Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme ei ole kolme vaan yksi

06.11.2005 |

Tuli aiemmasta viestiketjusta mieleen että miten loogisesti selitetään että kristinusko ei ole monijumalainen vaikka onkin kolme erillistä persoonaa? Onko se Jeesus Jumala vai Jumalan poika? Onko Hän sama asia kuin Jumala, entä Pyhä Henki? Entä ne Jumalan pojat joita vanhassa testamentissa seikkailee?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Koraani (Jumalan sanana, jos haluat tarkennuksen) luotu vai ei-luotu?





Vierailija
2/43 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amenhotep:


Onko Koraani (Jumalan sanana, jos haluat tarkennuksen) luotu vai ei-luotu?

Koraani ei ole luotu.. itse asiassa jotkut " lahkot" väittävät sen olevan luotu. Koraanin on Jumalan Sanaa. Koitin etsiä aiheeseen liittyvää luettavaa, mutta en nyt kiireessä sitä löytänyt. Palaan asiaan kun löydän, jos Jumala suo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhve:


Kun kerran koraaniin kääntyi keskustelu, niin kysynpä tässä sellaista, mitä olen joskus pohtinut. Jos kerran koraani on jumalalta tullut, niin mihin tarvitaan se hirveä kasa haditheja, joita on annettu? Ovatko nekin jumalalta? Usein tuntuu, että ne ovat jopa tärkeämpiä tiedon lähteitä kuin koraani itsessään. Miksi siis jumalan sana ohitetaan ihmisten ohjeilla ja määräyksillä?

Opiskelija jo selvittikin tätä asiaa, mutta itse tahtoisin lisätä seuraavan, jonka olen jo toisessa keskustelussa maininnut. Koraanissa on kaikki tarvittava, mutta joitakin kohtia emme voi ymmärtää (tai emme ymmärrä niitä oikein) ilman hadithien antamaa lisäselvitystä - Profeetan aikana ihmiset saattoivat kysyä näistä asioista suoraan Profeetalta, jos eivät jotakin ymmärtäneet. Joten voitaisiin ajatella niin, että Koraani on " laki" ja haditheista löytyvät " ennakkotapaukset" .

Sitten on olemassa vielä sellaisia haditheja joiden nimi on hadith qudsi ja näissä on Jumalan sanoja, muut hadithit kun ovat joko Profeetan sanoja tai hänen tekojaan.

Jumalan sanaa ei ohiteta missään kohtaa haditheilla. Ne eivät ole ristiriidassa keskenään. Haditheista löytyy " pikkutarkempaa" tietoa, esimerkiksi koskien ennen rukousta tehtävää pesua ja rukousta itseään.. mutta asiat eivät ole ristiriidassa Koraanin antamien ohjeiden kanssa.

Vierailija
4/43 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fionara:

Toisenhan ei tarvitsekaan " vakuuttua" kristittyjen uskosta - siis siinä mielessä, että uskoisi ne todeksi. Mutta juuri tuollainen asenne kuin sinulla Asmaa, on kuitenkin hedelmällinen: se synnyttää aitoa dialogia uskontojen välillä. Uskot vahvasti islamin mukaan, mutta silti olet valmis keskustelemaan kristittyjen kanssa. Ja ennen kaikkea, et tuomitse eri tavalla uskovia " tyhmiksi" tai muuta vastaavaa.

Kiitokset sanoistasi. Välillä sitä saattaa kirjottaa loukkaavastikin, vaikka se ei olisi lainkaa tarkoitus. Jaiminin kanssa käydyissä keskusteluissa jostain syystä pääsimme tämän ohi eikä keskusteluissa loukattu toista osapuolta vaikka puhuimme täysin suoraan ja avoimesti siitä, mihin uskomme.

Ja keskustelun kannalta ei ole mitään järkeä tuomita toista tyhmäksi; se aivan varmasti tappaa keskustelun siihen paikkaan tai ainakin kuihduttaa sitä. Kysyä voi ja pitääkin, joskus terävästikin - mutta tarkoituksena ei tulisi olla toisen osapuolen loukkaaminen..vaan sen ymmärtäminen, miksi toinen ajattelee tai tekee jonkin asian tietyllä tavalla. Sitä ei tarvitse tietenkään itse uskoa tai hyväksyä.. tai ainakin näin minä ajattelen :).

