Sanotko sinä sanan "kunnanjohtaja" kunnajjohtaja vai kunnanjohtaja?
Kommentit (17)
Vaikka kuinka yritin makustella sanaa ja sanoa kunnajjohtaja, niin ei se vaan kuulosta luonnolliselta. Kyllä se siis on kunnanjohtaja.
Miksi se olisi kunnajjohtaja? Onko tuossa joku sääntö joissain murteissa? (Kuten hernekkeitossa tai katsoppassa.)
Ja sille joka kyseli, miksi sanottaisiin kunnajjohtaja, voin vastata, että n-kirjaimella on usein tapana assimiloitua eli muuttua seuraavan äänteen kaltaiseksi.
kunnanjohtaja > kunnajjohtaja
onpa > ompa
jne.
Ei mikään herran jumala, vaan Herrajjumala....
Jokunen päivä sittenhän tuosta oli puhetta ja silloin ihmettelin että mikä helkatin herrajjumala.
Siis kunnanjohtaja minun kielelläni.
ja tykkää erityisesti tosta majesteetista ;)
mutta me ollaan kaupunkilaisia, niin meillä on kaupungijjohtaja. =0)
mutta me ollaan kaupunkilaisia, niin meillä on kaupungijjohtaja. =0) [/]
meillä on kaupungijjohtajan lisäks vielä joku pormestari...
Turun seutu.