Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä niin moni rakentaa tosi ison talon???

Vierailija
18.12.2011 |

Ymmärrän toki, jos lapsia on monta, mutta siis monet lapsettomat tai 1-2-lapsisetkin rakentaa ihan älyttömän kokoisia taloja. Lähipiirissä lähinnä 160-180m2 taloja (asuinpinta-ala). Miksi? Me suunnitellaan rakentamista ja ajateltiin jotain 120m2-taloa nelihenkiselle perheelle. Jokaiselle omat huoneet ja sopivasti tilaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettimään lämmityskustannuksia ja mitä se siivoaminen on lähes 200-neliöisessä talossa. Mulla on kaksi lasta ja korkeintaan kolmas voisi olla mahdollista tulevaisuudessa. Ihannetaloni koko olisi 120 - 140 neliötä. Se on myös helpompi saada myytyä kuin enemmän energiaa kuluttava iso talo.

Vierailija
2/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kokemusta on :)

mitä se siivoaminen on lähes 200-neliöisessä talossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyvät tulot mahdollistaa isot menot.

Vierailija
4/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nyt isoissa tiloissa mukavampaa kun toisten varpaat suussa liian pienessä talossa.

Vierailija
5/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo rakennettiin ennen lapsia. 4 makuuhuonetta, keittiö, oleskelutila, saunatilat, kodinhoitohuone, kaksi vessaa.



Ja miksikö noin iso? No pienempikin olisi kahdelle riittänyt, mutta lasten hankinta oli kuitenkin suunnitteilla. Nyt kun on kaksi lasta, niin on sopivasti tilaa. Kaikilla omat huoneet ja yksi ylimääräinen huone työ- ja vierashuoneeksi.

Vierailija
6/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös paljon tilaa. Tyhjillään huoneita on monta. Me nyt ei varsinaisesti rakennettu tietoisesti näin suurta taloa vaan ostimme "vanhan". Ihastuttiin tähän ja toisaalta minulla on takaraivossa haave jossa tarvitsen tilaa harrastukselleni.



Minulle on myös tärkeää että meillä on tilaa majoittaa vieraita nimittäin meillä yöpyy tuttava perheita monesti. Tämä on myös asia joka on minulle tärkeä kun välimatkat ovat pitkät ja asumme pienessä kylässä kaukana mistään. Majoittaminen on aika olennaista vierailun kannalta.





Meillä on talo jaettu kahteen osaan. Toisessa me asumme ja pidämme peruslämpöä yllä, toista osaa emme lämmitä talvella niin paljon jos käyttöä ei ole.



Siivottavaa toki on valtavasti. Ja tavara määrä kertyy sen enemmän mitä enemmän on tilaa sitä säilyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni Helsingissä meillä oli oikeesti tosi iso kämppä, kun oli 140 neliön rivari. Ja samat talot ne edelleen siellä seisoo.

200 neliön taloja ei oo ees tarjolla misään järkevällä etäisyydellä kaupungista..

Vierailija
8/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni Helsingissä meillä oli oikeesti tosi iso kämppä, kun oli 140 neliön rivari. Ja samat talot ne edelleen siellä seisoo.

200 neliön taloja ei oo ees tarjolla misään järkevällä etäisyydellä kaupungista..

Maallahan me. Täällä on tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talo on mukava.

Me rakensimme hiukan alle 400 neliötä viidelle hengelle.

Suomessa on rospuuttoaikaa niin paljon että sisällä on oltava tilaa.

Lämmitys ei ole merkittävä kuluerä kun on laitettu maalämpö ja laadukkat ikkunat.

Pienessä kopissa tulisi mökkihöperöksi.

Ja isolla pihalla viihtyy koirakin.

Siivouskaan ei ole ongelma kun tilaa siivoojan paikalle ja hyödyntää kotitalousvähennystä.

Vierailija
10/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Me asumme verrattaen "ahtaasti" mutta ylimääräistä tavaraa ei nurkissa pyöri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiltä lapsettomilta tai 1-2 lapsisilta perheiltä että aikooko ne hankkia vielä lisää lapsia?



Jos niillä on joku harrastus että tarvitsevat huoneen sitä varten?



Ehkä heistä on kiva saada vieraita. Silloin yksi ylimääräinen makuuhuone on erittäin mukava. Tai iso keittiö tai ruokailutila johon mahtuu suuri pöytä.



Jos niillä on kaksi teinityttöä ja yksi kylpyhuone ei riitä?