Vierailija
5/43 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Jumaöan Sana ei ole luotu= Koraani ei ole luotu, alkuperäisen sunnan mukaan.

Vierailija
6/43 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmaa:

Koraani ei ole luotu.. itse asiassa jotkut " lahkot" väittävät sen olevan luotu. Koraanin on Jumalan Sanaa.

Tämäpä mielenkiintoista. Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että Allah/Jumala on ainoa ei-luotu asia maailmankaikkeudessa.

Mikä on Koraanin suhde Allahiin ja hänen ykseyteensä? Jos Koraani on ei-luotu muttei myöskään Allah, niin siitä seuraa väistämättä se, että muutakin ei-luotua voi olla olemassa.

Tämä kysymys on minusta äärimmäisen mielenkiintoinen. Toivottavasti joku alkaa keskustelun siitä kanssani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allahin PUHE ei ole luotua, se on puhetta. Allah LÄHETTI Koraanin, joten Allahin suhde Koraaniin on se, että Allah kertoo Koraanin kautta ihmisille, miten Häntä tulee palvoa. Koraani on kuin opas- kirja. Siinä Jumala käsittelee kaikkia uskontoon liittyviä asioita, korjaten myös muutamia tapahtumia joita on vääristelty aikojen kuluessa. Koraanin ydin on sanoma ISLAMILAISESTA MONOTEISMISTA, eli yksijumalaisuudesta. Allah kertoo tarkasti Koraanissa, että Jeesus oli profeetta kuten muutkin profeetat ja teki ihmeitä vain Jumalan avulla. Koko Koraani todistaa Jumalan ykseydestä.



Mikäli oletateisti tmv niin voin vielä lisätä, että muslimien lähtökohta´on se, että Jumalaa ei todellakaan ole kukaan luonut, vaan Hän on ollut aina olemassa ja tulee aina olemaan.

Vierailija
8/43 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaako Islam siis niin, että todellakin on jotain muutakin kuin Allah, jota ei ole luotu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tähän vastaan sitte meen maata...joo oikeesti!=)

Joo kolme ei kolme vaan yksi!Ja siinä se!

Emmääkä sitä käsitä,mutta siihen perustuu usko!Ja mää uskon!Amen!

ei meijjän tartte täällä maailmassa näitä asioita käsittää,miks tarttiskaan,mun mielestä mun sielun ja mun perheen pelastuminen on etusijalla!enkä jaksa vänkää ihmisten kaa jokka puhuu " lain" suulla!!!

Jumala on mulle henk.koht luvannu,jotta Jeesuksen ristin kautta koen pelastuksen ja näin on käynyt!Jestas mitä ihmeitä tässä perheessä on koettu....niistä sen enämpi...vaikka ollaan syntisiä,nimenomenomaan minä!mutta Jumala on kärsivällinen!!=)Kiitos Jeesuksen!!=)

Joten vänkään en ala,vängätkää te joilla on rahkeita siihen ja kertokaa mulle kymmenen vuoden päästä mihin lopputulokseen tulitte!!;)mnjaa.mää meen maata ny jo!=)

Vierailija
10/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan tarkka määritteleminen on mahdoton tehtävä ihmisille ja myöskin tarpeeton. Tässä tutkimuksessa ei pyritäkään antamaan tarkkaa analyysia siitä millainen Jumala on. Se mikä on salassa on Jumalaa varten ja se mikä on ilmoitettu on meitä varten. Keskitymme tässä tutkimuksessa siihen mitä Raamattu itse ilmoittaa Jumalasta. Onhan kirjoitettuna Raamattuun:







1Kor 4: 6-7; Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: " Ei yli sen, mikä kirjoitettu on" , ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikään kuin se ei olisi saatua?







Raamattu opettaa että, Jumala on yksi. Tutkimme tässä tutkimuksessa sitä millainen on Raamatun ilmoittama yksi Jumala. Samalla joudumme kysymään, kuka on Jeesus ? Tässä tutkimuksessa etsimme vastausta tähän kysymykseen Raamatusta. Käymme läpi niitä Raamatun kohtia, jotka selvittävät Raamatun yhtä Jumalaa ja mikä on Jeesuksen asema Raamatussa.



http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumala%20on%20yksi



Loput löytyy linkin takaa ...........



