Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä niin moni rakentaa tosi ison talon???

Vierailija
18.12.2011 |

Ymmärrän toki, jos lapsia on monta, mutta siis monet lapsettomat tai 1-2-lapsisetkin rakentaa ihan älyttömän kokoisia taloja. Lähipiirissä lähinnä 160-180m2 taloja (asuinpinta-ala). Miksi? Me suunnitellaan rakentamista ja ajateltiin jotain 120m2-taloa nelihenkiselle perheelle. Jokaiselle omat huoneet ja sopivasti tilaa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin jo silloin alettiin ajattelemaan kylmään avovinttiin laajennusta ja kun esikoinen aloitti eskarin, niin laajennus oli tehty. Nyt on n. 300 m2 ja juuri sopivasti tilaa. Jokaisella on oma iso huone, 2 olkkaria, vierashuone, kunnon kylppäri- ja kodinhoitotilat jne. Mä inhoan asua koppimaisessa kodissa, jossa näkyy joka ikkunasta naapuriin.

Vierailija
22/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

210m2:öön. Siivoaminen on paljon helpompaa isossa ja tilavassa kodissa, jossa jää jotain rakoa huonekalujen väliinkiin. Ja iso vapaa pinta-ala on helppo huitaista. Lisäksi voi tosiaan pyhittää jonkin huoneen vaikka pleikkarihuoneeksi ja pistämällä oven kiinni, saa roskat (karkkipaperit, sipsimuruset, yms) pysymään siinä huoneessa.


Neljäs syy on siivoaminen. Se vaan nyt on eri asia siivota sataakahtakymmentäneliötä yhdessä tasossa kuin vaikka kahtasataa neliötä kahdessa tasossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yläkerrassa neliöitä 140 ja siellä siis olohuone, keittiö, kolme makuuhuonetta, vessa ja vaatehuone. Meidän nelihenkinen perheemme siis pääasiassa oleskelee täällä. Makuuhuoneet ovat kohtuukokoisia, olohuone ja keittiö sopivia, vaatehuone melko pieni mutta riittävä.



Alakerrassa on 50 neliötä asuinpinta-alaa lisää eli sauna, suihku ja kodinhoitohuone sekä yksi makuuhuone, joka on mieheni työhuoneena ja takkahuone, josta remontoimme elokuva/harrastehuoneen. Yhtään liikaa neliöitä ei ole. Yhteensä siis tilaa löytyy 190 neliön verran ja mielelläni ottaisin vielä toisen vaatehuoneen alakertaan...



Meillä ei yksikään makuuhuone ole mikään lato, mutta toisaalta ei onneksi mikään koppikaan. Pienin makuuhuoneista on 12 neliötä, kolme muuta 16-20 neliötä. Lisää säilytystilaa tosiaan tarvittaisiin, kun vain yhdessä makuuhuoneessa on kaapit, mutta toistaiseksi tällä kokoonpanolla pärjäillään.

Vierailija
24/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierashuoneen ja työhuoneen vielä erikseen.

Lisäksi on vielä yksi huone tyhjillään, johon uusin tulokas aikanaan pääsee.



Itselläni on tallilla lisäksi työhuone, koska satulahuoneen yhteydessä on toimistotila. Käytän tuota tilaa maalatessani.

Vierailija
25/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkerroksissa on oma keskuspölynimurin letkunsa, kylppäritiloissa kellarissa sitä ei tarvita kuin ani harvoin.

210m2:öön. Siivoaminen on paljon helpompaa isossa ja tilavassa kodissa, jossa jää jotain rakoa huonekalujen väliinkiin. Ja iso vapaa pinta-ala on helppo huitaista. Lisäksi voi tosiaan pyhittää jonkin huoneen vaikka pleikkarihuoneeksi ja pistämällä oven kiinni, saa roskat (karkkipaperit, sipsimuruset, yms) pysymään siinä huoneessa.


Neljäs syy on siivoaminen. Se vaan nyt on eri asia siivota sataakahtakymmentäneliötä yhdessä tasossa kuin vaikka kahtasataa neliötä kahdessa tasossa.

Vierailija
26/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsia.. Tilaa tarvitaan, kun molemmat teemme etänä kotoa käsin töitä, joten tarvitsemme molemmille omat työhuoneet.

Ja tykätään tilan tunteesta.. esim. isosta kodinhoitohuoneesta ja tilavasta saunaosastosta, isosta olohuoneesta, erillisestä ruokailuhuoneesta jne..

Mutta ite me näistä "ylimääräisistä" neliöistä maksetaan kun on meille sen arvoista..



