Katso tämä! Lehdessä mainostettiin tarjoustuotetta, jota ei ollut kaupassa kun menimme ostamaan...
Onko muille käynyt näin? Miten tässä tilanteessa pitää toimia?
Eli lehdessä oli iso ilmoitus erään liikkeen tarjous rattaista, joita ei sitten ollutkaan kun menimme kauppaan niitä ostamaan. Mainoksessa ei lukenut että " niin kauan kuin tavaraa riittää" eikä ollut muutakaan tavaramäärää ilmoitettu. eli tuotteita olisi pitänyt olla, mutta niitä olikin ollut vain pari kappaletta, ja ne olivat loppu. Ajoimme kauppaan pitkän matkan turhaa, koska luotimme kaupan ilmoitukseen, joka oli lehdessä. Mitäköhän kuluttajaneuvoja tästä sanoisi?
Kommentit (9)
Mutta siitä pitää tajuta vaatia jokin lippu-lappu, että on jo käynyt ostamassa ko. tuotetta, jota ei sitten ollutkaan saatavilla. Tosin liikkeen ei tarvii vastata painossa tulleista virheistä, esim. jos pilkunpaikka on vaihtunut tms, mutta silloinkin liikkeen ovella pitää olla ilmoitus että mainos on ollut virheellinen.
jos mitään tuollaista ei ole mainittu niin kuluttajan pitää pystyä luottamaan että tuotetta on jäljellä. Kannattaa kysellä kuluttaja-asiamieheltä
eikä mahdollisuutta ostaa myöhemmin alehinnalla. Eihän kauppiaan olisi ollut pakko edes laittaa kyseistä tuotetta alennukseen. Aletuotteita on sen verran kun on ja nopeat elävät. Näin se vain menee.
tarjota vastaavaa tuotetta samaan hintaan.
Ei ole mitään velvollisuutta antaa muuta tuotetta samaan hintaan tai samaa tuotetta myöhemmin tarjoushintaan!
Nopeat syövät hitaat!
Kuluttajaviranomaiset ovat huomanneet, että yhä useammin markkinoinnissa annetut tiedot eivät vastaakaan todellisuutta. Tavaraa ei myydäkään ilmoitetulla hinnalla, alennusprosentit ovat tekaistuja tai tarjoustuote loppuu heti kättelyssä.
Kuluttajavirasto lähettää kesään mennessä yrityksille muistutusohjeet siitä, että niiden on sitouduttava omaan mainontaansa. Pääviesti on, että kuluttajalla on oikeus luottaa siihen, että mainosten tarjoukset todella pitävät paikkansa..
Tyypillinen tilanne on se, että vaikkapa lehdessä on ilmoitettu, että " DVD-laite 99 euroa" ja kun ryntäät kauppaan, kaikki on jo loppu. Kuluttajalla on kuitenkin oikeus olettaa, että tarjoustuotetta on kaupassa saatavissa niin kauan kuin tarjous kestää.
- Jos näin ei ole ja mikäli tuotteen loppuminen johtuu kauppiaan huolimattomuudesta, kuluttajalle pitää korvata asia. Tämä tarkoittaa joko vastaavan tuotteen tarjoamista samaan hintaan, tarjoustuotteen toimittamista myöhemmin asiakkaalle ja mahdollisesti myös asiakkaan matkakulujen korvaaminen, mikäli tämä on tullut kauppaan varta vasten pitkän matkan takaa, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.
Jos kauppias epäilee, ettei tarjoustuotteita riitä kaikille halukkaille, pitää hänen ilmoittaa mainoksessa tuote-erän suuruus, jotta asiakas voi itse arvioida, kannattaako vaivautua liikkeeseen. " Rajoitettu erä" -nimitystä ei saa käyttää, koska se on liian epämääräinen.
Reippailla alennusprosenteilla kikkaillaan mainoksissa tämän tästä. Usein mainoksissa kerrotaan, että alennus lasketaan suositushinnoista. Aina ei kuitenkaan ole selvää, onko liike alun perinkään myynyt kyseistä tuotetta suositushinnalla. Tai sitten paikan päällä selviää, että suurella mainostettu alennusprosentti koskeekin vain olematonta osaa tuotetarjonnasta ja loput ovat normaalihintaisia. Jälleen kerran idea on vain saada kansa liikkeelle ostamaan jotain sellaista, mitä se ei ilman näyttävää ja ainutlaatuiselta vaikuttavaa tarjousmainontaa ostaisi.
Varsinkin jos ei lehdessä ole tuota " tai niin kauan kuin tavaraa riittää" juttua!
Vierailija:
Lidl-taivaassako kävitte. Tuohan on nimenomaan Lidl' n tapa toimia.
onko tuotetta, jos on pitkä matka kauppaan. En tiedä onko olemassa jotain pykälää, mikä estäisi mainostamisen ei oolle.