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cissus, toisin sanoen siis elät epätiedossa vain ns. pelastussanoman takia? Itse tahdoin ennen islamin löytämistä uskoa samasta syystä mutta se ei minulle riittänyt. Tuo epätieto loi liikaa kysymyksiä ja se häiritsi jatkuvasti uskoa itseään.



Tässäpä aiheeseen liittyvä hadith:



Sahih al-Bukhari, kirja 76, nro 565:



Kertonut Abu Said Al-Khudri:



Allaahin Lähettiläs sanoi, " Kun Paratiisin ihmiset ovat astuneet Paratiisiin ja Tulen ihmiset ovat astuneet tuleen, Allaah sanoo: ' Ottakaa (Tulesta) pois ne, joilla on sydämessään uskoa sinapinsiemenen verran.' He tulevat ulos ja siihen mennessä he ovat palaneet ja mustuneet kuin hiilet, ja sitten heidät heitetään Al-Hayyatin (Elämän) jokeen ja he nousevat ylös kuin siemenet kasvavat sadeveden virran vieressä." ....



Ja mitä tulee tekoihin:



Sahih al-Bukhaari, kirja 76, nro: 471:



Allah' s Apostle said, " Do good deeds properly, sincerely and moderately and know that your deeds will not make you enter Paradise, and that the most beloved deed to Allah' s is the most regular and constant even though it were little."



Ja vielä yksi liittyen Paratiisiin pääsyyn:



Volume 8, Book 76, Number 450:



Narrated Abu Dhar:



Once I went out at night and found Allah' s Apostle walking all alone accompanied by nobody, and I thought that perhaps he disliked that someone should accompany him. So I walked in the shade, away from the moonlight, but the Prophet looked behind and saw me and said, " Who is that?" I replied, " Abu Dhar, let Allah get me sacrificed for you!" He said, " O Abu Dhar, come here!" So I accompanied him for a while and then he said, " The rich are in fact the poor (little rewarded) on the Day of Resurrection except him whom Allah gives wealth which he gives (in charity) to his right, left, front and back, and does good deeds with it. I walked with him a little longer. Then he said to me, " Sit down here." So he made me sit in an open space surrounded by rocks, and said to me, " Sit here till I come back to you." He went towards Al-Harra till I could not see him, and he stayed away for a long period, and then I heard him saying, while he was coming, " Even if he had committed theft, and even if he had committed illegal sexual intercourse?" When he came, I could not remain patient and asked him, " O Allah' s Prophet! Let Allah get me sacrificed for you! Whom were you speaking to by the side of Al-Harra? I did not hear anybody responding to your talk." He said, " It was Gabriel who appeared to me beside Al-Harra and said, [b]' Give the good news to your followers that whoever dies without having worshipped anything besides Allah, will enter Paradise.' I said, ' O Gabriel! Even if he had committed theft or committed illegal sexual intercourse?' He said, ' Yes.' I said, ' Even if he has committed theft or committed illegal sexual intercourse?' He said, ' Yes.' I said, ' Even if he has committed theft or committed illegal sexual intercourse?' He said, ' Yes.' " [/b]



Kahta viimeistä en ehtinyt kääntämään, valitettavasti..





Vierailija
12/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa edellisessä viestissä sitten tulin esille se hadith, jonka mainitsin toisessa keskustelussamme mutta en silloin sitä löytänyt eli kyseessä oli " Elämän Virta" johon ihmiset kastetaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

PetriFB:


Jumalan tarkka määritteleminen on mahdoton tehtävä ihmisille ja myöskin tarpeeton. Tässä tutkimuksessa ei pyritäkään antamaan tarkkaa analyysia siitä millainen Jumala on. Se mikä on salassa on Jumalaa varten ja se mikä on ilmoitettu on meitä varten. Keskitymme tässä tutkimuksessa siihen mitä Raamattu itse ilmoittaa Jumalasta. Onhan kirjoitettuna Raamattuun:

1Kor 4: 6-7; Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: " Ei yli sen, mikä kirjoitettu on" , ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikään kuin se ei olisi saatua?

