Miksi jotkut eivät liho?
Mistä se johtuu ts. mikä aineenvaihdunnan osa toimii toisin kuin muilla? Ja ellei syö muuta kuin muutaman suklaapatukan ja karkkia per päivä niin pysyykö silloin laihana?
Kommentit (54)
Olin lapsena alipainoinen. En lihonut vaikka olisin syönyt kuinka paljon liikaa.
Mulla on yks kaveri joka aina vain jankkaa kiloistaan. En ihmettele jos kiloja tulee, joka viikko syö ravintolassa useita kertoja, viikonloppuna vetää molempina päivinä tuplakalorit jne. Pienet matkat mennään autolla. Itse liikun joka päivä edes hyötyliikunnan muodossa.
Lihominen = kalorien ylijäämä. Syö enemmän kuin kuluttaa
Ikä teki itselläni ja joka päivä joku herkun syönti
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieteellisesti todistettu, googlatkaa.
Jotkut eivät liho, koska eivät syö enempää kuin kuluttavat.
Mulle hoetaan aina, että "olen niitä, jotka eivät liho millään". Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Voin kevyesti syödä ravintolassa kokonaisen pizzan ja vielä ison jälkkärin päälle, mutta sitten en syökään mitään loppupäivänä (koska ei ole nälkä). Siitä kuitenkin jengi luulee, että voin syödä mitä vain.
Sama. Aina 50v sain "syödä mitä tahansa" enkä lihonut.
Totuus kuitenkin oli se, että oikeasti söin huomattavasti vähemmän, kuin esim työkaverit, joiden kanssa käytiin usein töistä syömässä lounastaolla.
Ja nyt kun muistelen niin en nuorena koskaan syönyt enää kotona juuri mitään iltaisin.
Työkaverit oli perheellisiä ja söivät perheensä kanssa vielä illalla kotona toisen aterian ja varmaan iltapalankin. ja olivat jatkuvilla laihdutuskuureilla.
Silti minäkin aina sanoin, että minä en vain liho ja kuulinkin, että minua sanottiin "läpipaskaksi" eli, että ruoka ei sula eikä kalorit jää elimistöön.
Nyt vanhemmiten olen alkanut lihmaan ja tuntuu "ettei saa dyödä mitään, kun heti lihoo" mutta oikeasti nyt on iltaisinkin nälkä ja tulee syötyä.
Ei kukaan liho jos ei syö enemmän kuin kuluttaa. Ne laihat vaan oikeasti syö vähemmän ja pienempiä annoksia. Näin se on.
Olen ihan lapsi enkä lihoa vaikka syön ihan normaalisti ja vanhemmat sanovat että pitää syödä enemmän PS tykkään liikkua talvella ulkona ja kesällä käydä kavereitten kanssa kaupoissa ja niiden luona
Hoikat syö, laihat ei. Jos syö liian vähän, aineenvaihdunta hidastuu.
Syntymäpäivä: jokainen hoikka ottaa kakkua ja lihava jättää väliin. Vetää sitten kotona kaksin käsin vääriä asioita.
En tiedä miksi, mutta itse kuulun näihin, joilla painoa ei vaan kerry. Toki liikun ihan kohtalaisesti ja sekin varmasti auttaa, mutta ikinä ei ole tarvinnut syömisiä kytätä ja aika reippaastikin saa mässäillä, eikä mitään tule lisää.
Jollain tasolla sen täytyy olla geneettistä, koska toinen lapsista on samanlainainen. Syö kuin hevonen, mutta on silti todella hoikka.
Vierailija kirjoitti:
miten pysyis laihana.
Eräs ystäväni on sellainen, että voi syödä kaikenlaista ja reilujakin määriä ja kaikki vaan jonnekin kuluu ja häviää. Jos juo paljon alkoholia syömisten lisäksi, sitten alkaa kiloja kertyä pikkuhiljaa. Mun taas ei tarttekaan kuin ajatella ruokaaja jo on pari lisäkiloa jossain tursuamassa.
Nyt valoja päälle. Se, että joku syö isoja määriä ruokaa ja herkkuja eikä liho, niin kannattaa muistaa että kyseisen ihmisen verisuonet ja muut voivat olla todella huonossa kunnossa. Kolesteroli ja verenpaineongelmat eivät välttämättä näy päällepäin. Suosittelen liikuntaa ja terveellisiä elintapoja ihan kaikille.
Itse pysyn hoikkana useasta syystä;
- Syön paljon kasviksia; toiset saattavat täyttää lautasensa kastikkeella, lihalla, pastalla, yms.suurimmaksi osaksi kun omalla lautasellani isossa osassa ovat kasvikset.
- En syö karkkia, sipsejä, leivonnaisia ym.juuri arkena. Jos syön arkena tai viikonloppuna, ovat annokset kohtuullisia. Verrokkina se, että joku vetää koko pussin sipsejä, kylkeen irtokarkkeja 200g, suklaata, kaljaa, jne. Itse syön esim. pari kuppia sipsejä tai minipussin sipsejä sekä 50g irtokarkkia / yhden pullan.
- Ravinnossani painottuvat proteiini ja kuidut, hiilaria kohtuudella.
- En syö roskaruokaa (Pizzaa tms.) yleensä, hyvin satunnaisesti.
