Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko laillista?

Vierailija
24.02.2014 |

Tilanne on nyt tämä, että työnantajani yrittää pakottaa minut tekemään helvetinmoisia tuntimääriä/kk, koska itse toimistolla mokasivat pahasti ja minulla jäi tunnit miinukselle.  Eli työnantajalla ei ollut tammikuussa tarjota minulle tarpeeksi töitä (olen siis kuukausipalkkalainen ja sopparissa 153,8h/kk). Työvuoroja oli siis aiemmin sovittuna ja hyväksyttynä tarpeeksi, mutta minusta riippumattomista syistä vuoroja jouduttiin perumaan suuri määrä. Nyt maaliskuun työvuorojen saapuessa minulle yritettiin tunkea n.190h/kk! Sehän on aivan liikaa!

 

Sain kuitenkin neuvoteltua tunnit hieman inhimillisempään määrään, mutta kysyisinkin, että onko minun "vikani", että työnantaja ei saanut tarjottua/korvattua minulle sovittua työmäärää ajallaan, ja yrittää nyt teettää minulla kaikki miinustunnit parissa kuukaudessa ja jollen tähän suostu, vastaava summa vähennetään palkasta. 

 

Jos joku sai selostuksesta selvää niin kertokaa mielipiteenne! 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita liittoon, ja kysy sieltä. Ei kyllä meidän tessillä onnistuisi.

Vierailija
2/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia? Omia kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin jo, ja sanoivat että palaavat asiaan tänään muttei ole mitään kuulunut!

Vierailija
4/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, tärkeä pointti unohtui avausviestistä. Olen raskaana ja esimies tietää tämän. Tuntuu vaan niin omituiselta hiillostamiselta...

Ap

Vierailija
5/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä TES?

Vierailija
6/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 20:53"]

Mikä TES?

[/quote]

 

TyöEhtoSopimus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen sosiaalialan tes

Vierailija
8/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen sosiaalialan tes

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen sosiaalialan tes

Vierailija
10/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen sosiaalialan tes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että " mikä tes" kysymys tarkoittaa "minkä alan tes". Kas kun ne ovat erilaisia. Meillä ei onnistuis Noin.

Vierailija
12/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Tuntematta mahdollista työehtosopimustasi, niin vastaan yleisellä tasolla, että todennäköisesti ei ole. - E ole riippumatta, siitä oletko raskaana vai et. Työsopimuslainmukaisen yleissäännöksen mukaan säännöllinen työaika on enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa.

Viikoittainen säännöllinen työaika voidaan järjestää myös keskimäärin 40 tunniksienintään 52 viikon ajanjakson aikana.

Säännöllinen työaika saadaan 6 §:ssä säädetystä poiketen järjestää niin, että se on kolmen viikon pituisena ajanjaksona enintään 120 tuntia tai kahden viikon pituisena ajanjaksona enintään 80 tuntia. Ei poliisi-, tulli-, posti-, tele-, puhelin- ja radiolaitoksissa, ei kuitenkaan näiden laitosten kone- ja korjauspajoissa eikä rakennustöissä; 2) sairaaloissa, terveyskeskuksissa, koko vuorokauden toimivissa lasten päiväkodeissa, kesäsiirtoloissa, huolto- ja muissa vastaavissa laitoksissa sekä vankiloissa; 3) henkilö- ja tavarankuljetuksissa, kanavilla, kääntösilloilla ja losseilla;4) aluksen ja rautatievaunun lastaus- ja purkaustyössä;

5) alusten koeajon aikana tehtävässä työssä;6) maastossa tehtävässä koneellisessa metsä-, metsänparannus- ja puutavaran lähikuljetustyössä;

7) kotitaloustyössä ja lasten päivähoidosta annetussa laissa tarkoitetussa perhepäivähoidossa;8) vartiointityössä;) 9) meijeriliikkeissä;

10) majoitus- ja ravitsemisliikkeissä; sekä 11) taide- ja huvittelulaitoksissa sekä elokuvien valmistamoissa ja tarkastamoissa, ei kuitenkaan näiden laitosten työpajoissa.

 

Työn tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi tai työntekijöille epätarkoituksenmukaisten työvuorojen välttämiseksi voidaan säännöllinen työaika 1 momentissa säädetystä poiketen järjestää niin, että se on kahden toisiaan seuraavan kolmen viikon ajanjakson aikana tai kolmen toisiaan seuraavan kahden viikon ajanjakson aikana enintään 240 tuntia. Säännöllinen työaika ei saa kummankaan kolmen viikon ajanjakson aikana ylittää 128 tuntia eikä yhdenkään kahden viikon ajanjakson aikana 88 tuntia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennystä edelliseen, eli hieman työehtosopparin vaikutukuksesta työaikoihin

 

Työnantaja tai sellainen työnantajien yhdistys, jonka toimintapiiri käsittää koko maan, sekä työntekijöiden yhdistys ja useimmat virkaan srk liittoon /yhtymään (jne). , jonka toimintapiiri käsittää koko maan, voivat työehtosopimuksessa sopia säännöllisestä työajasta säännöksistä poiketen. Työehtosopimukseen perustuva säännöllinen työaika saa olla keskimäärin enintään 40 tuntia viikossa enintään 52 viikon ajanjakson aikana.

Työehtosopimuksen määräyksiä työnantaja saa soveltaa niidenkin työntekijöiden työsuhteissa, jotka eivät ole työehtosopimukseen sidottuja mutta joiden työsuhteissa muutoin noudatetaan työehtosopimuksen määräyksiä.

Vierailija
14/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoa esimiehelle? Olen kyllä tehnyt selväksi, että tilanne on mielestäni epäreilu sinänsä, että joudun itse "paikkailemaan" muiden virheitä. Olen sitä mieltä, että firmassa ei olla kyllä noista työaikasäädöksistä ennenkään välitetty, olen tehnyt kevyesti yli viikonkin työputkia ja 14h vuoroa, ja jos olen kieltäytynyt niin kuiskutellaan selän takana hankalaksi. 

 

Tuntuu, että hajoan tuon työmäärän alle ja muutenkin flunssaisena ja väsyneenä (ja hormonihuuruisena) tämä tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä. Kun eikö se ole firman vastuulla saada työntekijälleen tunnit täyteen ja jos ei se FIRMAN PUOLELTA onnistu, niin ei siitä työntekijää kuuluisi rangaista?

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuisi eli työaika jaksotetaan koko vuodelle ja välillä voi olla 50 h/vko, välillä 20.