Raamattu opettaa että, Jumala on yksi. Tutkimme tässä tutkimuksessa sitä millainen on Raamatun ilmoittama yksi Jumala. Samalla joudumme kysymään, kuka on Jeesus ? Tässä tutkimuksessa etsimme vastausta tähän kysymykseen Raamatusta. Käymme läpi niitä Raamatun kohtia, jotka selvittävät Raamatun yhtä Jumalaa ja mikä on Jeesuksen asema Raamatussa.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumala%20on%20yksi

Loput löytyy linkin takaa ...........

Vierailija
14/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolminaisuus



Kristinuskon alkuvuosisadoilla ei tunnettu kolminaisuutta siinä muodossa kuin se tänään meille opetetaan. Jeesus Nasaretilainen ei puhu mitään kolminaisuudesta. Hänen sanomansa ¿Minä ja Isä olemme yhtä¿ tarkoittanee lähinnä, että ihmisen sisin olemus (idän Atma) on sama koostumusta Itsen (Isän) kanssa.





Kolminaisuusoppi on kristinuskossa vähitellen luotu eri kirkolliskokousten kautta:



Nikeassa v. 325 tuomittiin areiolaisuus (toinen kristillinen suuntaus), koska se opetti että Isä ja Poika ovat eri koostumusta.



Konstantinopolissa v. 381 areiolaisia tuomittiin lopullisesti, koska se opetti että Isä ja Poika ovat eri koostumusta ja Pyhä Henki ei kuulu samaan kastiin.( Muistutan tässä: alun perin oli kyse monoteistinen jumala)



Kirkon saldo toimenpiteen jälkeen: Isä+Poika+Pyhä Henki ovat yhtä.



Efesoksessa v. 431 tuomittiin idän ja etelän oppi,Monofysiittinen näkemys, jonka mukaan Jeesus oli vain täydellinen ihminen. Myös perisyntikäsite aiheutti lihavan riidan. N.s. koptinen kirkko samankaltaisineen erosi (erotettiin?) Bysantin kirkon jäsenyydestä, josta oli tullut virallinen kristinoppi Konstantinuksen aikana.



Kalsedoniassa v. 451 tuomittiin käsitys, että Jeesuksella oli vai maallinen luonto .



Konstantinopolissa v. 553 tuomittiin Origeneen oppi jne.



Huom. lännen kirkot siirtyivät kolminaisuusoppiin vasta 600-700 luvuilla.



Tästä ei saarnatuoleista koskaan puhuta mitään.



Tämä jos mikään, todistaa, että kolminaisuusoppi kristinopissa on konstruktio, eikä alkuperäinen oppi Kaikissa pakanauskoissa tunnetaan trimurti ¿käsite jossakin muodossa. Trimurti on esim. hindulaisuudessa, Shiva Wishnu ja Brahma, aine, elämä ja henki (äly).



Kun Kristinuskossa syntyi uusi jumala vanhan jumalan lisäksi löydettiin näppärästi hyvä paikka Jeesus-jumalalle nimittämällä hänet Sanaksi. Pyhästä Hengestä tehtiin myös persoona kirkolliskokousten päätöksillä ja niin oli jumala, jossa oli kolme erillistä persoonaa syntynyt alun perin monoteistisessa uskonnossa, esikuvana väärin ymmärretty trimurtitulkinta ja uuden kirkon vallan vahvistamiseksi.



Onko meitä noin 2000 vuotta johdettu harhaan? Vai olisiko syytä herätä itse ajattelemaan?







Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole lähdetietoa kristillisyydestä ennen vuotta 325, siis Nikaian kokousta? Minusta olet tässä aika vähillä eväillä liikkeellä.

Vierailija
16/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sinapinsiemen jäi hiukan kaihertamaan mieltäni. Mielenkiintoista nähdä miten tämä hadith kertoo islamin suhtautumisesta tähän sinapinsiemeneen.



“Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenen verran, voisitte siirtää vuoria" . Nämä ovat Jeesuksen sanoja.



Onkohan sinapinsiemen sitten kristitylle ja muslimille saman kokoinen? :)

Vierailija
17/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islam nimenomaan opettaa, että mitään muuta luomatonta ei ole, mutta puhe on siis puhetta, ei luotua. En tiedä ymmärsitkö? TToivottavasti joku osaa selittää paremmin.

Vierailija
18/43 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelija1:


mutta puhe on siis puhetta, ei luotua. En tiedä ymmärsitkö?

