1,5-vee lääkärineuvolasta
Meillä on ensi viikolla edessä ja nyt kysyisin, että mitä " temppuja" lapsen pitää osata? Onko jotain piirtämistä tai palikoiden rakentelua vai millä tutkitaan kehitystä?
Kommentit (5)
ei tehty tarvinnut temppuilla. On neuvolakohtaista mitä touhutaan.
>Puolitoistavuotias lapsi neuvolassa
>Lastenneuvolaopas
>1.6.2004Sosiaali- ja terveysministeriö
>
>
>Puolitoistavuotiaan lapsen perheelle järjestetään sekä terveydenhoitajan
>että
>lääkärin tapaaminen, joihin kumpaankin varataan riittävästi aikaa.
>Terveydenhoitajan vastuulla on ensisijaisesti terveysneuvonta. Lääkäri
>vastaa
>ensisijaisesti sairauksien seulonnasta ja ottaa kokonaisvastuun lapsen
>terveydentilan arvioinnista. Hän suunnittelee yhdessä terveydenhoitajan ja
>perheen kanssa lapsen terveysseurannan. Terveydenhoitajan henkilökohtaisen
>tapaamisen osittaisena vaihtoehtona voi olla ryhmäneuvolakäynti, jossa on
>hyvä
>mahdollisuus toteuttaa neuvontaa keskustellen. Ryhmäneuvolassa perheet
>saavat
>myös vertaismielipiteitä kasvatuskysymyksistä. Tässä ikävaiheessa on
>tärkeää
>kertoa lapsen normaalista tahtomisikävaiheesta, ja keskustella siihen
>suhtautumisesta.
>Terveen puolitoistavuotiaan lapsen kehitysvaihe. Lapsi osaa jo kävellä. Hän
>kurkistelee, kurottelee, kiipeilee ja tutkii, heittelee ja rikkoo esineitä.
>Lapsi alkaa osoittaa omaa tahtoa: hän haluaa syödä itse, pukea itse, viedä
>lautasensa itse jne. Vanhemmalla on nyt hyvin tärkeä rooli rohkaisijana ja
>kannustajana, mutta myös turvallisena ja johdonmukaisena rajojen
>asettajana.
>Jos lapsi jatkuvasti saa tahtomisellaan siirtää vanhemman asettamia rajoja
>ja
>sääntöjä, lapsen sisäinen turvallisuuden tunne voi jäädä kehittymättä.
>Elämän
>ei silti pidä olla pelkkää kieltämistä ja käskemistä; lapsen täytyy saada
>kokea
>olevansa rakastettu, arvostettu ja ihailtu omana itsenään. Tämänikäinen
>lapsi
>lähtee yleensä hyvin mukaan uuteen toimintaan, mikäli hän kokee olonsa
>turvalliseksi. Lapsi on jo oppinut sanan ja esineen yhteyden, ja hänellä on
>yleensä merkityksellisiä sanoja, joita hän osaa käyttää oikeissa
>asiayhteyksissä. Potalla käymistä voidaan tässä iässä yksilöllisesti
>harkiten
>alkaa opetella. Siitä huolimatta ei pidä odottaa, että lapsi vielä oppisi
>kuivaksi. Normaali lapsi sairastaa tässä iässä 5-10 jonkinasteista
>hengitys-
>tai suolistoinfektiota vuodessa.
>Terveysneuvonnan keskeisimpiä aihealueita on vanhemmille usein yllätyksenä
>tuleva lapsen voimakas oman tahdon kehittymisen vaihe. Sen kohtaaminen ja
>hyväksyminen lapsen normaaliin kehittymiseen kuuluvaksi on tärkeää sekä
>lapsen
>itse- ja tunnesäätelyn että lapsen pettymysten sietokyvyn kehittymisen
>kannalta.
>Vanhempien kasvatuslinjat voivat olla valtakulttuurista poikkeavia. Kaikki
>vanhemmat eivät välttämättä tietoisesti pohdi omia kasvatuslinjojaan ja
>tapojaan, ellei heitä siihen johdateta. Isän ja äidin käsitykset lapsen
>kasvatustavoista voivat olla varsin erisuuntaiset, ja tästä on voinut
>seurata
>jännitteitä. Terveydenhoitajan tärkeä tehtävä on myötävaikuttaa siihen,
>että
>vanhempien kasvatuslinjat tulevat yhteisesti sovituiksi, ja varmistaa että
>vanhemmat tietävät ruumiillisen kurituksen olevan haitallista ja Suomen
>lain
>mukaan rikos.
>Vanhemmilla pitää lisäksi olla tilaisuus kertoa yksilöllisistä huolistaan
>koskien esimerkiksi parisuhdevaikeuksia, lapsen kehitystä tai sairastelua
>tai
>konkreettisia ruokailu-, käytös- tai unipulmia.
>Lääkärin tekemään terveystarkastukseen kuuluu lapsen kasvun ja kehityksen
>arvioinnin lisäksi vanhempien mahdollisten huolenaiheiden tunnistaminen.
>Aikaa
>on oltava riittävästi, jotta lapsi ehdittäisiin tutkia kunnolla ja sen
>ohella
>keskustella esimerkiksi lapsen kasvatusongelmista tai sairastelusta. Ks. lisäksi Yksivuotias lapsi neuvolassa 1.
