Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hittoa? Suuryritykset maksaa laskunsa aina myöhässä?

Vierailija
21.11.2014 |

Tuli vähän yllätyksenä että asiakkaana oleva suuryritys maksaa laskunsa neljä kertaa vuodessa, riippumatta eräpäivästä. Yksityishenkilöiden ja muiden yritysten kanssa moinen ei tulisi kuuloonkaan. Miksi ne tekee näin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:40"]

Koska useamman maksupäivän järjestäminen vuodessa tuo lisäkustannuksia. Pikkuyritys voi tehdä protesti-ilmoituksen ja 14 päivän myöhästymisen jälkeen yrityksen voisi periaatteessa vaatia konkurssiin. Käytännössä tämä tulisi kalliiksi pienyrittäjälle eikä iso yritys muuttaisi silti toimintaansa. Esim. Nokia on kuiluisa siitä, että maksaa/maksoi aina myöhässä alihankkijoilleen.

[/quote]

Perintään vaan jos on päivänkin myöhässä. Isolle yritykselle vasta tuleekin kalliiksi kun lätkii päälle kaikki perintäkulut.

Vierailija
2/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oo niin justiinsa. Maksaa sitten kerralla useamman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon isossa puljussa töissä, ja joskus yksi lasku saattaa kiertää useamman hyväksyjän ja tarkastajan kautta ennen kuin menee maksajalle maksettavaksi. Ei ihme jos tulee viivettä laskun maksamiseen kun monia ihmisiä siinä välissä.

Vierailija
4/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi neljä kertaa vuodessa tuntuu aika hurjalta, mutta kerran viikossa on ihan realistista, koska on niin paljon maksettavaa, että pitää tarkistaa kassatilanne ja tarvittaessa hankkia rahoitus sitä varten. Laksut tarvitsevat maksuaikaa, koska kiertävät monen ihmisen kautta ennen kuin ovat maksuvalmiita. Yhden viikon maksuehto on ihan tolkuton ja kaksikin viikkoa tekee tosi tiukkaa. 

- Isohkon yrityksen kassassa työskennellyt (liikevaihto satoja miljoonia)

Vierailija
5/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normitoimintaa kaikissa isoissa yrityksissä että maksetaan myöhässä, eikä laskujen eräpäiviä noudateta. Pienet yritykset eivät mahda mitään, eivätkä uskalla laittaa todellakaan perintään. Pelkona että iso yritys vaihtaa toimittajaa ja monelle pienemmälle yritykselle yksikin iso yritys asiakkaana on koko toiminnan elinehto. Usein laskujen kierrätyssysteemi myös on isossa yrityksessä sen verran usean ihmisen takana, että jo pelkkä laskun hyväksymiskierto vie aikaa enemmän kuin laskulla on maksuaikaa.

Vierailija
6/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin töissä keskisuuressa yrityksessä taloushallinnosssa ja ihmettelin kun tunnetut isot saman alan yritykset maksoivat aina myöhässä laskunsa(tehtiin urakoita heille). Samaan aikaan taas meillä oli lyhyehkö maksuaika heidän suuntaansa ja nämä laskut oli meillä aina ne jotka maksettiin ensin. Kysyin tietenkin asiasta ja vastaus oli näiltä konkareilta tyyiliin että nuo isot kyseiset yritykset pyörittävät/hallitsevat Suomessa koko alaa, joten jos alat heidän kanssa sopimaan pidemmistä maksuajoista ja urputtamaan heidän myöhässä olevista laskuista, voi olla että töitä ei löydykkään samaan malliin meidän yritykselle. Joten isommat laativat pelisäännöt ja näistä säännöistä ei tietenkään heidän pidä edes pitää kiinni ;)


Kuulostaa ihan loogiselta. Tietenkin siihen liittyyy tuo laskuttamisen kalleus jos sitä tehdään esimerkiksi joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:40"]

Koska useamman maksupäivän järjestäminen vuodessa tuo lisäkustannuksia. Pikkuyritys voi tehdä protesti-ilmoituksen ja 14 päivän myöhästymisen jälkeen yrityksen voisi periaatteessa vaatia konkurssiin. Käytännössä tämä tulisi kalliiksi pienyrittäjälle eikä iso yritys muuttaisi silti toimintaansa. Esim. Nokia on kuiluisa siitä, että maksaa/maksoi aina myöhässä alihankkijoilleen.

