Ammattikasvattaja! Minkälainen on mielestäsi optimaalisesti kasvatettu lapsi?
Siis sillä lailla että lapsen tarpeisiin on vastattu sopivasti ja on rajat ja rakkautta ja kaikki tarpeellinen jne jne. Kenenkään elämähän ei tietysti ole täydellistä, ettei sitä tarvitse kenekään tulla erikseen ilmoittamaan.
Onko sellainen lapsi aina automaattisesti "kiltti" ja "helppo"?
Kommentit (16)
Ja saat heti sakot vrt. kohta täydellinen elämä.
joten mitään parasta kasvatustyyliä ei ole. Iso osa vanhemmista on parhaita kasvattajia lapsilleen. Eivät täydellisiä vaan hyviä juuri sellaisenaan.
Lapsi, jonka tarpeisiin on vastattu. Lapsi, jota rakastetaan ja jolla on läheisiä aikuisia ympärillään. Joka on saanut riittävän henkisen ja fyysisen hoivan on onnellinen lapsi.
mun näkemys on että optimaalisesti kasvatettu lapsi on lapsi, joka on kasvatettu ottaen huomioon lapsen temperamentti ja vastattu lapsen yksiköllisiin tarpeisiin.
Toiset lapset vaativat siten enemmän rajoja ja järjestelmällisyyttä, toiset taas kannustusta ja rohkaisua.
Ei siis ole yhtä tapaa, vaan yksilöllisten tarpeiden mukaan kasvatettu.
Ja ei - lapsi ei ole aina automaattisesti kiltti ja helppo!
vaan miten se näkyy LAPSESTA että asiat on hyvin kaikin puolin.
Lapsi suhtautuu aika epäluuloisesti aivan vieraisiin ihmisiin. Hän ei purematta niele omasta mielestään epälogisia kieltoja vaan kyselee ja kyseenalaistaa, haluaa tietää miksi. Suuttuu helposti. On paljon äänessä. Omaa superego, osaa mielestään kaikki, on mielestään kaikessa paras, haluaa olla huomion keskipisteenä, ei halua hävitä, suuttuu verisesti ja näyttää sen suureen ääneen, saa helposti raivokohtauksia kohdattuaan vastoinkäymisiä.
Hämmästyksemme oli suuri, kun psykologin arvio oli: lapsella on kasvamassa ja kehittymässä vahva itsetunto, hän on saanut osakseen paljon vanhempien aikaa, huomiota ja rakkautta. Lapsella perusturvallisuus on vankka ja siksi on epäluuloinen vieraita kohtaan. Lapsella on vielä harjoiteltavaa kiukunhallinnassa, hän on helposti ärtyvä temperamentiltaan.
En tiedä oliko tuo psykologin arvio vaan kaikille kerrottavaa diipa daapaa, jonka tarkoitus oli kannustaa vanhempia ja antaa voimia lapsen raivareiden kesyttämiseen.
ammattikasvattajan oma lapsi! Liian monta huonoa esimerkkiä tullut vastaan...
Kas kun minulla on myös juuri tällainen samanikäinen lapsi ja mietin että pitääkö mun viedä se perheneuvolaan?! Itse olen ihmetellyt, että kun minusta lapsella pitäisi olla kaikki hyvin! Olen miettinyt että olenko ihan ok kasvattaja vai täydellinen katastrofi tällä saralla. ap
Lapsi suhtautuu aika epäluuloisesti aivan vieraisiin ihmisiin. Hän ei purematta niele omasta mielestään epälogisia kieltoja vaan kyselee ja kyseenalaistaa, haluaa tietää miksi. Suuttuu helposti. On paljon äänessä. Omaa superego, osaa mielestään kaikki, on mielestään kaikessa paras, haluaa olla huomion keskipisteenä, ei halua hävitä, suuttuu verisesti ja näyttää sen suureen ääneen, saa helposti raivokohtauksia kohdattuaan vastoinkäymisiä.
Hämmästyksemme oli suuri, kun psykologin arvio oli: lapsella on kasvamassa ja kehittymässä vahva itsetunto, hän on saanut osakseen paljon vanhempien aikaa, huomiota ja rakkautta. Lapsella perusturvallisuus on vankka ja siksi on epäluuloinen vieraita kohtaan. Lapsella on vielä harjoiteltavaa kiukunhallinnassa, hän on helposti ärtyvä temperamentiltaan.
En tiedä oliko tuo psykologin arvio vaan kaikille kerrottavaa diipa daapaa, jonka tarkoitus oli kannustaa vanhempia ja antaa voimia lapsen raivareiden kesyttämiseen.
Lapsi suhtautuu aika epäluuloisesti aivan vieraisiin ihmisiin. Hän ei purematta niele omasta mielestään epälogisia kieltoja vaan kyselee ja kyseenalaistaa, haluaa tietää miksi. Suuttuu helposti. On paljon äänessä. Omaa superego, osaa mielestään kaikki, on mielestään kaikessa paras, haluaa olla huomion keskipisteenä, ei halua hävitä, suuttuu verisesti ja näyttää sen suureen ääneen, saa helposti raivokohtauksia kohdattuaan vastoinkäymisiä.
Hämmästyksemme oli suuri, kun psykologin arvio oli: lapsella on kasvamassa ja kehittymässä vahva itsetunto, hän on saanut osakseen paljon vanhempien aikaa, huomiota ja rakkautta. Lapsella perusturvallisuus on vankka ja siksi on epäluuloinen vieraita kohtaan. Lapsella on vielä harjoiteltavaa kiukunhallinnassa, hän on helposti ärtyvä temperamentiltaan.
En tiedä oliko tuo psykologin arvio vaan kaikille kerrottavaa diipa daapaa, jonka tarkoitus oli kannustaa vanhempia ja antaa voimia lapsen raivareiden kesyttämiseen.
Onko kiltti ja helppo lapsi automaattisesti hyvinvoiva?
tyytyväinen, toisia tyrannisoimaton aikuinen. Eikö se ole kasvatuksen tarkoitus eikä mikään "kiltti" lapsi?
Onko kiltti ja helppo lapsi automaattisesti hyvinvoiva?
Silloin kun lapsi oli 2-vuotias, kyselin täältä että voisko joku pliis diagnosoida tämän mun taaperon, koska tuo ei varmastikaan ole sellainen kuin "pitäisi". Ja sain vastaukseksi jotain siihen suuntaan, että rakastettu lapsi, jolla on hyvä itsetunto. Mutta tuo mun lapsi ei kyllä ole sellainen josta ekana tulisi mieleen "hyvinkasvatettu". Enkä tarkoita että riehuu tai mitään, vaan sitä että korvat punoittaa, kun se mulkoilee viereita ihmisiä kulmiensa alta suurin piirtein yhtä hyvinkasvatetun näköisenä kuin mörökölli.
Se kertoo, että lapsi erottaa tutut tuntemattomista - että lapselle on muodostunut kiintymyssuhde. Emotionaalisesti "häiriintynyt" lapsi, joka on valikoimattomasti kiinnittynyt, suhtautuu kaikkiin ihmisiin samalla tapaa ja on kenen tahansa vietävissä. Joskus esim. traumatisoituneilla adoptiolapsilla on tällaista käyttäytymistä.
Pienestä pitäen olen kuulemma tullut toimeen kenen tahansa kanssa. Nykyäänkin olen luottavainen, joskus liiankin, kaikkien ihmisten suhteen. Minkäänlaisia traumoja minulla tuskin on ollut, päinvastoin. Ajattelen positiivisesti ihmisistä ja uusista asioista, koska kotonani on aina ollut positiivinen ilmapiiri. Vieläkään en suostu kyynistymään, vaikka olenkin joutunut kohtaamaan pahuutta ihmisissä. Omat vanhempani eivät koskaan ole olleet pahoja minulle, eivätkä toisilleen.
mukaan ja suhtautuu kaikkiin ihmisiin samalla tapaa.
Lasten temeperamenttierot vaikuttavat siihen, kuinka aktiivisesti ihminen ottaa kontaktia muihin ihmisiin - jotkut ovat hitaasti lämpeneviä, toiset lähtevät heti kohti ärsykettä (eli ihmistä). Kuitenkin terveesti kiinnittynyt lapsi pystyy tekemään eron vieraan ja läheisen ihmisen kanssa, eikä hänellä ole samanlaista (tai samanvahvuista) tunnesidettä kumpaankin.
Tehtyä ei saa kuitenkaan tekemättömäksi. Tee nyt tästä eteenpäin parhaasi, rakasta ja kunnioita lastasi, niin hyvin menee.
Siis voi kynttilä. Tää on provo, onhan????