>1,5 vuoden ikäiseltä lapselta tutkitaan
>
> painon ja päänympäryksen kehitys
>vuorovaikutukselliseen kontaktiin: syliin hakeutuminen, katsekontaktin
>ottaminen
>tuotto: yleensä lapsella on mielekkäästi käytettyjä sanoja
>ymmärtäminen: lapsi osoittaa nimettyjä esineitä (kuvat) ja toimii lyhyiden
>kehotusten mukaan
>käyttö syömiseen ja ruoan pureskelu (anamnestisesti)
>yläetuhampaiden puhtaus (jos hampaat ovat plakin peittämät, lapsi
>lähetetään
>suun terveydenhuoltoon)
>puhkeaminen (jollei yhtään hammasta ole näkyvissä, lapsi lähetetään suun
>terveydenhuoltoon)
>palikan pinoaminen (ongelmat voivat liittyä lihastonukseen, silmien ja
>käden
>yhteistyön vaikeuksiin tai jäljittelytaitojen vajavuuksiin)
>mielekäs käsittely
>uudesta lelusta
>vastavuoroiseen (pallo- tai " ota-anna" -) leikkiin
>ä seuraaminen ja karsastus: liikutetaan esinettä ylös, alas ja sivuille
>
>irschbergin testi
>peittokoe, ainakin niille lapsille, joiden lähisuvussa on esiintynyt
>toiminnallista heikkonäköisyyttä tai karsastusta
>
>ävelee ilman tukea
>nouseminen ilman tukea, kun lapsi esim. nostaa palloa lattialta
>liikehdintä, istuma-asento, lihastonus: huomaa erityisesti asymmetriat,
>näön
>käytön ongelmista johtuva tortikollis
> sydänäänet, vatsa, reisivaltimopulssit, kivekset, vulva, tärykalvot (ks.
>luku
>Kuulon ja näön seulonnat 2)
>Ruoka-aineallergiat ovat tässä iässä väistymässä. Kannattaa varmistaa
>vanhemmilta, että dieetti on asianmukaisessa seurannassa. On tavallista,
>että
>eliminaatiodieetit jäävät tarpeettoman pitkään " päälle" . Tarvittaessa
>tehdään
>dieettien purkuohjelma.
>Pojat oppivat puhumaan keskimäärin hieman myöhemmin kuin tytöt. Siksi tässä
>iässä mielekkäiden sanojen tai sanojen yritysten puuttuminen pojilla ei ole
>niin huolestuttavaa kuin tytöillä. Mikäli lapsen kuulo, kontaktikyky ja
>puheen
>ymmärtäminen (esim. " Vie pallo äidille" ) ovat ikätasoisia, voidaan
>ensimmäisiä
>sanoja jäädä odottamaan ja tarkistaa tilanne kahden vuoden iässä. Vanhempia
>on
>hyvä ohjata lapsen kanssa leikkimiseen ja juttelemiseen sekä jaettuun
>tarkkaavaisuuteen (esim. aikuinen lähtee mukaan keskustelemaan asiasta tai
>esineestä, johon lapsi osoittaa kiinnostusta). Jos lapsella on
>puolitoistavuotiaana aktiivisessa käytössä vain muutama sana, on
>aiheellista
>tiedustella, onko suvussa luki-, oppimis- tai keskittymisvaikeuksia. Jos
>näitä
>on lähisuvussa, voi perhe hyötyä myös puheterapeutin ohjauksesta. Lapsi,
>jolla
>epäillään kuullun puheen (ohjeet, kysymykset, arjesta tutut nimikkeet)
>ymmärtämisvaikeutta, tulisi ohjata puheterapeutin tutkimuksiin.
>Puheen kehityksen ongelmat voivat olla ensioireita erityisestä kielen
>oppimisvaikeudesta (dysfasia), kuulovammaisuudesta, kehitysvammaisuudesta,
>autistimista tai muista kontaktiongelmista, motorisista häiriöistä
>(dyspraksia,
>puheliikkeiden ohjailuvaikeus), deprivaatiosta ja perheen sisäisistä
>vuorovaikutusongelmista sekä monikulttuuristen lasten monimutkaisista
>psykososiaalisista ongelmista. Suvussa esiintyvät kielen omaksumisen ja
>tarkkaavaisuuden häiriöt sekä luki- ja oppimisvaikeudet ovat aihe kielen ja
>kommunikaation kehityksen tavallista tarkempaan seurantaan. Puheterapeutin
>apua
>kannattaa pyytää herkästi. Epäilyttävissä tapauksissa voidaan yhä käyttää
>Varhaisen kommunikaation ja kielenkehityksen arviointimenetelmää (Lyytinen
>1999).
>Ongelmat mielekkäässä esineiden käsittelyssä voivat liittyä puheen
>kuulemiseen
>tai ymmärtämiseen, silmän ja käden yhteistyöhön, älylliseen
>kehitysvammaisuuteen jne. On siis selvää, että jokaista löydöstä tulee
>arvioida
>kokonaisuuteen suhteuttaen. Näön tutkimiseen kiinnitetään erityistä
>huomiota,
>mikäli sisaruksilla tai vanhemmilla on ollut toiminnallista
>heikkonäköisyyttä
>tai karsastusta.
>Kivekset voivat retentoitua missä iässä tahansa ennen puberteettia, joten
>kivesten palpaatio kuuluu jokaiseen neuvolalääkärin tutkimukseen.
>
>Artikkelin tunnus: lno00066 (010.100)
>© 2005 Sosiaali- ja terveysministeriö
Meillä myös ensi viikolla tämä neuvola edessä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka monella em. " suositus" on toteutunut? Meillä kun ainakin ennen on tupanneet käynnit olemaan kovin lyhyitä...
Kunhan vain lääkäri kyseli, että mitä poika osaa yms. Ei sen kummempaa =)