Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsotaanko viivastyneksi puheen kehitykseksi jos 2-vuotiaana osaa tuottaa vain pari sanaa? Milloin syyta huoleen? Tyttomme osaa vain

Vierailija
02.01.2007 |

pari sanaa 2v.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kolme vuotiaanakaan ei tule vielä , niin aihetta puheterapiakonsultaatioon

Vierailija
2/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään joitakin yksittäisiä sanoja. Olisi hyvä, jos osaisi vähintään yhdistää kaksi sanaa, mutta ei pakollista.



Ehkä teillä vaan lähdetään hitaammin liikkeelle, ei kaikki lapset ole samassa muotissa tehtyjä.



Oleellisinta on, että lapsi ymmärtää muiden ihmisten puhetta. Ymmärtääkö hän?



Jos hän ei ymmärrä muita niin silloin on aihetta ehkä lähempään tarkasteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2v puhui parisenkymmentä sanaa. Neuvolaterkka totesi, että " sauratkaa puoli vuotta, tuleeko niitä lisää" . TUli, eikä mitään toimenpiteitä tarvittu. Vasta jos ei olisi tullut lisää, olisi alettu miettiä, onko viivästymistä...



Vierailija
4/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi sitten puhumaan siinä vähän päälle 2,5-vuotiaana.

Vierailija
5/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tytöillä enemmän, ja mielellään lauseita jo.

Vierailija
6/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


ja tytöillä enemmän, ja mielellään lauseita jo.

Nyt on jo kymmenkunta sanaa ja monta sanaa sanoo käyttämällä ekaa tavua (" paappa poi" = paappa pois jne). Parin kuukauden päästä mennään ylimääräiselle neuvolakäynnille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen lapsen puheen kehitystä pitää seurata, sillä noin puolet näistä late talkereista tulee tarvitsemaan puheterapiaa tai muuta puuttumista. Puolet lapsista taas saavuttaa ikäisensä lapset puheen kehityksessä 2-3 ikävuoden iässä. Silti jotain pientä puheenkehityksellistä ongelmaa voi näilläkin esiintyä.



Vierailija
8/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- uskokaa tai älkää! Meille sanottiin kaksivuotisneuvolassa, että tärkeintä on, että ymmärtää, ja näin todella oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä otetaan kontrollikäynti 2,5 vuoden paikkeille. tässä iässä voi tapahtua huimaa kehitystä pienessä ajassa ... tai sitten ei



terv. th

Vierailija
10/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minun esikoinen (POIKA) puhui 2-vuotiaana vain muutamia sanoja;

" äiti" , " isi" , " anna" , " syliin" , " pois" jne.



Ja nyt kuopus (TYTTÖ) 1,5v. puhua pälpättää, käyttää hirvesti kahden sanan lauseita, todella kattava sanavarasto ja koko ajan opettelee uusia sanoja.



Ja ystävälläni;



Esikoinen (TYTTÖ) oli 1,5-vuotiaana aivan samanlainen puhekone kuin meidän tyttö.



Ja nyt heidän kuopus (POIKA) 2-vuotias, niin hallitsee vain muutaman sanan, aivan kuten meidänkin poika samanikäisenä.



:)



Mutta on siis vielä täysin normaalilla kehistykäyrällä, jos 2-vuotiaana tuottaa vain muutaman sanan. Lapset kun kehittyy niin eritahtiin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanottiin, että vielä ei ole syytä huoleen, mutta että poika pitäisi tuoda 2,5-vuotiaana uudelleen arvioitavaksi. Mikäli puhetta ei silloinkaan tule, saa poika lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.

Vierailija
12/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttä pian 2 v. eikä osaa sanoa edes äiti. Ei ole ikinä sanonut sanaakaan, ainoastaan ääntelee. Kommunikoi eleillä. Itse olen jo miettinyt onko kaikki ok. Voiko kaksi kielisyys vaikuttaa noin paljon, äiti puhuu ruotsia, mutta on suomenskielisessä hoitopaikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan hyvin on siitä ilman terapioita ehtinyt maailman menoon mukaan, pyörittää nyt ison firman erästä toimipistettä, pitää esitelmiä satojen ihmisten yleisöille ja on esimies n 40 henkilölle.