[/quote]

Perintään vaan jos on päivänkin myöhässä. Isolle yritykselle vasta tuleekin kalliiksi kun lätkii päälle kaikki perintäkulut.

[/quote]

Ei se iso yritys välttämättä maksa niitä perintäkuluja. Sitten jos pienyrittäjä haastaa heidät oikeuteen, se tulee jo niin kalliiksi että useimpien laskujen kohdalla ei vain kerta kaikkiaan kannata. Pienyrittäjillä on muutakin tekemistä yleensä kuin pyörittää oikeudenkäyntejä ja niihin liittyviä papereita.

Vierailija
8/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 18:18"]

Ei se iso yritys välttämättä maksa niitä perintäkuluja. Sitten jos pienyrittäjä haastaa heidät oikeuteen, se tulee jo niin kalliiksi että useimpien laskujen kohdalla ei vain kerta kaikkiaan kannata. Pienyrittäjillä on muutakin tekemistä yleensä kuin pyörittää oikeudenkäyntejä ja niihin liittyviä papereita.

[/quote]

Niin ja syy tuohon myöhässä maksamiseen (maksuprosessien hitauden lisäksi) on se, että suurelle yritykselle voi olla suuri merkitys sillä, kuinka kauan varat ovat heidän tileillään, koska a) pankki maksaa niistä korkoa, ja b) se raha voi olla myös muulla tavalla "poikimassa" lisää rahaa, ja kun maksuja maksetaan myöhässä, se ehtii poikia enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussettiä: kotiutetaan omat myyntisaatavat mahdollisimman nopeasti. Venytetään ostovelkojen maksuaikaa mahdollisimman pitkäksi. Käyttöpääoman hallintaa.

Isolla firmalla koko on myös etu: monelle pienelle firmalla tuo ko. iso yritys on merkittävä asiakas. Perintätoimet ehkä eivät ainakaan edesauta jatkosopimusten tekoa/hintaneuvotteluita jne.

Vierailija
10/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Pankin perinnässä näkyi pienyrityksiä, jotka odottivat suoritusta suurilta yrityksiltä. Esillä oli etenkin yritys, joka työllisti aiemmin suuren määrän ihmisiä.

Pidän tuollaista toimintaa ala-arvoisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 12:33"]

Tuli vähän yllätyksenä että asiakkaana oleva suuryritys maksaa laskunsa neljä kertaa vuodessa, riippumatta eräpäivästä. Yksityishenkilöiden ja muiden yritysten kanssa moinen ei tulisi kuuloonkaan. Miksi ne tekee näin?

[/quote]

Syystä, joka on liian monimutkainen pienille naisen aivoillesi.

Vierailija
12/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Koettu ihan itse. Miehellä firma, jossa työskentelee yksin. Asiakkaana iso kv. konserni. Laskut maksoivat ihan miten sattuu eikä edes yksi yhteen tositteiden kanssa vasn joku epämääräinen köntti, yritä siitä selvittää, mitkä laskut maksoivat. Kysyttäessä saatiin yksi kirjallinen selvitys oikeine laskunnumeroineen, paljon jäi pimentoon.. Maksuaikojen venymisen takia miehellä laukesi 2 maksusuunnitelmaa ja siitä lähti kierre.. Nyt on velat ulosotossa ja talo kiinnitetty uo-velkoihin. Ikuisesti katkera...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne voi

Vierailija
14/14 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska useamman maksupäivän järjestäminen vuodessa tuo lisäkustannuksia. Pikkuyritys voi tehdä protesti-ilmoituksen ja 14 päivän myöhästymisen jälkeen yrityksen voisi periaatteessa vaatia konkurssiin. Käytännössä tämä tulisi kalliiksi pienyrittäjälle eikä iso yritys muuttaisi silti toimintaansa. Esim. Nokia on kuiluisa siitä, että maksaa/maksoi aina myöhässä alihankkijoilleen.