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää 244 neliötä kuin edellinen ahdas 110-neliöinen! Ei edes sotkeennu tai pölyynny yhtä paljon.

Vierailija
28/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa oli 162m2 ja nykyinen 235m2 (asuinala) kun muutimme tähän 2 lapsen kanssa. Tila on vain niin ihanaa! Panostimme erityisesti isoon keittiöön missä on usein monta kokkia, lisäksi meillä käy ruokavieraita lähes joka vl. Myös tilava oh/rt on ihana em syystä! 10-12 hengen ruokapöytä on ihan must meillä.



Nyt olemme kuitenkin hankkineet tontin ja aloitamme toivottavasti pian kolmannen talomme rakentamisen, siitä tulee 135m2 tai 150m2 kunhan selviää kumman mallin saamme rakentaa. Ja meitä muuttaa 3. Pieni, kompakti mutta silti sisältäen arjen luksusta (kuten 2-3wc/kph saunan ja ph lisäksi sekä iso keittiö saarekkeella).



Jokainen rakentaa omien tarpeittensa ja varojensa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se oman talon rakentaminen on Suomessa ollut ihan poikkeuksellisessa arvossa, kun vertaa vaikka muihin Pohjoismaihin. Maksetaan vuosikymmenet hirveitä velkoja. Talo on velaton kun lapset ovat muuttaneet kotoa pois ja puolisot huhuilee toisiaan niissä sadoissa neliöissään.

Monelle se on statussymboli ja sitten varmaan on sellaisia jotka tykkää siivota paljon.

Vierailija
30/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 94 neliön kerrostaloneliö, joka pysyi hyvin puhtaana ja siistinä.



Nyt melkein 200 neliötä ja likaa ja pölyä kertyy nurkkiin jo seuraavana päivänä imuroimisesta. Ja työlästä on, kun imurointiin menee paljon enemmän aikaa ja tavaroita on helpompi huiskia pitkin poikin ja niitä saa olla keräilemässä koko ajan (pienet lapset).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntymässä keväällä, mut kaks vanhinta muuttaa omilleen ens vuoden aikana.



Ollaan päätetty, et jos vielä rakennetaan niin korkeintaan 100 neliön oktalo. Näillä nykyisillä sähkönhinnoilla ei viiti mitään linnoja rakentaa lämmitettäväks. Järkevällä suunnittelulla saa ihan mukavan kodin tehtyä.



Käyn Amerikassa kerran vuodessa sukuloimassa ja onhan ne hulppeita taloja siellä. Tilaa on, mut kallista se on sielläkin kesällä jäähdyttää ja talvella lämmittää.

Vierailija
32/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirvitä teitä, joilla talo on yli 200 neliöitä? Ja eikös muuten vakuutusmaksutkin määräydy neliöiden mukaan?

Meillä koti on 145 neliötä ja 5 henkinen perhe. Emme asu "sukka toisen suussa", kuten joku 5 henkisen perheen äiti totesi omasta liian pienestä 200 neliöisestä talostaan.. Ihan normitalo tämä on ja hyvin tässä mahdumme elelemään.

Mielestäni ISON talon rakentaminen on eräänlaista kulutushysteriaa sekin, nykyajan ilmiö, "ei pärjätä enää ilman"...Varmasti myös osaltaan syy nykyajan ylisuurien ja ylimitoitettujen asuntolainojen tuomiin maksuongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteellisen halpaa. Talon hinnan määrää ennemminkin vaatimukset keittiön ja kylppärin rakentamisesta tasokkaaksi ja sijainnin mukainen tontin hinta.

Varmasti myös osaltaan syy nykyajan ylisuurien ja ylimitoitettujen asuntolainojen tuomiin maksuongelmiin.

Vierailija
34/34 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten juoksentelette ympäriinsä kuin päättömät kanat, vai onko koko perheellä avaruudellisen hahmottamisen pulmaa?

Viisi henkeä ja tila nyt n. 200 neliötä. Ja ottaa päästä, kun koka ajan törmäillään toisiimme. Suurempi koti suunnitteilla ja ensi kesänä koittaa aika päästä väljemmille vesille. Ikävä kyllä ei voida asua niin, että koko ajan on jonkun sukka suussa. En ymmärrä, miksi suomalaiset ei arvosta suurempia tiloja. Miksi pitää olla kuin sillit suolassa. Ollaan oltu ulkomailla komennuksella, joten ajatus on meille helpompi. Ja saa olla vaikka muutama hukkaneliö, ei haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän