Toisesta ketjusta tuli mieleen. Lähihoitajista
Joku on opiskellut lähihoitajaksi ja luulee olevansa kehitysvammaisuuteen suuntautunut. Kymmenen vuotta sitten ei ollut sellaista suuntautumista. Ei varmasti nytkään. Toinen hassu juttu on, että puhutaan lastenhoito harjoittelusta ja näytöstä. Eipä ole sellaistakaan muuta kuin suuntautumisopinnoissa jos se on lapset ja nuoret. Perusopinnoissa ei siis ollut ainakaan kymmenen vuotta sitten pakollista päiväkotiharjoittelua.
Kommentit (15)
Ai kamala miten pahaa tekee lukea noin tyhmän ihmisen juttuja. Ota selvää asioista ennenkuin alat jauhaa ihan pelkkää k a k k a a.
Tottakai nykyään on erikoistumista.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla on ollut kehitysvammasuuntaava, olen itse valmistunut -98 ja oli vaihtoehtona tuo. Itse valitsin mielenterveys ja päihde
Ei ole ollut tuolloinkaan.
Ei käynyt mielessä että kymmenessä vuodessa opintosisällöt muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla on ollut kehitysvammasuuntaava, olen itse valmistunut -98 ja oli vaihtoehtona tuo. Itse valitsin mielenterveys ja päihde
Sit oot opiskellut surkeassa koulussa.
Henkilö itse oli vähän kehitysvammaisuuteen suuntautunut, siksi lähäri. Ei ne opinnot siihen mitenkään liittyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ja samoin oli pakollinen lasten ja nuorten harjoittelu, tein sen itse iltapäiväkerhossa ja aamut päiväkodissa. Kuului kasvun tukemisen opintokokonaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala miten pahaa tekee lukea noin tyhmän ihmisen juttuja. Ota selvää asioista ennenkuin alat jauhaa ihan pelkkää k a k k a a.
Tottakai nykyään on erikoistumista.
On toki, en muuta väitä. Kehitysvammaisuutta suuntautumisena ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit oot opiskellut surkeassa koulussa.
Todellakin on ollut täysin koulukohtaista mitä suuntaavia on tarjottu. t. se -98 valmistunut
20v sitten ainakin oli kehitysvammaiset ja lapset tai lapset ja nuoret, käytännössä päiväkotiin töihin menivät päiväkotiin. Ensimmäinen harjoittelu oli kasvun tukeminen ja kyllä sen suurin osa teki päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samoin oli pakollinen lasten ja nuorten harjoittelu, tein sen itse iltapäiväkerhossa ja aamut päiväkodissa. Kuului kasvun tukemisen opintokokonaisuuteen.
Kasvun tukeminen käsitti koko elämän. Ei ollut pakollista päiväkotiharjoittelua. Itse olin vanhusten palvelukodissa tuolla jaksolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvun tukeminen käsitti koko elämän. Ei ollut pakollista päiväkotiharjoittelua. Itse olin vanhusten palvelukodissa tuolla jaksolla.
Nykyäänkin koulut vaativat mitä sattuvat joten varmasti myös ysärillä. Eihän täällä Turussakaan esim. Salo tarjonnut samaa opetusta kuin Turun terveydenhuolto-oppilaitos josta minä olen valmistunut.
Olen valmistunut aikoinaan kehitysvammaistenhoitajaksi. Myöhemmin lähihoitajaksi suuntautumisena vammaistyö. Vammaistyö käsittää kaikki vammaisryhmät. Valitsin harkkapaikoiksi liikuntavammaisten koulun ja näkövammaisten yksikön. Yhtään harjoittelua en tehnyt päiväkodissa opiskelun aikana.
90-luvulla oli vammaistyö erikoistumissuuntana koulussa missä olin. Samoin oli lapsi- ja nuorisotyö. Noista harjoitteluista en tiedä. Kaksi hyvää ystävääni nimittäin suorittivat tuon vammaistyön lapsi- ja nuorisotyön jälkeen
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla oli vammaistyö erikoistumissuuntana koulussa missä olin. Samoin oli lapsi- ja nuorisotyö. Noista harjoitteluista en tiedä. Kaksi hyvää ystävääni nimittäin suorittivat tuon vammaistyön lapsi- ja nuorisotyön jälkeen
Vammaistyö tosiaan, ei pelkkä kehitysvammaisuus.
Ap