- En juo mehuja, limsaa tai mitään ylimääräisiä kaloreita. Poikkeuksena juhlassa alkoholi, limsat. Kahvissa normaalisti maitoa.
- Annoskokoni ovat maltillisia (poikkeuksia toki on; juhlapyhät ym.). Esim. 2-3 perunaa, 1.5dl kastiketta tai 1 leike/pihvi, iso kasa kasviksia/salaattia.
- Valitsen YLEENSÄ ravintolassa terveellisemmän vaihtoehdon. Esim. En vedä kokonaista pizzaa, vaan syön puolet ja puolet salaattia. Jos listalla on hampurilaisaterioita, valitsen mielummin esim.lohta ja perunaa tai lihaisan salaatin jossa kastike erikseen.
- Liikun (kävelen) sekä ylläpidän lihasmassaa salilla.
Verrokkina lihavien/pulskien naisten annoksiin ja elintapoihin (seurattu vierestä) nousee esiin kasvisten vähyys ja valtavat annoskoot sekä sokerijuomien ryystäminen (aamupalamehut ym.). Tuohon kylkeen suklaan ja karkin / sipsien mässytys niin johan alkaa läskiä ketymään. Vaikka liikkuisi, ei se pelasta ruokavalion energiamäärältä.
T. N40
Itse pysyn hoikkana useasta syystä;
- Syön paljon kasviksia; toiset saattavat täyttää lautasensa kastikkeella, lihalla, pastalla, yms.suurimmaksi osaksi kun omalla lautasellani isossa osassa ovat kasvikset.
- En syö karkkia, sipsejä, leivonnaisia ym.juuri arkena. Jos syön arkena tai viikonloppuna, ovat annokset kohtuullisia. Verrokkina se, että joku vetää koko pussin sipsejä, kylkeen irtokarkkeja 200g, suklaata, kaljaa, jne. Itse syön esim. pari kuppia sipsejä tai minipussin sipsejä sekä 50g irtokarkkia / yhden pullan.
- Ravinnossani painottuvat proteiini ja kuidut, hiilaria kohtuudella.
- En syö roskaruokaa (Pizzaa tms.) yleensä, hyvin satunnaisesti.
- En juo mehuja, limsaa tai mitään ylimääräisiä kaloreita. Poikkeuksena juhlassa alkoholi, limsat. Kahvissa normaalisti maitoa.
- Annoskokoni ovat maltillisia (poikkeuksia toki on; juhlapyhät ym.). Esim. 2-3 perunaa, 1.5dl kastiketta tai 1 leike/pihvi, iso kasa kasviksia/salaattia.
- Valitsen YLEENSÄ ravintolassa terveellisemmän vaihtoehdon. Esim. En vedä kokonaista pizzaa, vaan syön puolet ja puolet salaattia. Jos listalla on hampurilaisaterioita, valitsen mielummin esim.lohta ja perunaa tai lihaisan salaatin jossa kastike erikseen.
- Liikun (kävelen) sekä ylläpidän lihasmassaa salilla.
Verrokkina lihavien/pulskien naisten annoksiin ja elintapoihin (seurattu vierestä) nousee esiin kasvisten vähyys ja valtavat annoskoot sekä sokerijuomien ryystäminen (aamupalamehut ym.). Tuohon kylkeen suklaan ja karkin / sipsien mässytys niin johan alkaa läskiä ketymään. Vaikka liikkuisi, ei se pelasta ruokavalion energiamäärältä.
T. N40
Tämähän se, yksinkertainen resepti. Syö vähän mutta hyvää ja liiku
Vastaavalla ruokavaliolla painoin nelikymppisenä 58kg ja vieläkin 66v:nä normaalipainossa.
Heikkouteni on jäätelö mutta jos otan 100g jäätelöä vähennän muuta päivän syömistäni. Normaalisti syön 3 ateriaa päivässä, ei välipaloja. Oliiviöljyä ja voita margariinin sijaan ruuanlaitossa
Juhlissa syön mitä mieli tekee ja maanantaina vastapainoksi hyvin kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Hoikat syö, laihat ei. Jos syö liian vähän, aineenvaihdunta hidastuu.
Syntymäpäivä: jokainen hoikka ottaa kakkua ja lihava jättää väliin. Vetää sitten kotona kaksin käsin vääriä asioita.
Niinhän se monesti on että lihavat kieltäytyy niistä harvoista herkkuherkistä mutta kotona syödään päivästä toiseen runsaasti ja jopa ahmitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä se kuulkaas mammat kulminoituu pääasiassa siihen, että syö juuri sen verran kuin kuluttaa.
Jätin normaaliannos on normaalipainoiselle jättiannos.
Hiirellä on hiirennälkä. Norsulla norsunnälkä.
Mun suvussa ihmiset ovat pitkiä ja hoikkia. Kukaan ei saa helpolla liikakiloja, vaikka herkuttelua on kaikilla. Kuitenkin normaali ruokavalio muuten , eikä mikään ruoka-aine ole kieltolistalla, esim. Sokeri.
Mä painoin ennen raskautta 63kg , oon 175cm pitkä. Raskauden jälkeen jäi vielä kiloja n. 72kg painoin. Yht äkkiä imetyksen jälkeen kilot alkoi lähtemään, huomasin , että makeanhimo katosi. Luulen itselläni johtuneen hormoneista.