Ärsyttää kun neuvolassa ollaan aina myöhässä
Edellinen neuvolakäynti oli lääkärintarkastus ja lääkäri oli tuolloin 40 min. myöhässä sovitusta vastaanottoajasta. Lapsi oli nälkäinen ja normaali päiväuniaikakin oli jo alkanut ja tietysti kaikki meni pieleen kun lasta kiukutti. Tänään sitten oli 2 v. tarkastus ja taas terveydenhoitaja oli puoli tuntia myöhässä. Jouduimme siis varaamaan pikaisten perusmittausten jälkeen uuden ajan, koska tuolloin minulla oli jo kiire töihin ja lapsi piti pikaisesti viedä päiväkodin lounaalle (jonne olisimme ehtineet mukavasti jos aikataulutus olisi mennyt nappiin). Kun sanoin terveydenhoitajalle että oli tosiaan kiire (öapsi syömään ja minä töihin) niin hän vaan tiedusteli tympeästi etttä missäs olen töissä. Kerroin että samalla alalla hänen kanssaan niin sitten oli hieman ystävällisempi. Mutta siis ärsyttävää kun aina saa odottaa hermostuneen lapsen kanssa neuvolassa vaikka kuinka kauan... ja äitiysneuvolan puolella kävi monesti niin että terveydenhoitaja oli kipeä ja joskus hän oli muistanut siitä ilmoittaa, joskus ei. Onko teillä samoja kokemuksia?
Minua kiukuttaa tämä Helsingin neuvolatoiminta niin paljon että vaihdan kohta yksityiselle puolelle.
Kommentit (4)
En viitsi kiukustua sellaisesta mihin en itse voi vaikuttaa. Jos näyttää siltä että käyttämäni palvelu ei toimi, vaihdan toiseen paikkaan tai hyväksyn asian. Varaudun julkisessa palvelussa siihen että aikataulu ei aina pidä. Lapselle voi varata välipalaa mukaan jos ruoka-aika menee päällekkäin, tai muuten vain voi kiukutukseen antaa vaikka rusinapaketin kouraan näprättäväksi. Jos lapsi hermostuu odottelusta, se ei ole minun eikä lapsen syy, enkä ota siitä paineita. Varmaan ovat neuvolassa nähneet sellaista ennenkin. Enkä ainakaan ala päätäni aukoa virkailijoille, syyttömiä he ovat siihen ettei henkilökuntaa ole tarpeeksi eikä aikataulut pidä.
No siksi ollaan myöhässä, kun usein asiakkaatkin ovat. Käsität varmaan, että jos asiakas on myöhässä 15 min ja seuraava 10 min, niin päiväni on myöhässä silloin 25 min? Lisäksi ymmärtänet, että jos jollakulla on suuri murhe tai lapsi ei lähdekään heti yhteistyöhön, niin aika voi venyä ja silloin seuraava käynti on toki myöhässä. Kun tehdään ihmisten ( lasten) kanssa töitä, ei työtä voi aikatauluttaa minuutilleen.
Neuvolan th:t , kuten lääkäritkin ilmoittavat poissaolonsa keskitettyyn ajanvaraukseen, JONKA TEHTÄVÄ on ilmoittaa asiakkaalle. Aina se ei onnistu ajoissa, valitettavasti.
- Neuvolan lääkärinä ollut
Ultrat ja lääkärit olleet myöhässä 20-30min, terkkariajat enimmillään vartin. Lapselle on ollut pienenä tissi ja isompana eväät mukana varalta, kun sen tietää että voi kestää. Ajat myös varattu niin, että tunti ainakin joustovaraa ennen päikkäreitä.
Jos ja kun tietää, että semmoista se on, niin voi varautua mahdollisimman hyvin. Onneksi ei tarvitse kovin usein käydä.
Minua kiukuttaa eniten se, että ajat varaa hyvissä ajoin ja järjestää työt ja muut niin, että molemmat vanhemmat pääsevät mukaan neuvolaan. Sitten edellisellä viikolla tai päivää ennen soitetaan, että nyt pitää siirtää tämä aika, kun ei sovikaan neuvolantädille tai on varannut päällekkäiset ajat vahingossa tms. Odotusajan neuvolakäynneistä 3 oli alunperin sovittuna aikana, kaikki muut siirretty milloin mistäkin syystä. Ja nyt uus raskaus, niin ekasta neuvolasta lähtien taas alkoi tämä aikojen siirtely. Miksi niitä varataan tai sovitaan hyvissä ajoin, jos homma ei vaan neuvoloilla toimi sillä tavalla?
Missä neuvolassa asioit? Itse en vielä lapsen kanssa ole neuvolassa käynyt, mutta tänään oli se viimeinen neuvola ennen todennäköistä laskettua aikaa, eikä yksikään lääkäri/terkkarikäynti ole vielä tuolla myöhästynyt yli viittä minuuttia, vaikka itseäni se odottaminen ei niin haittaisikaan, kun varmaan sitä nälkäistä lasta.