Ymmärsin, mutta en käsitä.

Lähdetään ajatuksesta, että kaikki on joko luotua tai ei luotua luotua.

Allah on ainoa ei luotu

Allahin puhe on ei luotu

Allahin puhe on Koraani

Koraani on ei luotu

Koraani on Allah, joka siis on ainoa ei luotu

Kaikki on tähän asti aivan loogista, mutta yhtä loogistesti tuosta kaikesta seuraa, että Allah on kaksiykseys, joka ilmenee meille Allahina ja Koraanina. Tämä ei taas mene yksiin sen kanssa, että Allahin ykseys on nimenomaan matemaattista ykseyttä.

Luulenpa, että tämä ilmeinen päättelyketju on se syy, että Asmaan mainitsemia lahkoja on syntynyt. Tämän valossa muslimeilla näyttäisi olevan keskeisimmässä opetuksessaan kestämätön looginen ja samalla teologinen puute.

Onko tähän esittämääni ongelmaan olemassa jokin ratkaisu?

Vierailija
19/43 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amenhotep:


opiskelija1:


mutta puhe on siis puhetta, ei luotua. En tiedä ymmärsitkö?

Ymmärsin, mutta en käsitä.

Lähdetään ajatuksesta, että kaikki on joko luotua tai ei luotua luotua.

Allah on ainoa ei luotu

Allahin puhe on ei luotu

Allahin puhe on Koraani

Koraani on ei luotu

Koraani on Allah, joka siis on ainoa ei luotu

Kaikki on tähän asti aivan loogista, mutta yhtä loogistesti tuosta kaikesta seuraa, että Allah on kaksiykseys, joka ilmenee meille Allahina ja Koraanina. Tämä ei taas mene yksiin sen kanssa, että Allahin ykseys on nimenomaan matemaattista ykseyttä.

Luulenpa, että tämä ilmeinen päättelyketju on se syy, että Asmaan mainitsemia lahkoja on syntynyt. Tämän valossa muslimeilla näyttäisi olevan keskeisimmässä opetuksessaan kestämätön looginen ja samalla teologinen puute.

Onko tähän esittämääni ongelmaan olemassa jokin ratkaisu?

Vierailija
20/43 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Jorma Pihkalan kirjasta:Vapahtajan sylissä,Johanneksen evankeliumi pari pätkää:

Pyhä kolminaisuus:Koko Johanneksen evankeliumin punaisena lankana kulkee Isän ja Pojan välisen suhteen ilmoitus,jonka Pyhä Henki kirkastaa meille.Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous sisältää tavattoman syvän opetuksen siitä,mitä Pyhän Kolminaisuuden salaisuus merkitsee pelastetun ihmisen ja seurakunnan yhteyden kannalta.

Jakeessa kolme Jeesus selittää iankaikkisen elämän luonnetta.Se on Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen tuntemista.Elämää,iankaikkista tosi elämää,voi esiintyä vain suhteessa Isään ja Poikaan ,heidän tuntemisessaan ja riippuvaisena siitä elämän virrasta,joka jatkuvasti vuotaa Isästä ja Pojasta.Jäähyväispuheessa ja aiemmissa Johanneksen evankeliumin luvuissa näemme,että Pyhän Kolminaisuuden kolmas persoona Pyhä Henki on se elävä vesi,joka Isästä ja Pojasta vuotaa ja joka tekee Isän ja Pojan henkilökohtaisen tuntemisen mahdolliseksi.Iankaikkinen elämä tapahtuu siis jatkuvan vastaanottamisen dynaamisessa " voimavirrassa" ,jossa Isä antaa jotain Pojalle ja Poika antaa täsmälleen saman edellee Pyhässä Hengessä pelastamilleen.

Jakeessa kuusi Jeesus kertoo,että vastaanottamisen ja edelleen poisantamisen prosessi sisältää sen,että hän ilmoitti pelastetuille Jumalan nimen,hänen varsinaisen olemuksensa.Tämä ilmoitus ei ole ulkokohtaista tiedon välitystä!Se edellyttää syvää omistussuhdetta sen ihmisen ja Jumalan välille,jolle Herran nimi ilmoitetaan.

Auttokohan tää ymmärtämään edes pikkasen!!??=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän