapset eivät varmastikaan opi arvostamaan ja huolehtimaan leluistaan, kun paikat ovat väärällään muovisälää, rikkonaista tai muuten vain osat-hukassa-kamaa. Lapselle ei ole varmaankaan myös kovin helppoa hahmottaa lelujaan, siis että mitä kaikkea hän mahtaa omistaa.
Mielestäni väärillä jäljillä olet siinä, että lasten pitäisi leikkiä leluilla, niin kuin aikuiset ovat suunnitelleet niitä käytettävän. Tietenkin jos tuo kommenttisi tarkoittaa, että leluja rikotaan ja käsitellään miten sattuu, niin sitten sen ymmärrän!
Mielestäni on tosi hyvä juttu, kun vähennät leluja, mutta sekin kannattaa tehdä huolellisesti, siis niin, että lapsille jää esim. hyvät tavartat keittiö- tai kauppaleikkiin. Tehän voitte vaikka yhdessä suunnitella teemanurkkauksia lastenhuoneeseen!
Erittäin hyvä vaihtoehto on myös ottaa lapset mukaan kotitöihin ja askarrella ja piirtää heidän kanssaan, sekä lukea kirjoja.
Ja anna ukaasi: jos tavaroiden järjetön käsittely ei lopu, takavarikoit lempilelutkin (määräajaksi).
heti leikin jälkeen siivoa palikoita kaikki lelut takavarikoidaan. Ei nyt sentään vaan melkein kuukauden oli kaikki lelut sikin sokin eikä niillä edes leikitty juurikaan ja vielä pitkin kämppää niin meni saunaan jähylle.
Nykyään omassa huoneessa voin katsoa kaaosta viikonkin mutta sitten on kerättävä kaikki pois. tai siis omiin koreihin hyllyyn. Niin meillä on autoille, legoille, nukeille jne. omat kopat niin tietää missä mikin on niin ei tule sotkua jo siitä että alkaa etsiä jotain tiettyä lelua
ja ihan niin kävi kuin arvasimemkin..... sietlä on haluttu takaisin alle 5 tavaraa..... Eli kauhee lelukasa makaa nyt vintillä.....
LApset 3,5v ja 5v NE leikki kyllä ihan kaikelal muulla, mut ei niillä karmeilla muovikrääsillä....
alakertaan jäivät vain Duplot ja muutama nukke ja pehmoeläin.... kaikki muut menis en siliän tien vinttiin.... ja toeellakin ne eivät niitä kaipaa....
Tekevät majoja ja leikkivät kauhoila ja kapustoilla ja ulkonakin tunteja päivässä. Lisäksi avustavat kotitöissä joista tykkäävät....
Oltiin muuten miehen kanssa luennolla jossa eräs kasvatuskirjojakin kirjoittanut kertoi, että lapset ei tarvitse leluja ollenkaan.. paljon mieluummin lapis on toimiva osa perhettään /yhteisöä ja olisi innokass opettelemaan aikusiten rinnalla heidän töitään.... jos vain joku viitsisi opettaa....
Siinä teilel miettimistä.. Go for it AP :)
monella on aivan liikaa tavaraa. Minä en enää jaksa tätä tavaramäärää. Itse en ole sitä haalinut, mutta silti sitä on kertynyt.
ap