Me tullaan aina tarvitsemaan yksi ylimääräinen huone miehen harrastuksen takia.

Vierailija
12/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille asuminen on muutakin kuin perustarpeen täyttämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kaksi. Meillä on kaksi ylimääräistä huonetta joista toinen on leikkihuoneena ja toinen harraste/työhuoneena. Ei ole liikaa tilaa.

Vierailija
14/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ottaa päästä, kun koka ajan törmäillään toisiimme. Suurempi koti suunnitteilla ja ensi kesänä koittaa aika päästä väljemmille vesille. Ikävä kyllä ei voida asua niin, että koko ajan on jonkun sukka suussa. En ymmärrä, miksi suomalaiset ei arvosta suurempia tiloja. Miksi pitää olla kuin sillit suolassa. Ollaan oltu ulkomailla komennuksella, joten ajatus on meille helpompi. Ja saa olla vaikka muutama hukkaneliö, ei haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa mummolansa jossa asuinpinta-alaa 120 m2, toki pystyis kellarikerrokseen laajentamaan mutta maksaa maltaita, mutta kyllä, just joku 170 m2 ois ollut mulle just passeli, ärsyttävää kun ei ole säilytystilaa missään, se hyvä puoli on tälläsessä vanhassa talossa että silloin tehtiin mukavan kokoisia makkareita, ei niitä pieniä 9 neliön koppeja joihin mahtuu just ja just sänky ja pöytä.

Vierailija
16/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa parinsadan neliön ok-talo tontteineen on ihan kivan hintainen. Ihan tavallisilla pulliaisilla ei ole varaa sellaiseen. Eli ehkä raha yksi syy?

Vierailija
17/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sen lisäneliön rakentaminen ei sitten enää ole kallista pelkkiin tyhjiin huoneisiin. Joka talossa on kylpyhuoneet ja keittiöt jne kertaalleen, niillä on tietty neliöhinta, mutta sen päälle ne simppelit varasto ja makkarien neliöt on edullista.



Ja lisätilalle on löytynyt käyttöä. Nyt meillä on erikseen lasten pelihuone pleikkaripeleilleen (samalla vierashuone), ja kaksi työhuonetta tietokoneille, joita niitäkin perheessä jo kolme. Lapsilla lisäksi omat huoneet.

Vierailija
18/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi jotkut turhaan luopuu näistä halvoista huoneista ja rakentaa pienen talon (mikäli on rakennusoikeutta) ja sitten elelee kuin sillit suolassa. Ei siinä kummoisesti säästä.

Terv. sama

mutta sen päälle ne simppelit varasto ja makkarien neliöt on edullista.

Vierailija
19/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talossa 244 neliötä, eikä tää ole yhtään liian iso!

Vierailija
20/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikerroksisen talon, vaikka käytännössä lisäämällä muutaman kymppitonnin saisi toisilla kattotuoleilla ja parilla muulla pikku jutulla puolitoistakerroksisen ?



Tai toisinpäin. Miksi joku rakentaa puolitoistakerroksisen vaikka aivan hyvin pärjäisi yksitasoisellakin talolla.



Joitakin pointteja tulee heti mieleen:



Yksi juttu mikä talon kokoon vaikuttaa on juuri se, että jos haluat että koko talo on yhdessä tasossa. Tällähän alkaa olla enemmänkin merkitystä sitten, jos jonain päivänä joku perheenjäsen ei voi enää kulkea portaita.



Toinen syy voisi olla lämmityskustannuksissa. Pieni talo imee vähemmän energiaa (vaikka uudet talot jo aika energiapihejä ovatkin).



Kolmas syy voisi olla budjetti. Jos yksinkertaisesti ei vaan voi tai halua ottaa isompaa lainaa.



Neljäs syy on siivoaminen. Se vaan nyt on eri asia siivota sataakahtakymmentäneliötä yhdessä tasossa kuin vaikka kahtasataa neliötä kahdessa tasossa.



Viides syy on se, että halutaan säästää tontille tilaa myös vaikka marjapuskille, omenapuulle, keittiöpuutarhalle, oleskelulle tms.

Se kaavan vaatima pakollinen autotalli kun kumminkin vie kanssa palan siitä tontista.



Keksisi noita kai enemmänkin, mutta eikös anneta jokaisen taaplata tyylillään ja kaikkien kukkien kukkia vaan (kaavamääräysten rajoissa kuitenkin).



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi